Dit is de Nieuwsbrief van de Pedagogische Begeleiding so regio Oost-Vlaanderen december 2016.
Hier kun je alvast de
PB-kalender met de geplande activiteiten van dit schooljaar terugvinden.
Verder vragen we je aandacht voor:
Ondanks alle onderwijsinspanningen verlaten nog steeds te veel leerlingen ongekwalificeerd het leerplichtonderwijs. De Provincie Oost-Vlaanderen ondersteunt de scholen om nieuwe projecten ter bevordering van de gekwalificeerde uitstroom te realiseren.
Meer hierover.
Veel leesgenot
Jeroen Van Acker Niveaucoördinator secundair onderwijs
Greet Mertens Regiodirecteur Pedagogische Begeleiding Regio Oost-Vlaanderen
| Regionale nieuwsbrief Oost-Vlaanderen | Beste Dit is de Nieuwsbrief van de Pedagogische Begeleiding so regio Oost-Vlaanderen december 2016. Hier kun je alvast de PB-kalender met de geplande activiteiten van dit schooljaar terugvinden. Verder vragen we je aandacht voor: Ondanks alle onderwijsinspanningen verlaten nog steeds te veel leerlingen ongekwalificeerd het leerplichtonderwijs. De Provincie Oost-Vlaanderen ondersteunt de scholen om nieuwe projecten ter bevordering van de gekwalificeerde uitstroom te realiseren. Meer hierover. Veel leesgenot Jeroen Van Acker Niveaucoördinator secundair onderwijs Greet Mertens Regiodirecteur Pedagogische Begeleiding Regio Oost-Vlaanderen ► | Lezing: grondwater, onmisbare bron voor ons drinkwater | ► | Waarheen met aardrijkskunde als vak in het secundair onderwijs? | ► | Wat vinden je leerlingen van hun buurt, wijk of stad? | Aardrijkskunde ► | Nascholingen | ► | Nieuwe leerplannen | ► | BiotechTOUR | ► | Aanbod voor leerlingenactiviteiten | ► | Inspirerend lesmateriaal | ► | Inspirerende websites voor leraren biologie | ► | Voordrachten wetenschappen | Biologie ► | Nascholingen | ► | Aanbod voor leerlingenactiviteiten | ► | STEM-initiatieven | ► | Inspirerende websites voor leraren chemie | ► | Inspirerend lesmateriaal voor leraren chemie | ► | Voordrachten wetenschappen | Chemie ► | Dag van de Moderne Vreemde Talen 2016 | ► | Werken aan interculturele competentie met Schooltv.nl | ► | STEM (MINT) in de Duitse les | ► | Deutsch lernen mit Audios (A1, A2) | ► | Uitstap naar Eupen | Duits ► | Dag van de Moderne Vreemde Talen 2016 | ► | Nieuwe criteria voor evaluatie onderzoekscompetentie bij doorlichting | ► | Geplande nascholingen Engels in PEDIC | ► | Lecture: Variations on Will | ► | Lerend netwerk rond het thema differentiatie | ► | Nieuwe website van de British Library | ► | Lerend netwerk SET | Engels ► | Dag van de Moderne Vreemde Talen 2016 | ► | Inschrijven voor de regionale nieuwsbrief: interessante onderwijsinformatie in jouw mailbox | ► | Nieuwe criteria voor evaluatie onderzoekscompetentie bij doorlichting | ► | Dag van ProFFF (vroeger BVLF) | ► | Nascholing CNO Universiteit Antwerpen: 'Je veux des applications dans ma classe de FLE! | ► | Op de hoogte blijven van de Franse maatschappij en cultuur | Frans ► | Nascholingen en kalender van activiteiten | ► | Sportwetenschappen derde graad aso | ► | Nascholingen CNO | ► | Nascholingen Universiteit Gent | ► | Vlaamse Olympiades Wetenschappen 2016-2017 | ► | MeNS komt naar je toe | ► | Knappe koppen, HOWEST | ► | RVO-society en STEM | Fysica ► | Terugblik op de getuigenis tijdens een GOK-netwerkdag | ► | Een eerlijke kans voor kinderen in kansarmoede | ► | Leren zichtbaar maken, de volgende stap | ► | Projectoproep 'Buitenschoolse ondersteuning voor jongeren en hun school' | ► | Projectoproep subsidiëring ter bevordering van de gekwalificeerde uitstroom | GOK ► | Initiatieven | ► | Nascholingen | ► | Lezing | ► | Varia | Latijn en Grieks ► | Resonansgroep Toegepaste wetenschappen leerplan 3de graad schoonheidsverzorging | ► | Vier nieuwe modules in Digicoiff | ► | Taricoiff | ► | 'Geknipt' voor de toekomst | Lichaamsverzorging ► | EHBO en reanimatie | ► | Nascholingsaanbod LO | ► | 'Actief leren' in de les LO | ► | Sport beweegt je school | Lichamelijke opvoeding ► | Onderwijs van de toekomst | ► | Tijdig samen nadenken over ... | ► | Gloednieuwe interactieve leeromgeving van 'Bord vol