Llinkid is een digitale leerplantool, die je toelaat om de nieuwe leerplannen secundair onderwijs op maat aan te passen, de voortgang op de klasvloer te volgen en bij te sturen vanuit het eigen pedagogisch project. Deze tool is al operationeel voor de eerste graad en wordt stapsgewijs in functie van de modernisering verder uitgebreid naar de tweede en derde graad so. Vanaf dit schooljaar gebeurt de ondersteuning voor Llinkid regionaal. Voor regio Limburg is Patrick Noelanders de contactpersoon. Heb je vragen, suggesties of wens je een introductiesessie, dan kan je bij hem terecht via
patrick.noelanders@katholiekonderwijs.vlaanderen of 0486 88 99 24.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Algemeen
Op donderdag 21 januari 2021 gaat onze tweede dag voor startende leraren door. Ook dit keer zal de ontmoeting jammer genoeg digitaal moeten plaatsvinden.
Programma:
10.30 – 12.00 u.: workshops
► | keuze 1: Klasmanagement. (Riet Berben) |
► | keuze 2: Belang van feedback binnen het formatief handelen. (Patrick Noelanders) |
13.00 – 15.30 u.: contact met de vakbegeleider
Indien je reeds voor dag 1 was ingeschreven, dan word je automatisch verwacht en moet je je niet opnieuw inschrijven. Heb je dag 1 gemist of ben je nadien gestart als leraar, dan kan je je nog steeds
inschrijven.
De links om deel te nemen aan de workshops en voor het contact met de vakbegeleider worden je via mail bezorgd.
Bestuurders & directies,
Gewoon secundair onderwijs,
Algemeen
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
AA-NW-TE + NRT: Aanbod educatief centrum Fabriek Energiek Zelzate - 21 april 2021
Ben je ook op zoek naar naar inspiratie i.v.m. de doelen rond terreinwerk aardrijkskunde 1ste graad? Noteer dan woensdag 21 april 2021 namiddag in je agenda voor de voorstelling van een “excursie” naar Fabriek Energiek in Zelzate.
“Excursie” naar Fabriek Energiek in Zelzate
Heel wat leraren aardrijkskunde 1ste graad zijn op zoek naar inspiratie ivm de doelen rond terreinwerk. In het leerplan 1ste graad – zowel AA-NW-TE – wordt gevraagd dat we werken rond klimaat, mobiliteit en energie én dat we bij een observatie van een landschap op het terrein relaties tussen landschapsvormende lagen onderzoeken.
We zijn dan ook heel blij dat de provincie Oost-Vlaanderen hun aanbod wil uitbreiden en een (vakoverschrijdend) aanbod aan het voorbereiden is voor leraren AA,NW en TE (of ook N-R-T) 1ste graad SO waarin ook heel wat procedurele doelen aan bod komen. Er wordt gewerkt aan een “excursie” naar Fabriek Energiek in Zelzate die zou voorgesteld worden op woensdagnamiddag 21 april (datum onder voorbehoud). Uitnodigingen volgen later.
Fabriek Energiek is een (nieuw) educatief centrum voor hernieuwbare energie, dat aan de voet van de Zonneberg ligt. Deze gesaneerde gipsstort herbergt sinds enkele jaren een reusachtig zonnepanelenpark en biedt bovendien vanop 44m hoogte een magnifiek uitzicht op het Meetjesland en de industriezone rondom het Kanaal Gent-Terneuzen.
Junior Olympiade Natuurwetenschappen
Voor heel wat leerkrachten aardrijkskunde in de tweede graad is de Junior Olympiade natuurwetenschappen (JON) een grote onbekende. We kozen hier om aardrijkskunde enerzijds te integreren in het geheel van de natuurwetenschappen, zoals aangeboden in de tweede graad, maar anderzijds zijn karakter als wetenschappelijke discipline te benadrukken vanuit de vraagstelling. Geen feitenquiz maar mooie oefeningen, probleemstellingen en onderzoekjes welke bij leerlingen vooral vragen oproepen over het systeem aarde en hen aanzet om ook intenser om te gaan met aardrijkskunde in de klas.
