| Regionale nieuwsbrief Limburg | Beste Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen Voor leerkrachten van basis- en secundair onderwijs, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, CLB-begeleid(st)ers, hulpverleners en directies met voorkennis van en ervaring met HGW. Voorstelling van de nieuwste publicatie en antwoorden op al je HGW-vragen. Eventuele vragen mag je op voorhand doorgeven via de inschrijving. ► | Inschrijven vanaf donderdag 28 juni ’18 via de website: www.elisa.be | ► | Deelnameprijs: € 25 (inclusief documentatiemap en deelnamecertificaat) | Bijkomende informatie wordt via de website verder bekendgemaakt. Voor iedereen ‘Stap je mee?’ is het jaarthema dat volgend schooljaar zal worden gebruikt door Katholiek Onderwijs Vlaanderen en ‘Hij stapt met ons mee’ is het diocesane jaarthema. Beide zijn gebaseerd op het verhaal van ‘de leerlingen van Emmaüs’ (Lc. 24, 13-35). Om thuis te komen in het jaarthema worden op woensdag 19 september en donderdag 20 september twee diocesane startavonden georganiseerd in en rond de Limburghal te Genk. De beide avonden starten omstreeks 19 uur en eindigen omstreeks 22 uur. Alle directies, godsdienstleerkrachten, PAG-leden en al wie geïnteresseerd is in het jaarthema zijn van harte welkom. Noteer alvast deze data. Meer info in volgende nieuwsbrief. Voor iedereen | | Tijdens 4 sessies ga je met aan de slag rond stress management( burn-out preventie), zelfzorg, van frustratie naar motivatie en focus korte en lange termijn motivatie. Deze sessies zijn zeker iets voor jou als je gelooft dat positief en krachtig leiderschap begint bij jezelf. | Voor iedereen De vraag waarop we tijdens de studiedag een antwoord zoeken, luidt dus: “Hoe ga je (nog beter) om met leerlingen met dyslexie?” De competentiebegeleiders trappen de studiedag af door jullie een brede bril aan te meten om te kijken naar leerlingen met al hun beperkingen en talenten. Omwille van het grote succes op de Dag van de talen hebben we prof. dr. Wim Tops opnieuw uitgenodigd om het theoretische kader te schetsen afgewisseld met praktische tips. In de namiddag zal hij feedback geven op jullie dyslexiebeleid/toetsen. Deze nascholing staat open voor leraren Duits/Engels/Frans/Nederlands uit het secundair onderwijs, leraren uit het basisonderwijs en buitengewoon onderwijs vergezeld van een leerlingenbegeleider/zorgcoördinator/taalcoördinator/logopedist. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs De Vlaamse regering keurde op 27 april 2018 het decreet over de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding goed. Met dit nieuwe decreet wil de Vlaamse Regering een aantal knelpunten in de leerlingenbegeleiding wegwerken door de rollen en taken tussen de verschillende actoren te verscherpen en de werking van de leerlingenbegeleiding te optimaliseren. Het decreet gaat in op 1 september 2018. Naar aanleiding van diverse vragen van scholen organiseren we in de Tulpinstraat een sessie voor alle onderwijsniveaus waar we eerst het kader nog even kort toelichten en vervolgens per onderniveau in aparte groepen praktische toelichting geven bij het decreet op een aantal punten. ► | Wanneer? 5 oktober 2018 - 09.30 | ► | Waar? Tulpinstraat 75 te Hasselt | ► | Doelgroep? Directieteam, middenkader, leerlingenbegeleiders van alle onderwijsniveaus. | Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen | | Kees van Overveld, een gedragsdeskundige met een brede expertise, geeft tijdens een kick-off op 12 oktober het startsein van onze nascholing gedrag. ‘Waarom doe je dit nu? is een boeiend verhaal over inzichten van probleemgedrag, preventie en aanpak. In de daarop volgende arrange-menten ga je in workshops aan de slag. Eens je door de ‘gedrag’ microbe gebeten wordt, is er geen weg terug. Schrijf je tijdig in! | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen Schrijf je dan in voor de drie workshops van het arrangement communicatie. Je staat eerst stil bij jezelf: wie ben ik als communicator? Je ervaart en leert wat een goede communicatie is, matchen en mismatchen. In derde workshop ga je oefenen, oefenen en oefenen… De data's worden asap bekend gemaakt. Voor iedereen | | Leeftocht gaat volgend schooljaar op stap en trekt elke maand een ander paar schoenen aan om samen op pad te gaan. Stap je mee? Onlangs ontvingen alle leden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen hun gratis exemplaar van de jaaraffiche, het startnummer en het septembernummer via de post. Het nieuwe jaarthema en de jaargang 2018-2019 van Leeftocht zijn nu ook online gelanceerd. Het aanbod omvat alle vertrouwde elementen, die je in de flyer bij de jaargang kunt nalezen. | Voor iedereen Katholiek onderwijs Vlaanderen - Regio Limburg zoekt: Vacatures in scholen: Voor iedereen Op vrijdag 24 augustus van 09.30 uur tot 12.00 uur start de opleiding voor beginnende directeurs. Wij nodigen alle directeurs uit die in september 2018 starten en diegenen die in de loop van dit schooljaar (17-18) begonnen zijn en de opleiding nog niet hebben gevolgd. De uitnodiging met dagorde ontvangt u op 20 augustus. De inschrijvingsmodaliteiten en verdere uitleg voor de opleiding ontvangt u ter plaatse. Op donderdag 23 augustus van 9.30 uur- 12.00 uur verwelkomen wij u op onze jaarlijkse startdag voor directeurs. De uitnodiging met dagorde ontvangt u op 21 augustus. Tijdens de gezamenlijke startdag van het schooljaar 2018-2019 komen volgende onderwerpen aan bod: ► | informatie over onderwijsactualiteit, | ► | de beleidsopties van de begeleidingsdienst, | ► | het pastoraal jaarthema | Bestuurders & directies, Gewoon basisonderwijs Ben je op zoek naar goede tools om kwaliteitsontwikkelend aan de slag te gaan in je school? In deze nascholing worden verschillende tools aangereikt om op meerdere niveaus in je organisatie te implementeren. Van beleids- tot uitvoeringsniveau. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs Ook volgend schooljaar ontvangen wij jou graag als beginnend directielid so. Wij stellen onze pedagogische begeleidingsdienst voor en zorgen voor een getuigenis van een collega die net iets langer directeur is … Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs Op 8 november 2018 voorzien wij in de namiddag een startmoment voor onze regionale netwerken directies. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs Tijd nodig om even uit de drukte van alledag samen met collega-directeurs te luisteren en te netwerken? Houd dan zeker deze datum vrij: 4 december 2018. Sint-Martinus Herk-de-Stad voorziet een warm welkom voor jullie! Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs | | We nodigen jou als bestuurder en directie van harte uit op ons tweede ledencongres Genereus ambitieus op 22 januari 2019 in de Elisabethzaal in Antwerpen. Inschrijven kan vanaf 15 oktober 2018. We lichten de komende weken en maanden graag een tipje van de sluier. | Het congres biedt je de gelegenheid te netwerken met andere besturen en directies, en kennis te maken met alle medewerkers van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Via infostanden, live getuigenissen en filmpjes laten we jou aan het woord. Van harte welkom! Bestuurders & directies Noteer alvast 7 & 8 februari 2019 in je agenda. We zijn voor de 2e keer te gast in Hotel Van der Valk in Eindhoven voor het directiecongres so. We voorzien een nog uitgebreider aanbod werkwinkels met ook structurele mogelijkheden tot overleg met je scholengemeenschap, aandacht voor praktijkvoorbeelden en inspirerende sprekers. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Basisonderwijs: ► | 13 november 2018 om 14 uur | ► | 3 april 2019 om 19 uur | ► | 13 juni 2019 om 19 uur | Deze inforondes gaan door in de Tulpinstraat te Hasselt. Secundair onderwijs: ► | 13 november 2018 om 19 uur | ► | 2 april 2019 om 10 uur | ► | 5 juni 2019 om 19 uur | De locatie verneem je in de volgende nieuwsbrief. Bestuurders & directies, Gewoon basisonderwijs | | Loopt een werknemer door zijn werk een verhoogd risico op een infectieuze beroepsziekte, dan kan Fedris hem de vaccins daarvoor terugbetalen. Sinds 1 juni 2018 wordt er daarvoor een nieuwe procedure toegepast. | Bestuurders & directies | | Het nascholingsaanbod 2018-2019 basisonderwijs werd gepubliceerd. | Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | 15 juni hebben we genoten van de Zill Kick-Off! Onze schoolbegeleiders basisonderwijs en buitengewoon basisonderwijs zijn onderweg naar verschillende Limburgse basisscholen die meedoen met de Kick-Off. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Op de ZillSite staat de BIB- en de SUPPORT-omgeving open voor gebruik. We vulden de BIB aan met illustraties en praktijkvoorbeelden die de doelen van het leerplan Zin in leren! Zin in leven! aantonen. We zullen deze praktijkvoorbeelden regelmatig aanvullen. De FicheKit is eveneens beschikbaar. Ondersteuning bij het gebruik van de FicheKit is te vinden in SUPPORT. Op die manier blijft de LeerplanSite inspireren. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Na een eerste succesvolle editie van de Dag van de talen kunnen jij en je talencollega’s je weer inschrijven voor een tweede, nog uitgebreidere talendag. Kris Van den Branden heeft alvast present gegeven! En dat er in Limburg talent zit, bewijzen we maar wat graag door verschillende lesgevers van eigen bodem aan het woord te laten. Tijdens deze tweede editie willen we ook OKAN-leraren, taalcoördinatoren en leraren derde graad (Frans) uit het basisonderwijs welkom heten. | | Zomer De lege pagina’s in je anders overvolle agenda wapperen in de ZILLte zomerbries Je vult ze anders in met verhalen in spiralen van herinneringen om te LEZEN, overlezen in een MEER van TALIGE tijd DRIE CIRKELS in het water deinen uit naar vreemde talen – je CLILt je laat oOK ANderen LINKEN met je diepere zijn en herbrond sla je de laatste pagina om | Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs De inschrijvingen voor de integrale en partiële trajecten voor de nascholing modernisering secundair onderwijs met focus op de eerste graad zijn afgesloten. Uiterlijk 6 juli 2018 ontvangen alle ingeschreven scholen/scholengemeenschappen de individuele planning. Op vraag van veel scholen verlengen we de mogelijkheid om in te schrijven voor de specifieke nascholingstrajecten