Kinderrechten' | ► | Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken tijdens groepswerk | ► | Educatief aanbod rond de werkelijke kost van goedkope kleren | ► | Wat vinden je leerlingen van hun buurt, wijk of stad? (leerlingen 1ste graad) | ► | Uitsmijter | Maatschappelijke vorming - MAVO ► | Nascholingen | ► | Netwerkgroep natuurwetenschappen 1ste graad B-stroom (1 lj. B / BVL) | ► | Nieuwe leerplannen natuurwetenschappen voor de derde graad tso/kso | ► | BiotechTOUR | ► | Vlaamse Olympiades Wetenschappen 2016-2017 | ► | Aanbod voor leerlingenactiviteiten | ► | Inspirerend lesmateriaal | ► | Inspirerende websites voor leraren natuurwetenschappen | ► | Voordrachten wetenschappen | Natuurwetenschappen ► | Nieuwe criteria voor evaluatie onderzoekscompetentie bij doorlichting | ► | Geen extra screening voor anderstalige nieuwkomers | ► | De Schrijfassistent zorgt voor ondersteuning tijdens het schrijfproces | ► | De ergerlijkste taalfouten en taalkwesties | ► | Het Archief voor Onderwijs | ► | Dag van het Nederlands | ► | Werken aan taalvaardigheden | Nederlands Toerisme ► | Religieuze identiteitsontwikkeling bij moslimjongeren | ► | De kracht van kwetsbare leerlingen | ► | Rouwzorg en spiritualiteit | ► | Scholenwedstrijd "Auschwitz in Gedachtenis" | ► | Gastvrije school voor vluchtelingen | ► | Ondernemingsplanwedstrijd 'Plankgas' voor de derde graad | ► | Jaarkalender 2017 'Iedereen feest!' | Opvoedingsproject ► | Advent en Kersttijd | ► | 'Verstrikt', een bezinningsboekje voor de Advent | ► | Digitale Adventsretraite | ► | Reizende theatervoorstelling 'ik ben iemand/niemand' | ► | 'Magical Christmas' in Sint-Baafskathedraal | ► | Hoog tijd voor een andere God | ► | Adventsbezinning met de 'Messiah' van Händel | ► | Jongerenpastoraal in de 'Warmste Week' | ► | Een nieuw 'Onze Vader' | ► | Bijeenkomsten van de regionale netwerken schoolpastoraal | ► | Tot slot | Pastoraal op school ► | Agenda samenkomsten/vormingen schooljaar 2016-2017 | ► | Nascholingen | Personenzorg ► | Onderwijs van de toekomst | ► | Tijdig samen nadenken over ... | ► | Gloednieuwe interactieve leeromgeving van 'Bord vol Kinderrechten' | ► | Sprekend leren. De leereffecten van exploratieve gesprekken tijdens groepswerk | ► | Educatief aanbod rond de werkelijke kost van goedkope kleren | ► | Wat vinden je leerlingen van hun buurt, wijk of stad? (leerlingen 1ste graad) | ► | Uitsmijter | Project algemene vakken - PAV ► | CLIL communities | ► | Junior College Theologie en Religiewetenschappen | ► | Interessant aanbod voor de persoonlijke vorming van de r.-k. godsdienstleerkracht | ► | UCSI | ► | Reizende theatervoorstelling 'ik ben iemand/niemand' | ► | Didachè studiedag 'Meer dan een museumcatalogus. De bijdrage van de levensbeschouwelijke vakken aan de kunst van het vredevol samenleven.' 16 januari 2017 | ► | Gebedsweek voor de eenheid 15-22 januari 2017 | ► | Noteer alvast in jullie agenda zaterdag 21 januari 2017: in gesprek met Khalid Benhaddou | ► | Lanceeravond Broederlijk Delen 18 januari 2017 | ► | Bibliotheek en catechetisch documentatiecentrum HDGI | Godsdienst ► | 'Highstreet - fashion with a twist' - mode voor en door jongeren in Bernardus Technicum Oudenaarde | ► | Sint-Catharinacollege in Geraardsbergen won de 'Hair Passion Trophy' | Scholen in de kijker In deze Nieuwsbrief van de themagroep taal vind je meer informatie over volgende onderwerpen: ► | NedBox is één jaar online | ► | Woordspot wordt vervangen | ► | Taalbeleid in instellingen van hoger onderwijs is zinvol | ► | Geen extra taalscreening voor anderstalige nieuwkomers | Taalbeleid In deze Nieuwsbrief van de themagroep taal kun je de taaltip voor de maand december terugvinden. Taalbeleid Techniek ► | Kennismaking | ► | Tobos Event | ► | Via Via Tourism Academy | Toerisme ► | Netwerkdag wiskunde 'Het oplossen van problemen kan je leren!' | ► | Navormingen wiskunde - Katholiek Onderwijs Vlaanderen | ► | Nazorg overleg van 26 oktober 2016 | ► | Studiedag 'studeren voor ingenieur aan de UGent' | ► | Wetenschapswedstrijd voor Vlaamse en Waalse leerlingen | ► | Boek in de kijker | Wiskunde | | |