Ook even genoten van stilte, van een boswandeling en een glimp van de zon? We gaan de donkere periode in. Verzorg jezelf goed en bewaak je rust.
 
In november staan we ook stil bij onze geliefden die er niet meer zijn. Ik wens jullie allemaal mooie dagen waar je samen met gezin, familie en vrienden kan genieten van elkaars warmte.
 
De aanloop naar de kerstvakantie is gebruikelijk een drukke periode. Heel wat netwerken zijn gestart of worden opgestart. Je vindt alles terug in onze begeleidingsbrochure of via deze link: https://pincette.katholiekonderwijs.vlaanderen/meta/properties/dc-identifier/Regio_OVL-20190611-4
 
De inforonde voor directeurs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat door op vrijdag 15 november 2019. Vergeet niet in te schrijven via www.nascholing.be.
 
Save the date (uitnodigingen volgen nog):
 
 
► 
 
10 januari 2020: Themadag Identiteit (voor directeurs en gangmakers)
 
► 
 
20 of 27 januari 2020: Doeltreffend schoolbeleid binnen het ROK (voor directeurs).
 
Ellen Bauwens
Greet Mertens
Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Regionale nieuwsbrief Oost-Vlaanderen

Beste
 
Ook even genoten van stilte, van een boswandeling en een glimp van de zon? We gaan de donkere periode in. Verzorg jezelf goed en bewaak je rust.
 
In november staan we ook stil bij onze geliefden die er niet meer zijn. Ik wens jullie allemaal mooie dagen waar je samen met gezin, familie en vrienden kan genieten van elkaars warmte.
 
De aanloop naar de kerstvakantie is gebruikelijk een drukke periode. Heel wat netwerken zijn gestart of worden opgestart. Je vindt alles terug in onze begeleidingsbrochure of via deze link: https://pincette.katholiekonderwijs.vlaanderen/meta/properties/dc-identifier/Regio_OVL-20190611-4
 
De inforonde voor directeurs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaat door op vrijdag 15 november 2019. Vergeet niet in te schrijven via www.nascholing.be.
 
Save the date (uitnodigingen volgen nog):
 
 
► 
 
10 januari 2020: Themadag Identiteit (voor directeurs en gangmakers)
 
► 
 
20 of 27 januari 2020: Doeltreffend schoolbeleid binnen het ROK (voor directeurs).
 
Ellen Bauwens
Greet Mertens

 

   Gewoon basisonderwijs

 
 
Pastorale tips - november 2019
 
  INSPIRATIEKAART NOVEMBER - VERBINDEN
 
MAANDHOPEN ISINSPIRERENDE FIGUREN
 
NOVEMBER
Twee handen op één buik
 
verbinden
 
De leerlingen van Jezus
Patroonheilige van de school
De grootouders
Inspirerende gedachte: Hopen is… verbinden.
 
November is de maand van gedenken en herdenken. We geloven in verbinding over de dood heen als hoop. Door herinneringen en gedachten houden we verbinding met wie ons lief was. We voelen ons kwetsbaar en staan met ons hart in onze handen. We laten los, maar zoeken nieuwe verbindingen (door veel over het verdriet te praten, lotgenoten te zoeken, een actie op te zetten, een fonds te steunen,…). We proberen verder te gaan, maar leven  met het gemis. Verdriet en rouwen veranderen een mens, maar liefde zorgt voor diepe, onverbreekbare verbindingen. Hoop is hierbij een belangrijke steun. Hoop kan je voelen in een liefdevolle en nabije omgeving. Door de dood heen houden we vast aan een nieuw begin en geloven we dat de liefde overwint, dat het weer lente wordt. Geloof en hoop zijn verwijzingen naar verbondenheid over de grenzen van het leven heen.
Spreekwoord van de maand: Twee handen op één buik.
 
Je kan het spreekwoord visualiseren door een bijpassende foto te nemen.
Inspirerend figuur uit de Bijbel of uit de christelijke traditie: De leerlingen van Jezus.
 
We zijn allemaal zoekende naar verbinding en nabijheid in ons leven. Op moeilijke momenten zoeken en vinden we steun bij elkaar. Dit deden ook de leerlingen van Jezus na zijn overlijden.
 
De leerlingen van Jezus hebben het moeilijk gehad, maar ze bleven niet naar de hemel staren.
 