voor de interdisciplinaire leerplannen Beeld & muziek en Wetenschappen & techniek tot eind september. Begin september maken we het aanbod voor directeurs en zorgcoördinatoren basisonderwijs en voor de lerarenopleidingen hoger onderwijs bekend. Gewoon secundair onderwijs Het afgelopen schooljaar ontwikkelden wij documenten die een hulpmiddel kunnen zijn om de leerplangerichtheid als leidinggevende te monitoren. Op welke elementen kan je letten om een signaal te krijgen over de leerplangerichtheid van een opdracht, een les …? Deze tool is niet bedoeld als samenvatting van het leerplan. Het is een tool die een niet-expert elementen wil aanreiken die als knipperlicht functioneren bij het al dan niet goed gebruik van het leerplan. Feedback is zeker welkom! Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs Je bent onlangs (of enkele maanden geleden) het onderwijs ingestapt. We wensen je alvast heel veel vreugde toe in je onderwijsloopbaan. Om je te ondersteunen in deze beginperiode willen de Pedagogische Begeleiding van regio Limburg alle beginnende personeelsleden samen-brengen tijdens twee woensdagen, telkens van 9u15 tot 16 uur. Die dagen vormen de eerste stap in het ruimere concept van loopbaanbegeleiding van onderwijsmensen en zijn complementair aan de opvang en de begeleiding in de eigen school. Gewoon secundair onderwijs Ben je leerlingenbegeleider of graadcoördinator, TA of kwaliteitscoördinator of …? Wij heten jou welkom op dit congres. Dit jaar staat deze dag in het teken van welbevinden in de ruime zin van het woord. We bieden kaders en praktische handvaten om aandacht te schenken aan het welbevinden van leerlingen, van aandacht voor zorg voor leerlingen tot algemeen welbevinden op school, van verbinding zoeken met leerlingen tot omgaan met klachten en conflicten. Hoe kan jij als lid van het mid-denkader hiermee omgaan en ondersteuning bieden, met aandacht voor je eigen welbevinden in je job? Gewoon secundair onderwijs Wil je weten hoe je met aandacht voor kwaliteitsontwikkeling aan de slag kan binnen je vak? Deze vorming biedt je een korte intro in kwaliteitsontwikkeling én geeft je de mogelijkheid om te werken met 1 tool naar keuze. Gewoon secundair onderwijs Wens je te starten met CLIL? Of ben je als gevorderde CLIL-leraar op zoek naar nieuwe boeken? Houd dan zeker 3 oktober 2018 vrij in je agenda! Het lijkt nog veraf – 15 december, de deadline voor het aanvragen van een CLIL-traject – maar niets is minder waar. Want vooraleer je een dossier kan indienen, doorloop je met je schoolteam best de volgende stappen: ► | Maak een analyse van de beginsituatie. | ► | Leg de visie en de doelstellingen voor het CLIL-traject vast. | ► | Werk een communicatiestrategie uit. | ► | Maak de visie operationeel via een actieplan. | Gewoon secundair onderwijs Volgend schooljaar willen we als pedagogische begeleidingsdienst graag de ondersteuning van dbso verder zetten. Informatie over de bestaande netwerken en nieuwe initiatieven kan je ver-wachten in een volgende nieuwsbrief. De data worden momenteel geprikt met de nieuwe bege-leider dbso. Houd dus je mailbox in het oog of ga binnenkort op zoek op nascholing.be – regio Limburg. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs Vooraleer je helemaal overschakelt naar “vakantiemodus” wil ik nog graag een aantal nieuwe nascholingen voor volgend schooljaar aanbevelen. Het aanbod voor moderne vreemde talen vind je via volgende link https://begeleiding-limburg.katholiekonderwijs.vlaanderen/content/taal-cultuur . Wist je al dat je intussen jezelf kan inschrijven? Ik hoop je op één van onze initiatieven te ontmoeten. Eerst echter … een verkwikkende vakantie! Graag doe ik een oproep om volgend schooljaar opnieuw een netwerk met leerkrachten Duits te vormen. Leergierige leraren die graag experimenteren met (nieuwe) didactische inzichten, nieuw materiaal ontwikkelen en/of op zoek zijn naar andere invalshoeken ontmoeten elkaar. De bedoeling van het netwerk is om je lespraktijk te versterken en samen succeservaringen en bezorgdheden te bespreken. “Deutschlehrer treffen sich” op donderdag 25 oktober (18 – 20 uur) en dinsdag 2 april (19 tot 21 uur). Inschrijven kan via nascholing.be. Voor verdere vragen mag je een mail sturen naar veerle.degraaf@katholiekonderwijs.vlaanderen . De vakantie is misschien een uitgelezen kans om je kennis over hedendaagse Duitse muziek bij te spijkeren. Ontdek een nieuwe Ohrwurm op de volgende site: https://deutschmusikblog.de/ om je leerlingen volgend schooljaar vanaf de eerste les opnieuw te prikkelen voor Duits . Naast toffe songs vind je er immers ook uitgewerkte didactische voorstellen voor de verschillende ERK-niveaus. In de enquête voor leraren Duits merkte een leekracht op dat de leerplannen tso erg gedateerd zijn. Dat klopt! Helaas wordt het nog even wachten op nieuwe. Vanaf september 2019 verschijnen er nieuwe leerplannen voor alle vakken van de eerste graad en dan wordt er verdergewerkt aan de uitbouw van de modernisering en worden er leerplannen voor respectievelijk de tweede en derde graad geschreven. Intussen stellen de begeleiders Duits vlaanderenbreed een servicedocument op voor leraren tso waarin communicatief, functioneel taalonderwijs toegelicht wordt. Ik informeer jullie via deze nieuwsbrief wanneer het op de site van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, bij de leerplannen, verschijnt. Schöne Ferien und bis September! Gewoon secundair onderwijs Vlajo Ondernemers voor de Klas 2019 – van 14 januari tot 1 maart 2019 Vlajo organiseert van 14 januari tot 1 maart 2019 een nieuwe editie Ondernemers voor de Klas, hét grootste onderwijsproject tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen. Editie 2019 gaat van start met een onderneemster van formaat. Dominique Leroy, CEO van Proximus, zal op maandag 14 januari 2019 Ondernemers voor de Klas op gang trekken. 