| Regionale nieuwsbrief West-Vlaanderen | Beste Voor iedereen | | Zoals eerder gemeld, worden we momenteel bij de pedagogische begeleiding getroffen door een besparing die tot 2024 verdergaat. Intussen is wel al meer bekend over bijkomende middelen n.a.v. onder meer Corona en het zorgdossier, maar dat betekent geenszins dat eerder genomen beslissingen over de verdere inkrimping van de projectmiddelen – competentie en taal - zouden teruggeschroefd worden. Zo heeft nu ook binnen dit perspectief Bart Hamelton, competentiebegeleider van het eerste uur, besloten zijn loopbaan een andere wending te geven. Bart gaat vanaf het tweede trimester aan de slag als brugfiguur bij de vzw sociaal huis te Torhout. We danken hem om zijn verrijkende input van de voorbije jaren en wensen hem alle succes toe! | Voor iedereen | | Omwille van de coronaproblematiek hebben de stuurgroepen tweedaagse directies van zowel het basis als het secundair onderwijs beslist om deze activiteit dit schooljaar niet te laten doorgaan. Hoe belangrijk en zinvol deze bijeenkomsten ook zijn, het is niet haalbaar om deze in de huidige omstandigheden in de traditionele vorm te organiseren. Hetzelfde besluit was al genomen voor het driedaags colloquium voor de directies van het buitengewoon onderwijs. | Voor iedereen | | Wij beseffen dat een aantal initiatieven niet hebben kunnen plaatsvinden zoals eerder in onze aanbodbrochure aangekondigd. Dat dit te maken heeft met de evolutie in de coronacijfers en de bijhorende maatregelen hoeft jullie niet te verwonderen. Voor activiteiten op de werkvloer blijven wij alsnog ‘essentiële derden’, maar we leggen steevast de vraag voor aan ... | Voor iedereen | | Bij ondersteuning in trajecten voor leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type 2 hebben we geen glazen bol. De verwachte leeruitkomst is geen vaststaand gegeven. Deze inclusietrajecten zijn één van de meest creatieve processen die we in verbindende samenwerking bewandelen met heel wat partners, waaronder de ouders. Elk traject is een uitdaging om te (willen) zien waar er participatiekansen èn waar er leerkansen zijn, want ‘Het leerplafond bestaat niet’. We nemen jullie graag mee in getuigenissen van collega-ondersteuners, ouders en leerkrachten. We geven jullie graag tips en tricks via bruikbare kaders en gedeelde inzichten om deze inclusietrajecten nog meer de moeite waard te maken. We geven jullie vooral nog meer goesting om aan de slag te gaan. | Voor iedereen | | We blijven momenteel in bewogen tijden zitten. Pré-teaching, afstandsonderwijs, blended learning is opnieuw niet meer zo veraf. De ervaringen van de voorbije maanden hebben ons geleerd dat een weloverwogen integratie van technologie op school essentieel is voor zowel afstandsonderwijs als contactonderwijs. Microsoft wil hier ten volle inzetten op ondersteuning van leraars en leidinggevenden in onze scholen. | Voor iedereen | | Omwille van de coronacrisis werd noodgedwongen en versneld overgeschakeld naar (meer) digitaal onderwijs. Kwetsbare kinderen en jongeren dreigen hierbij echter uit de boot te vallen omdat zij of hun directe omgeving niet steeds beschikken over de nodige digitale vaardigheden en/of infrastructuur (inclusief internet). Om hieraan tegemoet te komen, lanceert het Streekfonds West-Vlaanderen op vraag van de Provincie West-Vlaanderen een oproep naar West-Vlaamse scholen en onderwijsinstellingen toe die tijdens de coronacrisis extra geconfronteerd worden met kwetsbare kinderen en jongeren. De Provincie heeft hierbij een budget vrijgemaakt voor ... | Voor iedereen Voor iedereen | | Een wezenlijk onderdeel van de opleiding tot leraar vormen de praktijkstages die de studenten in staat stellen om in scholen via observatie en participatie alle aspecten van het lerarenberoep te verkennen en zich eigen te maken. Om studenten de kans te bieden stage te lopen in scholen – of ook in andere organisaties of diensten – sluit het Studiegebied Onderwijs van hogeschool VIVES een stageovereenkomst af waarin het doel van de stage, de bijzondere verplichtingen voor de student en de stageplaats, de richtlijnen inzake geheimhouding, veiligheid en gezondheid … op een rijtje worden gezet. | Voor iedereen Voor iedereen | | Het volledige aanbod vanuit de begeleiding basis vind je in onze gekende brochure. Dit willen we voor de (nabije) toekomst nog even onder de aandacht brengen: ► | 12/11/2020 OWP-regio Zuid Aan de slag met IDP 2.0 INSCHRIJVEN | ► | 17/11/2020 LEREND NETWERK Spreekvaardigheid bovenbouw INSCHRIJVEN | ► | 19/11/2020 OWP-regio West Aan de slag met IDP 2.0 INSCHRIJVEN | ► | 26/11/2020 OWP-regio Noord Aan de slag met IDP 2.0 INSCHRIJVEN | | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Een sterk ontwikkeld klankbewustzijn helpt kinderen bij de eerste stappen van het leren lezen en schrijven. Auditieve vaardigheden versterken in een goed gevulde kleuterklas is echter niet eenvoudig. Vandaar dat enkele docenten van de opleiding EBAKO (educatieve bacheloropleiding kleuteronderwijs) uit VIVES - campus Brugge in het kader van het IMEC project ‘smart education@schools 2020-2021’ een webapp aan het ontwikkelen zijn die het leraren gemakkelijker moet maken om kinderen oefeningen en spelletjes op maat aan te bieden, zodat alle kinderen in de klas optimale kansen krijgen voor een vlotte leesstart. Dit gebeurt in samenwerking met enkele pilootscholen. De webapp zal beschikbaar zijn vanaf september 2021. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | vzw Crea Thera heeft een aanbod van creatieve workshops voor peuters en kleuters uit gekleurde basisscholen. Het aanbod bestaat uit een reeks workshops met muziek, beeld en woord en wordt verzorgd door een ervaren master in de podiumkunsten. Mocht er nood zijn aan zo iemand die kan inspringen in klassen waar leraren tijdelijk uitvallen door corona, dan wil deze organisatie daar graag aan tegemoet komen. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs | | Wil je je weg vinden in het complexe verhaal van het nieuwe secundair onderwijs? Wil je binnen dat grote verhaal je eigen verhaal kunnen vertellen? Wil je dat verhaal vertalen in kwaliteitsvol en leerlinggericht onderwijs? In december plant de regionale begeleidingsdienst van Limburg vijf digitale sessies om je te informeren over het vernieuwd studieaanbod, finaliteiten, domeinen en studierichtingen in de tweede graad. Ze richten zich – Vlaanderenbreed - tot leraren, ondersteuners, coördinatoren, directies, CLB, lerarenopleiders …, kortom iedereen die verantwoordelijkheid neemt voor de vorming en keuzes van leerlingen en benieuwd is naar wat de modernisering hiervoor kan betekenen. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | In september zijn we gestart in het tweede leerjaar A en B de nieuwe basisopties. Sommige leraren en directies stellen zich vragen over de evaluatie en rapportering in de basisopties. In de Nieuwsbrief van 01 oktober publiceerden we al antwoorden. Toch blijft de vraag in heel wat vakgroepen van de basisopties naar het al dan niet organiseren van examens. Een eenduidig advies over alle basisopties heen is niet mogelijk noch wenselijk. Elke basisoptie is immers anders. Heel wat leerplandoelen van de basisopties stroken bovendien minder met een examenformat. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Onderzoek wijst uit dat de drop-out bij beginnende leraren zorgwekkend is. Als oorzaak wordt daarbij onder meer verwezen naar de praktijkschok: bij veel startende leraren is er sprake van een discrepantie tussen de verwachtingen van de startende leraren en de realiteit van het lerarenberoep. Vandaar dat in dit praktijkgericht onderzoek een alternatief stageconcept is uitgewerkt waarbij afstuderende studenten de kans krijgen gedurende enkele weken te co-teachen met ... | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Wil je op de hoogte blijven van allerlei initiatieven en info voor ondersteunend personeel, volg ons dan via onze gloednieuwe facebookpagina. Met onze facebookpagina willen wij je sneller informeren. Ook jij kunt allerlei info en initiatieven delen via dit kanaal. Zit je met een vraag, stel ze dan gewoon via onze FB-pagina ... Zo wordt FB het nieuwe ‘Peper en zout’ waarmee we jullie werking voortaan willen kruiden. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | ► | Aktuelle Themen | ► | App “S.O.S. Ostsee“ (A2+) (Goethe Institut) | ► | Nachrichten in leichter Sprache? | ► | Webinars und Seminare | ► | Language Level Evaluator | ► | Interessante online Materialien nach Themen | ► | Lernvideos: Easy German | ► | Thema Musik: Leichter (Revolverheld) | ► | Für Sie gelesen: Die deutsche Sprache in Europa (Lehmann) | ► | Jahreskalender | | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | ► | Inspiratiemarkt + netwerkmoment basisoptie economie en organisatie | ► | Lerend en delend netwerk TSO 3de graad handel/boekhouden-informatica | ► | Lerend en delend netwerk ASO economie | ► | Opleiding kassamedewerker Colruyt | ► | Lerend en delend netwerk stage-coördinatoren/stagebegeleiders | ► | Lerend en delend netwerk leerkrachten kantoor/verkoop | ► | Toelichting nieuwe leerplannen binnen het domein economie en organisatie | | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | ► | Corona afspraken i.f.v. LO in code oranje - update dd 23 oktober 2020 | | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | ► | Code oranje | ► | Webinar rond Evaluatie binnen Muziek | ► | Doen! | ► | Hum to search | ► | Mijn stem klinkt anders | ► | Vlaams Radiokoor scoort met Samuel Barber | ► | Realiseerbare doelen eerste graad Muziek in coronaperiode | | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | ► | InnoVET Webinar – inspiratiemoment | ► | Taalondersteuning met (digitale) hulpmiddelen en tools | ► | Navorming Solid Edge 3D tekenen | ► | Stabiliteit in houtskeletbouw constructies | | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | |