| Regionale nieuwsbrief Limburg | Beste | | We lanceerden ons professionaliseringsaanbod voor het schooljaar 2020-2021. Je kunt in onze vernieuwde databank, naast een zoekterm ingeven, ook verfijnen op onderwijsniveau, regio en functie. Inschrijven kan vanaf 15 mei 2020. | We vullen ons professionaliseringsaanbod in de loop van het schooljaar aan met zowel regionale als Vlaanderenbrede initiatieven. Vanuit PB Regio Limburg werden reeds enkele toegevoegd zoals begrijpend lezen en nascholingen voor bubao. Dit aanbod groeit in de loop van de maand mei ... hierover later meer. Voor iedereen Unicef trok onlangs aan de alarmbel: miljoenen kinderen lopen een hoger risico op grensoverschrijdend gedrag, haatberichten en cyberpesten nu ze meer online zitten door de lockdown. Het internationale RAINBOW-project, waar Katholiek Onderwijs Vlaanderen aan meewerkt, wil hier expliciet op inzetten: leerlingen en leraren leren over sociale media, polarisatie, mensenrechten, vrede en verdraagzaamheid. Bij de start van het RAINBOW-project zoeken we leraren en leerlingen uit de tweede en derde graad B-stroom die hun mening willen geven over online haatberichten en polarisatie. Wil je graag deelnemen? Mail dan naar julie.vanrijckeghem@katholiekonderwijs.vlaanderen. Alvast bedankt voor je deelname! Wil je meer weten? | | Het RAINBOW project wil op basis van dit onderzoek educatief materiaal ontwikkelen en trainingen opzetten voor leraren. Ze lanceren volgend schooljaar zelfs een internationale European Values Contest. Als kers op de taart organiseren de RAINBOW-partners een internationaal European Values Camp waar enkele leerlingen en hun leraar vanuit onze organisatie aan kunnen deelnemen. | #RainBowErasmusPlus Raise Against Tolerance. New Bridges On the Web Voor iedereen Ben je op zoek naar een korte vorming of een langdurige opleiding die je meer vertrouwd maakt met de bijbels-christelijke geloofstraditie en die ook je eigen spirituele leven verrijkt? Heb je de naam HIGW al wel eens horen vallen, maar weet je niet precies waar het voor staat en wat het instituut jou te bieden zou kunnen hebben? Ken je ons wel al en wil je binnenkort de stap zetten om met een opleiding tot godsdienstleerkracht, pastoraal werk(st)er in de zorg, parochie-assistent of diaken te starten? Ben je reeds actief als godsdienstleerkracht of pastoraal medewerker en ben je op zoek naar bijscholing? Of ken je iemand anders die op een van de vorige vragen weleens ‘ja’ zou kunnen antwoorden? Dan nodigen wij jou graag uit voor ons online infomoment dat zal doorgaan op zaterdagvoormiddag 9 mei 2020 van 10.00 tot 11.30 uur. Voor iedereen Voor iedereen Naar aanleiding van de vragen die we van veel scholen krijgen i.v.m. de heropstart organiseren wij op donderdag 7 mei van 16 tot 17.30 uur een online community voor uitwisseling van ideeën wat betreft schoolorganisatie bij de heropstart en vragen in dit kader. Wil je deelnemen, dan kan je je gegevens hier invullen, je ontvangt dan een mail met een link om deel te nemen. Heb je interesse voor een dergelijk initiatief, maar kan je niet op 7 mei, dan kan je dat ook aangeven. Voor jullie specifieke vragen i.v.m. evaluatie-deliberatie voorzien wij graag later een initiatief (12 mei onder voorbehoud, afhankelijk van de stand van zaken in de besprekingen). Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Beste directeur Startende leraren ondersteunen om hun job goed én graag te doen is een belangrijke opdracht voor elke school. Een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding is dan ook van cruciaal belang. De inspiratienota aanvangsbegeleiding kan je daarbij helpen. Bij het realiseren van een goede aanvangsbegeleiding kan je als school ook een beroep op de expertise van de pedagogische begeleiding. Onze ‘Start-to-teach’- dagen spelen hierin een essentiële rol. Tijdens deze twee dagen voor beginnende leraren brengen we enkele actuele thema’s ter sprake én maken de leraren kennis met de pedagogische begeleidingsdienst en de vakbegeleider(s). Net omdat we die dagen als erg waardevol beschouwen, willen we ervoor zorgen dat ze complementair zijn aan de interne werking van jouw school. Om een optimale afstemming te bekomen, vragen wij je deze bevraging in te vullen. Heel erg bedankt voor je medewerking! Het Start-to-teach-team Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Nieuwe leerinhouden aanbieden via afstandsleren Nu sommige schoolactiviteiten opstarten vanaf 15 mei voorzie je zeker een warm onthaal op die ‘nieuwe eerste schooldag’ met veel oog voor het welbevinden en terugblikken van leerlingen. Daarnaast is het belangrijk om je een beeld te vormen van de leerervaringen (o.a. via opdrachten en taken) van de lockdownperiode waarin onderwijs op afstand doorging. Zo sluiten leerlingen snel terug aan bij de structuur van het schoolse leven. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Onze begeleiders hebben voor de paasvakantie heel wat documenten opgemaakt om leraren te ondersteunen met het afstandsleren en de heropstart van de lessen. Zoek je ideeën en inspiratie, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Actualiteit: Ge(o)beurtenissen nieuwe stijl! Zoals aangekondigd in het jaarboek De Aardrijkskunde 2018 kan iedereen meewerken aan een gemeenschappelijke online-kaart voor de actualiteit. We willen we ge(o)beurtenissen – vroeger analoog in het jaarboek - een digitaal platform geven dat gedragen wordt door onze geo-gemeenschap. Er zijn reeds voorbeelden van dergelijke digitale actua’s ... Lees meer Gewoon secundair onderwijs, Aardrijkskunde Regionaal netwerk Tewerkstellingsbegeleiders/trajectbegeleiders CLW/CDO/CSW duaal 12 mei 2020 09:30-12:30 Tijdens dit netwerk wissel je informatie uit over je specifieke opdracht als trajectbegeleider. In dit netwerk leer je van en met elkaar. We geven of zoeken antwoorden op vragen over de inhoud van de trajecten, soorten contracten, praktische toepassingen, de regelgeving en het duaal leren. Dit netwerk zal digitaal via ZOOM plaatsvinden. De inschrijvingen zijn reeds afgesloten, maar indien je wilt aansluiten en de ZOOM-link ontvangen, neem contact met riet.berben@katholiekonderwijs.vlaanderen. Regionaal netwerk jongerenbegeleiding CLW/CDO/CSW/duaal 12 mei 2020 13:30-16:30 Tijdens dit netwerk wissel je informatie uit, leer je van en met elkaar. Je gaat verder met het vertalen van het nieuwe decreet interne leerlingenbegeleiding, inspectie 2.0 naar je eigen centrum. In dit netwerk word je inhoudelijk sterker en zoek je samen met je collega’s naar methodieken die werken. We maken ook ruimte voor het maken van stappenplannen, het uitschrijven van aanpak van jongeren (M-decreet) en coaching van leerkrachten. Dit netwerk zal digitaal via ZOOM plaatsvinden. De inschrijvingen zijn reeds afgesloten, maar indien je wilt aansluiten en de ZOOM-link ontvangen, neem contact met riet.berben@katholiekonderwijs.vlaanderen. Regionaal netwerk winkelbediende/ administratie 6 mei 2020 Tijdens dit netwerk wissel je informatie uit, leer je van en met elkaar. De huidige materialen zoals opdrachtenfiches en infofiches worden verder geoptimaliseerd vanuit het kwaliteitskader. We borgen wat goed is en zoeken samen naar verbetering daar waar nodig. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Deze bijzondere tijd vraagt om bijzondere ondersteuning, zeker voor die leerlingen die extra zorg nodig hebben zoals cognitief sterk functionerende leerlingen. Exentra, het expertisecentrum voor hoogbegaafdheid, postte twee filmpjes op haar YouTube-kanaal bedoeld voor ouders: eentje over hoe om te gaan met huiswerk, het andere biedt je tips en tricks die je kunt toepassen in de ondersteuning van deze leerlingen. Ook OIDA, Leticia Vandemeersche, leraar in het secundair onderwijs, hield een webinar voor leraren over huiswerk voor hoogbegaafde leerlingen. ProjectT@lent voorziet op haar facebookpagina ook heel wat nuttige links naar websites zoals De digitale Topschool. Verder krijg je op hun vaste webstek ook tips om uitdagend afstandsonderwijs aan te bieden. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Herhaling leerplanvoorstelling basisoptie Maatschappij en welzijn A-stroom B-stroom 14 mei 2020 via ZOOM Live sessie basisoptie maatschappij en welzijn De laatste netwerksessie werd door de corona-crisis geannuleerd. Wij willen jullie deze graag aanbieden via een live sessie. Afgewerkte projecten worden voorgesteld, gekoppeld aan suggesties voor evaluatie. Ruimte voor interactie en ingaan op vragen. Live sessie voor de A-stroom: woensdag 27 mei van 10.00u-12.00u of dinsdag 9 juni van 16.30u – 18.30 u Live sessie voor de B-stroom: Donderdag 28 mei van 10.00u-12.00u of donderdag 11 juni van 16.30u – 18.30 u Inschrijven kan via: Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Maatschappij & welzijn Beste leerkracht Ik hoop dat alles goed gaat met jou, je familie en alle medewerkers en collega’s. Het moment dat leerlingen vanaf 15 mei terug naar school mogen komen opent perspectieven. We krijgen een “warm” gevoel. De afgelopen weken mocht ik heel wat fijne en positieve reacties ontvangen…preteaching loopt vlotter dan verwacht, de opvang op school is goed georganiseerd en het visueel contact met de leerlingen heeft ons deugd gedaan. Tegelijkertijd is de bezorgdheid momenteel groot rond de heropstart. Gaan we aan alle richtlijnen