Als je de moeite neemt
om je donkere kluiten
om te woelen,
erin te delven, te graven,
ze te zeven, te ziften,
met oog voor splinters en schilfers
die twinkelen, glinsteren,
verborgen in de vaste massa;
deze af te zonderen,
te koesteren,
te reinigen,
zacht te maken,
te laten versmelten
tot een nieuwe vaste massa,
dan word jij
een stevige klomp
zuiver authentiek goud.
Lesja
Uit Leeftocht december 2017 'goud'
Basisonderwijs
Sinterklaas
6 december wordt zo bedolven onder speelgoed en geschenken dat je er de aanleiding voor vergeet en je voor de betekenis ervan in het duister tast. Het feest gaat terug op de heilige Nicolaas, die zo leefde dat men in hem het beeld (icoon) van Christus zag.
Het feest gaat nog verder terug op het feest van de Germaanse god Wodan. Het vindt uiteindelijk zijn wortels in de bewondering en verwondering om de vruchtbaarheid van het leven.
Adventsactie Welzijnszorg
Deze keer is het een 'hele korte' adventsperiode, die begint in volle Sinterklaasgedruis. Wist je dat Welzijnszorg heeft geprobeerd om op de website een duidelijk overzicht en downloads te zetten zodat jullie daarmee zeker al aan de slag kunnen?
Ik bezorg hier al wat linken, maar nodig jullie zeker uit om de hele website eens te verkennen.
Ook de moeite om eens te bekijken
Project: samen tegen onbetaalde schoolfacturen
Nieuwjaarsbrieven
Een mooie traditie, maar ook steeds weer een opgave …
Een nieuwjaarsbrief … een kans om te tonen wat je zinvol, hedendaags en passend bij het niveau van de kinderen vindt.Ben je op zoek naar een passende, zinvolle tekst? Dan kan een beetje inspiratie waarschijnlijk wel helpen. Misschien zet één van deze teksten je op weg. OKB-idee
Uit het OKB-boekje …
In het katholiek basisonderwijs wordt naast een professioneel engagement ook een persoonlijk engagement gevraagd. Daarbij wordt een beroep gedaan op eigen kennis, vaardigheden en attitudes. Ook de persoonlijke (be)ziel(ing) wordt aangesproken. De teamleden kunnen zich niet beperken tot de rol van toeschouwer. Ze bepalen mee de koers en worden uitgenodigd tot zichtbaar en voelbaar christelijk geïnspireerd engagement.
► | Wat betekent dit voor jou? |
► | Wat vind je doenbaar en wat is moeilijk? |
► | Hoe kan dit in teamverband gerealiseerd worden? |
Basisonderwijs
Site "Een uurtje code" www.program-uurtje.org.
Deze site is voorzien van oefeningen aangepast aan de verschillende leeftijden van de basisschool. Je krijgt heel wat informatie en uitleg hoe het werkt en waar de templates om te oefenen te vinden zijn.
Zelf leren programmeren
www.gamewizards.nl/kinderen-zelf-leren-programmeren.
Reeds op vroege leeftijd kunnen kinderen leren programmeren. Op de volgende site staan 82 apps en websites waarmee je direct aan de slag kunt. De filters helpen je met het vinden van de juiste tool. Waar wacht je nog op?
Programmeren eenvoudig toegankelijk gemaakt voor kinderen.
www.levendprogrammeren.nl.
Deze site biedt downloads van materialen, instructiekaartjes en een handleiding voor de leerkracht. Leerlingen leren al spelend programmeren zonder dat ze achter een computer of tablet zitten. Ideaal om te gebruiken op een speelplaats of in de sportzaal.
Nog enkele interessante programmeerapps voor de kleuters gratis bij Apple en Google:
► | Codekarts |
► | CodingForKids |
Nog enkele interessante programmeerapps voor leerlingen vanaf het 3de leerjaar:
► | FixTheFactory (gratis) |
► | Bos Island (Apple: gratis en Google: €0,59). |
Basisonderwijs
Dag van de leerkracht bewegingsopvoeding 2017
Bodymap deel 3 - nieuw!
