Beste Het schooljaar is gestart. En gelukkig met iedereen op de schoolbanken. Ik hoop samen met jullie dat we er een normaler jaar van kunnen maken. We weten allemaal dat corona om de hoek loert, dus wees voorzichtig en volg de maatregelen goed op. Op ons kan je alleszins opnieuw een beroep doen. De begeleiders van de pedagogische begeleidingsdienst zijn essentiële derden en komen dus graag opnieuw langs op jouw school. Daarnaast gaan alle initiatieven in de mate van het mogelijke opnieuw door. We houden natuurlijk rekening met alle voorschriften. Soms zal de locatie wijzigen, of wordt de groep beperkt in aantal. Dit wordt door de begeleider zo snel als mogelijk doorgegeven. Mocht iets onduidelijk zijn, neem dan gerust contact op met jouw schoolbegeleider. Ellen Bauwens | Je kan nog steeds inschrijven voor alle initiatieven en nascholingen. Je vindt alles terug in onze digitale brochure met de rechtstreekse linken om in te schrijven. Wie niet ingeschreven is, kunnen we helaas niet toelaten op de netwerken en sessies. Gezien de corona-maatregelen zijn alle lokalen uitgeteld en kunnen we dus geen extra stoel bijplaatsen. Ook op onze Facebook-pagina ‘Katholiek Basisonderwijs regio Oost-Vlaanderen’ vinden jullie alle nieuws terug. Schrijf jullie dus snel in! Basisonderwijs, Algemeen Ook dit jaar verwelkomen we in onze regio Oost-Vlaanderen weer een pak nieuwe directeurs. Voor sommigen is het hun eerste ervaring als schoolleider, anderen hebben reeds de ervaring en maakten de keuze om een andere opdracht in een nieuwe school op te nemen. De echte nieuwkomers mochten we ontmoeten op maandag 24 augustus in het Sint-Baafshuis op onze onthaaldag. Voor hen start het driejarig traject van ProfS. Van harte welkom aan: ► | An De Coster, De Vinderij, Lokeren | ► | Ann Eerebout, Sint-Salvator, Gent | ► | Caroline De Meyer, SG Destelbergen, Melle | ► | Daphne Collijs, VBS Sint-Jozefscollege, Aalst | ► | Elisa Van Assche, Sint-Gertrudis, Wetteren | ► | Erik De Smedt, Balans (IVIO – Korenbloem), Gent | ► | Evelien De Keukeleire, Op weg, BVL Hansbeke | ► | Hannelore Coens, Sint-Bavo, Gent | ► | Heidi Huttener, VBS, Lebbeke | ► | Inge Mouton, Aalter-Brug | ► | Ingrid Smet, De Wegwijzer, Beveren | ► | Jan Daems, OLVP, Sint-Niklaas | ► | Johan Meirhaeghe, De groene Lilare, Michelbeke | ► | Jonathan De Mey, Sint-Salvator, Gent | ► | Katrien Mortier De Ark, Maldegem | ► | Katrijn Van Hauwermeiren, Wonderwijs, Destelbergen | ► | Kelly Cathelijn, De Wegel B, Eeklo | ► | Kenneth Cosyns, VBS Denderhoutem | ► | Leen Pynaert, Sint-Franciscusschool, Erondegem | ► | Lieven De Langhe, Glorieux, Ronse | ► | Melissa De Rudder, Sint-Elooischool, Merelbeke | ► | Nele De Meerleer, De Bloesem, Kerksken | ► | Pieterjan Arnauts, Sint-Jan Berchmansschool, Rupelmonde | ► | Rose Vanhese, SG Sint-Nicolaas Land van Waas | ► | Sabine De Bruycker, De groene Lilare, Michelbeke | ► | Sarah Van Overloop, De Oogappel, Appels | ► | Sofie Vervaet, Sint-Lutgart, Belsele | ► | Stefan Egghe, Don Bosco, Sint-Niklaas | ► | Terry Van San, De Fontein, Sint-Niklaas | ► | Thais Veelaert, Sint-Catharina, Sinaai | ► | Tine Beke, Rozemarijn, Drongen | ► | Tine Janssen, Sint-Lievenscollege, Gent | ► | Tiny D’Hollander, De Ritsheuvel, Belsele | ► | Wesley de Mulder, De Parel, Beervelde | Basisonderwijs, Algemeen Leeftocht, van hoop naar vreugde… ‘Leeftocht’ is een maandelijkse publicatie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor al wie in het onderwijs werkzaam is. Ze biedt inspiratie voor de professionaliteit als personeelslid in een katholieke dialoogschool maar ook kansen voor persoonlijke bezinning. De teksten komen vaak van pas als intro voor een personeelsvergadering of pastorale initiatieven. Alle scholen ontvangen iedere maand een gratis papieren versie maar online kan men nog heel wat meer achtergrondinformatie vinden bij elk nummer via www.katholiekonderwijs.vlaanderen/leeftocht. Vorig schooljaar was het jaarthema ‘handen vol hoop’ en dit werd heel concreet met de uitdagingen van de coronacrisis. Het leverde een prachtige verzameling op van creatieve en hoopvolle initiatieven in talloze scholen. Leven vanuit hoop werd ‘verrassend vreugdevol’. En dat werd het jaarthema voor dit schooljaar. Leeftocht gaat dan ook 10 maanden op zoek naar vindplaatsen van vreugde in scholen en de leefwereld van vandaag. Ook in coronatijd wil Katholiek onderwijs Vlaanderen een ‘blijde boodschap’ brengen. 10 kleurrijke accenten staan daarvoor garant! Kinderen en jongeren op de vlucht Van de bijna 80 miljoen mensen die op de vlucht zijn, bestaat meer dan de helft uit kinderen en jongeren. Omdat deze groep extra kwetsbaar is, wil Vluchtelingenwerk Vlaanderen hen extra ondersteunen. Scholen kunnen deze initiatieven een extra duwtje in de rug geven, onder andere door mee te doen aan de Refugee Walk en de boodschap #letswalktogether te verspreiden. De Refugee Walk, een initiatief van Vluchtelingenwerk, is een sponsortocht die ook onder de huidige coronamaatregelen kan doorgaan. Deze editie zullen deelnemers kleine teams vormen en hun eigen route kiezen. Met de Refugee Walk wil Vluchtelingenwerk mensen oproepen om solidariteit te tonen en geld in te zamelen voor mensen op de vlucht. Met de opbrengst wil de organisatie in de komende jaren extra inzetten op steun voor jonge vluchtelingen. Startvieringen en bezinningsmomenten op school, eerste communie en vormsel In heel wat scholen is er de traditie om het schooljaar te beginnen met een symbolisch start- of bezinningsmoment. Hoe kan dat georganiseerd worden in deze bizarre tijd van ‘social distance’ en klasbubbels? Want het is toch relevant om te vertragen en stil te staan bij wat kinderen ervaren en beleven. Op de website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen zijn inspirerende voorbeelden te vinden via deze link https://www.katholiekonderwijs.vlaanderen/nieuws/een-viering-bij-het-begin-van-het-schooljaar. Je vindt er ook advies in verband met eerste communie en vormselvieringen. Het schooleigen opvoedingsproject: inspiratiebron voor kwaliteitsvol onderwijs Elke school in Vlaanderen heeft een eigen traditie en verhaal. Wie en wat de school nu is maar ook in de toekomst wil zijn, is te lezen in het schooleigen pedagogisch project. Elke school in Vlaanderen is ook continu in ontwikkeling: de leerlingenpopulatie wijzigt, er is meer diversiteit, de teams veranderen, er komen nieuwe en jongere leerkrachten, soms een nieuwe directie … Het zijn allemaal uitdagingen om het schooleigen opvoedingsproject of de eigen schoolvisie op te frissen, te actualiseren en te vernieuwen. Of om er als school alleszins samen bij stil te staan en over na te denken. Hieruit kan een gedeelde en gedragen visietekst resulteren. Er wordt opnieuw een nascholingstraject aangeboden dat hierbij een goede ondersteuning en hulp kan zijn. Via dit traject krijgt het schoolteam de kans om te verwoorden hoe zij hun school en onderwijs zien, hoe ze katholieke dialoogschool verstaan, wat hun eigenheid en identiteit is, dit kan vanuit een pedagogische studiedag met informatie, diverse werkvormen en veel input