| | Planning schooljaar 2020 - 2021 ► | 15/02/2021: deadline inschrijven Junior Olympiade Natuurwetenschappen | ► | 10/03/2021: eerste ronde | ► | 24/04/2021: tweede ronde | ► | 23/05/2021 in Leuven, Proclamatie Wetenschapsolympiades | |
Wijze lessen (voor) aardrijkskunde
Tim Surma was tot voor kort leraar aardrijkskunde (en wiskunde) in St Niklaas, maar heeft de voorbije jaren gekozen voor een meer academische loopbaan en werkt nu aan de Thomas More Hogeschool. In die hoedanigheid heeft hij samen met enkele mede-auteurs het boek “Wijze lessen” gepubliceerd waarin dieper ingegaan wordt op methodieken die er voor zorgen dat er effectiever, efficiënter en aangenamer geleerd wordt. De meest recente wetenschappelijke inzichten op het vlak van leren en instructie worden verbonden met de praktijk van het lesgeven. En dit met één doel: het leren van leerlingen op lange termijn verbeteren. De auteurs hebben het over 12 bouwstenen van een effectieve didactiek die het leren maximaliseert.
We zijn heel erg opgetogen dat Tim volgend schooljaar een navorming wil geven waarin hij zijn jarenlange ervaring als leraar aardrijkskunde bundelt met deze bouwstenen. Wat betekenen die bouwstenen specifiek voor de lessen aardrijkskunde? Hoe kunnen deze vertaald worden in haalbare lesingrepen voor aardrijkskunde?
Tim zal zijn verhaal brengen in Gent (17/3), in Hasselt (24/3) en in Mechelen (28/4), telkens van 14h-17h.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Aardrijkskunde
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Wil jij je graag bijscholen in artistieke vormen buiten jouw expertise? Of wil je graag vanuit jouw artistieke vorm cross-overs leggen met andere artistieke vormen?
Zowel voor Artistieke Vorming als voor de basisoptie Kunst&Creatie ga je aan de slag met Beeld, Muziek, Woord/Drama en Dans en zoek je verbindingen tussen de verschillende artistieke vormen of talen. Tijdens deze vorming krijg je handvatten voor het uitdenken van een goede les Beeld vertrekkend van je eigen artistieke expertise.
Doelgroep: leraren Artistieke vorming, leraren basisoptie Kunst & creatie, maar ook leraren die vanuit hun eigen discipline willen inzetten op cross-overs.
Datum: dinsdag 19 januari 2021 van 19.00 tot 20.30 uur
Extern aanbod Artistieke vorming, Kunst en creatie, Expressie
Geef je Artistieke vorming, Kunst en creatie of Expressie en wil je graag weten:
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Esthetica,
Expressie,
Kunst & creatie,
Plastische opvoeding
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Hoe gaat het met jullie?
Nu het eerste trimester voorbij is, pols ik graag even bij jullie hoe het gaat. Vullen jullie hiertoe
volgende bevraging even in? Een bevraging die niet alleen gaat over jullie noden en bezorgdheden, maar die ook inspeelt op jullie succesverhalen.
Verder wens ik jullie het beste voor 2021!
Extern aanbod Artistieke vorming, Kunst en creatie, Expressie
Geef je Artistieke vorming, Kunst en creatie of Expressie en wil je graag weten:
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Esthetica,
Expressie,
Kunst & creatie,
Plastische opvoeding
Een nieuw jaar opent nieuwe perspectieven …
(Foto Joeri Erregeerts van Brand new image)
Beste collega
Een nieuw jaar breekt open
Een toekomst die een belofte in zich draagt
In dit nieuwe jaar zal ik een nieuwe uitdaging aangaan
Vanaf 4 januari word ik pedagogisch directeur
in de Nieuwe Middenschool Tessenderlo
Ik ben enorm dankbaar dat ik jullie heb mogen leren kennen
Blijf geloven in je kracht als leraar, als coördinator
Blijf geloven in je leerlingen en bied hun alle kansen
Opdat ze kunnen uitgroeien tot de beste versie van zichzelf
Ik wens jullie het allerbeste toe op jullie pad
Warme groet
Bregje
Gewoon secundair onderwijs,
CLIL
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Communicatie en media
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Economie - SEI,
Economie & organisatie,
Handel tso - bso
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Geschiedenis
Doorlichting GOK
Wist je het al? De GOK-doorlichting zal dit schooljaar niet plaatsvinden. Dat betekent uiteraard niet dat je geen zelfevaluatie meer hoeft te doen. Immers, om volgend schooljaar goed te kunnen starten aan een nieuwe GOK-cyclus – want die komt er wel degelijk – gebruik je de zelfevaluatie als input voor je beginsituatieanalyse.
Om je volop te kunnen focussen op de vele uitdagingen die de coronacrisis met zich meebrengt, heeft de GOK-doorlichting beslist om
geen controle uit te voeren.
Toch blijft het zinvol om de verschillende stappen uit de GOK-cyclus te doorlopen. Dit schooljaar voer je de bijsturingen uit waartoe je hebt beslist na de zelfevaluatie. Op het einde van dit schooljaar evalueer je opnieuw je doelen. Om je te helpen de effecten van je GOK-beleid in kaart te brengen, ontwikkelden we een ‘
Effectsetter’ en een document met voorbeelden van hoe je
data kunt verzamelen.
De informatie die je hieruit verkrijgt, kun je gebruiken als input voor de brede beginsituatieanalyse van de volgende cyclus. Deze zal er wellicht wat anders uitzien dan de vorige cyclus, maar hierover later meer. Ook het instrument dat de doorlichting zal hanteren ter controle, zal gebaseerd worden op het OK-kader.
Daarnaast hebben we een
kijkwijzer ontworpen die je een goed inzicht geeft in welke stappen je al uitgevoerd hebt en welke acties je nog moet ondernemen. Als je na het invullen van de kijkwijzer met vragen zit of als je feedback wenst op je GOK-beleidsplan, dan kun je je binnenkort inschrijven voor de GOK-zitdag van 4 maart.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
GOK
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Humane wetenschappen
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Informatica
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Digitale Dag van de talen – 11 februari 2021
| | Speciaal voor jou en alle andere talencollega’s hebben we weer een STERk programma samengesteld met sprekers die het lichtend voorbeeld geven. Lees meer ... |
Gewoon secundair onderwijs,
Klassieke talen,
Taal & cultuur
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Land- en tuinbouw
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Lichaamsverzorging
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Bewegingstussendoortjes tijdens online lessen
Je leerlingen én jezelf een cadeautje geven tijdens je online les?
Hieronder een tip vanwege Thomas More Turnhout. Kan jij je collega’s motiveren tot het organiseren van bewegingstussendoortjes?
Je leerlingen én jezelf een cadeautje geven tijdens je online les? That’s easy! Dat doe je met een beweegtussendoortje!
Voordelen voor de leerlingen:
► | Fris hoofd |
► | Vernieuwde aandacht |
► | Zitgedrag doorbroken |
Voordelen voor de leraar:
► | Dezelfde als hierboven (want… jij doet toch ook mee?!) |
► | Gemotiveerde, fitte, oplettende leerlingen aan de andere kant van het scherm |
In deze
YouTube-playlist van Thomas More vind je meer dan 10 filmpjes van zo’n 1 minuut met telkens een ander beweegtussendoortje. Gebruik ze in je les en zorg zo voor een energieboost bij de studenten en jezelf!
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Lichamelijke opvoeding
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Maatschappij & welzijn
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Mode
Boek: Communicatief talenonderwijs in de praktijk
Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan? Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen. Differentiëren, leerlingen motiveren en evalueren, feedback geven, werken met rubrics en een portfolio, leerstrategieën gebruiken, afstandsonderwijs … Wat zet je allemaal in om leerlingen een taal adequaat te leren gebruiken in verschillende communicatieve situaties? En hoe?