Ze namen het heft in handen en trokken erop uit.  De leerlingen delen Zijn Inspiratie en Zijn Blijde Boodschap van hoop met iedereen die ze ontmoeten. Dat doen ze in sterk vertrouwen en verbondenheid met elkaar. We kunnen veel leren van de Geest van verbondenheid die hen dreef.
 
Jezus had een bijzondere band met zijn leerlingen. Zij waren getuigen van Zijn kracht. Hij vraagt hen om na zijn sterven die kracht verder uit te dragen en te verspreiden. Hij verzekert hen ook dat hun bijzonder band zal blijven. De christelijke verbondenheid is een hechte, eeuwige band van liefde. Deze verbondenheid legde Jezus aan zijn apostelen uit met de parabel van de wijnstok en de ranken.
Inspirerend verhaal: Johannes 15,1-8: Ik ben de ware wijnstok
 
Jezus zei tegen zijn leerlingen: ‘Ik ben de stam van Gods druivenplant, en jullie zijn de takken. God zelf is de tuinman. Hij haalt de takken weg waar niets aan groeit. En de takken waaraan druiven groeien, maakt hij kort. Want dan komen er in het volgende jaar nog meer druiven aan. Jullie lijken op de goede takken die kort gemaakt zijn. Want door mijn woorden is het slechte uit jullie weggehaald, en zijn jullie rein geworden. Jullie moeten met mij verbonden blijven, en ik met jullie. Want alleen dan kunnen jullie op een goede manier leven. Net zoals er alleen druiven groeien aan takken die aan de stam vastzitten. Aan losse takken kunnen geen druiven groeien. Ik ben de stam van de druivenplant en jullie zijn de takken. Als jullie met mij verbonden blijven en ik met jullie, dan zul je veel goeds kunnen doen. Maar zonder mij kun je niets. Als je niet met mij verbonden blijft, loopt het slecht met je af. Dan lijk je op een tak die van de stam af gehaald is. Zo’n tak verdort, en hij wordt opgeruimd en in het vuur gegooid. Jullie moeten dus met mij verbonden blijven, en naar mijn woorden luisteren. Dan zal alles wat je vraagt, gebeuren. Jullie zullen dan, als leerlingen van mij, veel goede dingen doen. Zo maken jullie de hemelse macht van mijn Vader zichtbaar.
Inspirerend verhaal: het verhaal van de patroonheilige van de school.
 
Je kan met de leerlingen stilstaan bij de patroonheilige van de school. Dikwijls zit er een verwijzing in de naam van de school.  Misschien zijn er herkenbare elementen in het schoolgebouw aanwezig (foto's, schilderijen, een beeld, een logo, ...). Je kan het leven van deze persoon verkennen en een link leggen naar de schoolwerking of het eigen leven.  Je kan zijn inspiratie in de verf zetten en een gebedsviering, een receptie, een feestmaaltijd, een schoolfeest organiseren.  De opbrengst kan je koppelen aan een goed doel.
Inspirerende figuur van gisteren of vandaag: heiligen
 
Heiligen zijn hoopbrengers
 
God geeft zijn liefde en boodschap van hoop in de harten van de mensen door. Hij roept mensen om Jezus’ Blijde Boodschap te vertellen en de wereld in te sturen. De verhalen van Jezus zijn hoopbrengers. Ze tonen ons hoe we nog beter en dicht bij het hart kunnen leven. God vraagt ons om oog te hebben voor mensen in nood en te solidariseren met al wie het nodig heeft. Heel wat heiligen, missionarissen en zachtmoedige mensen hadden een bijzonder oog om mensen in nood te zien en hen weer bij het Licht te brengen.
 
Heiligen zijn mensen die anders kijken en die meer zien. Ze luisteren niet alleen naar de woorden van Jezus, ze doen er ook iets mee. Door hun gezichtsveld te verbreden, door hun inzet brengen ze terug goed nieuws en hoop onder de mensen. Ze zorgen dat mensen anders gaan kijken en het weer zien zitten. Door hun inspiratie brengen ze hoop en vrede in de harten van de mensen.
Een handvol gebeden
 
Goede God,
op 1 november vieren we alle heiligen
die bij U leven en zoveel goeds deden. 
Jezus weerspiegelde in hun hart 
de kracht van dienstbaarheid. 
Ze volgden de weg van de graankorrel. 
Door hun zorgzaamheid en volharding 
brachten ze vrucht en hoop. 
Sommigen van hen gaven hun leven 
om anderen te helpen en bij te staan. 
Ze gaven stem aan liefde en verbondenheid. 
Goede God, wij bidden U, 
dat we ons verbonden mogen voelen 
met deze sterke christenen. 
Wij steken een kaars voor hen aan 
en vragen dat hun inzet en gedrevenheid 
ook anderen mag aanwakkeren 
om een voorbeeld te zijn. Amen.
 