van de teamleden zelf. Een kernteam dat de school zelf samen stelt, schrijft met de verkregen info en onder begeleiding van de nascholer Johan Vandenbroucke, de visie uit in een nieuw, inspirerend en hedendaags opvoedingsproject. Een terugkoppeling van de ‘ontwerptekst’ naar het voltallige team geeft mogelijkheden om te reflecteren, kleine zaken te wijzigen of aan te vullen… Een afsluitende personeelsvergadering maakt tenslotte de koppeling met wat dit voor de ouders betekent maar ook voor het team zelf. Het opvoedingsplan wordt zo een realistisch ‘werkstuk’ om elke dag opnieuw goed onderwijs en opvoeding aan te bieden. Ervaring leert dat de teamleden in dit proces van elkaar beluisteren en leren kennen, van elkaar verrijken, ook sterker worden als team. Ze ontdekken wat hen als team verbindt en komen op die manier tot een nog meer gedragen en actueel opvoedingsproject. (kwaliteitsverwachting K1 binnen het referentiekader voor het Vlaamse onderwijs.) Voor alle informatie kan je terecht bij je schoolbegeleider, godsdienstinspecteur, de regionale identiteitscoördinator bellinda.staelens@katholiekonderwijs.vlaanderen Een goede klassfeer, ook in coronatijden Het schooljaar 2020 - 2021 wordt een schooljaar met heel wat uitdagingen. De vele Coronamaatregelen zorgen voor heel wat frustraties en leiden indirect tot nieuwe conflictsituaties. Hoe kan je hier als leerkracht zo goed mogelijk mee omgaan? Annemarie Gielen, algemeen directeur bij Pax Christi Vlaanderen en experte in conflicthantering, begeleidt een interactieve webinar van twee online sessies waarbij je geweld leert herkennen en manieren hoe je daarop kan reageren. Je oefent jezelf in communicatie en je krijgt heel wat concrete handvaten mee om positief op een conflict in de klas te reageren. Er wordt ook uitgebreid tijd gemaakt om concrete conflictsituaties en vragen van de deelnemers aan de slag te gaan. De sessies vinden plaats op 16 en 23 september e.k. telkens van 14 tot 16 uur. Inschrijven kan via thomas.dewwer@paxchristi.be en kost 6 euro. Vredesweek ‘Bruggen bouwen in tijden van kwetsbaarheid’ Tijdens de jaarlijkse vredesweek (dit jaar van 21 september tot en met 3 oktober) verspreidt Pax Christi een stevig uitgewerkt digitaal bezinnend aanbod. Al wie zich vooraf aanmeldt, kan zeven maal thuis via internet een bezinnend aanbod ontvangen rond het jaarthema. De ene dag wordt een brug gebouwd met gevangenen, een tweede dag een brug met vluchtelingen en vreemdelingen in ons midden en nog een andere dag een brug met de andere in zichzelf. Het is mooi: een zevenvoudig aanbod om zeven bruggen te bouwen aan de hand van een getuigenis, een tegelspreuk, een psalm, een lied, een kortfilm, een beeld, een foto. Alle info is te vinden op de website van www.paxchristi.be. ‘Saved by the bell’ op de dag van de leerkracht Studio Globo roept ook dit schooljaar scholen op om op 5 oktober e.k. de schoolbel extra te laten luiden en zodanig aandacht te vragen voor de miljoenen kinderen en jongeren die geen toegang hebben tot basisonderwijs. Soms klinkt de vraag of het wel nodig is om jaarlijks de bel te laten rinkelen voor het recht op goed onderwijs voor iedereen. En toch moeten we dat blijven doen. Want nog steeds kunnen miljoenen kinderen en jongeren om allerlei redenen niet naar school. Oorlog en geweld is daar één van, maar ook kinderen van vluchtelingen zijn het slachtoffer en dat is een actualiteit die steeds dichterbij komt. Maar in het voorbije schooljaar toonde ook de coronacrisis aan dat recht op onderwijs soms ook heel dichtbij