| | Deze zoektocht zal elke taalleerkracht herkennen. In dit boek gaat de auteur verder dan theoretische benaderingen en vertelt ze over good practices en haar eigen ervaringen. Ze biedt taalleraren inspiratie om in te spelen op de talenten van leerlingen. Hun autonomie, betrokkenheid en competentie te verhogen. In te zetten op differentiatie en variatie, en gebruik te maken van activerende werkvormen. |
Gewoon secundair onderwijs,
CLIL,
Duits,
Engels,
Frans,
Nederlands,
OKAN,
PAV - MAVO,
Taal,
Taal & cultuur
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Een nieuwe weg
Beste taalcollega
Beste directeur
Een nieuwe weg staat voor de deur…
| | Vanaf 4 januari word ik coördinator innoverend onderwijs verbonden aan het Atlascollege. Dit betekent dat ik mijn taken als pedagogisch begeleider zal beëindigen. Ik wil jullie oprecht bedanken voor jullie vertrouwen, voor de samenwerking en de leerrijke én toffe gesprekken. |
Mijn hart voor talen blijft echter ook op de klasvloer actief als taaldocente en navormer. De kans dat we elkaar nog ontmoeten in de kleine onderwijswereld, zit er zeker in.
Heel veel groetjes en een mooi en gezond jaar gewenst!
Marlène
Digitale Dag van de talen – 11 februari 2021
| | Speciaal voor jou en alle andere talencollega’s hebben we weer een STERk programma samengesteld met sprekers die het lichtend voorbeeld geven. Lees meer ... |
Bestuurders & directies,
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Duits,
Engels,
Frans,
Taal & cultuur
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Muzikale opvoeding
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Een nieuw jaar opent nieuwe perspectieven …
(Foto Joeri Erregeerts van Brand new image)
Beste collega
Een nieuw jaar breekt open
Een toekomst die een belofte in zich draagt
In dit nieuwe jaar zal ik een nieuwe uitdaging aangaan
Vanaf 4 januari word ik pedagogisch directeur
in de Nieuwe Middenschool Tessenderlo
Ik ben enorm dankbaar dat ik jullie heb mogen leren kennen
Blijf geloven in je kracht als leraar, als coördinator
Blijf geloven in je leerlingen en bied hun alle kansen
Opdat ze kunnen uitgroeien tot de beste versie van zichzelf
Ik wens jullie het allerbeste toe op jullie pad
Warme groet
Bregje
Boeken om over te babbelen
Op de
website Babbelboeken ontdek je kinder- en jeugdboeken om in je klas over moeilijke emoties en gebeurtenissen te praten.
Workshops Wablieft
Ben je nog niet bekend met de Wablieft-krant? Wil je het leesplezier bij je leerlingen stimuleren? Wil je de leesstrategieën trainen? In
deze workshops van Wablieft verneem je er alles over. Er is voor elke leraar wat wils, of je nu lesgeeft in de eerste graad, in bso, OKAN … Maak je keuze.
Poëziesterren
| | Maak je leerlingen warm voor poëzie. Laat je leerlingen de vijf geselecteerde gedichten voor deze wedstrijd lezen of beluisteren en laat hen stemmen voor het gedicht dat hen het meest aanspreekt. Laat je leerlingen van de eerste of de tweede graad tijdens de week van 22 tot en met 27 maart 2021 meestemmen voor het mooiste gedicht per graad en bepaal mee welk gedicht een Poëziester wint. |
Per graad zijn er vijf gedichten waaruit de leerlingen kunnen kiezen. Je ontvangt de vijf gedichten langs digitale weg en ingelezen door een professional, zodat je ze in de klas kan voorlezen of via een digitaal platform kan delen. Tevens krijg je een gedetailleerde lesbrief zodat je vlot aan de slag kan met de leerlingen! Elke dag van de stemweek lees en bespreek je een gedicht met hen. Op het einde van de week bepalen de leerlingen welk gedicht hun favoriet is!
De winnende gedichten worden daarna (in oktober) verspreid naar alle deelnemende scholen in de vorm van posters, animatiefilmpjes, een gedrukte dichtbundel. Er hangt ook een didactische verwerkingsfiche aan vast. ...
meer info
Welke ondersteuning mag je bieden bij het verwerven van de leerplandoelen Nederlands?
