Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Regionale nieuwsbrief Limburg

Beste

 

   Inhoud

    
 
Voor iedereen
►  Nascholingen: online, verplaatst of geannuleerd
►  Katholieke Dialoogschool in tijden van corona
►  Nieuwsbrief 14: Vrij Ondersteuningsnetwerk Limburg
►  Leeftocht
►  Al geabonneerd op de nieuwsbrief van Katholiek Onderwijs Vlaanderen?
►  Vacatures
Gewoon basisonderwijs
►  Nieuwe leerinhouden selecteren binnen afstandsonderwijs voor basisonderwijs
Gewoon secundair onderwijs
►  Afstandsleren en de heropstart
►  Dag van de differentiatie – nascholing – 26 oktober 2020
►  Aardrijkskunde
►  Economie en organisatie
►  Klassieke talen
►  Lichamelijke opvoeding/Sport
►  MAVO-PAV
►  Moderne vreemde talen
►  Muziek
►  Nederlands
►  OKAN
►  Stem
►  SWeTe-technische & praktijkvakkken
►  Techniek
►  Toerisme
►  Wetenschappen
Buitengewoon onderwijs
►  Nieuwe leerinhouden selecteren binnen afstandsonderwijs voor buitengewoon onderwijs
►  Afstandsleren en de heropstart OV4
 
 
 

   Voor iedereen

 
 
Nascholingen: online, verplaatst of geannuleerd
 
Nascholingen  
 
Het is nog onduidelijk wanneer en onder welke omstandigheden er opnieuw bijeenkomsten kunnen plaatsvinden. In het derde trimester gaan onze nascholingen en netwerken dan ook waar mogelijk digitaal door. Wanneer de inhoud dat niet toelaat, verplaatsen of annuleren we de sessies.
 
We brengen iedere deelnemer op de hoogte of zijn specifieke nascholing of netwerk:
 
 
► 
 
online plaatsvindt
 
► 
 
geannuleerd of verplaatst wordt
 
Voor een teamgerichte nascholing gaan we hierover in overleg.
 
We danken je voor jouw begrip. 
 
Voor iedereen
 
 
 
Katholieke Dialoogschool in tijden van corona
 
Hoop   “Wat het coronavirus ons leert: onze hoogmoed keert zich tegen ons” lees meer op de Thomaswebsite.
 
Voor iedereen
 
 
 
Nieuwsbrief 14: Vrij Ondersteuningsnetwerk Limburg
 
ONW Limburg
 
Voor iedereen
 
 
 
Leeftocht
 
Leeftocht 2020-2021  
 
Het nieuwe jaarthema 2020-2021 is "Verrassend vreugdevol". Vreugde is de sleutel om te komen tot liefde, nabijheid en aandacht voor de ander!
 
In de volgende nieuwsbrieven communiceren we uitgebreider over Leeftocht, het jaarthema en publiceren we inspirerend didactisch materiaal.
 
Elk schooljaar werkt het Katholiek Onderwijs Vlaanderen met een jaarthema. Graag stellen we tijdens de schoolpastorale infonamiddagen het nieuwe jaarthema aan je voor. Het is de bedoeling dat dit thema leven en werk op school inspireert, verdiept en richting geeft.  Dit jaar zijn deze infonamiddagen gepland op 2 en 3 juni. Of deze ook effectief ingericht zullen worden, zal de toekomst uitwijzen. Noteer nu alvast de data: 2 of 3 juni 2020 in de namiddag. 
 
Laten we hoopvol uitzien naar een vreugdevolle toekomst.
 
Voor iedereen
 
 
 
Al geabonneerd op de nieuwsbrief van Katholiek Onderwijs Vlaanderen?
 
Naast onze regionale nieuwsbrief, is er ook een nieuwsbrief vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Waarom het nu interessant is je erop te abonneren? Omdat zij de ontwikkelingen rond het Corona-virus op de voet volgen en je gericht hierover informeren. Daarnaast vind je ook de nodige informatie over hoe onderwijs de komende weken organiseren alsook afstandsleren. Het archief kan je hier raadplegen.
 
Vergeet niet, dat je je altijd kan uitschrijven voor de nieuwsbrieven op eender welk moment, dit kan onderaan. 
 
Voor iedereen
 
 
 
Vacatures
 
Voor iedereen
 
 
 

   Gewoon basisonderwijs

 
 
Nieuwe leerinhouden selecteren binnen afstandsonderwijs voor basisonderwijs
 
De pedagogische begeleiding verzamelde voor de paasvakantie een aantal handvatten om van afstandsonderwijs een krachtige leeromgeving te maken. Welke leerinhouden uit het leerplan Zin in leren! Zin in leven! zijn het meest geschikt? Waar liggen kansen in deze moeilijke periode? Waar geef je extra aandacht aan bij kleuters in en na de coronatijden? Wat met evaluatie, IDP? En hoe communiceer je met leerlingen en ouders? Laat je inspireren met onze leidraad rond nieuwe leerinhouden aanbieden via afstandsonderwijs. Je vindt het ook terug op onze pagina Afstandsleren. De volgende weken blijven we verder concrete voorbeelden aanreiken waarmee je meteen aan de slag kunt.
 
Gewoon basisonderwijs
 
 
 

   Gewoon secundair onderwijs

 
 
Afstandsleren en de heropstart
 
Onze begeleiders hebben voor de paasvakantie heel wat documenten opgemaakt om leraren te ondersteunen met het afstandsleren en de heropstart van de lessen. Zoek je ideeën en inspiratie, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website.
 
Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 
Dag van de differentiatie – nascholing – 26 oktober 2020
Dag van differentiatie  
 
Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt.  
 
Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link!  
 
Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over:  
 
► 
 
hoe ze startten met differentiatie en co-teaching,  
 
► 
 
hoe ze flexibele trajecten inrichtten, 
 
► 
 
over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. 
Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. ​
 
We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link! 
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 
Aardrijkskunde

Afstandsleren en heropstart

 
Heb je nood aan ideeën en inspiratie om je lessen na de paasvakantie aan te pakken, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website

 

Actualiteit: Ge(o)beurtenissen nieuwe stijl! 

 
Zoals aangekondigd in het jaarboek De Aardrijkskunde 2018 kan iedereen meewerken aan een gemeenschappelijke online-kaart voor de actualiteit. We willen we ge(o)beurtenissen – vroeger analoog in het jaarboek - een digitaal platform geven dat gedragen wordt door onze geo-gemeenschap. Er zijn reeds voorbeelden van dergelijke digitale actua’s ... Lees meer
 
Gewoon secundair onderwijs, Aardrijkskunde
 
 
 
Economie en organisatie

Afstandsleren en heropstart

 
Heb je nood aan ideeën en inspiratie om je lessen na de paasvakantie aan te pakken, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website.
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Economie - SEI, Economie & organisatie
 
 
 
Klassieke talen
 
Beste collega’s De afgelopen weken hebben we met zijn allen bergen verzet. We zijn allen aan de slag gegaan met afstandsonderwijs, thuiswerken (met of zonder rondlopende kinderen, tieners, huisdieren), online vergaderen enzovoort. Het was bij momenten zeer hectisch en we hebben (soms al spartelend) leren zwemmen in nieuwe of vernieuwde wateren. Sommigen waren daar al sneller mee weg dan anderen. Dit maandbericht is een verzameling van alle mogelijkheden en documenten die een ondersteuning kunnen zijn in het afstandsonderwijs. Bekijk en gebruik wat van nut kan zijn. 

Wat met afstandsonderwijs? 

 
 
► 
 
Afstandsleren in tijden van Coronacrisis
 
► 
 
Pro website Afstandsleren
 
► 
 
Update corona in onderwijs: preteaching en herstart onderwijs
 
Hoe pak je het online lesgeven aan? 
 
Er zijn een aantal vuistregels die je hierbij kunnen ondersteunen:
 
 
► 
 
Communicatie is heel belangrijk: met je school, je collega’s, je leerlingen. Probeer verbinding te zoeken en in verbinding te blijven met alle leerlingen. 
 
► 
 
Verlies de taakbelasting van de leerlingen niet uit het oog. Denk aan de beginsituatie, maar ook aan de eindsituatie: waar moeten je leerlingen staan in hun leerproces op het einde van dit schooljaar en in het begin van volgend schooljaar? 
 
► 
 
 Je staat er niet alleen voor. Je neemt beslissingen als individuele leraar, maar behoort ook tot een vakgroep, klassenraad, schoolteam, aangestuurd door directie.
 
► 
 
Maak duidelijke afspraken. 
 
► 
 
Gebruik de gekende kanalen.  
 
Virtuele samenkomst leraren klassieke talen
 
Vlak voor de paasvakantie zijn we met een tiental leraren klassieke talen virtueel samengekomen in een videochat. Ondanks de bezorgdheden en onzekerheden hoorde ik ook over mooie initiatieven: waar scholen de tijd hebben genomen om zich te organiseren, om leerlingen te bereiken en te betrekken, waar individuele leraren alles op alles zetten om in verbinding te blijven met alle leerlingen, waar leraren voor de eerste keer nieuwe digitale uitdagingen aangaan enzovoort. 
 
Een greep uit mogelijke ideeën:
 
 
► 
 
Een Youtubekanaal voor filmpjes 
 
► 
 
PowerPointpresentatie met ingesproken teksten, eventueel aangevuld met oefeningen (in EDpuzzle)
 
► 
 
Automatisch laten verbeteren in Bookwidgets
 
► 
 
Livesessies beperken tot een instructiemoment en eventueel een eindbespreking 
 
Waar kan je lesmateriaal vinden? Waar wordt er gedeeld?
Je staat er niet alleen voor! Er wordt veel gedeeld via allerlei kanalen.
 
 
► 
 
Trello klassieke talen: via de Vereniging voor Leerkrachten Oude talen kan je je inschrijven op dit kanaal, waar digitaal materiaal gedeeld wordt en je zelf materiaal kan delen. 
 
► 
 
Op verschillende Facebookpagina’s worden veel tips gedeeld:
| Classicus aan de KUL
| Leerkrachten Latijn-Grieks
| Vereniging Leerkrachten Oude talen
| Afdeling Grieks UGent
| Classici Lovaniensis
| Oude Geschiedenis KULeuven
| Lesideeën Secundair Onderwijs
| Digitaal onderwijs in tijden van Corona
 
► 
 
Ook op de educatieve portaalsite Klascement vind je heel veel inspiratiemateriaal om digitaal aan de slag te gaan 
 
► 
 
Via de websites latinitium en viviariumnovum.it vind je veel extra materiaal.  
 
Extra digitaal
 
 
► 
 
https://www.onderwijsgaatviraal.be/secundair-onderwijs/
 
► 
 
Voor de klassieke talen heeft de pedagogisch begeleider Duits Wim Pectoor van Regio West-Vlaanderen een aantal digitale taaltools gebundeld die je hier kunt vinden.
 
► 
 
Het digitale leerplatform Smartschool heeft gezorgd dat je met je leerlingen in contact kunt blijven via Smartschool Live. Daarmee kun je online lessen organiseren, je scherm en/of presentatie delen, discussies voeren met je leerlingen terwijl je aantekeningen maakt op je scherm...
 
► 
 
Het Archief voor Onderwijs: maak voor jezelf en je leerlingen een gratis account aan.
 
► 
 
Universiteit van Vlaanderen
 
► 
 
Universiteit van Nederland
 
► 
 
https://voortgezetleren.nl/kickstarters/
 
► 
 
Hoe creatief je boek filmen?
 
► 
 
Bronnen taaltools
 
► 
 
https://www.todaysteachingtools.com/vocabulaire.html 

Wat met heropstart? 

 
 
► 
 
Suggesties om prioriteiten te stellen bij uitvoering van leerplandoelen (van PB Klassieke talen)
 
► 
 
Beslissingsboom klassieke talen
 
► 
 
Afstandsleren selecteren van leerinhouden

Hoe blijf je in verbinding met je leerlingen? 

 
 
► 
 
Onderwijswetenschapper Tim Surma (Thomas More Hogeschool) benadrukt in Klasse het belang van herhalingsoefeningen, maar pleit ook voor realiteitszin.
 
► 
 
‘Hoe hou je contact met al je leerlingen?’ (Klasse)
 
► 
 
‘Wat met kwetsbare leerlingen?’ (Klasse)
 
► 
 
https://www.schoolmakers.be/blog/afstandsonderwijs-hoeftniet-digitaal-te-zijn/
 
► 
 
https://www.klasse.be/221265/welbevinden-coronatijd/
 
Wat doe je bij praktische problemen? 
 
 
► 
 
Zoek verbinding.
 
► 
 
Zoek alternatieven. 
 
► 
 
Spreek anderen (ouders, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, klastitularissen enzovoort) aan.
 
► 
 
Betrek externen. 
 
Aandacht voor leren leren. 
 
Bekijk de twaalf bouwstenen van Tim Surma in zijn gratis boek online Wijze lessen voor effectief onderwijs
 
Hoe kan je leerlingen blijven motiveren? 
 
 
► 
 
Leg en zoek verbanden met andere vakken.
 
► 
 
Leg en zoek de link naar hun leefwereld.
 
► 
 
Geef voldoende en regelmatig feedback.
 
► 
 
Bied voldoende variatie aan.
 
► 
 
Bied boeiend materiaal aan.
 
► 
 
 
Gewoon secundair onderwijs, Klassieke talen
 
 
 
Lichamelijke opvoeding/Sport

Blijven onze leerlingen in beweging tijdens de coronacrisis? En de collega’s? 

 
Leerlingen: 
 
Hopelijk slaagt je vakgroep er in contact te houden met de leerlingen om hen op die manier aan te moedigen tot beweging. 
 
Ik kreeg tal van fijne reacties van leraren en mooie voorbeelden. Sommigen maken zelf filmpjes en dagen zo hun leerlingen uit om filmpjes terug te sturen. 
 
Hier een mooi voorbeeld van Campus de Helix en een voorbeeld van VLOT!.   
 
Katholiek Onderwijs Vlaanderen bundelt inspiratie en voorbeelden (hier een voorbeeld  van Sint Rita.) 
 
Kijk beslist ook eens naar: www.blijfsporten.be  
 
Collega’s: 
 
Je kan ook je collega’s stimuleren en uitdagen om te blijven bewegen. Organiseer bv. een ‘één tegen allen’ met tal van sportieve opdrachten (een voorbeeld). Of geef hen inspiratie om tijdens het vele bureauwerk niet vast te roesten. 
 
Ergonomie tijdens telewerken: tips voor je leerlingen (en voor jezelf) 
 
 

Hoe verder met L.O. na de paasvakantie?

 
Hoe gaan we nu verder om met ons vak L.O. in deze bizarre tijd? Hieronder de aanbevelingen vanwege de pedagogische begeleiding. 
 
Wat als de scholen weer openen? 
 
Nu het heropstarten van de scholen na de paasvakantie nog onzeker is, heb je misschien vragen over de nog te realiseren leerplandoelen (LPD). 
 
Wat moet ik nog geven? En wat is minder belangrijk?  
 
Het is niet de bedoeling om een rangschikking te maken van welke LPD belangrijk zijn en welke minder. De zorg om het verzamelen van ‘punten’ mag nu even naar de achtergrond. Misschien verdienen kinderen in kwetsbare situaties eerder wat extra aandacht.  
 
Dit Excel-document (overzicht realisatie LPD 3 graden) kan een hulp zijn. Als de vakgroep het invult, heb je een zicht op welke LPD niet aan bod gekomen zijn door het wegvallen van een periode in een bepaald jaar of klas. Je kan ook heel gemakkelijk verifiëren in welke andere periode binnen de graad die LPD wel op een goed uitgewerkte manier aan bod zijn gekomen (we hebben graad-leerplannen!).  
 
Misschien zijn sommige LPD, die nu in het 2de, 4de of 6de jaar wegvielen, nog niet aan bod gekomen  gedurende heel de graad. Die zouden eigenlijk nog moeten gerealiseerd worden tijdens de resterende lessen. Het is niet altijd mogelijk om met periodes te schuiven omdat we meestal vasthangen aan een rotatieschema binnen de sportaccommodaties. LPD kunnen soms gerealiseerd worden in een andere context (een andere “sport”) dan dat de vakgroep oorspronkelijk gepland had. Dit kan bv. door het pedagogisch handelen af te stemmen op het te realiseren doel (leerkracht-gestuurd vs. leerling-gestuurd; werken met kijkwijzers of audiovisueel materiaal, gebruik van zelf/peer-evaluatie,…).  
 
En weet je, na deze periode zullen teamvormende activiteiten vast van pas komen. 
 
Wat kan je nog doen als de scholen dicht blijven? 
 
In dat geval is het misschien goed even stil te staan bij enkele vragen. Het laat ons toe het afstandsonderwijs nog beter te maken: 
 
► 
 
Werkt(e) het afstandsonderwijs dat wij binnen onze school voor lichamelijke opvoeding organiseerden?  
 
► 
 
Hebben we alle leerlingen kunnen bereiken? Welke wel, welke niet, waarom niet? 
 
► 
 
Wat kunnen we doen om leerlingen, waarmee we geen contact hadden, toch te motiveren? 
 
► 
 
Wat kunnen we leren uit de feedback die we ontvangen van onze leerlingen over het afstandsonderwijs voor lichamelijke opvoeding? 
 
We raden je aan de nadruk te leggen op het fysiek en mentaal welbevinden. Laat het fysiek presteren nu maar even minder doorwegen en geef keuzemogelijkheden. Zie hier inspiratie en voorbeelden. 
 
Eigen challenges zijn natuurlijk heel leuk.  
 
Registratietools zoals Strava, Wikiloc,… bieden zeker mogelijkheden. 
 
Probeer de leerlingen te laten reflecteren over hun bewegend/sedentair gedrag gedurende deze bijzondere periode. Vraag feedback of ze de opdrachten al dan niet uitgevoerd hebben en waarom.  
 
En volgend jaar? 
 
Een goede communicatie binnen de vakgroep op het einde van het schooljaar lijkt nu meer dan ooit nodig. Welke LPD moeten eventueel doorgeschoven worden van het eerste jaar naar het tweede jaar binnen een graad?  
 
Specifiek voor de sport-richtingen (LOS en sportwetenschappen) 
 
Wat betreft het bereiken van de LPD: zie hierboven. 
 
Wees flexibel. Leerstofinhouden die je niet meer kan geven, zullen naar volgend jaar moeten verschoven worden (of wegvallen).  
 
Probeer vooral voldoende gegevens te verzamelen om een gefundeerd advies te kunnen geven naar volgend jaar toe. Geef zeker leerlingen, waarover je twijfels hebt, nog voldoende kansen/opdrachten om zo de nodige informatie te verkrijgen. Differentiatie lijkt hier aangewezen. 
 
Het spreekt voor zich dat je voor leerlingen uit de sport-richtingen via afstandsonderwijs zinvolle opdrachten geeft en hen dan ook opvolgt. 
 
Zijn de leerlingen verzekerd? 
 
Moest een leerling thuis gekwetst raken tijdens het uitvoeren van door jou opgelegde opdrachten dan kan je deze informatie over de schoolpolis bij afstandsonderwijs raadplegen
 
Info van de overheid vind je op deze link. 
 
Vanuit de pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen zijn er deze algemene richtlijnen. 
 
 

Sportfolio App 

 
Wat is het? 
 
Met de Sportfolio App worden leerresultaten van de leerlingen inzichtelijk gemaakt en kan elke leerling binnen zijn eigen mogelijkheden zichzelf ontwikkelen. De Sportfolio App biedt een praktische uitwerking van ontwikkelingsgericht evalueren. De leerling wordt eigenaar van zijn/haar leerproces. Bekijk hier de impressievideo van de app: https://www.youtube.com/watch?v=7IWx10qpaJs 
 
Een buitenkans: 
 
In deze bijzondere periode waar de Corona-crisis vat op ons heeft, zijn de ontwikkelaars bereid om de App vrijblijvend beschikbaar te stellen tot het einde van dit schooljaar. Zo krijg je de kans om er naar hartenlust mee te experimenteren.  
 
Hoe begin je eraan? 
 
Open deze link voor meer informatie. 
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Lichamelijke opvoeding
 
 
 
MAVO-PAV

Afstandsonderwijs

 
Het zijn “speciale tijden”… een understatement dat kan tellen. We wensen je in deze “speciale” tijden in eerste instantie een goede gezondheid toe en veel veerkracht om met deze schokgolf om te gaan, zowel in je professionele omgeving als thuis.  Onderwijsmensen zijn volop zoekende hoe ze de “geen school” periode voor hun leerlingen kunnen invullen om de link met de school en het schoolse leren aan de gang te houden. (Herhalings)Opdrachten meegeven via Smartschool, videolessen afhalen van Klascement of zelf video’s maken in het vaklokaal en die ter beschikking stellen, Kahoot/SocrativeMentimeterNearpodtoepassingen… alles wordt uit de kast gehaald om de leerstof te onderhouden. Sommige scholen opteren zelfs voor het aanbieden van nieuwe leerstof op even diverse manieren. Het zal wellicht niet allemaal van een leien dakje lopen, er zullen fouten gemaakt worden. Maar dat mag: het is voor ons allemaal een nieuwe situatie, dus met daaraan verbonden kinderziekten. We zullen ongetwijfeld veel leren over de kansen en valkuilen van afstandsleren. En – wie weet – toch enkele zaken meenemen in de toekomstige “gewone” lessen op school.   
 
Met de pedagogisch begeleiders MaVo-PAV maakten wij een overzicht van materialen die het leren op afstand ook voor ons vak faciliteren. Je vindt dit via de Pro-website: https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/idee%C3%ABn-secundair-onderwijs (vink in de lijst PAV aan).
 
Om jullie te helpen bij een vlotte heropstart van de lessen PAV-MaVo hebben we een document gemaakt ter ondersteuning:
 
 
► 
 
voor MaVo: Aandachtspunten MAVO  1° graad heropstart lessen
 
► 
 
voor PAV: Aandachtspunten PAV/MAVO 2°-3° graad heropstart lessen
 
De begeleiders MaVo – PAV: An, Tom, Marleen, Martine, Maarten, Wendy & Luc
 
Tips voor mavo en PAV 
 
De voorbije week kreeg je als leraar – en hopelijk ook als lerarenteam – een zicht op de realiteit van je leerlingen. Het is ontzettend belangrijk om contact te leggen en te onderhouden met je leerlingen en hun ouders. Dit is een gigantische uitdaging. Vraag je af waarmee je succes boekte. Kan je nog inspirerende ideeën vinden bij je collega’s? Hoe dan ook zullen we voor een hoge dosis empathie en begrip aan de dag moeten leggen.   
 
Voor leerlingen is het niet vanzelfsprekend om gemotiveerd en zelfstandig opdrachten te maken en leerstof te verwerken. Je gaat dus best op zoek te gaan naar materiaal dat aansluit bij hun leefwereld, hun interesses en hun voorkennis. 
 
Op de nieuwe website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen hebben begeleiders mogelijke hulpmiddelen en informatie verzameld. Misschien kunnen deze tips jullie ook verder helpen? 
 
► 
 
MAVO 
 
► 
 
PAV 
 
Klasse magazine heeft de afgelopen weken ook verschillende artikels over de huidige situatie opgesteld. Hoeveel herhalingsoefeningen zijn haalbaar, hoe kan ik mijn leerlingen blijven motiveren,  hoe kan ik op een laagdrempelige manier mijn ouderwijs nog aanbeden etc. Leraren en experten geven tips en tricks. 
 
Misschien kan je ook reeds enkele lesonderwerpen ‘in de week’ zettenLaat je leerlingen (instructie)filmpjes bekijken, informatie doornemen,…. Zorg voor prikkelende opdrachten waarbij leerlingen misschien eerst noteren wat ze al weten en vervolgens wat nieuw/verrassend voor hen was en welke vragen bij het lezen/bekijken van het materiaal bij hen opborrelden. Enkele werkvormen om te gebruiken: 
 
► 
 
Bekend-benieuwd-bewaard 
 
► 
 
Mindmapping: laat leerlingen gefaseerd een mindmap opbouwen: 
 
► 
 
Fase 1: (voor het bekijken van het lesmateriaal) wat weet ik al? Wat denk ik te weten? 
 
► 
 
Fase 2: (tijdens het bestuderen van het lesmateriaal): met een groene pen de voorkennis omkringen die door de bronnen bevestigd wordt, met een rode pen de items doorstrepen die niet correct blijken te zijn. Minstens 5 zaken toevoegen die nieuw/verrassend voor hen zijn.  
 
► 
 
Fase 3: (na het bestuderen van het lesmateriaal): vraag toevoegen. 
 
► 
 
driekolommenjournaal (bron: Hoogeveen, P., Winkels J., Het didactisch werkvormenboek, Van Gorcum) 
 
► 
 
Elevatorpitch: in een filmpje van maximum een minuut geven leerlingen aan (wat ze al wisten,) wat ze bijleerden (en met welke vragen ze nog zitten). 
 
Hoewel Corona het nieuws in haar greep houdt, lijkt het me goed om andere thema’s te introduceren.  
 
Meer info Kitskrant  
 
Misschien handig voor de B-stroom: Gebruik de kitskrant in 1B en 2B.  
 
Deze krant (en ook de klapkrant) is nu gratis online te downloaden/ te bekijken.  
 
Er staan ook verschillende werkblaadjes online, gratis te gebruiken.  
 
Indien je leerlingen online moeilijk te bereiken zijn, kan je deze eventueel printen en opsturen. Meer info op kits.be 

Toekomst PAV

 
De voorbije weken gonsde het op scholen en op bijeenkomsten met leraren van verhalen over de toekomst van PAV en MaVo binnen de gemoderniseerde tweede en derde graad. Er circuleren op dit moment verschillende modellessentabellen en interpretaties. Daarom even deze duiding. 
 
Voor de basisvorming vertrekken we in de toekomst van een model waarin een aantal afzonderlijke 
 
leerplannen worden onderscheiden: 
 
► 
 
Godsdienst 
 
► 
 
Lichamelijke opvoeding 
 
► 
 
Engels/Frans 
 
► 
 
Nederlands 
 
► 
 
Maatschappelijke vorming (met een ruimtelijk-historische, sociaal-maatschappelijke en artistiek-creatieve component) 
 
► 
 
Wiskunde 
 
► 
 
Natuurwetenschappen 
 
Dat model kwam tot stand na overleg op diverse domeingebonden directievergaderingen. 
 
Scholen kunnen ervoor kiezen om deze leerplannen elk apart aan te bieden, maar de aparte leerplannen bieden scholen tegelijkertijd ook alle kansen om naar gelang hun eigen beleidskeuzes, studieaanbod, lerarenteam, pedagogische traditie te bepalen wat ze in welke studierichting geïntegreerd aan bod laten komen. 
 
Naast de afzonderlijke leerplannen voorzien we ook een aantal organisatiemodellen waarin scholen meer of minder geïntegreerd kunnen werken (bv. Nederlands en Maatschappelijke vorming of een volledig geïntegreerd organisatiemodel …). In al die modellen zal de realisatie van doelen van elke discipline de toetssteen zijn van een kwaliteitsvolle leerplanrealisatie. Die modellen zullen ook via LLinkid te raadplegen zijn. 
 
Dat betekent concreet dat in het huidige voorstel er geen apart leerplan PAV wordt geschreven (verschillende collega’s mailden me ook dat ze bij de oproep naar leraars om deel te nemen aan de leerplancommissie geen voor PAV vonden, da’s dus de reden). De start van de leerplancommissies is wel uitgesteld.  
 
Naast het model van vakleerplannen werd op de domeingebonden directievergaderingen ook een modellessentabel besproken voor de basisvorming in de A-finaliteit.  De komende maanden zal eveneens op domeingebonden directievergaderingen besproken worden welke bekwaamheidsbewijzen aan welke leerplannen gekoppeld zullen worden.  
 
Op de mavo- / PAV-dag van 30 april die we plande was een plenaire start voorzien om jullie correct te informeren. Bovenstaande info zal deze vakinhoudelijke sessies nu vervangen zodat je een eerste zicht krijgt op de verwachtingen inzake algemene vorming in de A-finaliteit (want zo zal ons bso in de toekomst heten).
 
 

PAV-inzicht dag uitgesteld naar donderdag 11 maart 2021 

 
Het onderzoek van het Steunpunt Diversiteit en Leren, de Vakgroep Onderwijskunde van de UGent en de lerarenopleidingen van de Arteveldehogeschool en HoGent legde de nood van leraren bloot aan vorming waarmee ze hun vakinhoudelijke en vakdidactische competenties rond de verschillende deelgebieden kunnen versterken. Daarom gaan we tijdens deze derde editie van de mavo-/PAV-dag volop voor ‘PAV inzicht!’. Net zoals in het verleden spelen we bovendien enthousiast de kaart van inspiratie. 
 
Als deelnemer aan deze vormingsdag: 
 
► 
 
actualiseer je jouw kennis over de modernisering van de tweede en derde graad van de arbeidsmarktgerichte stroom i.f.v. de vakken mavo en PAV; 
 
► 
 
versterk je jouw competenties door deelname aan een pedagogisch of didactisch atelier; 
 
► 
 
laat je je prikkelen tijdens een inspiratiesessie; 
 
► 
 
proef je van concrete werkvormen, apps, spellen en lesmateriaal door een bezoek aan de mercado; 
 
► 
 
netwerk je met vakcollega’s van andere scholen. 
 
Wegens de coronacrisis wordt deze studiedag uitgesteld naar voorjaar 2021, donderdag 11 maart 2021. Er zal dan ook dieper ingegaan worden op de nieuwe leerplannen 2de graad. 
 
 

Nascholing – Dag van de differentiatie – 26 oktober 2020

 
Dag van differentiatie  
 
Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt.  
 
Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link!  
 
Als leraar MAVO/PAV kan je o.a. kiezen om kennis te maken met praktijkvoorbeelden rond co-teaching edifferentiatie in de workshop “Groeiportfolio: hoe volgt de leerling zijn eigen leerproces op”. Met concrete voorbeelden uit de klaspraktijk ontwikkelen we samen een groeiportfolio waarmee we het leerproces van de jongeren in eigen handen geven: in dit portfolio hebben we aandacht voor gericht feedback geven en differentiëren volgens de werkpunten van de leerling. De bedoeling is samen concreet lesmateriaal te ontwikkelen.   
 
De workshop “leren door interdisciplinair werken, evalueren en creëren” toont voorbeelden en gerealiseerde didactische materialen om je klaspraktijk eigentijds te organiseren. 
 
Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over:  
 
► 
 
hoe ze startten met differentiatie en co-teaching,  
 
► 
 
hoe ze flexibele trajecten inrichtten, 
 
► 
 
over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. 
Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. 
 
We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. 
 
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, PAV - MAVO
 
 
 
Moderne vreemde talen

Informatie - Afstandsonderwijs

 
Beste collega’s 
 
Corona zorgt voor veel vragen en onzekerheden. Het is voor elke leerkracht zoeken naar de juiste manier en de geschikte middelen om onze leerlingen zo goed mogelijk verder te helpen in hun leerproces en hen hierin te ondersteunen. 
 
Klasse magazine heeft de afgelopen weken ook verschillende artikels over de huidige situatie opgesteld. Hoeveel herhalingsoefeningen zijn haalbaar, hoe kan ik mijn leerlingen blijven motiveren,  hoe kan ik op een laagdrempelige manier mijn ouderwijs aanbieden, etc. Leraren en experten geven tips en tricks. 
 
Voor allen; houd je gezond, maak het gezellig in je kot, relativeer als dingen minder vlot verlopen of niet werken en geef jezelf vooral een verdiend schouderklopje om deze nieuwe uitdaging vol te houden. 
 
Groetjes 
David en Marlène 
 
 

Informatie – Hulp bij pre-teaching en heropstart

 
Beste collega’s
 
Om jullie te ondersteunen in het heropstarten van de lessen na de paasvakantie hebben wij Vlaanderen-breed materiaal ontwikkeld. Per taal vind je een basisdocument met tips en algemene informatie. Daar-naast is er een map met selectiewijzers. Deze verschillen in functie van het leerplan dat je gebruikt. Deze selectiewijzers laten je toe een overzicht te krijgen van reeds behandelde en nog te behandelen leerplan-doelstellingen. Zo kan je voor de resterende onderwijstijd de juiste keuzes maken om onze jongeren com-municatief vaardiger te maken. Meer dan ooit is het leerplangericht werken de sleutel tot een kwaliteits-vol leerproces.
 
Al onze ondersteunende documenten vind je op de website. Leermateriaal Duits - Engels - Frans
 
De leraren van een oneven jaar hebben wat meer comfort: er volgen nog 4 trimesters om de leerplandoelen te bereiken. Het spreekt voor zich dat naar volgend schooljaar toe de nodige afspraken hierover gemaakt worden binnen de vakgroep.
 
Wij hopen jullie hiermee te helpen in het maken van leerstof- en evaluatiekeuzen.
 
Veel succes gewenst
Groetjes
David en Marlène
 
 

Informatie  reflectievragen over portfoliogebruik 

 
Portfoliogebruik - reflectievragen voor de vakgroep  
 
WHY  
 
1. Waarom willen jullie een portfolio gebruiken? Welk(e) doel(en) beogen jullie?  
 
► 
 
bv. om de leerling te laten reflecteren op het leerproces  
 
► 
 
bv. om vaardigheden in te oefenen  
 
► 
 
bv. om de groei van de leerling in kaart te brengen  
 
► 
 
bv. om feedback van de leraar, peerevaluaties en zelfevaluaties in te verzamelen  
 
► 
 
bv. om vakoverschrijdend te kunnen samenwerken met andere taalvakken  
 
► 
 
bv. om …  
 
2. Welke (uniforme) visie hebben jullie?  
 
► 
 
Maakt dit portfolio deel uit van jullie schoolvisie?  
 
► 
 
Komt dit portfolio er ter vervanging van een ander document, een andere aanpak? Waarom?  
 
► 
 
 
 
HOW  
 
1. Hoe krijgt het portfolio vorm?  
 
► 
 
Kiezen jullie voor een digitale of papieren versie? Waarom? Hoe krijgt dit concreet vorm?  
 
► 
 
Hoe vaak wordt het portfolio aangevuld en/of nagekeken per schooljaar? Wanneer plan je deze momenten? Waarom?  
 
2. Hoe brengt het portfolio de leerling tot ontwikkeling?  
 
► 
 
Groeit het portfolio mee met de leerling? Hoe?  
 
► 
 
Stijgt de autonomie van de leerling bij het gebruik van dit portfolio (doorheen de graad / graden)? Hoe?  
 
► 
 
Worden de beoordelingscriteria eenvormig opgesteld zodat vergelijken tussen opdrachten mogelijk wordt? Hoe?  
 
► 
 
 
 
3. Hoe wordt er beoordeeld?  
 
► 
 
bv. met “ik-kan-zinnen”  
 
► 
 
bv. met rubrics  
 
► 
 
bv. met rubric-of-one  
 
► 
 
bv. met groepsevaluaties  
 
► 
 
bv. met woordelijke feedback  
 
► 
 
bv. …  
 
4. Hoe wordt er rekening gehouden met de leerplannen?  
 
► 
 
bv. doelen worden per opdracht in leerlingentaal uitgeschreven  
 
► 
 
bv. een overzicht van de doelen wordt toegevoegd waarbij leerlingen kunnen aanduiden hoe vaak ze elk doel ingeoefend (en bereikt) hebben  
 
► 
 
bv. …  
 
WHAT  
 
1. Welke elementen willen jullie opnemen in het portfolio?  
 
► 
 
bv. feedback van de leerkracht  
 
► 
 
bv. zelfreflectie van de leerling  
 
► 
 
bv. peerevaluatie  
 
► 
 
bv. beoordelingscriteria/rubrics  
 
► 
 
bv. uitgeschreven opdrachten  
 
► 
 
bv. uitgewerkte opdrachten  
 
► 
 
bv. …  
 
Reflectie na 1 jaar:  
 
► 
 
Wat werkt?  
 
► 
 
Wat wil je aanpassen?
 
 

Informatie – Europees Talenlabel 2020

 
Neemt taaldiversiteit al een belangrijke plaats in bij jou op school? Of wil je de rijkdom van taaldiversiteit net een plaats geven op jouw school? Durf je de uitdaging aan om een nieuw initiatief, een innoverende onderwijsmethode of een nieuwe technologie in te zetten om leerlingen op een betere manier te laten kennismaken met talen? Dan is het Europees Talenlabel 2020 iets voor jou. Het thema van dit jaar is 'Taaldiversiteit op school omarmen en ondersteunen'. 
 
Scholen uit het basis- of secundair (algemeen, beroeps en technisch of buitengewoon) onderwijs kunnen deelnemen. Meer informatie over het Europees Talenlabel 2020 (thema, criteria) en het online deelnameformulier vind je op de website van Epos. De uiterste indieningsdatum is 7 mei 2020. 
 
 

Nascholing – Dag van de differentiatie – 2oktober 2020

Dag van differentiatie  
 
Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt.  
 
Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link!  
 
Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over:  
 
► 
 
hoe ze startten met differentiatie en co-teaching,  
 
► 
 
hoe ze flexibele trajecten inrichtten, 
 
► 
 
over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. 
Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. 
 
We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link! 
 
 

Duits - Nuttige weblinks 

 
Ieder van ons is vaak op zoek naar leuk materiaal om de leerlingen op een motiverende manier de leerstof te laten inoefenen of verwerken. Dit zijn enkele leuke links die daarbij kunnen helpen en die inzetbaar zijn naast elk handboek en/of eigen cursusmateriaal. 
 
Voor beginners (ERK niveau A1-A2) met concrete, alledaagse thema’s: http://middenbouw.elena-learning.eu/  
 
Voor beginners tot meer gevorderde taalgebruikers (ERK niveau A1 tot B1): https://learngerman.dw.com/ Volg Nico op zijn weg doorheen de Duitse samenleving en zijn (en jouw) groeiende kennis van het Duits. Een enorm gamma aan oefen- en vaardigheidsmogelijkheden die eveneens inzetbaar zijn naast zowat elke methode. Daarnaast heeft deze site een niveautest op niveau A1, A2 en B1.  
 
Gewoon secundair onderwijs, Duits, Engels, Frans
 
 
 
Muziek

Afstandsleren

 
Beste collega 
 
Mag ik hopen dat iedereen gezond en wel is in deze moeilijke periode van Corona. 
In deze periode worden veel vragen gesteld en zijn er heel wat onzekerheden. 
 
Begeleiden en ondersteunen in Coronatijd 
 
Ik blijf ingaan op jullie vragen en noden. 
Ik ben bereikbaar om de implementatie van het nieuw leerplan te ondersteunen. 
Ik blijf opvolging van een doorlichting bewaken en opvolgen. 
 
Je kan met je vragen terecht via mijn emailadres of telefoon. 
 
Muziekuurtje 
 
We jullie ondersteunen om een zinvol aanbod afstandsleren op te stellen dat haalbaar is voor alle leerlingen, gericht op haalbaar en steeds met leerplandoelen voor ogen,. 
 
Op de nieuwe website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen hebben alle pedagogisch begeleiders muziek mogelijke hulpmiddelen en informatie verzameld. Je vind er mogelijke inspiratiebronnen en lesopdrachten in functie van leerplandoelen.   
 
Spreek samen als vakgroep digitaal af wat jullie per leerjaar of graad aan leerlingen aanbieden. 
 
Ik wil jullie sowieso veel succes wensen en bewonder jullie engagement en inzet voor de leerlingen. Ik ben steeds tot verdere ondersteuning bereid. 
 
Met vriendelijke groet 
Francine Drijkoningen 
 
Gewoon secundair onderwijs, Muzikale opvoeding
 
 
 
Nederlands

Lesmateriaal - Wat na corona? Differentiatie en integratie! 