Goede God 
heel wat missionarissen 
laten alles achter. 
Ze zien het plots anders 
en kiezen voor een nieuw leven. 
Deze mensen zien waar er tekorten zijn. 
Ze hebben een sterke wil. 
Ze helpen mensen met pijn 
en brengen terug vreugde en hoop. 
Laat hun voorbeeld ons inspiratie geven 
om het ook eens anders te zien 
en beter te doen in ons leven. Amen.
 
Goede God 
zachtmoedige mensen 
blijven hoop zien en brengen. 
Ze weten slecht nieuws 
om te buigen naar goede nieuws. 
Ze bewegen onder de mensen, 
luisteren naar hun verhalen 
en spreken als ze moeten spreken. 
Zachtmoedige mensen 
kijken door de bril van hun hart 
en proberen donker naar licht te vertalen.
 
Goede God, 
heiligen deden wondere dingen. 
Ze gaven zieke en eenzame mensen hoop. 
Ze zorgden voor weeskinderen 
en stonden dicht bij de natuur. 
Ze keken de anderen niet na 
en bleven niet langs de kant van de weg staan. 
Ze keken door alle ellende heen 
en staken de handen uit de mouwen. 
Wij willen je bijzonder danken voor deze mensen. 
Ze hadden een groot vertrouwen en 
probeerden het voor anderen beter te maken. 
Vanuit Uw Geest brachten ze hoop en licht 
in de wereld en in de harten van de mensen. 
Als dat niet knap is! 
Door te luisteren naar hun verhaal blijven ze ons nabij. 
We kijken naar hen op. 
We bewonderen hun inzet en doorzettingsvermogen. 
Laat ons kracht, initiatief en inspiratie 
halen uit hun voorbeeld. Amen.
Bloem van de maand, bloem van hoop: Vergeet-me-nietjes of chrysanten
Maandsuggesties
 
 
► 
 
Er zijn heel wat heiligen die hoopvolle daden stelden. Je kan er enkele in de kijker plaatsen.
 
► 
 
We gaan op zoek naar hoopvolle tekens van mensen die zeer dicht bij ons staan en ons nauw aan het hart liggen.  Je kan de grootouders in de bloemetjes zetten.
 
► 
 
Je kan een koffertje vol hoop maken met herinneringen aan overleden familieleden of kennissen. Je kan er ook boodschappen van troost instoppen.
 
► 
 
Nog een suggestie is een mandala van hoop maken en in de inkomhal van de school hangen.
 
► 
 
Als leerkracht zet je je dagelijks in voor de verbondenheid in de klas. Je wil dat alle kinderen het goed hebben en zich goed voelen. Je kan samen met de leerlingen een soort ‘gebruiksaanwijzing’ opstellen om de verbondenheid in de klas en op school mee uit te dragen en te versterken. Je kan met hen in gesprek gaan en ook de link leggen met het vertrouwen en de vastberadenheid die de leerlingen van Jezus ter hand namen om de boodschap van hoop en verbondenheid uit te verkondigen.
 
► 
 
Tijdens de voorleesweek van 16 tot 24 november kan je hoopvolle verhalen voorlezen in de klas.
 
► 
 
Op 20 november is het Internationale Dag van de Rechten van het Kind. Op Ketnet vind je heel wat mooie en inspirerende filmpjes
 
 
 
Basisonderwijs, Algemeen
 
 
 
Bewegingsopvoeding
 
Inschrijven voor de nascholingen schrijfdans kan nog via www.nascholing.be 
 
 
► 
 
Op donderdag 14 november maak je actief kennis met de schrijfdansmethode voor jongste kleuters:  PN001BA/1920 Schrijfdans jongste kleuters
 
► 
 
Op dinsdag 19 november maak je actief kennis met de schrijfdansmethode voor oudste kleuters en brugactiviteiten met het eerste leerjaar: PN002BA/1920 Schrijfdans oudste kleuters + brug 1ste leerjaar
 
Basisonderwijs, Algemeen
 
 
 