700 scholen, hogescholen en universiteiten namen afgelopen editie 2018 deel aan dit unieke project. Lees verder … De leerkracht of docent die voor het eerst deelneemt, stuurt een mail naar projectcoördinator wendy.smets@vlajo.org de mogelijkheid tot inschrijven eind september 2018 te ontvangen. De leerkracht of docent die in het verleden al heeft deelgenomen (en waarvan het mailadres niet gewijzigd is) ontvangt automatisch een mail eind september 2018 om in te schrijven. Gewoon secundair onderwijs Vooraleer je helemaal overschakelt naar “vakantiemodus” wil ik nog graag een aantal nieuwe nascholingen voor volgend schooljaar aanbevelen. Het aanbod voor moderne vreemde talen vind je via volgende link https://begeleiding-limburg.katholiekonderwijs.vlaanderen/content/taal-cultuur . Wist je al dat je intussen jezelf kan inschrijven? Ik hoop je op één van onze initiatieven te ontmoeten. Eerst echter … een verkwikkende vakantie! Drie keer per schooljaar onmoeten een aantal leraren Engels elkaar om ideeën uit te wisselen, succeservaringen en bezorgdheden te bespreken en om geïnformeerd te worden over nieuwe inzichten en leerplandoelstellingen. Wil je ook graag deel uitmaken van deze groep, schrijf je dan in via nascholing.be. We ontmoeten elkaar volgend schooljaar op maandag 8 oktober (19 – 21 uur), dinsdag 8 januari (19 – 21 uur) en woensdag 17 april (14 – 17 uur). Verdere vragen mag je mailen naar veerle.degraaf@katholiekonderwijs.vlaanderen. Vakantie; eindelijk tijd om te ontspannen met een goed boek. Tijdens een kort verblijf in Londen ontdekte ik de volgende aanraders. “ Eleanor Oliphant is Completely Fine” (Gail Honeyman) beschrijft het leven van een vrouw met een behoorlijk rugzakje, intussen verstrikt in haar eigen routines. Haar autistische trekjes stellen haar buiten de gangbare sociale geplogenheden. Geleidelijk aan herontdekt ze zichzelf en krijgt de lezer inzicht in de vreselijke gebeurtenissen die haar maakten tot wie ze was. Doorheen het verhaal leert het hoofdpersonage omgaan met haar verleden en weet ze zich meer en meer onder de mensen te begeven. Graag verwijs ik naar een recensie van The Guardian: https://www.theguardian.com/books/2017/may/04/eleanor-oliphant-is-completely-fine-by-gail-honeyman-review. Gewoon secundair onderwijs Ik wil jullie bedanken voor de samenwerking dit schooljaar. Een aangename, ontspannende vakantie gewenst en graag tot volgend schooljaar, en pleine forme :-) ! Marlène Hoe werkt gespreide evaluatie bij jullie op school? Geven jullie nog examens? Op welke manier gebruiken jullie een taalportfolio? Hebben jullie ervaring met co-teaching? Welke criteria gebruiken jullie bij schrijf-en spreekopdrachten? Hoe differentiëren jullie? Welke werkvormen en leerstrategieën werken bij jullie het best? De leden van het netwerk Frans hebben enkele gouden regels verzameld ter ondersteuning bij schrijfopdrachten. Misschien kunnen enkele regels als basis dienen voor een schrijfkader in jullie klassen? Voeg, schrap, pas aan, vervolledig … in functie van jullie doelgroepen. De leden van het netwerk Frans hebben een aantal studeer-en remediëringstips verzameld. Je vindt interessante linken per vaardigheid, tips om de ondersteunende kennis functioneel in te zetten, ideeën om de juiste attitude te verkrijgen en strategieën die de taal kunnen versterken. Veel leesplezier! Gewoon secundair onderwijs In het schooljaar 2017-2018 werd met de sessies over breed evalueren in geschiedenis het startschot gegeven voor een lerend netwerk op langere termijn. Als leerkracht geschiedenis zal je in het volgend schooljaar thema’s inhoudelijk kunnen uitdiepen, inspiratie opdoen, ideeën en leservaringen uitwisselen, lesmateriaal samenstellen en delen. ► | Doelgroep: Leerkrachten geschiedenis uit alle graden, die bereid zijn om ideeën en ervaringen uit te wisselen over breed evalueren | ► | Info en inschrijven | Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Als leerkracht geschiedenis van de eerste graad zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs en een nieuw leerplan. Verder kan je in het netwerk inhoudelijke noden bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer. ► | Doelgroep: Leerkrachten geschiedenis eerste graad, die bereid zijn om ideeën en ervaringen uit te wisselen | ► | Info en inschrijven | In navolging van het project Meerstemmig Erfgoed en de gelijknamige studiedag op 25 mei 2018 