Beste Bij het begin van 2017 willen wij jou en jouw naasten in de eerste plaats een gezond en voorspoedig nieuw jaar toewensen, een jaar ook met mooie ontmoetingen met kinderen, jongeren en volwassenen en met veel werkvreugde elke dag. Je leest momenteel onze nieuwe Regionale Nieuwsbrief Limburg, bestemd voor alle personeelsleden van elke instelling van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Mogen wij je vragen om de volgende link zo veel mogelijk te verspreiden, zodat velen deze nieuwsbrief kunnen ontvangen. Iedereen kan inschrijven. | | | | Een jaar dat weer naar vrede vraagt en stil geluk graag wil behoeden een jaar dat o zo graag vertraagt, geloven doet en licht vermoeden. | Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen ► | Omgaan met leerlingen met grensoverschrijdend gedrag | ► | Lerend netwerk: leerlingen met specifieke onderwijsbehoefte (sob) | Voor iedereen Lerend netwerk leerlingen met SOB is een kans om veelvoorkomende vragen over dit thema, aan bod te laten komen. Denk hierbij aan redelijke aanpassingen, compenseren, dispenseren, hoe hier in een grote klas mee aan de slag gaan,... Lerend netwerk leerlingen met SOB heeft als doel de onderwijskwaliteit voor élke leerling te verhogen en daarbij ook oog hebben voor de leerkracht die er toe doet. Data: ► | maandag 13 februari 2017 van 13.30 tot 16.00 uur | ► | vrijdag 21 april 2017 van 09.00 tot 12.00 uur | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs Leerlingen verschillen van elkaar, dat is een gegeven. Leerkrachten zijn bereid om te zoeken naar wat leerlingen nodig hebben om te kunnen leren. Maar soms zitten leerkrachten met de handen in het haar of maken ze zich zorgen over hoe ze kunnen omgaan met leerlingen die grenzen overschrijden, die een risico vormen voor zichzelf, medeleerlingen, de omgeving. Deze vorming en intervisie biedt een algemeen kader voor het omgaan met agressief gedrag. Een aantal vragen komen hierbij aan bod. ► | Hoe ga je om met leerlingen die impulsief exploderen? | ► | Hoe ga je om met leerlingen die het moeilijk hebben om hun emoties te kanaliseren? | ► | Hoe ga je om met leerlingen die veranderingen en overgangen moeilijk vinden? | ► | Hoe leer je kinderen op een constructieve manier omgaan met hun emoties? | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen Nemen jouw leerlingen ook dit schooljaar deel aan onze interdiocesane proeven (IDP)? Je kunt hen al vanaf 1 december inschrijven. Dat doe je in onze toetsomgeving. We bezorgen je het stappenplan ‘Hoe schrijf ik in voor IDP?’ dat je door de inschrijvingsmodule loodst. Je vindt de laatste versie steeds terug in de toetsomgeving onder Materiaal > ‘Hoe schrijf ik in voor IDP?’. Zodra je inschrijving in orde is, ontvang je een bevestigingsmail. Gewoon basisonderwijs | | | | In een team is het fijn dat collega’s elkaar inspireren. Misschien ben jij wel iemand die anderen op muzisch vlak wil prikkelen? Tijdens dit traject bieden we je een onderbouwd praktijkgericht didactisch kader en ontdek je de mogelijkheden om je collega’s te ondersteunen. Naast het versterken van je eigen praktijk is er ruimte om na te gaan hoe jij een muzische inspirator kan zijn op school. Datums: 12/01 + 13/01 + 13/02 + 13/03 telkens van 09.00 tot 16.00 uur | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Tijdens deze workshop verkennen we verschillende mogelijkheden om breder en anders te evalueren. Heel wat vaardigheden en attitudes kunnen we ‘gelukkig maar’ niet beoordelen met punten. Toch behoort het tot één van onze taken om deze bij kinderen te ontwikkelen en de ontwikkeling ervan ook verder op te volgen. Gewoon basisonderwijs | | | | De komst van het nieuwe leerplanconcept Zin in leren! Zin in leren! laat niemand onverschillig. In functie van een krachtige implementatie is een eerste enthousiasmerende kennismaking uit eerste hand onontbeerlijk. Tijdens deze interactieve presentatie maken de deelnemers kennis met het concept, het ordeningskader, het leerplanformaat en het gebruik ervan in de praktijk. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | | | We starten het nieuwe jaar graag met wensen en dromen. Misschien dromen we wel van een land waar ruimte is voor iedereen om vrij te kunnen leven? Op onze website kan je bij impuls 3 enkele korte werkvormen vinden om hier samen met het team of met de kinderen in de klas even bij stil te staan. Foto’s van jullie droomland ontvangen we daarna graag via mail naar pastoraal.basisschool@dodhasselt.be! | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs | | | | Op de vertrouwde locatie in Stein in een nieuwe setting nodigen wij alle directieleden graag uit op ons directiecongres. Op donderdag stellen wij leiderschap in de focus, op vrijdag houden de workshops verband met de thema ’s van de Limburgse Staten-Generaal. Je wordt vertrouwd gemaakt met de encycliek Laudato si door Johan De Tavernier, Karel Van Eetvelt sluit de donderdag af, het laatste woord op vrijdag is voor Lieven Boeve. | Inschrijven kan vanaf half januari via de website. Je vindt daar op dat moment het volledige programma met dagindeling. Je kunt op donderdag 16/2 en op vrijdag 17/2 telkens voor 1 werkwinkel kiezen Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs ► | Toelichting leerplannen aardrijkskunde 3de graad tso/kso | ► | Leerplan aardrijkskunde-natuurwetenschappen 3de graad kso/tso – voorscholingstraject | ► | Nascholingen PB (i.s.m. VLA-Limburg) | ► | AVL-nascholingen (KULeuven) | ► | IPVW (UGent) | ► | VLA-studiereis: het westen van de VS | ► | Nascholing “Pimp je excursies: nu ook met échte terreinvaardigheden!” | Gewoon secundair onderwijs ► | Nieuwe leerplannen | ► | Nascholingen | ► | Didactisch materiaal en links | ► | Activiteiten | Gewoon secundair onderwijs | | | | Om de kosten voor deelnemers te drukken zal de nascholingssessie door Liesbeth Martens niet – zoals eerder aangekondigd - zowel in Mol als in Mechelen plaatsvinden, maar enkel in Mechelen. | Gewoon secundair onderwijs Datum: 2017-03-15 Plaats: Sint-Lodewijk - Lombardenvest 52 - 2000 Antwerpen Meer info volgt Gewoon secundair onderwijs ► | Info rond nieuwe leerplannen Duits op Smartschool | ► | Deutschlehrer treffen sich | ► | Studiedag Duits in Diepenbeek | Gewoon secundair onderwijs ► | apps en websites om luisteren en lezen te verbeteren | ► | feedback | ► | professionalisering | Gewoon secundair onderwijs Professionalisering: Het nieuwe luisteren - Door Paul Craenen, directeur Musica, donderdag 9 februari 2017 Gewoon secundair onderwijs ► | Het leerplan fysica in aso Sportwetenschappen is ondertussen goedgekeurd door de inspectie. | ► | Eigen aanbod | ► | Extern aanbod | Gewoon secundair onderwijs ► | Nieuwe begeleider geschiedenis vanaf januari 2017 | ► | Professionalisering schooljaar 2016 – 2017 in de Tulpinstraat in Hasselt | Gewoon secundair onderwijs ► | Het GOK-dossier – samenstelling | ► | Netwerkdag 14 februari van 9.30 – 12.00 uur in Kiewit-Hasselt | Gewoon secundair onderwijs ► | Professionalisering schooljaar 2016 - 2017 Tulpinstraat Hasselt | ► | Professionalisering schooljaar 2016 - 