Veel leraren vragen zich terecht af hoeveel ondersteuning ze een leerling mogen bieden in de brede basiszorg. Wanneer bereikt de leerling het leerplandoel? Mag dat met of zonder hulpmiddelen?
Ondersteuning in het vak Nederlands
Met dit
document willen we je op weg helpen om de ondersteuning voor je vak vorm te geven. De belangrijkste boodschap is dat je ernaar streeft om de leerplandoelen voor de eerste graad aan het eind van die graad zelfstandig te laten bereiken, tenzij anders vermeld in het leerplan zelf.
Het handigste is om hierover afspraken te maken met je vakgroep.
► | Hoe bieden we de ondersteuning aan? |
► | Laten we de leerling zelf kiezen? |
► | Hoe stimuleren we de leerling om het zonder ondersteuning te kunnen? |
► | Welke leerlijn voorzien we? |
ED TV maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar
ED TV is een platform voor jongeren en leraren dat met behulp van video’s moeilijke onderwerpen zoals pesten, sexting, roken, drugs, alcohol, relaties, voeding bespreekbaar maakt. Op Ed Play vind je gratis getuigenissen. Daarnaast kun je nu ook een gratis demoaccount voor 14 dagen aanvragen voor filmpjes met uitgewerkte lespakketten.
Digitale Dag van de talen – 11 februari 2021
| | Speciaal voor jou en alle andere talencollega’s hebben we weer een STERk programma samengesteld met sprekers die het lichtend voorbeeld geven. Lees meer ... |
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Nederlands,
Taal & cultuur
Een nieuw jaar opent nieuwe perspectieven …
(Foto Joeri Erregeerts van Brand new image)
Beste collega
Een nieuw jaar breekt open
Een toekomst die een belofte in zich draagt
In dit nieuwe jaar zal ik een nieuwe uitdaging aangaan
Vanaf 4 januari word ik pedagogisch directeur
in de Nieuwe Middenschool Tessenderlo
Ik ben enorm dankbaar dat ik jullie heb mogen leren kennen
Blijf geloven in je kracht als leraar, als coördinator
Blijf geloven in je leerlingen en bied hun alle kansen
Opdat ze kunnen uitgroeien tot de beste versie van zichzelf
Ik wens jullie het allerbeste toe op jullie pad
Warme groet
Bregje
Workshops Wablieft
Ben je nog niet bekend met de Wablieft-krant? Wil je het leesplezier bij je leerlingen stimuleren? Wil je de leesstrategieën trainen? In
deze workshops van Wablieft verneem je er alles over. Er is voor elke leraar wat wils, of je nu lesgeeft in de eerste graad, in bso, OKAN … Maak je keuze.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
OKAN
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Digitale Dag van de talen – 11 februari 2021
| | Speciaal voor jou en alle andere talencollega’s hebben we weer een STERk programma samengesteld met sprekers die het lichtend voorbeeld geven. Lees meer ... |
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
PAV - MAVO
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Personenzorg
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Ontwerpleerplannen tweede graad
15 december, werden de ontwerpleerplannen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen gepubliceerd. Je vindt ze via deze nieuwsbrief. Om de ontwerpleerplannen te kunnen openen moet je als wachtwoord ‘ontwerpleerplan’ ingeven. Je leest in de nieuwsbrief overigens ook op welke ondersteuning je van onze kant kan rekenen.
Hoe gaat het met jullie?
Nu het eerste trimester voorbij is, pols ik graag even bij jullie hoe het gaat. Vullen jullie hiertoe
volgende bevraging even in? Een bevraging die niet alleen gaat over jullie noden en bezorgdheden, maar die ook inspeelt op jullie succesverhalen.
Verder wens ik jullie het beste voor 2021!
Extern aanbod Artistieke vorming, Kunst en creatie, Expressie
Geef je Artistieke vorming, Kunst en creatie of Expressie en wil je graag weten:
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Plastische opvoeding
Lerend netwerk Techniek
Het netwerk techniek is bedoeld om inhoudelijke noden te bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer.
Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Als leerkracht techniek zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs en een nieuw leerplan, nieuwe inzichten, denk maar aan het stellen van een eenvoudige onderzoeksvraag. Verder kan je in het netwerk inhoudelijke noden bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer.