zullen we op 19 oktober 2018 een nascholing houden over dit thema. Hier zal de visie in verband met multiperspectiviteit in erfgoedonderwijs en de uitgewerkte versie voor de eerste en tweede graad toegelicht worden. Houd zeker de nieuwsbrief en nascholing.be in de gaten voor meer nieuws hierover. De modernisering so gaat van start in september 2019 mét nieuwe leerplannen. Ook voor de geschiedenis zal er een nieuw graadleerplan zijn. Alle nieuwigheden worden in deze sessie toegelicht, alsook de nieuwe digitale leerplantool. Gewoon secundair onderwijs Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Als leerkracht klassieke talen zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs en een nieuw leerplan, nieuwe wetenschappelijke inzichten (denk aan de colometrische leesmethode of levend Latijn) en de gewijzigde mentaliteit van de nieuwe eerstejaars. Verder kan je in het netwerk inhoudelijke noden bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer. ► | Doelgroep: leerkrachten klassieke talen uit de eerste graad, die bereid zijn om ideeën en ervaringen uit te wisselen. | ► | Info en inschrijven | Voeg een extra dimensie toe aan je lessen door Flipped Videos te gebruiken! Dit kan helpen om te activeren en te differentiëren. In navolging van de sessies op de eerste Dag van de talen in februari 2018 komt David Stienaers, lector Latijn en flipped learning trainer, tonen hoe je aan de slag kan met Flipped Videos. ► | Doelgroep: leerkrachten klassieke talen, MVT en Nederlands uit alle graden | ► | Info en inschrijven | Het volledige dagprogramma wordt later meegedeeld. Wij hebben alvast een bevestiging gekregen van Christian Laes (levend Latijn), Katja de Herdt (geïntegreerde toetsing), Kristien Hulstaert (colometrische leesmethode) en Wim Cool (nieuw-Grieks). Houd zeker de regionale nieuwsbrief en nascholing.be in de gaten voor extra nieuws. ► | Doelgroep: leerkrachten klassieke talen, MVT en Nederlands uit alle graden | ► | Info en inschrijven | De modernisering so gaat van start in september 2019 mét nieuwe leerplannen. Ook voor de basisoptie Latijn (Grieks) zal er een nieuw graadleerplan zijn. Alle nieuwigheden worden in deze sessie toegelicht, alsook de nieuwe digitale leerplantool. Gewoon secundair onderwijs Werken met het leerplan: opbouw, visie en taxonomie: wat betekent dit in de praktijk? Wat moet je als leraar weten, kennen en kunnen om het leerplan te realiseren? Welke tricks en tools ondersteunen je hierbij in je dagelijkse lespraktijk? Via interactieve toelichting nemen we je mee in de visie en de opbouw van het leerplan. We gaan na wat het leerplandoel inhoudelijk en op taxonomisch niveau vraagt en maken vertrekkende vanuit je concrete vraag concrete oefeningen. Gewoon secundair onderwijs De vraag waarop we tijdens de studiedag een antwoord zoeken, luidt dus: “Hoe ga je (nog beter) om met leerlingen met dyslexie?” De competentiebegeleiders trappen de studiedag af door jullie een brede bril aan te meten om te kijken naar leerlingen met al hun beperkingen en talenten. Omwille van het grote succes op de Dag van de talen hebben we prof. dr. Wim Tops opnieuw uitgenodigd om het theoretische kader te schetsen afgewisseld met praktische tips. In de namiddag zal hij feedback geven op jullie dyslexiebeleid/toetsen. Deze nascholing staat open voor leraren Duits/Engels/Frans/Nederlands uit het secundair onderwijs, leraren uit het basisonderwijs en buitengewoon onderwijs vergezeld van een leerlingenbegeleider/zorgcoördinator/taalcoördinator/logopedist. Voeg een extra dimensie toe aan je lessen door Flipped Videos te gebruiken! Dit kan helpen om te activeren en te differentiëren. In navolging van de sessies op de eerste Dag van de talen in februari 2018 komt David Stienaers, lector Latijn en flipped learning trainer, tonen hoe je aan de slag kan met Flipped Videos. ► | Doelgroep: leerkrachten klassieke talen, MVT en Nederlands uit alle graden | ► | Info en inschrijven | Het didactische werkvormenboek biedt (toekomstige) leerkrachten een schat aan mogelijkheden om effectief en attractief les te kunnen geven aan hun leerlingen. Een boek vanuit de praktijk voor de praktijk!Extra digitaal materiaal bij dit boek is gratis beschikbaar via www.lerarencampus.nl Ben jij op zoek naar een activerende werkvorm of kan een ICT-tool je les wat pimpen? Dan is de volgende website zeker een aanrader: https://activeerjeles.nl. In ‘Veerkrachtig voor de klas’ overloopt Annick Jehaes de diverse facetten van het leerkrachtenbestaan en pakt op een oplossingsgerichte wijze belemmeringen aan. Leerkrachten worden uitgenodigd om met een persoonlijk stappenplan en concrete acties te werken aan meer veerkracht. Gewoon secundair onderwijs Nascholing - Dag van de B-stroom - Vrijdag 12 oktober 2018 - Sint-Baafshuis Gent Ben je leraar Nederlands in de B-stroom? Wil je je laten inspireren over hoe je in 1B en BVL je leerlingen kan stimuleren? Dan is deze vormingsdag zeker iets voor jou! ... Lees verder