Toepassing van Bodymap op school. Een rijkdom aan tips voor integratie van beweging
Data: 10/01/2017 van 9 tot 12 uur
Locatie: Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2, 9000 Gent
Inschrijvingscode: PN195BA/1718
ZILL en bewegingsopvoeding - extra dag!
In de voormiddag krijg je toelichting bij het nieuwe leerplan ZILL.
We verkennen aan de hand van verschillende actieve werkvormen de doelen uit het leerplan ZILL. We zoeken alle doelen met betrekking tot bewegingsopvoeding terug in dit nieuwe concept.
In de namiddag vertrekken we vanuit het leerplan ZILL en kijken we wat dit in de praktijk betekent. In deze sessie krijg je tal van praktijkideeën!
Doelgroep: alle leerkrachten bewegingsopvoeding ( kleuter, lager en buitengewoon lager)
Voorwaarde: introductie ZILL reeds gevolgd
Data, 6 dagen op verschillende plaatsen in onze regio telkens van 09.30u tot 15.30 u
► | Vr 04/05/2018 - Regio Gent Inschrijvingscode: PN141BA/1718 |
► | Di 08/05/2018 - Regio Sint-Niklaas Inschrijvingscode: PN142BA/1718 |
► | Do 17/05/2018 - Regio Aalst Inschrijvingscode: PN143BA/1718 |
► | Do 24/05/2018 – Regio Sint–Niklaas Inschrijvingscode: PN142BA/1718 |
► | Vr 25/05/2018 - Regio Vlaamse Ardennen Inschrijvingscode: PN144BA/1718 |
► | Do 31/05/2018 - Regio Eeklo (Evergem) Inschrijvingscode: PN145BA/1718 |
Locaties nog te bepalen
Deze sessie zal volgend schooljaar ook herhaald worden!
Bewegen de hele dag door geeft je zin in leren en zin in leven!
Kan je ook bewegen in lessen zoals wiskunde, taal, wero ? JA!
In deze sessie krijg je tal van ideeën hoe je bewegen kan integreren in alle lessen.
Doelgroep: klastitularissen lager onderwijs
Datum: Dinsdag 12 december 2017 van 14 tot 17 uur
Locatie: Sint–Baafshuis Biezekapelstraat 2, 9000 Gent
Inschrijvingscode: PN139BA/1718
Basisonderwijs
Deze informatieronde is een herhaling van vorig schooljaar.
Doelgroep: Geïnteresseerde directies/leerkrachten, beleidsondersteuners, zorg- en kernteams die er vorig schooljaar niet konden bij zijn.
Doelstellingen:
► | De krachtlijnen van het gelijke onderwijskansenbeleid opfrissen |
► | Weten hoe de onderwijsinspectie het zorg– en gelijke onderwijskansenbeleid onderzoekt |
► | Inzien hoe men aan het gelijke onderwijskansenbeleid kan werken op school |
► | Het verschil kunnen verwoorden tussen Zorg en GOK |
► | Vanuit voorbeelden kunnen nagaan hoe je als school al GOKkend het beleidsvoerend vermogen van de school verhoogt |
► | Kennismaken met de 12 klokslagen voor gelijke kansen |
► | Kennismaken met de zeven belevingskernen van een kind in armoede |
► | Inzien hoe men aan het gelijke onderwijskansenbeleid kan werken in de klas |
Wanneer: vrijdag 15 december 2017 van 9.30 tot 12.30 uur
Waar: Diocesaan Onderwijsbureau, Marialand 31, 9000 Gent (Tuinzaal)
Kosten: geen
Basisonderwijs
Renate Kerkhofs
ISBN 9789402168198
Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs
Opzet
‘Innovatief met de nieuwjaarsbrief’ wil leerkrachten op vernieuwende wijze door de nieuwjaarperiode loodsen. Een periode die met de nodige stress gepaard gaat, waar ook de leerkracht niet aan ontkomt. Op hen drukt de zware verantwoordelijkheid om de kinderen niet alleen bepakt en bezakt met nieuwjaarsbrieven de kerstvakantie in te sturen, maar dit ook nog eens zo origineel mogelijk. Het jaarlijks op de proppen komen met nieuwe, originele wensen valt niet altijd even goed mee. Bovendien wordt vandaag de dag, met het toenemende belang van de muzische vorming van schoolkinderen, ook aan de vormgeving steeds meer eisen gesteld. Op beide punten voorziet ‘Innovatief met de nieuwjaarsbrief’ in de behoefte.