► | Datum: dinsdag 26 januari 2021 13.30u- 16.00u - inschrijven |
► | Locatie: LEGO Studio – Spectrumcollege campus Beringen Bogaarsveldstraat 11 - 3580 Beringen - Deze sessie zal online doorgaan indien de huidige covid-maatregelen nog gelden. |
Lerend netwerk STEM Technieken B-stroom
Het netwerk STEM Technieken B-stroom is dit schooljaar reeds tweemaal samengekomen waarbij inzichten, keuzes en projecten aan elkaar werden voorgesteld en met elkaar werden gedeeld.
De deelnemers aan dit netwerk willen nu de stap zetten tot het creëren van een gezamenlijk project op maat van het leerplan STEM Technieken B-stroom.
Leraren STEM die alsnog wensen aan te sluiten bij dit netwerk en willen meewerken aan een uniek STEM-project op maat van de B-stroom moeten zich nu melden.
Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Als leerkracht voor de basisoptie STEM-Technieken in de B-stroom zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs en een nieuw leerplan, nieuwe inzichten, denk maar aan het stellen van een eenvoudige onderzoeksvraag. Verder kan je in het netwerk inhoudelijke noden bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer.
Tijdens het komende lerend netwerk STEM-Technieken B-stroom heeft de groep beslist om samen een STEM-project uit te werken op maat van het leerplan. Leraren STEM die interesse hebben kunnen alsnog aansluiten bij dit netwerk dat plaatsvindt op:
► | Datum: dinsdag 2 februari 2021 13.30u- 16.00u - inschrijven |
► | Locatie: Tulpinstraat 75 3500 Hasselt - Deze sessie zal online doorgaan indien de huidige covid-maatregelen nog gelden. |
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Techniek
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Toerisme
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Lerend netwerk STEM Technieken B-stroom
Het netwerk STEM Technieken B-stroom is dit schooljaar reeds tweemaal samengekomen waarbij inzichten, keuzes en projecten aan elkaar werden voorgesteld en met elkaar werden gedeeld.
De deelnemers aan dit netwerk willen nu de stap zetten tot het creëren van een gezamenlijk project op maat van het leerplan STEM Technieken B-stroom.
Leraren STEM die alsnog wensen aan te sluiten bij dit netwerk en willen meewerken aan een uniek STEM-project op maat van de B-stroom moeten zich nu melden.
Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Als leerkracht voor de basisoptie STEM-Technieken in de B-stroom zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs en een nieuw leerplan, nieuwe inzichten, denk maar aan het stellen van een eenvoudige onderzoeksvraag. Verder kan je in het netwerk inhoudelijke noden bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer.
Tijdens het komende lerend netwerk STEM-Technieken B-stroom heeft de groep beslist om samen een STEM-project uit te werken op maat van het leerplan. Leraren STEM die interesse hebben kunnen alsnog aansluiten bij dit netwerk dat plaatsvindt op:
► | Datum: dinsdag 2 februari 2021 13.30u- 16.00u - inschrijven |
► | Locatie: Tulpinstraat 75 3500 Hasselt - Deze sessie zal online doorgaan indien de huidige covid-maatregelen nog gelden. |
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
STEM
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
EV'nAR : Veilig werken aan elektrische voertuigen via Augmented Reality
Wensen
We hopen dat iedereen, samen met de familie, genoten heeft van een veilige en gezonde kerstvakantie.
De kerstperiode is ook een periode om tot rust te komen samen met de omgeving rondom je.
ConnecTTEam
(Foto: Annemie Tuts Don Bosco V&A)
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
SWeTe-praktijkvakken
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Voeding - hotel
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Lerend netwerk Natuurwetenschappen en Natuur & ruimte 1° graad
Wil je je samen met collega’s van andere scholen professionaliseren rond de doelstellingen van het leerplan natuurwetenschappen en natuur & ruimte eerste graad? Dan ben je van harte welkom op dit netwerk.