in het gedrang kan komen, vooral bij de meest kwetsbare leerlingen. Daarom is het zinvol om als voorbereiding op het symbolische belmoment met leerlingen in gesprek te gaan over hun persoonlijke ervaringen tijdens de lockdown en lange sluiting van de scholen. Als ondersteuning vind je daarvoor heel wat lessen en suggesties die te downloaden zijn op www.savedbythebell.be. Andere interessante info i.v.m. mondiaal en intercultureel leren zijn ook te vinden op www.studioglobo.be. Onderwijsbezinningen in Averbode Elk jaar zijn er de boeiende onderwijsbezinningen die ingericht worden door Katholiek Onderwijs Vlaanderen in samenwerking met de abdij van Averbode. Het gebeurt dat een pastorale groep ervoor kiest om samen zo’n bezinningsweekend te volgen als een kans tot ‘herbronning’ voor hun pastoraal engagement, maar ook als een informeel ontmoetingsmoment om elkaar als collega’s eens anders en beter te leren kennen. Het voordeel van dit aanbod is dat men zelf niets dient te organiseren. Even weg van alle (school)drukte kan men samen genieten van stilte en rust, geestelijk voedsel en verrijkende gesprekken. Ook dit schooljaar is er een boeiend aanbod om aan deel te nemen. Sprekers van dienst zijn Bert Roebben (Spiritualiteit in tijden van corona 20-21 november), Luc Devisscher (De apostelen van Jezus 29-30 januari), Eva Vromman (Worstelend bezielend geloof 26-27 februari) en Guido Vanheeswijck (Onbeminde gelovigen 26-27 maart). Voor alle info en inschrijvingen mail naar bezinningscentrum@abdijaverbode.be. Basisonderwijs, Algemeen Wegens Corona–maatregelen die we treffen om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen, zijn enkel de ingeschreven leerkrachten toegelaten! Aanvangsbegeleiding bewegingsopvoeding: START TO TEACH Alle beginnende leerkrachten (max 3 jaar werkervaring) worden verwacht! ► | Data: dinsdag 22 september 2020, van 9.30 uur tot 16.00 uur | ► | Locatie: Diocesaan Onderwijsbureau, Marialand 31, 9000 Gent | ► | Inschrijvingscode: PN803BA/2021 | ZILL EN BEWEGINGSOPVOEDING: workshop Heb je nog vragen over Zill zoals…. Planning op korte en lange termijn, bewegingswerkplan, motorische zorg, procesgericht volgen van de leerling dan is deze workshop iets voor jou! Doelgroep Leerkrachten bewegingsopvoeding kleuter en lager ► | Data: dinsdag 29 september van 9.00 uur tot 12.00 uur OF dinsdag 29 september van 13.30 uur tot 16.30 uur | ► | Locatie: Sint–Baafshuis , Biezekapelstraat 2,9000 Gent | ► | Inschrijvingscode: PB815BA/2021 | KERNWERKING Voorbereiden van de inhoud van de netwerken binnen de eigen scholengemeenschappen – resonantiegroep. Dit is een verderzetten van een bestaand netwerk voor leraren bewegingsopvoeding kleuter- of lager onderwijs: ankerfiguren van de scholengemeenschap. 3 samenkomsten – 1 per trimester van 9.00 uur tot 11.30 uur OF van 13.30 uur tot 16.00 uur ► | Data: donderdag 17 september 2020 - dinsdag 2 februari 2021 - dinsdag 4 mei 2021 | ► | Locatie: Sint–Baafshuis, Biezekapelstraat 2, 9000 Gent | ► | Inschrijvingscode: PB810BA/2021 | OMGAAN MET MOEILIJK GEDRAG IN DE BEWEGINGSLES: Wie heeft interesse om mee na te denken en zich hierin te verdiepen? Doelgroep: leerkrachten bewegingsopvoeding die de eigen onderwijspraktijk willen onderzoeken. Tijdens de eerste sessie bepaal je een onderzoeksvraag binnen het thema “omgaan met moeilijk gedrag” en bereid je acties voor de eigen praktijk voor. Daarna ga je in je school aan de slag. Tijdens de volgende bijeenkomsten wordt dit thema verder verdiept. ► | Data: woensdag 18 november 2020 van 9.00 uur tot 