27 gloednieuwe, eigentijdse nieuwjaarsbrieven en 10 verrassende muzische verwerkingen.
Inhoud
Een boekje over nieuwjaarsbrieven kan uiteraard niet zonder een inkijk in de geschiedenis van zowel nieuwjaar, als de nieuwjaarsbrief. Daar valt namelijk heel wat over te zeggen.
Over nieuwjaarsdag zijn een aantal leuke anekdotes het vermelden waard. Waar begint het nieuwe jaar eerst en welk land is laatst aan de beurt bijvoorbeeld? En hoe komt het dat het nieuwe jaar ingeluid wordt op 1 januari en niet op, pakweg, 1 april?
Het schrijven en voorlezen van nieuwjaarsbrieven is een typische Vlaamse traditie. Hoe kwam dit tot stand? En welke evolutie hebben de brieven doorheen de eeuwen gemaakt?
In het tweede deel zijn een aantal nieuwjaarsbrieven uit de oude doos opgenomen. Te beginnen met een pareltje uit 1746.
Een derde deel bevat nieuwe, moderne nieuwjaarsbrieven, klaar voor gebruik.
Het vierde deel geeft ideeën om, afstappend van het traditionele briefgegeven, de nieuwjaarswensen helemaal anders dan anders door te spelen.
Tot slot is er nog een overzichtje van waar men op het internet nog een schat aan ideeën kan vinden.
Auteur
Renate Kerkhofs
Bachelor in Gezinswetenschappen, Toerisme en Leraar Lager Onderwijs. Na jarenlang achtereenvolgens in de sociale en in de socio-culturele sector vertoefd te hebben werkzaam als onderwijzeres in een lagere school. Naast reizen, lezen en dieren groeide schrijven uit tot een intense hobby.
Eerdere publicaties:
De rijstvelden kleurden rood (De Klimmende Ster), Klaas en de 3 pestkoppen (Bakermat), Klaas en de vluchteling (Bakermat), In Griekse handen (Free Musketeers), Alles Dubbel (Free Musketeers), een aantal kortverhalen in diverse bundels en een heel arsenaal aan educatief en pedagogisch materiaal rond vredesthema’s (Tumult vzw).
Boekenrecensent voor Hebban.nl.
Meer informatie op:
www.renatekerkhofs.com
TE BESTELLEN BIJ ONLINE EN OFFLINE BOEKHANDELS EN BOL.COM
Basisonderwijs
Nieuws uit het nascholingsproject: onder de vleugels van de Zill!-coach en de begeleider.
| Elk onderwijsarrangement start vanuit een pedagogische en didactische denkoefening. 1. | De leerling: wat heeft deze leerling(groep) op dit moment nodig? | 2. | De context: binnen welke context vertrekt en situeert mijn onderwijsarrangement zich? | 3. | Het leerplan: wat zegt het leerplan Zill! mij hierover? |
|
Het onderwijsarrangement kan je aanbieden binnen vier ervaringskansen.
1. | Zelfstandig spelen en leren. De leerlingen nemen het eigenaarschap over het spelen of leren zelf in handen door voor het grootste deel het verloop en de invulling zelf te bepalen. |
2. | Begeleid exploreren en beleven. Veelzijdig verkennen, ontdekken en onderzoeken van de echte werkelijkheid. |
3. | Ontmoeten. Leraren en leerlingen gaan ongedwongen van elkaar genieten, zichzelf en elkaar (beter) leren kennen en met elkaar in dialoog gaan. |
4. | Geleid spelen en leren. De leraar staat aan het roer. Hij/zij stelt doelen voorop en bepaalt grotendeels de koers. Dat sluit niet uit dat leerlingen ook zelfstandig kunnen bezig zijn en ruimte tot initiatief krijgen. |
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs
Basisonderwijs