Goed kunnen schrijven is belangrijk, maar het leren is lastig. Hoe organiseer je de lessen zo dat leerlingen niet alleen maar veel schrijven, maar ondertussen ook echt werken aan hun schrijfvaardigheid? Hoe breng je er een leerlijn in? Hoe beoordeel je het? Hoe kan je leerlingen ervoor motiveren? En, niet onbelangrijk, hoe hou je de verbeterlast binnen de perken? Voeg een extra dimensie toe aan je lessen door Flipped Videos te gebruiken! Dit kan helpen om te activeren en te differentiëren. In navolging van de sessies op de eerste Dag van de talen in februari 2018 komt David Stienaers, lector Latijn en flipped learning trainer, tonen hoe je aan de slag kan met Flipped Videos. ► | Doelgroep: leerkrachten klassieke talen, MVT en Nederlands uit alle graden | ► | Info en inschrijven | De wereld rondom ons verandert heel snel, digitalisering speelt daarin een grote rol. Vinden we die digitale wereld ook in onze scholen terug? Zetten we de nieuwe technologie in bij onze lesvoorbereidingen, in de klas of bij het evalueren van onze leerlingen? Of ontbreken daarvoor voorlopig nog de middelen? Of missen we als leerkracht de digitale vaardigheden? ► | Lesgever: Danny Schrijvers, voormalig pedagogisch begeleider Duits, leraar Duits en coördinator 3e graad WICO, campus Sint-Maria Neerpelt - Inschrijven | Keuze uit verschillende workshops voor Nederlands, Engels, Duits, Frans en klassieke talen. De inleidende sessie wordt verzorgd door prof. Kris Van den Branden, hoofddocent taalkunde en verantwoordelijke lerarenopleiding KU Leuven. Gewoon secundair onderwijs ► | Sta je nog maar pas in de OKAN-klas en wil je inzicht verwerven in hoe leerlingen het best komen tot het leren van het Nederlands? Heb je nog geen idee hoe je aan de slag moet met het ontwerpen van een goede les op basis van de ontwikkelingsdoelen? | ► | Je hebt al een jaar ervaring in OKAN, maar je twijfelt nog aan hoe je (nog meer) gedifferentieerd te werk kan gaan? | ► | Je geeft met hart en ziel les aan je OKAN-leerlingen. Toch vind je hun prestaties evalueren nog moeilijk? | Als vervolgschoolcoach sta je vaak in een moeilijke spreidstand tussen je OKAN-leerling aan de ene kant en de vervolgschool aan de andere kant. Dit lerende netwerk biedt je de gelegenheid om je vragen en bezorgdheden voor te leggen aan andere coaches. Daarnaast deel je materialen met elkaar, geef je feedback en verwerf je nieuwe inzichten in hoe je een leraar in de vervolgschool nog beter kunt ondersteunen. Ook blijf je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in het OKAN-landschap. Wil je je leerlingen helpen om de Vlaamse spreektaal beter te begrijpen? Immers, het Nederlands op school komt niet altijd overeen met dat in de omgangstaal. Het werkboekje “Wa zegt ge?” van Sofie Begine zal hen helpen om de Vlaamse spreektaal van elke dag te leren kennen! Het bevat 27 thema’s met realistische dialogen, sleutelzinnen voor alledaagse gesprekken. Daarnaast vinden je leerlingen er ook uitspraak- en grammaticatips. Verder wordt er regelmatig vergeleken met het Frans, wat handig is voor Franstalige instromers in je klas. Dit werkboekje kan ook als zelfstudie-instrument gebruikt worden. Gewoon secundair onderwijs Digitalisering speelt vandaag een belangrijke rol in het dagelijkse leven. Ook voor de vakken (P)AV en mavo zijn er tal van mogelijkheden om in te zetten op digitalisering. Als leraar wordt er ver-wacht dat je veel rond actualiteit werkt, wat niet altijd gemakkelijk is. Op deze navorming leer je BLOGGEN met actualiteit! In deze workshop reiken we tools aan om deze nieuwe technologie slim in te zetten in het onder-wijs van vandaag. ► | Lesgever: Ellen Daniëls, leraar PAV in de scholengemeenschap WICO. In haar vrije tijd investeert Ellen in de professionele ontwikkeling van een eigen website voor PAV. Zij is gepassioneerd ‘blogger’! | ► | Doelgroep: leraren PAV en mavo 2e en 3e graad bso. | ► | Inschrijven voor deze nascholing kan via www.lincka.be. | De modernisering so gaat van start in september 2019 mét nieuwe leerplannen. Ook voor maat-schappelijke vorming B-stroom zal er een nieuw graadleerplan zijn … en nu gebaseerd op eindtermen! Alle nieuwigheden worden in deze sessie toegelicht, alsook de nieuwe digitale leer-plantool. Kortom, zeker de moeite om dit nieuwe leerplan mavo B-stroom van dichtbij te leren kennen en nieuwe accenten te ontdekken. ► | Doelgroep: leraren mavo eerste graad B-stroom | ► | Lesgever: de vakbegeleider mavo en een lid van de leerplancommissie | ► | Inschrijven voor deze nascholing kan via www.lincka.be | Keuze uit verschillende workshops voor Nederlands, Engels, Duits, Frans en klassieke talen. De inleidende sessie wordt verzorgd door prof. Kris Van den Branden, hoofddocent taalkunde en verantwoordelijke lerarenopleiding KU Leuven. ► | Doelgroep: ook voor leraren PAV aan te bevelen | ► | Inschrijven voor deze nascholing kan via www.lincka.be | Gewoon secundair onderwijs Nieuw vanaf juni 2018: terugbetaling van vaccins door Fedris is eenvoudiger geworden. Voor meer info best contact opnemen met de geneeskundige dienst van je school om nieuwe afspraken te maken. Je kan een kijkje nemen op de website van Fedris voor meer informatie. Gewoon secundair onderwijs Het Junior College STEM biedt uitdagende en diepgaande lespakketten in Science - Technology - Engineering - Mathematics voor leerlingen van de derde graad van het secundair onderwijs. Men wil de leerlingen hierdoor een andere en ruimere blik bieden op wetenschap en technologie, en het maatschappelijk belang hiervan. Ze komen in contact met actueel onderzoek in deze disciplines. Zie hier voor het aanbod en meer informatie schooljaar 2018-2019. Gewoon secundair onderwijs Noteer alvast in je agenda: ► | Netwerking SW 2e graad op 24 oktober voormiddag (volgende data worden samen vastgelegd) | ► | Netwerking SW 3e graad in opvolging van de start gemaakt op 25 mei 2018: 17 oktober en 23 november 2018, 13 februari, 2 april 2019 en 23 mei telkens om 9 uur in de Tulpinstraat Hasselt - Schrijf je al in voor de 3de graad | Aan de hand van de vragen, bekommernissen, behoeften … van de betrokken leraren wordt de netwerking ingevuld, worden ervaringen gedeeld en volgens behoefte materiaal uitgewerkt en/of aangevuld. Concrete afspraken met betrekking tot engagement en het delen van expertise worden bij het begin gemaakt zodat het netwerking kan uitgroeien tot een lerend netwerk. Gewoon secundair onderwijs Ben jij op zoek naar een activerende werkvormen of kan een ICT-tool je les wat pimpen? Dan is de volgende website zeker een aanrader: https://activeerjeles.nl. Aan de hand van korte videofragmenten worden de verschillende werkvormen kort uitgelegd met voorbeelden voor gebruik. De werkvormen worden onderverdeeld op basis van de verschillende stadia van je les: opstarten, verwerven, verwerken en afsluiten. Gewoon secundair onderwijs Het is nu definitief: vanaf 1 september 2018 start opnieuw een driejarige GOK-cyclus 2018-2021. Wil je met je team aan de slag met het thema taalbeleid, dan kun je via de website van steunpunt GOK een brede screening vinden. Je pedagogisch begeleider taal heeft zelf ook instrumenten in de aanbieding om niet alleen je team, maar ook het ondersteunend personeel én de leerlingen zelf te bevragen. Contacteer haar via bregje.beckers@katholiekonderwijs.vlaanderen. Ze helpt je graag op weg om de bevraging op maat van jouw school te maken en om daarna op basis van de resultaten prioritaire doelen te stellen en acties op te zetten. ► | Hoe houd je als taalcoördinator de vinger aan de pols? | ► | Hoe zorg je ervoor dat je effect bereikt op de klasvloer? | ► | De nieuwe inspectie vraagt dat je zelf de kwaliteit bewaakt van je beleid. Maar hoe doe je dat? | In dit netwerk ga je via een kortlopend praktijkonderzoek op zoek naar effectieve oplossingen voor talige problemen. Onze Vlaamse leerlingen doen het niet zo goed op internationale toetsen voor begrijpend lezen. Wil jij weten hoe je van jouw leerlingen sterke en gemotiveerde lezers kan maken? Ben jij een inspirator voor collega’s? Dan is deze nascholing iets voor jou. Na een eerste succesvolle editie van de Dag van de talen kunnen jij en je talencollega’s je weer inschrijven voor een tweede, nog uitgebreidere talendag. Kris Van den Branden heeft alvast present gegeven! En dat er in Limburg talent zit, bewijzen we maar wat graag door verschillende lesgevers van eigen bodem aan het woord te laten. Tijdens deze tweede editie willen we ook OKAN-leraren, taalcoördinatoren en leraren derde graad (Frans) uit het basisonderwijs welkom heten. | | Zomer De lege pagina’s in je anders overvolle agenda wapperen in de ZILLte zomerbries Je vult ze anders in met verhalen in spiralen van herinneringen om te LEZEN, overlezen in een MEER van TALIGE tijd DRIE CIRKELS in het water deinen uit naar vreemde talen – je CLILt je laat oOK ANderen LINKEN met je diepere zijn en herbrond sla je de laatste pagina om | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Een goed uitgerust technieklokaal is vandaag de dag meer dan enkele werkbanken en wat hand-gereedschappen verzameld in een lokaal. Innoverend aan de slag gaan rond het vak techniek vraagt meer dan enkel de uit het leerplan techniek opgesomde minimale vereisten. Tijdens deze vorming ontdekken we samen de mogelijkheden en kansen van enkele innovaties op maat van een eerste graad so techniek/STEM. Tijdens deze workshop onderzoek je zelf de mogelijkheden van een lasercutter, een stickerma-chine, een 3D-printer e.a. met als doel de inzetbaarheid van deze machines in de eigen tech-niekles te ontdekken. Wanneer het kostenplaatje voor de aankoop van een machine (voorlopig nog) aan de te hoge kant zou liggen, zoeken we samen naar een oplossing. ► | Voor meer info en inschrijven via www.lincka.be. | ► | Plaats en data: Makerspace Diepenbeek – dinsdagvoormiddag 9 oktober 2018 | ► | Snel zijn is de boodschap wat het aantal deelnemers is beperkt tot 16. | Wanneer we spreken over groene energie zijn windmolens niet langer onbespreekbaar. Al te vaak blijft de theorie over het belang van vormen en aantal wieken onbesproken. Tijdens deze vorming gaan we proefondervindelijk op onderzoek uit. We doen dit met behulp van haalbare experimenten op maat van de doelgroep eerste graad so. ► | Meer informatie en inschrijven via www.lincka.be | ► | Plaats en data: Makerspace Diepenbeek – donderdagvoormiddag 29 november 2018 | ► | Snel zijn is de boodschap wat het aantal deelnemers is beperkt tot 16. | Fijne vakantie gewenst! Het einde van het schooljaar is weer een feit. Ik hoop je volgend schooljaar, na een deugddoende zomervakantie, opnieuw te mogen ontmoeten. Steeds tot ondersteuning bereid. Met vriendelijke groet Peter Bogaerts Gewoon secundair onderwijs Onderwijskwaliteit – samen zorgen we ervoor! De baseline van het logo onderwijskwaliteit is: “Samen zorgen we ervoor”. Vakgroepwerking zal meer dan ooit de sleutel zijn tot onderwijskwaliteit. Ook in de ontwikkelingsschalen, gehanteerd door de inspectie, wordt steevast leraren in het meervoud gebruikt: het zijn de leraren die samen verantwoordelijkheid opnemen. In het studiegebied voeding ‘verzanden’ vakgroepvergaderingen vaak in praktische afspraken. Het is daarom zinvol om steevast tijd te maken voor pedagogische thema’s en deze op de agenda te zetten. Enkele mogelijke insteken kunnen zijn … ► | Evaluatie van de vakgroepwerking | ► | Leerplan (gevalideerd doelenkader) | ► | Leer- en leefklimaat | ► | De school ademt leren | ► | Het schoolteam biedt een passend, actief en samenhangend onderwijsaanbod aan. | ► | Evalueren en feedback | ► | Meer lezen? | Gewoon secundair onderwijs Het toelatingsexamen arts vindt plaats op dinsdag 3 juli 2018 te Brussels Expo. Het toelatingsexamen tandarts vindt plaats op woensdag 4 juli 2018 te Brussels Expo. De vergelijkende formule laat niet toe dat er een tweede examenmoment blijft in augustus, omdat de kandidaten per opleiding op één lijst moeten kunnen worden gerangschikt. Meer informatie is hier te vinden. Zesdejaarsleerlingen die de stap plannen naar universitair wetenschappelijk en technologisch onderwijs en die een inschatting willen maken van hun voorkennis, kunnen deelnemen aan de ijkingstoets.Opgelet! Om te kunnen inschrijven in de opleiding bachelor in de ingenieurswetenschappen burgerlijk ingenieur en bachelor in de ingenieurswetenschappen burgerlijk ingenieur-architect moet je hebben deelgenomen aan een ijkingstoets.Dit jaar vinden de ijkingstoetsen plaats op 2 juli en 1 september. Een overzicht met meer info is hier te vinden. Op vrijdag 21 september zal er opnieuw een editie van het Internationaal Wiskundetoernooi plaatsvinden aan KU Leuven. Meer informatie en inschrijven kan via de website. Gewoon secundair onderwijs Het toelatingsexamen arts vindt plaats op dinsdag 3 juli 2018 te Brussels Expo. Het toelatingsexamen tandarts vindt plaats op woensdag 4 juli 2018 te Brussels Expo. De vergelijkende formule laat niet toe dat er een tweede examenmoment blijft in augustus, omdat de kandidaten per opleiding op één lijst moeten kunnen worden gerangschikt. Meer informatie is hier te vinden. Gewoon secundair onderwijs Vlajo organiseert van 14 januari tot 1 maart 2019 een nieuwe editie Ondernemers voor de Klas, hét grootste onderwijsproject tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen. Gewoon secundair onderwijs Het is nu definitief: vanaf 1 september 2018 start opnieuw een driejarige GOK-cyclus 2018-2021. Wil je met je team aan de slag met het thema taalbeleid, dan kun je via de website van steunpunt GOK een brede screening vinden. Je pedagogisch begeleider taal heeft zelf ook instrumenten in de aanbieding om niet alleen je team, maar ook het ondersteunend personeel én de leerlingen zelf te bevragen. Contacteer haar via bregje.beckers@katholiekonderwijs.vlaanderen. Ze helpt je graag op weg om de bevraging op maat van jouw school te maken en om daarna op basis van de resultaten prioritaire doelen te stellen en acties op te zetten. ► | Hoe houd je als taalcoördinator de vinger aan de pols? | ► | Hoe zorg je ervoor dat je effect bereikt op de klasvloer? | ► | De nieuwe inspectie vraagt dat je zelf de kwaliteit bewaakt van je beleid. Maar hoe doe je dat? | In dit netwerk ga je via een kortlopend praktijkonderzoek op zoek naar effectieve oplossingen voor talige problemen. | | Zomer De lege pagina’s in je anders overvolle agenda wapperen in de ZILLte zomerbries Je vult ze anders in met verhalen in spiralen van herinneringen om te LEZEN, overlezen in een MEER van TALIGE tijd DRIE CIRKELS in het water deinen uit naar vreemde talen – je CLILt je laat oOK ANderen LINKEN met je diepere zijn en herbrond sla je de laatste pagina om | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Het nascholingsaanbod 2018-2019 basisonderwijs werd gepubliceerd. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | 15 juni hebben we genoten van de Zill Kick-Off! Onze schoolbegeleiders basisonderwijs en buitengewoon basisonderwijs zijn onderweg naar verschillende Limburgse basisscholen die meedoen met de Kick-Off. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Op de ZillSite staat de BIB- en de SUPPORT-omgeving open voor gebruik. We vulden de BIB aan met illustraties en praktijkvoorbeelden die de doelen van het leerplan Zin in leren! Zin in leven! aantonen. We zullen deze praktijkvoorbeelden regelmatig aanvullen. De FicheKit is eveneens beschikbaar. Ondersteuning bij het gebruik van de FicheKit is te vinden in SUPPORT. Op die manier blijft de LeerplanSite inspireren. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | |