Dit is de Nieuwsbrief van de Pedagogische Begeleiding so regio Oost-Vlaanderen januari 2017.
Eerst en vooral wensen wij u een gezond en voorspoedig jaar toe.
Hier kun je alvast de
PB-kalender met de geplande activiteiten van dit schooljaar terugvinden.
Veel leesgenot!
Jeroen Van Acker, niveaucoördinator secundair onderwijs
Greet Mertens, regiodirecteur Pedagogische Begeleiding Oost-Vlaanderen
| Regionale nieuwsbrief Oost-Vlaanderen | Beste Dit is de Nieuwsbrief van de Pedagogische Begeleiding so regio Oost-Vlaanderen januari 2017. Eerst en vooral wensen wij u een gezond en voorspoedig jaar toe. Hier kun je alvast de PB-kalender met de geplande activiteiten van dit schooljaar terugvinden. Veel leesgenot! Jeroen Van Acker, niveaucoördinator secundair onderwijs
Greet Mertens, regiodirecteur Pedagogische Begeleiding Oost-Vlaanderen Voorstelling van de nieuwe leerplannen aardrijkskunde tso 3de graad en hieraan gekoppelde voorscholing Aardrijkskunde ► | Nascholingen | ► | Nieuwe leerplannen | ► | Wedstrijden voor wetenschappelijke uiteenzettingen | ► | Aanbod voor leerlingenactiviteiten | ► | Inspirerend lesmateriaal | ► | Inspirerende websites voor leraren biologie | ► | Voordrachten wetenschappen | Biologie ► | Nascholingen | ► | Aanbod voor leerlingenactiviteiten | ► | Wetenschapswedstrijden voor leerlingen | ► | STEM-initiatieven | ► | Inspirerende websites voor leraren chemie | ► | Inspirerend lesmateriaal voor leraren chemie | ► | Voordrachten wetenschappen | Chemie ► | Woord van het jaar | ► | Netwerk voor leraren Duits in richtingen met 1 uur Duits (derde graad) | ► | Luistervaardigheid oefenen | Duits ► | Woord van het jaar | ► | Geplande nascholingen Engels in PEDIC | ► | Lerend netwerk rond het thema differentiatie | Engels Esthetica ► | Studiedag voor leerkrachten Frans van de eerste graad | ► | Dag van ProFFF (vroeger BVLF) | Frans ► | Nascholingen en kalender van activiteiten | ► | Sportwetenschappen derde graad aso | ► | Nascholingen CNO | ► | Nascholingen Universiteit Gent | ► | MeNS komt naar je toe | ► | Wetenschapsexpo | ► | Ga kwantum met je klas | ► | Meer Stem-ig | ► | RVO-society en STEM | Fysica ► | Feiten, meningen en post-waarheid | ► | Nascholingen | ► | Suggesties voor de lespraktijk | Geschiedenis ► | Nieuw telefoonnummer | ► | eNSPIRED | ► | Gastvrije gemeente - Hoe gastvrij is jouw school? | GOK ► | Agenda samenkomsten/vormingen schooljaar 2016-2017 | ► | Nascholingen | Humane wetenschappen ► | Info uit enkele vaktijdschriften | ► | Toekomstige initiatieven | Latijn en Grieks ► | Nascholing van PEDIC | ► | Nascholingsaanbod LO | ► | 'Actief leren' in de les LO | ► | Op sportieve uitstap met je leerlingen | ► | Varia | Lichamelijke opvoeding Muzikale opvoeding ► | Nascholingen | ► | Netwerkgroep natuurwetenschappen 1ste graad B-stroom (1lj B / BVL) | ► | Nieuwe leerplannen natuurwetenschappen voor de derde graad tso/kso | ► | Vlaamse Olympiades Wetenschappen 2016-2017 | ► | Wetenschapswedstrijden voor leerlingen | ► | Aanbod voor leerlingenactiviteiten | ► | Inspirerend lesmateriaal | ► | Inspirerende