12.00 uur - donderdag 28 januari 2021 van 13.30 uur tot 16.00 uur - dinsdag 27april 2021 van 13.30 uur tot 16.00 uur | ► | Locatie: Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2, 9000 Gent | ► | Inschrijvingscode: PB812BA/2021 | Basisonderwijs, Algemeen ► | Wil je je visie op onderwijs en opvoeding verdiepen en verbreden? | ► | Denk je graag toekomstgericht mee over onderwijs en opvoeding? | ► | Ben je geboeid door evoluties in het onderwijs? | ► | Wil je meewerken aan kwaliteitsverbetering en vernieuwing in je school? | ► | Zie je uit naar een nieuwe uitdaging in je onderwijsloopbaan? | ► | Zet je graag mee je schouders onder een ontwikkelingsgerichte dynamiek in je school? | We nodigen je uit op de infosessie op woensdag 2 september 2020 om 15.00 uur in EDUGO, Campus De Toren, 1ste verdieping, Sint-Jozefstraat 10, Oostakker. Er is parkeergelegenheid bij de school. Basisonderwijs, Algemeen Gelukkig starten de basisscholen terug op. Tijd om wat interessante onderwijstools terug op te frissen. De nadruk ligt vooral op individueel werk. De eerste die ik wil voorstellen is de webquest. Dit is een gestructureerde webtool om individueel of in groep een voorgesteld probleem op te lossen. Al de webquests zijn op dezelfde manier opgebouwd, wat het makkelijk maakt voor de leerlingen. Op de volgende website vind je een hele reeks webquests over allerlei onderwerpen en gerangschikt volgens leeftijd. Het begint vanaf het vierde leerjaar tot met het zesde. Het mooie aan deze tools is dat leerlingen zichzelf achteraf binnen bepaalde criteria kunnen evalueren.www.webkwestie.nl Een tweede interessante tool zijn de leerpaden van Symbaloo. Dat zijn uitgewerkte lessen gemaakt door leerkrachten. Je kan je best eerst lid maken van Symbaloo, een tool om url’s te verzamelen op verschillende internetpagina. De lessen zijn daar een onderdeel van. Er zijn al heel wat lessen uitgewerkt en gratis te gebruiken. Er bestaat ook een app om op iPhone, iPad, smartphone of tablet te gebruiken. Zeker de moeite waard om eens te bekijken. w ww.symbaloo.com App: LearningPads te vinden in de App store en de Playstore De laatste die ik deze keer wil voorstellen is de website van onderwijzer Jack Nowee. Deze man heeft een hele reeks tools gemaakt met behulp van Turks voor de basisschool. Ze kunnen individueel en in groep opgelost worden. Ze zijn gerangschikt volgens leerjaar en volgens moeilijkheidsgraad. Je vindt er heel wat materiaal voor de bollebozen van de klas. De laatste opgaven die hij maakte zijn escaperooms. Zeker eens gaan kijken op deze website want het is meer dan de moeite waard.http://webje.yurls.net/nl/page/637028 Basisonderwijs, Algemeen Vanaf 1 september 2020 is elke katholieke basisschool verplicht om met het leerplan ZiLL aan de slag te gaan. Uiteraard is het nog steeds mogelijk om je verder te professionaliseren in ZiLL. Op de website www.nascholing.be vind je verschillende nascholingen ZiLL terug. Hiervoor kan je nog steeds inschrijven. Op donderdag 17 september 2020 organiseren we een nascholing ‘ZiLL ooit gemist’. Deze nascholing is bedoeld voor alle leraren die langdurig afwezig waren en het begin van ZiLL gemist hebben. Ook leraren die nog eens een heropfrissing nodig hebben zijn welkom. Vooraf inschrijven is verplicht. Basisonderwijs, Algemeen Hierbij vind je de kalender van het Team Oost voor de maand september 2020. Basisonderwijs, Team Noord, Team Oost, Team West Hierbij vind je de kalender van het Team West voor de maand september 2020. Basisonderwijs, Team Noord, Team Oost, Team West |