2017 buiten onze regio | ► | Euroclassica examens | ► | Romeins kamp - 10 - 14 april 2017 | ► | Europees festival voor Latijn en Grieks - 24 maart 2017 | ► | Agon Armonias 2017 | Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs ► | Nascholingen | ► | Didactisch materiaal en links | ► | Activiteiten | ► | Nieuwe leerplannen | ► | Nascholingen | ► | Didactisch materiaal en links | ► | Activiteiten | Gewoon secundair onderwijs ► | Geïntegreerde opdrachten versus taaltaken | ► | Een voorbeeld van een geïntegreerde opdracht | ► | Taaltip | ► | Website in de kijker | ► | Vraag van een studente om mee te werken aan haar onderzoek | Gewoon secundair onderwijs ► | Professionalisering 2de semester 2016 - 2017 | ► | Vakgroepwerking in PAV en mavo: een aanzet | Gewoon secundair onderwijs ► | Professionalisering schooljaar 2016 - 2017 | ► | ‘Feel my love’ voor leraren beroepsgericht vakken 3de graad VZ en 7TBZ op 22 februari (hele dag) | ► | Nieuwe procedure voor de registratie als zorgkundige (maart 2016) | ► | Nieuwe leerplannen en lessentabellen secundair onderwijs | Gewoon secundair onderwijs ► | Professionalisering vast aanbod | ► | Professionalisering aanbod door externe | Gewoon secundair onderwijs Graag informeer ik jou over de visie van de Dienst Lerenden over de mogelijkheid tot taalzorg binnen niet-taalvakken. Het gaat in deze niet om specifieke vak-termen en notaties die bij een vak horen, omdat dit tot de bevoegdheid van de vakgroep zelf behoort, maar wel om het aftrekken van punten voor taalfouten, niet eigen aan het vak zelf zoals daar zijn: correcte schrijfwijze, formulering, zinsbouw, gebruik hoofdletters, leestekens, enz.’ Gewoon secundair onderwijs ► | Stuurgroep/klankbordgroep/lerend netwerk Techniek A- en B-stroom | ► | Nascholingsaanbod techniek 1ste graad b-stroom: Spelen met maten en gewichten in de keuken. | ► | Nascholingsaanbod techniek 1ste graad b-stroom: de kleefbandhouder doelpubliek 2BVL | Gewoon secundair onderwijs ► | Millennials versus babyboomers, hospitality … en zoveel meer! Maandag 16 januari 2017 | ► | Houd alvast volgende data vrij!: 2017-03-07 Atypisch Antwerpen! (Antwerpen) - 2017-06-16 Met z’n allen de fiets op! (Oudenaarde) | Gewoon secundair onderwijs ► | Nascholingen | ► | Didactisch materiaal en links | ► | Activiteiten | Gewoon secundair onderwijs ► | Professionalisering : eigen aanbod | ► | Kangoeroe : eerste graad | ► | Aanvangsbegeleiding : dag 2 | ► | Stuurgroep wiskunde | Gewoon secundair onderwijs Het platform type 9 voor BuBaO en BuSO heeft als doel om te leren van elkaar en te groeien in het onderwijs type 9. Tijdens sessie 1 maken we kennis met elkaar, met de ondersteuningsvragen uit de praktijk alsook de type 9 prioriteiten dit schooljaar. Doorheen de volgende sessies leren we van elkaar door middel van ervaringsuitwisseling, intervisie, goede praktijkvoorbeelden, creëren we samen kaders voor de praktijk, … . Hierbij staat het engagement van de groep centraal. In de laatste sessie kijken we terug op het leereffect voor ieder van ons en blikken we vooruit naar de wijze waarop we verdere vragen die leven, samen vorm kunnen geven. Inschrijven kan door een mail te sturen naar veerle.ponet@katholiekonderwijs.vlaanderen of ilse.simons@katholiekonderwijs.vlaanderen . Data: ► | Vrijdag 13 januari 2017 van 09.00 tot -12uur | ► | Vrijdag 10 februari 2017 van 09.00 tot -12uur | ► | Vrijdag 28 april 2017 van 09.00 tot -12uur | ► | Vrijdag 19 mei 2017 van 09.00 tot -12uur | ► | Vrijdag 2 mei 2017 van 09.00 tot -12uur | Buitengewoon onderwijs |