websites voor leraren natuurwetenschappen | ► | Voordrachten wetenschappen | ► | Meer STEM-ig | Natuurwetenschappen ► | Dag van het Nederlands | ► | Resultaten van het PISA-onderzoek nodigen uit tot reflectie | ► | Lestips Poëzieweek online | ► | Out Of Office poëzie | Nederlands ► | Poëzieweek 2017: met humor het nieuwe jaar in! | ► | Werelddag van de Migrant en de Vluchteling (14 januari) | ► | Kerk op de bres met migranten en vluchtelingen (26 januari) | ► | Wat als uw leerling vluchteling is? (20 februari) | ► | (Gelovig) opvoeden in de migratiesamenleving van 2017 | Opvoedingsproject ► | Benedictijnse spiritualiteit voor het nieuwe jaar (11 & 15 januari) | ► | Startavond Broederlijk Delen (18 januari) | ► | Gebedsweek voor de eenheid in het teken van verzoening (15 tot 22 januari) | ► | In dialoog met Khalid Benhaddou (21 januari) | ► | Uitwisselingsbijeenkomsten voor vastenbezinningen (januari & februari) | ► | Bijeenkomsten van de regionale netwerken schoolpastoraal (2de semester) | Pastoraal op school ► | Agenda samenkomsten/vormingen schooljaar 2016-2017 | ► | Nascholingen | Personenzorg Plastische opvoeding ► | Vervolg traject leerlijnen | ► | Nieuw telefoonnummer | ► | Oproep voor het schooljaar 2016-2017 - Herinneringseducatie (DRINGEND en VOOR SNELLE VOGELS) | ► | Werken rond WOI met drie boeiende apps | Project algemene vakken - PAV ► | CLIL-Godsdienstles in het Frans, Engels of Duits? | ► | Didachè studiedag - 16 januari 2017 - Leuven: 'Meer dan een museumcatalogus. De bijdrage van de levensbeschouwelijke vakken aan de kunst van het vredevol samenleven.' | ► | Lanceeravond Broederlijk Delen 18 januari 2017 | ► | UCSIA-studiedag | ► | Vluchtelingenwerk Vlaanderen vzw - Hoe gastvrij is jouw school? | ► | Gebedsweek voor de eenheid 15-22 januari 2017 | ► | In gesprek met Khalid Benhaddou, 'Is dit nu de islam? Hoe ik als moslim voor nieuwe tijden ga: rationeel, Europees en verzoenend.' | Godsdienst ► | 'La vie en Or' & 'rode neuzen week' in Leiepoort Deinze Campus Sint-Vincentius | ► | Sinterklaasfeest voor kansarme kinderen door 'Jonge helpende handen' uit het Sint-Paulusinstituut te Herzele | Scholen in de kijker In deze Nieuwsbrief van de themagroep Taal vind je meer informatie over de volgende onderwerpen: ► | Ouderbetrokkenheid aanwakkeren | ► | Resultaten van het PISA-onderzoek nodigen uit tot reflectie | ► | Checklist voor toegankelijke schoolbrieven | Taalbeleid In deze Nieuwsbrief van de themagroep taal kun je de taaltip voor de maand januari terugvinden. Taalbeleid ► | Open zitdag techniek | ► | Meer STEM-ig | Techniek ► | Nascholingen en kalender van activiteiten | ► | Nascholingen CNO | ► | MeNS komt naar je toe | ► | Wetenschapsexpo | ► | Meer STEM-ig | ► | RVO-society en STEM | Wetenschappelijk werk ► | Netwerkdag wiskunde 'Het oplossen van problemen kun je leren!' | ► | Wiskunde met Google Chrome apps | ► | Meer STEM-ig | ► | Studiedag 'Studeren voor ingenieur aan de UGent' | ► | Navormingen - UGent | ► | PISA-resultaten: tendensen zetten zich door | ► | Boek in de kijker | Wiskunde | | |