Budgetspel
 
Via deze link (www.wikifin.be/nl/budgeutpret-en-justin-budget) kan je inschrijven voor het budgetspel. Met ingesloten materiaal’ budgetpret’ zouden leerkrachten ook aan de slag kunnen gaan in de week van het GELD van 23 tot 29 maart. Budgetpret is een educatief spel waarbij we leerlingen willen onderdompelen in reële situaties.  In het spel ervaren ze dat keuzes maken bij het beheren van geld niet altijd even eenvoudig is. In dit spel leren spelers een budget te beheren om hun eigen uitstap te organiseren. Via het spel leren kinderen van jongs af aan begrijpen dat je een euro maar één keer kunt uitgeven, dan kan hen dat later financiële zorgen besparen. Studies tonen ook aan dat je niet vroeg genoeg kan beginnen met het aanleren van goede gewoontes rond geld. Met de gratis spellen Just’in Budget en budg€tPRET ondersteunt Wikifin leerkrachten van het derde tot zesde leerjaar uit het lager onderwijs om financiële educatie op een leuke en leerrijke manier aan bod te laten komen in de klas.
 
Bovendien kan je inzetten op een aantal generieke doelen binnen ZiLL.
 
Het doel WDmm3 (schatten, meten en rekenen met maateenheden) wordt in de leerlijn bij de inhouden rond ‘geld’ gesuggereerd om vooral onderzoekend en in betekenisvolle contexten met rekenen met geld aan de slag te gaan. Het zou nog sterker zijn moesten we dit ook nog in een context kunnen inbedden waarbij de ondernemingszin van leerlingen wordt aangesproken (IVoz). Binnen dit thema zouden we ook het generieke doel OWsa5 kunnen koppelen (de ongelijke verdeling van welvaart en het onderscheid tussen welvaart en welzijn onderzoeken en illustreren en solidariteit waarderen).
 
Basisonderwijs, Algemeen
 
 
 
Mediabijdrage
 
 
Wil je leerlingen uitdagen om meer te bewegen op de school, dan vind je op deze site meer dan 60 ideeën om te slagen in je opdracht.
 
Op de site “klasvanjuflinda” vind je heel wat ideeën en spellen om verschillende leerstofonderdelen te oefenen. Ik wil er graag een drietal voorstellen: 
 
 
► 
 
https://klasvanjuflinda.nl/spelen/buiten/27217/rennend-rekenen-met-kleuters/ voor kleuters: rennend rekenen
 
► 
 
https://klasvanjuflinda.nl/leren/taal-leren/15434/taalspel-lidwoorden-oefenen/ voor het derde leerjaar: taalspel om lidwoorden te oefenen
 
► 
 
https://klasvanjuflinda.nl/gedrag/algemene-ontwikkeling/22648/verrijkingsspellen-hoogbegaafde-kinderen/ verrijkingsspelen voor hoogbegaafde kinderen
 
Op de volgende site vind je heel wat ideeën om bewegend te leren voor spelling  vanaf de derde kleuterklas tot en met het derde leerjaar: https://jufanja.eu/bewegend-leren-spellen/
 
Basisonderwijs, Algemeen
 
 
 
Themadag 'Ik ben omdat wij zijn'
 
 
 
Beste directeur, beste leraar
 
We nodigen jou van harte uit op onze jaarlijkse themadag ‘Ik ben omdat wij zijn’ op vrijdag 10 januari 2020.
 
Deze identiteitsdag wil  schoolleiders en leraren inspireren en aanmoedigen in hun zoektocht naar ‘katholieke school zijn in de superdiversiteit’ die onze samenleving kenmerkt.  Midden deze superdiverse samenleving groeien kinderen op.  Ze lopen school en leren al doende omgaan met culturele én levensbeschouwelijke diversiteit.  Wat kan onze school betekenen in het ontwikkelen van hun identiteit of spreken we beter van hun identiteiten? Dirk Geldof start met een lezing: “Van identiteit naar identiteiten. Meervoudige identiteiten (h)erkennen in contexten van superdiversiteit.”  In de namiddag werken we in werkwinkels een aantal facetten van ‘school in diversiteit’ verder uit.
 