kunnen voldoen? Hoeveel leerlingen komen er? Hoe gaan we dit organiseren?... Net zoals alle organisaties met een hart voor onderwijs, wil ik jou vanuit mijn opdracht als vakbegeleider blijven ondersteunen. In deze nieuwsbrief probeer ik je handvatten aan te reiken via de themapagina ‘Afstandsleren en heropstart’ en per vak ‘ideeën voor het secundaire onderwijs’. Voor veelgestelde vragen kan steeds terecht op de FAQ-pagina. Aarzel dus niet om me te contacteren met je vragen en ondersteuningsnoden rond het vak MaVo/PAV. In samenspraak vinden we zeker een weg om met elkaar te overleggen. Groeten Wendy Afstandsonderwijs Het zijn “speciale tijden”… een understatement dat kan tellen. We wensen je in deze “speciale” tijden in eerste instantie een goede gezondheid toe en veel veerkracht om met deze schokgolf om te gaan, zowel in je professionele omgeving als thuis. Onderwijsmensen zijn volop zoekende hoe ze de “geen school” periode voor hun leerlingen kunnen invullen om de link met de school en het schoolse leren aan de gang te houden. (Herhalings)Opdrachten meegeven via Smartschool, videolessen afhalen van Klascement of zelf video’s maken in het vaklokaal en die ter beschikking stellen, Kahoot/Socrative/ Mentimeter/ Nearpodtoepassingen… alles wordt uit de kast gehaald om de leerstof te onderhouden. Sommige scholen opteren zelfs voor het aanbieden van nieuwe leerstof op even diverse manieren. Het zal wellicht niet allemaal van een leien dakje lopen, er zullen fouten gemaakt worden. Maar dat mag: het is voor ons allemaal een nieuwe situatie, dus met daaraan verbonden kinderziekten. We zullen ongetwijfeld veel leren over de kansen en valkuilen van afstandsleren. En – wie weet – toch enkele zaken meenemen in de toekomstige “gewone” lessen op school. Om jullie te helpen bij een vlotte heropstart van de lessen PAV-MaVo hebben we een document gemaakt ter ondersteuning: De begeleiders MaVo – PAV: An, Tom, Marleen, Martine, Maarten, Wendy & Luc De voorbije week kreeg je als leraar – en hopelijk ook als lerarenteam – een zicht op de realiteit van je leerlingen. Het is ontzettend belangrijk om contact te leggen en te onderhouden met je leerlingen en hun ouders. Dit is een gigantische uitdaging. Vraag je af waarmee je succes boekte. Kan je nog inspirerende ideeën vinden bij je collega’s? Hoe dan ook zullen we voor een hoge dosis empathie en begrip aan de dag moeten leggen. Voor leerlingen is het niet vanzelfsprekend om gemotiveerd en zelfstandig opdrachten te maken en leerstof te verwerken. Je gaat dus best op zoek te gaan naar materiaal dat aansluit bij hun leefwereld, hun interesses en hun voorkennis. Op de nieuwe website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen hebben begeleiders mogelijke hulpmiddelen en informatie verzameld. Misschien kunnen deze tips jullie ook verder helpen? Klasse magazine heeft de afgelopen weken ook verschillende artikels over de huidige situatie opgesteld. Hoeveel herhalingsoefeningen zijn haalbaar, hoe kan ik mijn leerlingen blijven motiveren, hoe kan ik op een laagdrempelige manier mijn ouderwijs nog aanbeden etc. Leraren en experten geven tips en tricks. Misschien kan je ook reeds enkele lesonderwerpen ‘in de week’ zetten. Laat je leerlingen (instructie)filmpjes bekijken, informatie doornemen,…. Zorg voor prikkelende opdrachten waarbij leerlingen misschien eerst noteren wat ze al weten en vervolgens wat nieuw/verrassend voor hen was en welke vragen bij het lezen/bekijken van het materiaal bij hen opborrelden. Enkele werkvormen om te gebruiken: ► | Bekend-benieuwd-bewaard | ► | Mindmapping: laat leerlingen gefaseerd een mindmap opbouwen: | ► | Fase 1: (voor het bekijken van het lesmateriaal) wat weet ik al? Wat denk ik te weten? | ► | Fase 2: (tijdens het bestuderen van het lesmateriaal): met een groene pen de voorkennis omkringen die door de bronnen bevestigd wordt, met een rode pen de items doorstrepen die niet correct blijken te zijn. Minstens 5 zaken toevoegen die nieuw/verrassend voor hen zijn. | ► | Fase 3: (na het bestuderen van het lesmateriaal): vraag toevoegen. | ► | driekolommenjournaal (bron: Hoogeveen, P., Winkels J., Het didactisch werkvormenboek, Van Gorcum) | ► | Elevatorpitch: in een filmpje van maximum een minuut geven leerlingen aan (wat ze al wisten,) wat ze bijleerden (en met welke vragen ze nog zitten). | Hoewel Corona het nieuws in haar greep houdt, lijkt het me goed om andere thema’s te introduceren. Misschien handig voor de B-stroom: Gebruik de kitskrant in 1B en 2B. Deze krant (en ook de klapkrant) is nu gratis online te downloaden/ te bekijken. Er staan ook verschillende werkblaadjes online, gratis te gebruiken. Indien je leerlingen online moeilijk te bereiken zijn, kan je deze eventueel printen en opsturen. Meer info op kits.be https://www.kits.be/actuaquiz.html Toekomst PAV De voorbije weken gonsde het op scholen en op bijeenkomsten met leraren van verhalen over de toekomst van PAV en MaVo binnen de gemoderniseerde tweede en derde graad. Er circuleren op dit moment verschillende modellessentabellen en interpretaties. Daarom even deze duiding. Voor de basisvorming vertrekken we in de toekomst van een model waarin een aantal afzonderlijke leerplannen worden onderscheiden: ► | Godsdienst | ► | Lichamelijke opvoeding | ► | Engels/Frans | ► | Nederlands | ► | Maatschappelijke vorming (met een ruimtelijk-historische, sociaal-maatschappelijke en artistiek-creatieve component) | ► | Wiskunde | ► | Natuurwetenschappen | Dat model kwam tot stand na overleg op diverse domeingebonden directievergaderingen. Scholen kunnen ervoor kiezen om deze leerplannen elk apart aan te bieden, maar de aparte leerplannen bieden scholen tegelijkertijd ook alle kansen om naar gelang hun eigen beleidskeuzes, studieaanbod, lerarenteam, pedagogische traditie te bepalen wat ze in welke studierichting geïntegreerd aan bod laten komen. Naast de afzonderlijke leerplannen voorzien we ook een aantal organisatiemodellen waarin scholen meer of minder geïntegreerd kunnen werken (bv. Nederlands en Maatschappelijke vorming of een volledig geïntegreerd organisatiemodel …). In al die modellen zal de realisatie van doelen van elke discipline de toetssteen zijn van een kwaliteitsvolle leerplanrealisatie. Die modellen zullen ook via LLinkid te raadplegen zijn. Dat betekent concreet dat in het huidige voorstel er geen apart leerplan PAV wordt geschreven (verschillende collega’s mailden me ook dat ze bij de oproep naar leraars om deel te nemen aan de leerplancommissie geen voor PAV vonden, da’s dus de reden). De start van de leerplancommissies is wel uitgesteld. Naast het model van vakleerplannen werd op de domeingebonden directievergaderingen ook een modellessentabel besproken voor de basisvorming in de A-finaliteit. De komende maanden zal eveneens op domeingebonden directievergaderingen besproken worden welke bekwaamheidsbewijzen aan welke leerplannen gekoppeld zullen worden. Op de mavo- / PAV-dag van 30 april die we plande was een plenaire start voorzien om jullie correct te informeren. Bovenstaande info zal deze vakinhoudelijke sessies nu vervangen zodat je een eerste zicht krijgt op de verwachtingen inzake algemene vorming in de A-finaliteit (want zo zal ons bso in de toekomst heten). PAV-inzicht dag uitgesteld naar donderdag 11 maart 2021 Het onderzoek van het Steunpunt Diversiteit en Leren, de Vakgroep Onderwijskunde van de UGent en de lerarenopleidingen van de Arteveldehogeschool en HoGent legde de nood van leraren bloot aan vorming waarmee ze hun vakinhoudelijke en vakdidactische competenties rond de verschillende deelgebieden kunnen versterken. Daarom gaan we tijdens deze derde editie van de mavo-/PAV-dag volop voor ‘PAV inzicht!’. Net zoals in het verleden spelen we bovendien enthousiast de kaart van inspiratie. Als deelnemer aan deze vormingsdag: ► | actualiseer je jouw kennis over de modernisering van de tweede en derde graad van de arbeidsmarktgerichte stroom i.f.v. de vakken mavo en PAV; | ► | versterk je jouw competenties door deelname aan een pedagogisch of didactisch atelier; | ► | laat je je prikkelen tijdens een inspiratiesessie; | ► | proef je van concrete werkvormen, apps, spellen en lesmateriaal door een bezoek aan de mercado; | ► | netwerk je met vakcollega’s van andere scholen. | Wegens de coronacrisis wordt deze studiedag uitgesteld naar voorjaar 2021, donderdag 11 maart 2021. Er zal dan ook dieper ingegaan worden op de nieuwe leerplannen 2de graad. Nascholing – Dag van de differentiatie – 26 oktober 2020 | | Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. | Als leraar MAVO/PAV kan je o.a. kiezen om kennis te maken met praktijkvoorbeelden rond co-teaching en differentiatie in de workshop “Groeiportfolio: hoe volgt de leerling zijn eigen leerproces op”. Met concrete voorbeelden uit de klaspraktijk ontwikkelen we samen een groeiportfolio waarmee we het leerproces van de jongeren in eigen handen geven: in dit portfolio hebben we aandacht voor gericht feedback geven en differentiëren volgens de werkpunten van de leerling. De bedoeling is samen concreet lesmateriaal te ontwikkelen. De workshop “leren door interdisciplinair werken, evalueren en creëren” toont voorbeelden en gerealiseerde didactische materialen om je klaspraktijk eigentijds te organiseren. Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Gewoon secundair onderwijs, PAV - MAVO In het onderstaand overzicht vind je de geplande nascholingen voor MVT bij de pedagogische begeleidingsdienst van regio Limburg in Hasselt. Ben jij ook benieuwd naar wat de basisoptie Moderne Talen kan betekenen en welke werkvormen je zou kunnen inzetten nu er (nog) geen handboeken op de markt zijn? Of ben jij al zeker dat je volgend schooljaar voor de klas zal staan binnen dit nieuwe project? Dan vind je in dit document alvast een overzicht van alle leerplandoelen met telkens mogelijke concrete inhouden voor jouw lessen. Wil je verder meedenken hierover en ideeën uitwisselen met collega’s? Op vrijdag 25 september organiseren wij een leerplanvoorstelling met aansluitend de start van een nieuw netwerk rond deze basisoptie. Inschrijven kan via deze link. Leraren en schoolbeleid krijgen inzicht in de krachtlijnen en leerplandoelen van moderne talen van de basisoptie wetenschappen – moderne talen. Het evaluatiecongres wil jou in de eerste plaats inspireren om breder, meer ontwikkelingsgericht en misschien ook anders naar evaluatie te kijken. De keynote en een aantal sessies geven je inzicht in breed evalueren, manieren om ontwikkelingsgericht te evalueren. Daarnaast kan je ook kiezen voor sessies die je inspireren vanuit de praktijk: doel is om je praktische handvatten of tools te geven of tonen om concreet mee aan de slag te gaan in je klaspraktijk. 9 oktober 2020: Lerend netwerk Engels 1e graad – van 9 tot 12 uur 16 oktober 2020: Lerend netwerk Engels 2e-3e graad – van 9 tot 12 uur 16 oktober 2020: Lerend Netwerk Duits - van 13 tot 16 uur Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat het niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken differentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, vanuit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Tijdens deze nascholingsdag maken we leerkrachten vaardiger om ICT-doelen te implementeren in hun eigen vak en we reiken handvaten aan hoe je dit kan doen. Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. 15 januari 2021 - Werken met artistiek-literaire teksten - van 9 tot 12 uur Naar aanleiding van het succes van deze sessie op de dag van de talen 2020 en de vraag naar voorbeelden van aanpak in de taallessen met artistiek-literaire teksten organiseren we een uitgebreide nascholing hierover. Ook volgend schooljaar zullen wij een goed gevulde dag van de talen organiseren bestaande uit verschillende workshops rond bruisende thema’s. Op 11 februari 2021 verwelkomen we je graag in Hasselt. Leerplanvoorstellingen – modernisering secundair 2de graad – 2de semester We zien jullie graag op één of meerdere van deze nascholingen. Groetjes David en Marlène Gewoon secundair onderwijs, Duits, Engels, Frans Lesmateriaal - Wat na corona? Differentiatie en integratie! Hopelijk zijn jij en je leerlingen allemaal gezond en wel. Maar wat gedaan na corona? Maak eerst en vooral tijd voor je leerlingen: hoe hebben zij deze periode ervaren? Welke vragen, angsten leven er? Awel, RodeNeuzen, WatWat hebben alvast enkele antwoorden klaar. Belangrijk is ook om een perspectief te scheppen: wat met de examens en de overgang naar het volgende schooljaar bijvoorbeeld? Hieronder vind je enkele tips om je op weg te helpen als de lessen weer opstarten. Differentiatie Start: terugblik: waar staat elke leerling? start met een entry ticket (bv. de toets die je wilde geven na een hoofdstuk): op die manier ontdek je waar de leerlingen staan en welke ondersteuning ze nog nodig hebben ► | leerlingen die de leerstof onder de knie hebben, kunnen ingeschakeld worden om uitleg te geven aan andere klasgenoten | ► | leerlingen die de leerstof nog niet begrepen hebben, geef je apart gerichte instructie | werk met een voortgangsfiche: laat je leerlingen op een overzichtsdocument aanduiden met groen, oranje of rood welke taken ze volbrachten: groen = afgewerkt en verbeterd, oranje = nog bezig/nog te verbeteren, rood = niet af/niet begrepen ► | leerlingen die bepaalde taken groen kleurden, geef je de toets om te meten waar ze staan | ► | leerlingen die bepaalde taken oranje kleurden, geef je de gelegenheid om hun taken bij te werken of te verbeteren | ► | leerlingen die bepaalde taken rood kleurden, geef je aparte instructie en/of laat je een instructievideo bekijken | werk met een vragenbord: laat je leerlingen terugkijken naar de taken die ze kregen: welke vragen hebben ze nog? Laat elke vraag op een memobriefje noteren dat ze op het bord hangen. Categoriseer de vragen. Geef gerichte uitleg en/of schakel je leerlingen in om de vragen te beantwoorden. gebruik een competentiemeter: hoe competent voelt een leerling zich bij een bepaald leerstofonderdeel: vertrouwd, ervaren – nog niet vertrouwd, uitgeprobeerd – niet vertrouwd, onervaren? Geef hen een wasknijper waarop ze hun naam schrijven. Laat hen de wasknijper op de meter hangen. Vooruitblik: waar moet elke leerling naartoe? maak de balans op: welke leerplandoelen moeten zeker nog aan bod komen? Welke lessen kun je bijgevolg schrappen in je leerwerkboek? ► | denk eraan: het leerplan Nederlands is een graadleerplan: indien je lesgeeft in een eerste jaar van een graad, kunnen bepaalde leerdoelen ook doorgeschoven worden naar het volgende jaar. Maak hierover afspraken met je collega’s; | ► | in je leerwerkboek zit vaak een overaanbod aan lessen. Durf te schrappen. Gebruik het leerplan als leidraad. | werk van achteren naar voren: ► | start met het einddoel aan de leerlingen mee te delen: bv. een recensie schrijven over een theatervoorstelling op basis van verschillende schriftelijke en audiovisuele bronnen | je zou de leerlingen ook kunnen laten kiezen welke theatervoorstelling ze online willen bekijken: dit vergroot hun autonomie | ► | hiervoor moeten de leerlingen een aantal “deelvaardigheden” beheersen: | toneelvoorstelling (bv. theater FroeFroe biedt al haar voorstellingen online aan, alsook een lesbundel en persteksten via www.froefroe.be) bekijken: beeldspraak, gevoelswaarde van woorden, register, communicatiemodel, lichaamstaal, non-verbale en verbale communicatie, kenmerken herkennen van jeugdtheater, verhaalelementen herkennen en benoemen (personages, tijd, ruimte, spanning …), enz. | recensies lezen: leesstrategie, woordleerstrategie (homoniemen-synoniemen), onderscheid tussen feit, mening, objectief, subjectief, tekststructuur herkennen, enz. | recensie schrijven: argumenteren, schrijfstrategie, reflecteren op spelling, woord- en zinsgebruik, enz. | ► | geef de leerlingen een overzicht van al de deelvaardigheden waaraan je aandacht wilt besteden en laat hen eerst zelf aanduiden wat ze al goed kunnen, wat ze nog moeten leren of inoefenen, waar ze nog hulp of instructie bij nodig hebben | ► | bied de leerlingen een week de tijd om alle opdrachten tot een goed einde te brengen: laat hen op hun eigen tempo werken, online, in het leerwerkboek, in duo’s, zelfstandig | ► | voorzie instructiemomenten voor die deelvaardigheden waarbij leerlingen extra hulp nodig hebben | ► | treed op als procesbegeleider | cluster leerplandoelen: ► | doelen taal, taalgebruik, taalsystematiek (taalbeschouwing in de leerplannen 2e en 3e graad) kun je integreren met de componenten literatuur en communicatie & informatie (vaardigheden in de leerplannen 2e en 3e graad): | binnenkort verschijnt de nieuwe website voor het vak Nederlands waar je heel wat geïntegreerde opdrachten zal terugvinden: pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/nederlands | Wat als de lessen niet onmiddellijk weer opstarten? Dan kun je op de website Afstandsleren terecht voor nuttige links naar zowel inhoudelijke items als praktische tools. Veel succes gewenst! Leermateriaal voor Moderne Talen binnen de basisoptie Moderne Talen – Wetenschappen. Ben jij ook benieuwd naar wat de basisoptie Moderne Talen kan betekenen en welke werkvormen je zou kunnen inzetten nu er (nog) geen handboeken op de markt zijn? Of ben jij al zeker dat je volgend schooljaar voor de klas zal staan binnen dit nieuwe project? Dan vind je in dit document alvast een overzicht van alle leerplandoelen met telkens mogelijke concrete inhouden voor jouw lessen. Wil je verder meedenken hierover en ideeën uitwisselen met collega’s? Op vrijdag 25 september organiseren wij een leerplanvoorstelling met aansluitend de start van een nieuw netwerk rond deze basisoptie. Inschrijven kan via deze link. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Nederlands Heropstart en tips evaluatie OKAN Volgend schooljaar in OKAN blijven of overstappen naar het regulier onderwijs? Na deze uitzonderlijke quarantaineperiode wordt bovenstaande vraag moeilijker dan in de voorbije schooljaren. Laten we zoveel mogelijk toekomstgericht kijken en de leerling zeker het voordeel van de twijfel geven. In een volgende regionale nieuwsbrief volgt hierover nog uitgebreidere info. De vervolgschoolcoaches zullen ook een document ontvangen met meer details over prospectieve evaluatie. Op vraag van heel wat scholen en ouders werkte Khalid Benhaddou samen met zijn netwerk islamleerkrachten, heel wat tips uit rond de ramadan beleven in coronatijden. Je kan deze downloaden in twee versies, een voor leraren en een voor leerlingen, vanop de website https://netwerkislamexperten.be/. Heropstarten van opvang en in een volgende fase van de lessen Social distancing wordt een heel belangrijke, maar ook moeilijke factor in de heropstart van onze OKAN-scholen. Om jullie hierin te ondersteunen wordt er Vlaanderenbreed een document uitgewerkt dat je bezorgd zal worden door de pedagogisch begeleider OKAN en via de OKAN-coördinatie in Brussel. Ex-OKAN Hoe kan een klassenraad de toekomstkansen van ex-OKAN-leerlingen het best inschatten? Het is als vervolgschoolcoach meer dan ooit van wezenlijk belang dat je de klassenraad erop wijst om vanuit een toekomstgericht perspectief naar de leerling te kijken. Welk leerrendement behaalde de leerling? Welke groei hebben ze gezien? Dat betekent dat men niet hoeft na te gaan of de leerling alle taken heeft ingediend of alle doelen heeft bereikt, maar wel afgaat op het tussentijds leerrendement als richtinggever. Vaak zal dit het enige middel zijn om eerlijke, toekomstgerichte kansen te geven. Heb je twijfels over wat al dan niet mag en kan? Contacteer dan zeker je pedagogisch begeleider. In een volgende nieuwsbrief lees je hier meer over. OKAN en ex-OKAN Nog enkele extra tips die het (her)ontdekken waard zijn: 1 Nog meer info in verschillende talen over het coronavirus 2 Gratis helpdesk voor vluchtelingen Het is vrij uitzonderlijk dat vluchtelingen bij de reguliere hulpverlening terechtkomen. Daarom wil Solentra in deze moeilijke tijden meer dan ooit voor hen aanwezig zijn. Dagelijks kunnen zij er bij een psycholoog terecht, voorlopig in de drie meest voorkomende talen. Later worden hier nog meer talen aan toegevoegd. Van 10 uur tot 12 uur verlopen de gesprekken in het Dari en het Farsi en van 15 uur tot 17 uur in het Arabisch. Dit alles op het nummer 0496 55 72 62. Probeer deze info zeker tot bij alle vluchtelingen en ouders van vluchtelingen te krijgen. Coronastress gecombineerd met post-traumatische stress leidt immers tot heel veel lichamelijke en mentale klachten. 3 Interessante online-materialen Momenteel vind je ook materiaal voor alfa op https://www.nedbox.be/. Nedbox biedt ook mooie actuele onderwerpen aan zoals ‘Ramadan in coronatijd’. Toekomstgerichte evaluatie bij je ex-OKAN-leerling Hoe kan een klassenraad de toekomstkansen van ex-OKAN-leerlingen het best inschatten? Meer dan ooit is het van wezenlijk belang om vanuit een toekomstgericht perspectief naar de leerling te kijken. Welk leerrendement behaalde de leerling? Welke groei hebben jullie gezien? Dat betekent dat je als leerkracht niet zal nagaan of de leerling alle taken heeft ingediend of alle doelen heeft bereikt, maar wel afgaat op het tussentijds leerrendement als richtinggever. Vaak zal dit het enige middel zijn om eerlijke, toekomstgerichte kansen te geven voor deze kwetsbare leerlingen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, OKAN Lerend netwerk leerkrachten basisoptie STEM-Technieken B-stroom 1e graad - sessie 1 – uitgesteld naar een latere datum Een nieuw leerplan ... een nieuwe uitdaging! Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Tijdens de eerste sessie nemen we onze tijd om met elkaar kennis te maken, afspraken te maken, verwachtingen te formuleren en noden te inventariseren. In de daaropvolgende sessies staan de gekozen thema’s centraal. De pedagogisch begeleider zorgt eventueel voor ondersteuning door middel van wetenschappelijke (nieuwe) inzichten, activerende werkvormen en digitale tools. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. De eerste sessie van dit lerend netwerk wordt uitgesteld naar een latere datum gezien de omstandigheden. Wij houden je op de hoogte. Van zodra de datum bekend is, wordt de inschrijflink gemaild naar al wie dit schooljaar al ingeschreven was. Via deze nieuwsbrief maken we de datum eveneens bekend. Gelieve een eigen projectbundel en/of een realisatie mee te brengen. Gewoon secundair onderwijs, STEM Afstandsonderwijs STEM 1e graad De Associatie UHasselt Hogeschool Limburg verspreidt onderstaand bericht naar de leerkrachten STEM van de 1e graad. Waarschijnlijk ben je als leerkracht nu volop bezig met te bedenken hoe je opdrachten tot bij de leerlingen krijgt zodat het leerproces zo goed mogelijk kan doorgaan. Ondertussen hebben ook wij vanuit STEMOOV van AUHL niet stilgezeten. We hebben verder gewerkt aan concrete onderwerpen rond STEM in de eerste graad. Eén daarvan is vooral gericht op techniek met heel minimale vereisten aan materiaal. Ideaal dus om tijdens de komende twee weken op opdracht te geven. De leerlingen hebben geen machines nodig, het materiaal om de constructie uit te voeren is in zowat elke woning te vinden. De opdracht is nog niet in de bedoelde layout, maar inhoudelijk is het klaar. Ben je als leerkracht geïnteresseerd in dit materiaal? We hebben een versie die heel open is en waarbij de leerlingen hun creativiteit moeten aanspreken en een versie die meer geleid is. Het is in Word opgesteld zodat je nog kleine aanpassingen (meer plaats voorzien ...) zou kunnen doen als je dat zou wensen. Als je daarin geïnteresseerd bent, dan stuur je mij een bericht: machteld.verhenne@uhasselt.be . Dan krijg je dit testmateriaal. Het enige dat we vragen is om ons daarna een korte feedback te geven. Nuttige links voor afstandsonderwijs Beste leerkracht Het ziet er naar uit de scholen nog een tijdje verder moeten met afstandsonderwijs. Hier en daar heerst er ongerustheid over de aanpak hiervan, vooral voor praktijklessen. Om preteaching te doen rond nieuwe leerstof is het niet eenvoudig om een bestaande cursus aan te passen. Hierbij kan het een hulp zijn om bestaand online materiaal te gebruiken als ondersteuning naar de leerlingen toe. Onder leerkrachten zelf is een grote hoeveelheid didactische informatie aanwezig. Veel leerkrachten gebruiken online materiaal maar andere leerkrachten kennen die bronnen niet. Lees verder hoe dit online document praktisch en nuttig gebruikt kan worden. Het is de bedoeling om met leerkrachten onderling en pedagogische begeleiders links naar websites met instructie- en demofilmpjes, online labo's en oefeningen ... met elkaar te delen. Er zijn veel links die nuttig zijn om te delen met andere scholen, een bestaande link delen is echt eenvoudig. Maak er dus zeker gebruik van bij het afstandsleren. Je kan leerlingen hierbij hun smartphone laten gebruiken (filmpjes bekijken en videochatten met een smartphone maken deel uit van hun leefwereld, meestal hebben ze hun eigen smartphone, eerder dan een computer). Er staan al voorbeelden in het document, dat we ook met scholen uit de regio's delen zodat we meer leerkrachten kunnen bereiken. De volgende clusters van richtingen zijn voorzien in het document: ► | Techniek 1e graad | ► | STEM 1e graad | ► | STEM 2e graad | ► | STEM 3e graad | ► | Hout-Bouw-Sdeco 2e graad | ► | Hout-Bouw-Sdeco 3e graad | ► | Elektrische richtingen 2e graad | ► | Elektrische richtingen 3e graad | ► | Mechanische richtingen 2e graad | ► | Mechanische richtingen 3e graad | ► | EM-EE-IW 2e graad | ► | EM-EE-ICT-IW 3e graad | ► | Printmedia-multimedia-grafische richtingen | ► | ICT-vaardigheden | De informatie uit bovenstaand document zullen we later ook publiceren op deze pro-website. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, SWeTe-praktijkvakken Beste leerkracht We hopen dat alles goed gaat met jou, je familie en alle medewerkers en collega’s. Het moment dat leerlingen vanaf 15 mei terug naar school mogen komen opent perspectieven. We krijgen een “warm” gevoel. De afgelopen weken mochten we heel wat fijne en positieve reacties ontvangen…preteaching loopt vlotter dan verwacht, de opvang op school is goed georganiseerd en het visueel contact met de leerlingen heeft ons deugd gedaan. Tegelijkertijd is de bezorgdheid momenteel groot rond de heropstart. Gaan we aan alle richtlijnen kunnen voldoen? Hoeveel leerlingen komen er? Hoe gaan we dit organiseren?... Net zoals alle organisaties met een hart voor onderwijs, willen wij jou vanuit onze opdracht als vakbegeleider blijven ondersteunen. In deze nieuwsbrief proberen we je handvatten aan te reiken via de themapagina ‘Afstandsleren en heropstart’ en per vak ‘ideeën voor het secundaire onderwijs’. Voor veelgestelde vragen kan steeds terecht op de FAQ-pagina. Aarzel dus niet om ons te contacteren met je vragen en ondersteuningsnoden rond NW/BIO. In samenspraak vinden we zeker een weg om met elkaar te overleggen. Groeten Johanna en Wendy Leermateriaal voor Moderne Talen binnen de basisoptie Moderne Talen – Wetenschappen. Ben jij ook benieuwd naar wat de basisoptie Moderne Talen kan betekenen en welke werkvormen je zou kunnen inzetten nu er (nog) geen handboeken op de markt zijn? Of ben jij al zeker dat je volgend schooljaar voor de klas zal staan binnen dit nieuwe project? Dan vind je in dit document alvast een overzicht van alle leerplandoelen met telkens mogelijke concrete inhouden voor jouw lessen. Wil je verder meedenken hierover en ideeën uitwisselen met collega’s? Op vrijdag 25 september organiseren wij een leerplanvoorstelling met aansluitend de start van een nieuw netwerk rond deze basisoptie. Inschrijven kan via deze link. Gewoon secundair onderwijs, Biologie, Chemie, Fysica, Natuurwetenschappen Onze begeleiders hebben voor de paasvakantie heel wat documenten opgemaakt om leraren te ondersteunen met het afstandsleren en de heropstart van de lessen. Zoek je ideeën en inspiratie, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website. Buitengewoon onderwijs, Algemeen | | |