We reflecteren over afstandsonderwijs en de impact van COVID 19 op ons lesgeven. We nemen de tijd om de eerste evaluatie-periode van Kerstmis te bespreken. We kijken naar de doelen in het leerplan natuurwetenschappen/natuur en ruimte en koppelen deze aan de keuze van je les- en evaluatieactiviteiten. Samen met leraren van andere scholen verwerf je achtergrondkennis en zoek je mee naar haalbare vertalingen van de doelen naar je lespraktijk. Door onze expertise hierrond te delen inspireren we elkaar. Daarnaast starten we met het maken van een toolbox die als ruggensteun kan dienen bij je lessen. De deelnemers hebben een actieve rol in het bepalen van de inhoud van deze sessie.
Datum:
Locatie: Tulpinstraat 75 3500 Hasselt - Deze sessie zal online doorgaan indien de huidige covid-maatregelen nog gelden.
Lerend netwerk biologie en chemie 2° graad
Met de modernisering van de 2° graad zullen er nieuwe leerplannen natuurwetenschappen (biologie – chemie - fysica) opgemaakt worden. Via deze netwerking kunnen we met een aantal leraars biologie / chemie van de 2° graad overleggen op welke manier we goed wetenschaps-/biologie/chemie onderwijs kunnen realiseren.
We bereiden samen de start van de modernisering van de 2° graad voor. De laatste stand van zaken in verband met de nieuwe leerplannen natuurwetenschappen (biologie – chemie - fysica) zal worden toegelicht.
We reflecteren over afstandsonderwijs en de impact van COVID 19 op ons lesgeven. We nemen de tijd om de eerste evaluatie-periode van Kerstmis te bespreken. We kijken naar de doelen in het leerplan en koppelen deze aan de keuze van je les- en evaluatieactiviteiten. Samen met leraren van andere scholen verwerf je achtergrondkennis en zoek je mee naar haalbare vertalingen van de doelen naar je lespraktijk. Door onze expertise hierrond te delen inspireren we elkaar.
Datum:
Locatie: Tulpinstraat 75 3500 Hasselt - Deze sessie zal online doorgaan indien de huidige covid-maatregelen nog gelden.
Informatiesessie studierichtingen Natuurwetenschappen versus Biotechnische wetenschappen versus Biotechnieken.
Heb jij momenteel onvoldoende zicht op de karakteristieken van de studierichtingen met component wetenschappen (Natuurwetenschappen versus Biotechnische Wetenschappen versus Biotechnieken)?
Met dit infomoment willen we je op weg helpen en de mogelijkheid bieden om ondersteuningsnoden te formuleren.
Data:
► | Donderdag 14 januari 2021: 13u00 – 15u00 |
► | Vrijdag 15 januari 2021: 9:00 – 11:00 |
Inschrijven kan via deze
LINK
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Biologie,
Chemie,
Fysica,
Natuurwetenschappen
Nieuwe leerplannen voor de 2e graad
Als vakbegeleider ondersteunen we je bij de realisatie van jouw leerplan. We doen dit volgens het principe van blended leren. Dat betekent dat we jou een leerpad aanbieden dat bestaat uit:
► | zelfstandige sessies: je volgt zelf of met je vakgroep de sessie digitaal op een moment dat jou past. |
► | contactmomenten: je overlegt met je vakbegeleider, digitaal of (als de Coronaregels het toestaan) live. |
Hoe ziet het leerpad eruit?
► | generieke sessie: je verkent zelfstandig of in team het vormingsconcept, het leerplanconcept, de uitgangspunten en de structuur van de leerplannen. |
► | Leerplanspecifieke basissessie: je leert wat specifiek is aan jouw leerplan door zelfstandig of met je vakgroep naar de opname te kijken. Deze basissessie is een zelfstandig sessie. |
► | Leerplanspecifieke verdiepende sessie: je legt de link tussen jouw leerplan en jouw klaspraktijk. Je rondt dit leerpad af met een online en/of fysiek contactmoment met je vakbegeleider. De leerplanspecifieke verdiepende sessies vinden plaats via contactmomenten. |
Hoe ziet de timing eruit?