Deze werkwinkels staan in de namiddag gepland:
 
 
► 
 
Lieve Van Daele: samen in gesprek gaan rond superdiverse casussen in de basisschool
 
► 
 
Tina De Gendt: superdiversiteit in de Gentse context
 
► 
 
Jan Blancke: het meersporencurriculum voor de leraar in spe
 
► 
 
Hedwig Berghmans: werk maken van verbindende communicatie
 
► 
 
Katrien Tonnard: de interlevensbeschouwelijke competenties in een onderwijsarrangement gieten
 
► 
 
Mitte Plessers: Inspirerend burgerschap
 
Inschrijven kan vanaf 12 november 2020 op www.nascholing.be. Jullie ontvangen nog een uitnodiging.
 
We hopen jullie allen te mogen verwelkomen!
 
Basisonderwijs, Algemeen
 
 
 
Uitnodiging reflectiedag voor coördinerende en algemene directeurs: thema het nieuwe regeerakkoord
 
Er is een nieuw regeerakkoord en Codi’s voor Codi’s gaan ermee aan de slag!
 
Beste coördinerend of algemeen directeur
 
De werkgroep voor coördinerend en algemeen directeurs heeft het regeerakkoord van de nieuwe Vlaamse Regering met aandacht gelezen.
Heel wat stof om over na te denken, zeker als het over onderwijs gaat!
 
Daarom nodigen we jullie en minister Weyts uit op onze volgende reflectiedag. We werken opnieuw met onze beproefde formule: experts geven een inleiding op het thema en daarna delen we inzichten in de werkwinkels.
Twee thema’s die ons in dit regeerakkoord boeien zijn planlast en centrale toetsing.
Wat komt er hiermee op ons als algemeen of coördinerend directeur af?
 
De reflectiedag vindt plaats op vrijdag 22 november in het Hendrik Consciencegebouw, Koning Albert II-laan 15 in Brussel.
 
 
► 
 
Jullie zijn welkom vanaf 9 uur.
 
► 
 
We starten met de plenaire sessie om 9.30 uur.
 
► 
 
We ronden af met een receptie rond 15.30 uur.
 
► 
 
Deelnemen aan deze reflectiedag is helemaal gratis.
 
De plaatsen zijn beperktschrijf je dus vandaag nog in!
Concrete info over het programma van deze boeiende dag krijg je enkele weken voor de reflectiedag.
 
Ben je vandaag niet meer actief als directeur? Stuur deze uitnodiging dan zeker door naar de nieuwe collega’s!
 
Graag tot dan!
 
Vriendelijke groet
De werkgroep codi's voor codi's
 
PS Was je nog niet eerder op één van onze reflectiedagen? Neem dan zeker een kijkje op codisvoorcodis.be!
 
 
Basisonderwijs, Algemeen
 
 
 
Uitnodiging Flitsbezoek
 
Doelgroep: directeurs en mentoren in het kader van aanvangsbegeleiding.
 
Je werkt voortdurend aan de kwaliteit van het onderwijs in jouw school, maar ... Heb jij zicht op de kwaliteiten en de talenten van je leerkrachten?
 
Zou jij graag je leerkrachten vanuit een positieve bril willen begeleiden en motiveren? Met hen in gesprek gaan over hun onderwijspraktijk?
 
Het antwoord op deze vragen zal veelal zijn: ja, maar wanneer?
 
Flitsbezoeken kunnen een oplossing bieden.
 
Ben je geïnteresseerd om hier meer over te leren? Dan ben je welkom op deze infosessie.
 
Dit is een herhaling van vorig schooljaar.
 
Praktisch:
 
 
► 
 
Datum: maandag 25 november van 13.30 uur tot 15.30 uur
 
► 
 
Plaats: Diocesaan Onderwijsbureau, Marialand 31 te Gent
 
► 
 
Je kan tot 15 november inschrijven via mail naar kristien.coppens@katholiekonderwijs.vlaanderen (Het aantal inschrijvingen is beperkt.)
 
► 
 
Kostprijs: 5 euro.
 
Basisonderwijs, Algemeen
 
 
 
Kalender Team Noord november 2019
 
Hierbij vind je de kalender van het Team Noord voor november 2019.
 
Basisonderwijs, Team Noord
 
 
 
Kalender Team Oost november 2019
 
Hierbij vind je de kalender van het Team Oost voor november 2019.
 
Basisonderwijs, Team Oost
 
 
 
Kalender Team West november 2019
 
Hierbij vind je de kalender van het Team West voor november 2019.
 
Basisonderwijs, Team West
 
 
website
 
 
e-mail
 
 
publicaties
 
 
twitter
 
 
facebook