 
Hopelijk zijn jij en je leerlingen allemaal gezond en wel. Maar wat gedaan na corona? Maak eerst en vooral tijd voor je leerlingen: hoe hebben zij deze periode ervaren? Welke vragen, angsten leven er? AwelRodeNeuzenWatWat hebben alvast enkele antwoorden klaar. Belangrijk is ook om een perspectief te scheppen: wat met de examens en de overgang naar het volgende schooljaar bijvoorbeeld? 
 
Hieronder vind je enkele tips om je op weg te helpen als de lessen weer opstarten. 
 
1. Hoe selecteer je nieuwe leerstof voor het resterende gedeelte van het schooljaar? 
 
Wij geven geen oplijsting van leerplandoelen (LPD) die belangrijker zijn of centraal zouden moeten staan.  Wij willen jullie vooral geruststellen. Met een geïntegreerde aanpak bijvoorbeeld kun je veel doelen combineren. 
 
De meeste LPD zijn sowieso al (één of) enkele keren aan bod gekomen tijdens het schooljaar.  We herhalen doorheen de jaren doelen en versterken die telkens. Dat zit dus meestal wel goed. Vertrouw op je deskundigheid en op die van je vakgroep. 
 
Hoe pak je dit best aan? 
 
► 
 
1. Bekijk over welke doelen je al genoeg info hebt.  Welke leerplandoelen moeten zeker nog aan bod komen? Doe dit met het nodige gezond verstand en formaliseer niet te erg, want anders wordt het een louter administratieve klus. 
 
► 
 
2. Kijk eerst wat relevant is voor je leerlingen in een bepaalde studierichting in het algemeen en wat voor deze individuele leerling specifiek.  
 
► 
 
3. Bekijk ook met je vakgroep of een proefwerk wel nodig is om een zicht te krijgen op de mogelijkheden van je leerlingen? Misschien ben je meer gebaat met wat meer lestijd? 
 
Bovendien werken we met een graadleerplan. Bepaalde doelen kunnen doorgeschoven worden naar het volgende jaar.  Anderzijds zijn er doelen misschien al voldoende ingeoefend in het voorbije schooljaar? Bekijk ook dit met je vakgroep. 
 
Vertrek niet te veel van je handboek, maar werk vanuit je leerplan. In een handboek vind je te veel lesmateriaal.  Durf dus te schrappen. 
 
Voor de eerste graad is het nu belangrijk dat je focust op de basisdoelen. Verdieping of uitbreiding kan later aan bod komen. Ook in de leerplannen tweede en derde graad vind je enkele uitbreidingsdoelen die je wel of niet selecteert, afhankelijk van je leerlingengroep.  
 
2. Hoe realiseer je leerplandoelen in een beperktere onderwijstijd? 
 
Hieronder vind je een aantal suggesties. De volgorde hiervan is willekeurig. 
 
► 
 
Werk van achteren naar voren: bekijk het einddoel of de eindoefening die je voor ogen had. Kun je een aantal inleidende elementen schrappen? 
 
► 
 
Vraag je af of een proefwerk wel nodig is? Je verhoogt meteen de lestijd voor deze leerlingen als je kiest om anders te evalueren. 
 
► 
 
Ga eens te rade bij de collega’s van MVT. Zijn er opdrachten/lessen die overlappen? 
 
► 
 
Kies voor integratie, op deze manier bereik je meer doelen tegelijk. We geven hier voorbeelden die ongetwijfeld kunnen inspireren: 
Solliciteren 
Materiaalonafhankelijke opdracht 
- Alledaagse Mysteries: Artikelextra materiaalhet boek 
 
► 
 
Bekijk eens of vakoverschrijdende opdrachten mogelijk zijn. Je kunt samen met een leerkracht van een niet-taalvak een opdracht geven. Het is niet nodig om hier een nieuwe opdracht uit te werken. Ga na oeen verslag/een mening/een samenvatting sowieso al in een ander vak wordt gemaakt. 
 
► 
 
Vertrek bij de productieve vaardigheden van wat je al weet over de leerlingen. We maken deze tip iets concreter met twee suggesties: 
kijk naar de eerdere evaluaties schrijven en spreken. Op basis daarvan bepaal je wie de volgende opdracht mondeling/schriftelijk uitvoert. Laat leerlingen een eerste versie maken. Laat de leerlingen kijken naar de feedback die ze kregen bij vorige opdrachten en laat ze dan een tweede versie maken; 
kies eventueel niet voor een nieuwe schrijfopdracht, maar laat leerlingen een tweede versie van een eerdere schrijftaak maken. 
 
3. Welke andere elementen zijn belangrijk om bij de heropstart rekening mee te houden? 
 
De leerstof die aan bod kwam, zal niet bij alle leerlingen verworven zijn. Als je in kaart wil brengen waar je leerlingen staan, kun je gebruik maken van volgende suggesties: 
 
► 
 
start met een entry ticket (bv. de toets die je wilde geven na een hoofdstuk): op die manier ontdek je waar de leerlingen staan en welke ondersteuning ze nog nodig hebben: 
leerlingen die de leerstof onder de knie hebben, kunnen ingeschakeld worden om uitleg te geven aan andere klasgenoten; 
leerlingen die de leerstof nog niet begrepen hebben, geef je apart gerichte instructie; 
 
► 
 
werk met een voortgangsfiche: laat je leerlingen op een overzichtsdocument aanduiden met groen, oranje of rood welke taken ze volbrachten: groen = afgewerkt en verbeterd, oranje = nog bezig/nog te verbeteren, rood = niet af/niet begrepen: 
leerlingen die bepaalde taken groen kleurden, geef je de toets om te meten waar ze staan; 
leerlingen die bepaalde taken oranje kleurden, geef je de gelegenheid om hun taken bij te werken of te verbeteren; 
leerlingen die bepaalde taken rood kleurden, geef je aparte instructie en/of laat je een instructievideo bekijken; 
 
► 
 
werk met een vragenbord: laat je leerlingen terugkijken naar de taken die ze kregen: welke vragen hebben ze nog? Laat elke vraag op een memobriefje noteren dat ze op het bord hangen. Categoriseer de vragen. Geef gerichte uitleg en/of schakel je leerlingen in om de vragen te beantwoorden; 
 
► 
 
gebruik een competentiemeter: hoe competent voelt een leerling zich bij een bepaald leerstofonderdeel: vertrouwd, ervaren – nog niet vertrouwd, uitgeprobeerd – niet vertrouwd, onervaren? Geef hen een wasknijper waarop ze hun naam schrijven. Laat hen de wasknijper op de meter hangen. 
 
Wat als de lessen niet onmiddellijk weer opstarten? 
 
► 
 
 
Dan kun je op de website Afstandsleren terecht voor nuttige links naar zowel inhoudelijke items als praktische tools. 
 
Voor concrete vragen, kun je altijd contact opnemen met bregje.beckers@katholiekonderwijs.vlaanderen
 
Veel succes gewenst! 
 
 

Informatie  reflectievragen over portfoliogebruik 

 
Portfoliogebruik - reflectievragen voor de vakgroep  
 
WHY  
 
1. Waarom willen jullie een portfolio gebruiken? Welk(e) doel(en) beogen jullie?  
 
► 
 
bv. om de leerling te laten reflecteren op het leerproces  
 
► 
 
bv. om vaardigheden in te oefenen  
 
► 
 
bv. om de groei van de leerling in kaart te brengen  
 
► 
 
bv. om feedback van de leraar, peerevaluaties en zelfevaluaties in te verzamelen  
 
► 
 
bv. om vakoverschrijdend te kunnen samenwerken met andere taalvakken  
 
► 
 
bv. om …  
 
2. Welke (uniforme) visie hebben jullie?  
 
► 
 
Maakt dit portfolio deel uit van jullie schoolvisie?  
 
► 
 
Komt dit portfolio er ter vervanging van een ander document, een andere aanpak? Waarom?  
 
► 
 
 
 
HOW  
 
1. Hoe krijgt het portfolio vorm?  
 
► 
 
Kiezen jullie voor een digitale of papieren versie? Waarom? Hoe krijgt dit concreet vorm?  
 
► 
 
Hoe vaak wordt het portfolio aangevuld en/of nagekeken per schooljaar? Wanneer plan je deze momenten? Waarom?  
 
