Beste De vakantie staat voor de deur en dat zal alleen maar deugd doen. Het lijkt of we bijna geen kans krijgen om te ademen tussendoor. De hete adem van corona voelen we in onze nek en elke school, elk team en elke directeur is dagelijks bezig om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen. Na de herfstvakantie schakelen we naar code oranje. De bezorgdheid in de scholen is er. We missen wekelijks collega’s die in quarantaine moeten of die uit zijn wegens COVID. Laten we nog even volhouden zodat we weldra terug het schoolleven van weleer kunnen en mogen opnemen. Heel wat initiatieven en netwerken van de pedagogische begeleiding werden geschrapt of krijgen een digitale versie. We zijn ook in code oranje essentiële derden. Dat wil zeggen dat we nog naar de scholen (mogen) komen. Verder in deze nieuwsbrief kan je de COVID-richtlijnen voor de pedagogische begeleiding lezen. Ik wens jullie een deugddoende vakantie, met veel tijd voor je gezin en jezelf. Neem het er van. We zullen de energie de komende weken nog nodig hebben! Ellen Bauwens Wegens corona-maatregelen die we treffen om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen, zijn enkel de ingeschreven leerkrachten toegelaten! Omgaan met moeilijk gedrag in de bewegingsles. Wie heeft interesse om mee na te denken en zich hierin te verdiepen? Doelgroep: leerkrachten bewegingsopvoeding die de eigen onderwijspraktijk willen onderzoeken. Tijdens de eerste sessie bepaal je een onderzoeksvraag binnen het thema 'omgaan met moeilijk gedrag' en bereid je acties voor de eigen praktijk voor. Daarna ga je in je school aan de slag. Tijdens de volgende bijeenkomsten wordt dit thema verder verdiept. Data: ► | woensdag 18 november 2020 van 9.00 tot 12.00 uur | ► | donderdag 28 januari 2021 van 13.30 tot 16.00 uur | ► | dinsdag 27 april 2021 van 13.30 tot 16.00 uur. | Locatie: Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2, 9000 Gent. Inschrijvingscode: PB812BA/2021. Basisonderwijs, Algemeen Thuiswerk is de regel ► | Je kan ons via GSM, mail, Zoom of Teams bereiken. | Bezoek aan scholen ► | We gaan naar scholen als onze aanwezigheid voor de school van belang is. We zijn essentiële derde. | ► | We overleggen met de school, we houden rekening met de context van de school, met onze eigen situatie en met die van collega’s die je op school wil ontmoeten. | ► | Als we de doelstellingen van het overleg ook kunnen realiseren via digitale weg, dan krijgt dit de voorkeur. | Teamgerichte professionalisering ► | Dit kan doorgaan in onze scholen en op locatie doorgaan. Lukt dat niet of zijn er te veel tegenindicaties (context, personen …) en de professionaliseringsdoelen laten het toe, dan kiezen we voor een digitale (of een hybride) oplossing. | ► | Lukt dat ook niet dan wordt de professionalisering uitgesteld of geannuleerd. | ► | Hou er wel rekening mee dat het soms niet mogelijk is om het initiatief uit te stellen, bijvoorbeeld omdat de agenda van de betrokken collega volgeboekt is. Dan zoeken we samen naar een oplossing. | Professionaliseringsinitiatieven met personen uit meerdere scholen ► | Dit laten we in principe digitaal doorgaan als de professionaliseringsdoelen het toelaten. | ► | In overleg met de cursisten kunnen we er voor kiezen voor een overleg op locatie of voor een hybride oplossing. | ► | Het Ministerieel Besluit zegt dat groepen niet groter dan 40 deelnemers mag tellen – wij opteren voor groepen van maximum 20 deelnemers omdat de locatie grotere groepen vaak niet toelaat. | Basisonderwijs, Algemeen We weten allemaal dat begrijpend lezen heel belangrijk is en nog wordt in onze wereld. Oefenen maar met dit dobbelspel. https://bit.ly/3lIyght Wil je een muurkrant maken in de bovenbouw van de basisschool dan krijg je hier een stappenplan en een voorbeeld. https://bit.ly/3lDTYTR Ben je op zoek naar werkboekjes over ruimte voor de derde kleuterklas en het eerste leerjaar. Dan ben je op deze site aan het goede adres. https://bit.ly/30YX7Ge Op deze site kun je kleurplaten downloaden om de getallen te leren. Vooral bestemd voor de laatste kleuterklassen en het eerste leerjaar. https://bit.ly/2GXRLUi Als toemaatje stel ik LUNA voor. Een nieuwe @pp om te leren schrijven op tablet. Hij werd ontwikkeld voor uitgeverij “Die Keure” en sluit aan bij hun nieuwe schrijfmethode. Je kan hem ook gebruiken zonder de methode. Te verkrijgen in de appstore en de playstore. Basisonderwijs, Algemeen | | Bij ondersteuning in trajecten voor leerlingen met een (gemotiveerd) verslag type 2 hebben we geen glazen bol. De verwachte leeruitkomst is geen vaststaand gegeven. Deze inclusietrajecten zijn één van de meest creatieve processen die we in verbindende samenwerking bewandelen met heel wat partners, waaronder de ouders. Elk traject is een uitdaging om te (willen) zien waar er participatiekansen èn waar er leerkansen zijn want ‘Het leerplafond bestaat niet’. We nemen jullie graag mee in getuigenissen van collega-ondersteuners, ouders en leerkrachten. | We geven jullie graag tips en tricks via bruikbare kaders en gedeelde inzichten om deze inclusietrajecten nog meer de moeite waard te maken. We geven jullie vooral nog meer goesting om aan de slag te gaan. ► | Deze startdag op 12 november 2020 is specifiek gericht op ondersteuners type 2. | ► | Omwille van de coronamaatregelen zal deze sessie digitaal doorgaan. Na inschrijving ontvang je de ZOOM-link. | ► | Deze dag is gratis voor ondersteuners van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. | Basisonderwijs, Algemeen Hierbij vind je de kalender van het Team Oost voor de maand november 2020. Basisonderwijs, Team Noord, Team Oost, Team West Hierbij vind je de kalender van het Team West voor de maand november 2020. Basisonderwijs, Team Noord, Team Oost, Team West |