Respect
We wisten van voor de start dat dit schooljaar geen ‘gewoon’ schooljaar zou worden. Momenteel zien we leraren schakelen van gemaskerde live-lessen naar deels blended scenario’s en terug. Delen van klassen gaan in quarantaine, hele klassen krijgen gestreamd les … het schoolleven was nog nooit zo ingewikkeld. Lokale coronabesmettingen maken de schoolorganisatie heel complex. Ondertussen gaat ook de modernisering van het secundair onderwijs – basisopties zijn gestart, de leerplannen voor de tweede graad worden geschreven – in volle vaart verder. Wij willen bij de start van deze nieuwsbrief graag onze waardering uitdrukken voor de ongelooflijke inzet van alle leraren, leden van het middenkader en directies. Respect!
Jeroen Van Acker, niveaucoördinator PB so regio Oost-Vlaanderen
Greet Mertens, regiodirecteur PB Oost-Vlaanderen
| Regionale nieuwsbrief Oost-Vlaanderen | Beste Respect We wisten van voor de start dat dit schooljaar geen ‘gewoon’ schooljaar zou worden. Momenteel zien we leraren schakelen van gemaskerde live-lessen naar deels blended scenario’s en terug. Delen van klassen gaan in quarantaine, hele klassen krijgen gestreamd les … het schoolleven was nog nooit zo ingewikkeld. Lokale coronabesmettingen maken de schoolorganisatie heel complex. Ondertussen gaat ook de modernisering van het secundair onderwijs – basisopties zijn gestart, de leerplannen voor de tweede graad worden geschreven – in volle vaart verder. Wij willen bij de start van deze nieuwsbrief graag onze waardering uitdrukken voor de ongelooflijke inzet van alle leraren, leden van het middenkader en directies. Respect! Jeroen Van Acker, niveaucoördinator PB so regio Oost-Vlaanderen Greet Mertens, regiodirecteur PB Oost-Vlaanderen ► | Aardrijkskunde in coronatijden | ► | Wegwijzers aardrijkskunde voor niet-vakgeschoolden: hoe aardrijkskunde geven in de derde graad? | ► | Nascholing i.v.m. duurzaamheid, terreinwerk en vakoverschrijdend werken in nieuw leerplan eerste graad: woensdagnamiddag 21 april (save the date) | ► | Lesmateriaal | ► | En het klimaat? | Secundair onderwijs, Aardrijkskunde ► | Agenda samenkomsten/vormingen schooljaar 2020-2021 | ► | Djapo | ► | Terugkoppeling bijeenkomsten studiegebied personenzorg | Secundair onderwijs, Humane wetenschappen, Personenzorg ► | 'Lange Woche der deutschen Sprache' | ► | Ondersteuning door het Goethe-Institut Brüssel | ► | Werbematerial | ► | Spot German - Spurensuche | ► | Filmfestival Gent | ► | Nascholing 'Comics & Zeichnen im Deutschunterricht' | ► | Deutschlehrertag | ► | Nascholingen | Secundair onderwijs, Duits ► | Inspiratiemarkt + netwerkmoment basisoptie Economie en organisatie | ► | Webinars VLEW | ► | Vlajo – Ondernemers voor de klas | ► | Studiedag Accounting Education: nieuw wetboek vennootschappen en verenigingen | ► | Nascholing voor leerkrachten 2de en 3de graad secundair onderwijs rond financiële educatie | ► | Nascholing: Ontwikkelen van financiële competenties via interactieve ICT-tools (georganiseerd door de educatieve master in de economie) | ► | Save the date! | Secundair onderwijs, Economie, Handel ► | Nascholingsaanbod | ► | Nascholingen CNO (Antwerpen) | ► | Uitspraak oefenen met Google | ► | Lerend netwerk Engels en Frans in de eerste graad A-stroom: evalueren en rapporteren | ► | Lerend netwerk ‘Aan de slag met MVT in de eerste graad’ (Frans en Engels) | ► | Netwerk basisoptie MTWE (talen) | Secundair onderwijs, Engels ► | Herinnering: Netwerk – praktijkatelier: materiaaluitwisseling basisoptie MT in MTWE | ► | Herinnering: Lerend netwerk Frans en Engels in de A-stroom: hoe evalueer jij? | ► | Nascholingsaanbod | Secundair onderwijs, Frans ► | Modernisering secundair onderwijs: Nieuwe leerplannen voor de basisopties | ► | Practica in Coronatijd | ► | Nascholingen | ► | Junior Olympiade Natuurwetenschappen | ► | Vlaamse Fysica Olympiade | ► | Dag van de Wetenschap (10de editie) gaat digitaal | Secundair onderwijs, Fysica ► | Didactiek in tijden van corona | ► | Ook Europa draagt een steentje bij | ► | Toch op stap met de klas?! | ► | Nascholingen | Secundair onderwijs, Geschiedenis ► | Dag van de Klassieke Talen ’DIMIDIA DIES DIVERSA DOCET’ | ► | Examens Euroclassica | ► | Toneelvoorstellingen | ► | Varia | Secundair onderwijs, Latijn en Grieks ► | Nascholingen | ► | Lessen lichamelijke opvoeding met coronamaatregelen | ► | Leerplanrealisatie LO in tijden van Corona | ► | Leerlijnen over gezond leven | ► | EHBO in leerplannen LO | ► | Reanimatie zonder beademing in tijden van Corona | Secundair onderwijs, Lichamelijke opvoeding ► | Twee blije aankondigingen | ► | Wat stond er de voorbije maand op Yammer? | ► | Aankomende vormingsmomenten | Secundair onderwijs, Maatschappelijke vorming - MAVO, Project algemene vakken - PAV ► | Nascholingen | ► | Beginsituatie inschatten en erop inspelen | ► | Week van het Nederlands | ► | Praktijkatelier basisoptie Moderne Talen | ► | Vijf online werkvormen om leerlingen te motiveren | ► | Vragen bij de opstart | Secundair onderwijs, Nederlands ► | Netwerk vervolgschoolcoaches Oost-Vlaanderen | ► | Vergaderingen OKAN-coördinatoren in Brussel | ► | NedBox Alfa | ► | Nieuwe oproep voor intervisie LO OKAN en leraren LO ex-OKAN | ► | Herinnering: Nascholingsaanbod van CNO Antwerpen | ► | ‘Wortelen in nieuwe aarde’ | ► | ‘Flexibele leerwegen voor meertalige nieuwkomers’ | ► | Nieuwe oproep: QR-codes als ondersteuning bij anderstalige leerlingen in nijverheidsscholen | Secundair onderwijs, OKAN ► | Traject evaluatie | ► | Drie boekentips | ► | Vormingsprogramma Paulus (zie bijlage) | ► | Theo-olympiade | ► | Koen Dewulf: God & Goed | Secundair onderwijs, Godsdienst ► | Open zitdag techniek | ► | Lerend netwerk basisoptie STEM wetenschappen /technieken A-stroom | ► | Website basisoptie STEM | Secundair onderwijs, Techniek ► | Effectieve leerstrategieën die je kan toepassen in de klas of bij afstandsonderwijs | ► | Dagen van de wiskunde – Eekhout Academy Kortrijk | ► | Dag van de wiskunde – Uhasselt | ► | Navormingen – Katholiek Onderwijs Vlaanderen | ► | Instituut voor Permanente Vorming in de Wetenschappen – Ugent | ► | Programmeren in Python | Secundair onderwijs, Wiskunde | | |