2. Hoe brengt het portfolio de leerling tot ontwikkeling?  
 
► 
 
Groeit het portfolio mee met de leerling? Hoe?  
 
► 
 
Stijgt de autonomie van de leerling bij het gebruik van dit portfolio (doorheen de graad / graden)? Hoe?  
 
► 
 
Worden de beoordelingscriteria eenvormig opgesteld zodat vergelijken tussen opdrachten mogelijk wordt? Hoe?  
 
► 
 
 
 
3. Hoe wordt er beoordeeld?  
 
► 
 
bv. met “ik-kan-zinnen”  
 
► 
 
bv. met rubrics  
 
► 
 
bv. met rubric-of-one  
 
► 
 
bv. met groepsevaluaties  
 
► 
 
bv. met woordelijke feedback  
 
► 
 
bv. …  
 
4. Hoe wordt er rekening gehouden met de leerplannen?  
 
► 
 
bv. doelen worden per opdracht in leerlingentaal uitgeschreven  
 
► 
 
bv. een overzicht van de doelen wordt toegevoegd waarbij leerlingen kunnen aanduiden hoe vaak ze elk doel ingeoefend (en bereikt) hebben  
 
► 
 
bv. …  
 
WHAT  
 
1. Welke elementen willen jullie opnemen in het portfolio?  
 
► 
 
bv. feedback van de leerkracht  
 
► 
 
bv. zelfreflectie van de leerling  
 
► 
 
bv. peerevaluatie  
 
► 
 
bv. beoordelingscriteria/rubrics  
 
► 
 
bv. uitgeschreven opdrachten  
 
► 
 
bv. uitgewerkte opdrachten  
 
► 
 
bv. …  
 
Reflectie na 1 jaar:  
 
► 
 
Wat werkt?  
 
► 
 
Wat wil je aanpassen?
 
 

Nascholing – Dag van de differentiatie – 2oktober 2020

Dag van differentiatie  
 
Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt.  
 
Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link!  
 
Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over:  
 
► 
 
hoe ze startten met differentiatie en co-teaching,  
 
► 
 
hoe ze flexibele trajecten inrichtten, 
 
► 
 
over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. 
Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. 
 
We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link! 
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Nederlands
 
 
 
OKAN

OKAN – advies – geen P&OT na de paasvakantie 

 
Alle OKAN-teams zijn tijdens deze corona-crisis keihard aan het werk geweest om ervoor te zorgen dat de leerlingen zo weinig mogelijk achterstand oplopen. Digitale leerwegen, maar ook papieren opdrachten geraakten tot bij bijna alle jongeren en ook de persoonlijke contacten werden onderhouden via Whatsapp- en Facebook-groepjes of via de telefoon. 
 
Toch valt niet te ontkennen dat de OKAN-leerlingen leerkansen zullen gemist hebben. Daarom krijgen de OKAN-scholen het advies om geen proef- en oriëntatietijd te organiseren wanneer de lessen opnieuw zullen starten na de paasvakantie. Dan zal het uiterst belangrijk zijn om te focussen op het ontwikkelen van schooltaal en basiscompetenties voor Nederlands, wiskunde en ICT. Op die manier worden de jongeren zo goed mogelijk voorbereid op een doorstroom in het reguliere onderwijs. De pedagogisch begeleiders bezorgen daarvoor nog ondersteunend materiaal.  
 
Gewoon secundair onderwijs, OKAN
 
 
 
Stem

Lerend netwerk leerkrachten basisoptie STEM-Technieken B-stroom 1e graad - sessie 1 – uitgesteld naar een latere datum

 
Een nieuw leerplan ... een nieuwe uitdaging!   
 
Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk.  
 
Tijdens de eerste sessie nemen we onze tijd om met elkaar kennis te maken, afspraken te maken, verwachtingen te formuleren en noden te inventariseren. In de daaropvolgende sessies staan de gekozen thema’s centraal.  
 
De pedagogisch begeleider zorgt eventueel voor ondersteuning door middel van wetenschappelijke (nieuwe) inzichten, activerende werkvormen en digitale tools. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. 
 
De eerste sessie van dit lerend netwerk wordt uitgesteld naar een latere datum gezien de omstandigheden. Wij houden je op de hoogte. 
 
Van zodra de datum bekend is, wordt de inschrijflink gemaild naar al wie dit schooljaar al ingeschreven was. Via deze nieuwsbrief maken we de datum eveneens bekend.
 
Gelieve een eigen projectbundel en/of een realisatie mee te brengen. 
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, STEM
 
 
 
SWeTe-technische & praktijkvakkken

Leermateriaal NBN-normen 

 
NBN-normen online via Smartschool 
 
In veel technische vakken gebruiken leerlingen en leerkrachten NBN-normen. 
 
Nieuw is dat de NBN-normencollectie nu online te raadplegen is via Smartschool. Met enkele stappen kan het NBN-normenportaal toegevoegd worden aan Smartschool en hebben leerlingen en leerkrachten direct toegang via hun Smartschoolaccount. 
 
Via onderstaande linken krijg je toegang tot twee documenten op de website van de Pedagogische Begeleiding regio Limburg: 
 
► 
 
Uitleg over de installatie van het NBN-normenportaal in Smartschool 
 
► 
 
Uitleg voor leerlingen hoe het NBN-normenportaal te gebruiken (met dank aan Mosa-RT)
 
 

Dag van de differentiatie – 26 oktober 2020

Dag van differentiatie  
 
Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt.  
 
Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link!  
 
Voor leerkrachten en leidinggevenden uit SWeTe-scholen hebben we een dagvullend programma voorzien.  
 
Deze sessies worden gegeven door leerkrachten uit SWeTe-scholen en staan open voor iedereen. 
 
Na de openingssessie zijn er drie interactieve sessies voorzien. Tijdens deze sessies tonen leerkrachten hoe ze praktisch op hun eigen manier gedifferentieerd werken met leerlingen.  
Het is de bedoeling dat sprekers én luisteraars met elkaar in communicatie gaan en van elkaar leren. 
 
► 
 
 
Sessie 1: Gepersonaliseerd leerproces van instructie tot zelf-, peer- en leerkrachtevaluatie 
Fabricio Scrugli uit Spectrumcollege Beringen legt uit hoe in de richting lassen-constructie élke leerling élke week zijn individuele opdracht krijgt. Fabrizio werkt met werkkaarten, infofiches, feedback- en evaluatiemethodes, peerevaluatie, leerling-ploegbazen, digitale quizen, beginsituatie metingen van instromers etc. Samen met collega’s werkt hij dit uit in co-teaching. 
 
► 
 
 
Sessie 2 – deel 1Differentiëren in opdracht in IW en EM en hoe opvolgen 
Dirk Voordeckers van de Helix Maasmechelen toont aan hoe in IW en EM leerlingen gedifferentieerd projecten uitwerken. De leerlingen vertrekken vanuit onderzoek en werken elk (of in team) een eigen ontwerp en prototype uit. Om het beheersbaar te houden, heeft Dirk zijn eigen projectmanagement uitgewerkt waar leerlingen en leerkracht interactief samenwerken. 
 
► 
 
 
Sessie 2 – deel 2Differentiatie in de afdeling Hout binnen basiszorg – hoe ondersteunen leerkrachten elkaar en de leerlingen? 
Sam Verslegers van Mosa-RT Maaseik heeft in de houtafdeling een hele methodiek uitgewerkt voor leerlingen met leerproblemen om ze zoveel mogelijk zelfstandig probleemoplossend te laten werken. Dit past binnen de brede basiszorg. Sam heeft dit op een gestructureerde manier uitgewerkt en heeft daarbij ook oog voor zijn collega-leerkrachten, die hij ondersteunt om dit in de afdeling uniform toe te passen. 
 
► 
 
 
Sessie 3Competentiegericht evalueren als onderdeel van een gedifferentieerd leerproces 
Marco Vansteenwegen en Pascal Van Cleynenbreugel uit Don Bosco Haacht geven uitleg over hoe zij hun manier van lesgeven in de werkplaats van Basismechanica helemaal hebben omgezet naar het gedifferentieerd aanbrengen en laten inoefenen per leerling. Hierbij houden ze via een evaluatiesysteem bij - over de graad heen - hoe ver élke leerling staat pér leerplandoelstelling. De leerling en ouders kunnen dit online volgen. Dit wordt ook voor de oriëntatie van de leerling gebruikt. 
 
Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over:  
 
► 
 
hoe ze startten met differentiatie en co-teaching,  
 
► 
 
hoe ze flexibele trajecten inrichtten, 
 
► 
 
over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. 
Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. 
 
We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link!  
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, SWeTe-praktijkvakken
 
 
 
Techniek

Afstandsleren en heropstart

 
Heb je nood aan ideeën en inspiratie om je lessen na de paasvakantie aan te pakken, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website.
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Techniek
 
 
 
Toerisme

Afstandsleren en heropstart

 
Heb je nood aan ideeën en inspiratie om je lessen na de paasvakantie aan te pakken, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website.
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Toerisme
 
 
 
Wetenschappen

Wetenschappen ten tijde van Covid-19 - informatie

 
In deze bizarre tijd vol wetenschappelijke vraagtekens en uitdagingen beseffen we nog meer het belang van de wetenschappelijke vakken. Onze leerlingen blijven triggeren en motiveren is dan ook in deze tijd iets dat ons moet bezighouden. 
 
Verschillende wetenschappelijke tijdschriften bieden verdiepende teksten en duiding aan rond het onderzoek naar het Covid-19-virus. 
 
Op de nieuwe website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen hebben begeleiders mogelijke hulpmiddelen en informatie verzameld waarmee je in afstandsonderwijs aan de slag kan. 
 
Maar het besef dat afstandsonderwijs niet evident is, groeit elke dag. We hebben hierin nog een lange weg te gaan. Als leerkracht tracht je een balans te vinden tussen leerlingen blijven uitdagen  en daarnaast kwetsbare leerlingen bij de les houden. Klasse magazine biedt verschillende artikels en tips die bruikbare inzichten en handvaten kunnen bieden aan leerkrachten.  
 
Veel sterkte in deze zonderlinge tijd. 
 
 

Informatie – Hulp bij afstandsleren en heropstart 

 
Beste collega’s 
 
Door de opschorting van lessen ging er lestijd verloren: wellicht zullen jullie je jaarplan moeten herzien.  
 
Daarom verschijnen er documenten op de Afstandsleren van Katholiek Onderwijs Vlaanderen waarin we als pedagogisch begeleiders enkele aandachtspunten formuleren die jou misschien kunnen ondersteunen bij het afbakenen van je lesaanbod voor de rest van dit schooljaar.  
 
Door te klikken op onderstaande linken kan je meer info vinden ivm de heropstart van de lessen wetenschappen. 
 
► 
 
Aandachtspunten heropstart biologie-natuurwetenschappen 
 
► 
 
Aandachtspunten heropstart chemie 
 
► 
 
Aandachtspunten heropstart fysica 
 
De leraren van een oneven jaar hebben wat meer comfort: er volgen nog 4 trimesters om de leerplandoelen te bereiken. Het spreekt voor zich dat naar volgend schooljaar toe de nodige afspraken hierover gemaakt worden binnen de vakgroep.  
 
Mochten jullie nog vragen hebben, aarzel niet om ze ons te sturen. We staan met het voltalige team pedagogisch begeleiders wetenschappen Vlaanderen-breed klaar voor jullie! 
 
Veel succes gewenst  
 
Groetjes
Johanna en Wendy
 
 

Digitale leerplanvoorstelling basisoptie Sport A-stroom

 
Toelichting en duiding van het wetenschappelijk gedeelte van het leerplan basisoptie Sport A-stroom. 
 
► 
 
Voor wie:  Ook voor leerkrachten wetenschappen die het onderdeel wetenschappen binnen deze basisoptie opnemen.   
 
Leerplanvoorstelling  
 
We hebben een PowerPointpresentatie voorbereid. We nodigen je uit via ‘ZOOM’ om op 29 april 2020, 13u00, deel te nemen aan een online videoconferentie voor deze leerplanvoorstelling.  
 
Concrete info en een link om de ZOOM-sessie online te volgen sturen we je kort na de paasvakantie door, samen met de PowerPointpresentatie en enkele handige documenten.  
 
Als je na de leerplanvoorstelling nog vragen hebt, kan je ons zeker nog contacteren, telefonisch of per mail.  
 
Voor de praktische organisatie van de extra toelichting over de basisoptie Sport in de B-stroom, volgt kort na de vakantie meer informatie.  
 
Delend netwerk  
 
Er is geen enkele uitgeverij die materiaal zal uitbrengen voor deze basisoptie Sport. Wel zal er via het leerplan op de website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen materiaal te vinden zijn via ‘template’.  
 
Daarom starten we een delend netwerk op waarbij jullie samen kunnen werken om lesmateriaal, werkvormen, interessante infobronnen (artikels, …) en evaluatievormen te delen.  
 
De eerste bijeenkomst is gepland op 11 mei 2020. Of die online of live zal doorgaan is voorlopig nog onduidelijk. We houden je op de hoogte.  
 
Inschrijven kan nu reeds.  
 
Wellicht wordt het bijna onmogelijk om de leerplanvoorstelling voor deze basisoptie volgend jaar nog eens te herhalen aangezien we dan volop inzetten op de voorbereiding voor de vernieuwing van de 2de graad. Het Is dus echt een aanrader om nu mee op de kar te springen.  
 
Heb je nog vragen? Aarzel dan niet om ons te contacteren!  
 
Vriendelijke groet,  
 
Johanna Lowist, begeleider wetenschappen johanna.lowist@katholiekonderwijs.vlaanderen
 
 
Wendy Vancluysen, begeleider wetenschappen wendy.vancluysen@katholiekonderwijs.vlaanderen
 
 
Anke Van Roey, begeleider Lichamelijke Opvoeding/Sport anke.vanroey@katholiekonderwijs.vlaanderen
 
 
 
 

Nascholing – Dag van de differentiatie – 26 oktober 2020

Dag van differentiatie  
 
Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt.  
 
Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. 
 
Inschrijven? Gewoon doen via deze link!  
 
Als leraar wetenschappen kan je o.a. kiezen om kennis te maken met praktijkvoorbeelden rond co-teaching edifferentiatie in de workshop “differentiatie in wiskunde en wetenschappen”. Hier wordt ingegaan op het aanreiken van differentiatiebundelsalternatieve motivatietrajecten en zelfstandig werk.  
 
De workshop “leren door interdisciplinair werken, evalueren en creëren” toont voorbeelden en             gerealiseerde didactische materialen om je klaspraktijk eigentijds te organiseren. 
 
Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over:  
 
► 
 
hoe ze startten met differentiatie en co-teaching,  
 
► 
 
hoe ze flexibele trajecten inrichtten, 
 
► 
 
over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. 
Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. 
 
We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. 
 
Inschrijven? Gewoon doen! Inschrijven? Gewoon doen via deze link! 
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Biologie, Chemie, Fysica, Natuurwetenschappen
 
 
 

   Buitengewoon onderwijs

 
 
Nieuwe leerinhouden selecteren binnen afstandsonderwijs voor buitengewoon onderwijs
 
We willen je graag op weg zetten om jouw team mee te nemen in het verwezenlijken van handelingsplanning tijdens deze uitzonderlijke tijd. De overheid heeft het over nieuwe leerstof. Wat betekent dat voor onze leerlingen in het buitengewoon onderwijs? We willen jullie inspireren om de vertaling naar het buitengewoon onderwijs te maken. We voorzien naast onze webpagina Buitengewoon onderwijs in coronatijden ook twee modelbrieven om jouw team enige richting te geven. Je kunt ze aanpassen aan jullie specifieke context.
 
Buitengewoon onderwijs
 
 
 
Afstandsleren en de heropstart OV4
 
Onze begeleiders hebben voor de paasvakantie heel wat documenten opgemaakt om leraren te ondersteunen met het afstandsleren en de heropstart van de lessen. Zoek je ideeën en inspiratie, neem dan zeker een kijkje op onze nieuwe website.
 
Buitengewoon onderwijs
 
 
website
 
 
e-mail
 
 
publicaties
 
 
twitter
 
 
facebook