Sinds 15 december zijn de ontwerpleerplannen beschikbaar op onze
website (het wachtwoord is ‘ontwerpleerplan’)
Vanaf 30 januari zijn alle leerpaden beschikbaar. Per leerplan is er een afzonderlijk leerpad. Je vindt deze vanaf dan eveneens op onze
website.
Na de krokusvakantie starten de verdiepende sessies. De concrete timing voor de verdiepende sessie bezorgen we je nog in de loop van de maand januari.
Hoe omgaan met basis en verdieping?
Ben je met de vakgroep wiskunde eerste graad nog op zoek naar een leidraad hoe je kan omgaan met basis en verdieping? Ik bied je twee inspirerende documenten aan.
In het tijdschrift ‘Wiskunde & Onderwijs’, nummer 186 stond een artikel over omgaan met verdieping in de lessen wiskunde van de eerste graad. Je vindt
dit artikel ook terug op de website van de pedagogische begeleiding.
De pedagogische begeleidingsdienst ontwikkelde voor vakgroepen eerste graad een inspirerende leidraad ‘
Hoe omgaan met basis en verdieping’. Via
concrete voorbeelden op de assen van differentiatie uit de nieuwe leerplannen eerste graad en via gerichte reflectievragen wordt de vakgroep uitgedaagd om samen doelgericht na te denken over mogelijkheden tot differentiëren.
Indien je met de vakgroep bijkomende vragen hebt over de toepassing van de assen van differentiatie binnen het vak wiskunde, ga ik graag in op een uitnodiging om dit binnen je specifieke schoolcontext verder te bespreken. Dit overleg kan online georganiseerd worden.
Als je alle mogelijkheden van Geogebra wil kennen in verband met grafieken en analytische meetkunde van de tweede graad. Ben je geïnteresseerd in nascholingen over ICT-integratie in Wiskunde dan is de nascholing “Geogebra: grafieken en analytische meetkunde voor de 2e graad (met veel praktische voorbeelden)" iets voor jou.
Als je alle mogelijkheden van Geogebra wil kennen in verband met de vlakke meetkunde van de eerste graad. Ben je geïnteresseerd in nascholingen over ICT-integratie in Wiskunde dan is de nascholing “Geogebra: vlakke meetkunde voor de 1e graad (met veel praktische voorbeelden)" iets voor jou.
Als je alle mogelijkheden van Geogebra wil kennen in verband met vlakke meetkunde en goniometrie van de tweede graad. Ben je geïnteresseerd in nascholingen over ICT-integratie in Wiskunde dan is de nascholing “Geogebra: vlakke meetkunde en goniometrie voor de 2e graad (met veel praktische voorbeelden)" iets voor jou.
Er is ongelooflijk veel en goed materiaal te vinden voor de lessen wiskunde op het internet, zowel voor uitleg van theorie als voor oefeningen. Tegelijk wordt in het nieuwe leerplan wiskunde 1e graad uitdrukkelijk vooropgesteld dat meer gebruik van ICT nodig is. Waar vinden we degelijk materiaal voor de les en hoe kunnen we dit materiaal in onze lessen wiskunde integreren?
Er is ongelooflijk veel en goed materiaal te vinden voor de lessen wiskunde op het internet, zowel voor uitleg van theorie als voor oefeningen. Tegelijk wordt het gebruik van ict steeds belangrijker in onze lespraktijk. Waar vinden we degelijk materiaal voor de les en hoe kunnen we dit materiaal in onze lessen wiskunde integreren?
Er is ongelooflijk veel en goed materiaal te vinden voor de lessen wiskunde op het internet, zowel voor uitleg van theorie als voor oefeningen. Tegelijk wordt het gebruik van ict steeds belangrijker in onze lespraktijk.Waar vinden we degelijk materiaal voor de les en hoe kunnen we dit materiaal in onze lessen wiskunde integreren?
Als je op de hoogte wil zijn van de nieuwste apps op mobiele apparaten voor het vak wiskunde. Ben je geïnteresseerd in nascholingen over ICT-integratie in Wiskunde dan is de nascholing “Apps wiskunde op mobiele apparaten (alle graden)" iets voor jou.
Buitengewoon onderwijs,
Gewoon secundair onderwijs,
Wiskunde