| Regionale nieuwsbrief Limburg | Beste Netwerk hoogbegaafdheid – 30 maart en 21 april - SAVE THE DATE! Na de succesvolle introductiesessie over hoogbegaafdheid – of specifieker gezegd: cognitief sterk functionerende leerlingen – gaven heel wat leraren uit zowel het basis- als secundair onderwijs aan dat ze nood hebben aan een netwerk om hun expertise te vergroten en samen verrijkingsmaterialen te ontwikkelen en te bekijken. Op 30 maart en 21 april zullen we starten met de eerste netwerksessies. Noteer deze data alvast in je agenda! Pieter Verachtert van project T@lent zal dit netwerk leiden, samen met de pedagogisch begeleiders. We kunnen ook al verklappen dat de lesgever(s) van het project SPRING-STOF in Leuven op 30 maart aanwezig zullen zijn om hun inspirerende voorbeelden te delen. Zij gaven gedurende dit schooljaar uitdagende lessen aan cognitief sterke leerlingen uit de kleuter- en lagere school. Zo bedachten ze voor leerlingen uit de derde graad basisonderwijs onder meer lessen over statistiek, het vitaminegehalte van sinaasappelsap bepalen, 3D-tekenen, computationeel denken, enz. Deelnemers aan de introductiesessie ontvangen nog een gepersonaliseerde uitnodiging voor dit netwerk. Indien je niet deelnam aan de sessie, maar toch graag deel wilt uitmaken van het netwerk, mag je een mailtje sturen aan bregje.beckers@katholiekonderwijs.vlaanderen. SOM-beurs cognitieve begaafdheid – 1 april 2020 Hoogbegaafdheid wordt steeds meer een “hot item”. Zo is de week van 7 tot 15 maart uitgeroepen tot “Week van de hoogbegaafdheid”. Ook het SOM-labo (Samen Onderwijs Maken) doet haar duit in het zakje en organiseert op 1 april een beurs voor al wie goed en uitdagend onderwijs wil geven aan cognitief begaafde leerlingen. ► | een plenum verzorgd door de trekkers van SPRING-STOF, Kim Kiekens en Saskia Buyckx: zij gaven gedurende dit schooljaar uitdagende lessen aan leerlingen uit de kleuter- en lagere school. Zo bedachten ze onder meer lessen over statistiek, het vitamine C-gehalte in sinaasappelsap bepalen, in perspectief tekenen, computationeel denken voor leerlingen uit de derde graad basisonderwijs; | ► | infosessies van Exentra over hun VerderDENKplaneet, van Het Lampje over cognitief getalenteerd en/of autisme, van project Talent; | ► | praktijkvoorbeelden: | ► | een marktje met verrijkingsmaterialen en interessante boeken. | De beurs vindt plaats in Labora, Abdij Keizersberg, Mechelsestraat 202, 3000 Leuven. Voor iedereen | | Welke tekens van hoop heb jij afgelopen schooljaar gezien? Hoe heeft jullie school gewerkt rond hoop? Op welke wijze heeft de Hoop jullie geïnspireerd? Welke uitspraken van kinderen en jongeren heeft jullie hoop gegeven? Hoe heb jij in je vak voor kinderen en jongeren een hoopvol perspectief aangebracht? Wat voor effect heeft Hoop op jou gehad? | Voor iedereen | | Scherven oprapen is het hoopvolle motto om in de vastenwerking te focussen op herstellen van relaties. Een vijfvoudig aanbod nodigt uit om daarvoor in deze vastentijd de handen uit de mouwen te steken: | Voor iedereen STOS is een project waarbij scholen onder begeleiding van deskundigen leren kijken naar manieren om kostenbesparend te werken. Het gaat over schoolfacturen, maar ook over veel meer dan dat. We willen een warme oproep doen aan Limburgse scholen voor dit project. Inschrijven voor een traject in het schooljaar 2020-2021 kan nog tot 31 maart. Meer info op https://www.aanpakschoolfacturen.be/. Voor iedereen Voor iedereen Voor iedereen HIGW Hasselt. Laat je begeesteren. | | We richten ons zowel tot nieuw geïnteresseerden als tot reeds ervaren pastoraal aangestelden, vrijwilligers en godsdienstleerkrachten die op zoek zijn naar bijscholing. Deze laatste drie groepen zijn trouwens ook heel welkom aan het HIGW om ons team van leergroepbegeleiders te versterken. Met hun kennis en ervaring kunnen ze studenten inspireren. Omgekeerd ervaren leergroepbegeleiders de lessen vaak ook als een welkome opfrissing en de leermomenten met studenten als een verrijkende uitwisseling." | Voor iedereen Leermateriaal – Jeugdboekenmaand Maart is traditioneel de Jeugdboekenmaand. Of je nu werkt met het thema “Kunst” of eigenzinnig je eigen weg gaat … je vindt hieronder enkele leuke tips: ► | Op de website van de jeugdboekenweek vind je massa’s voorbeelden van kunstzinnige boeken. Daarnaast dagen Sien Wynants en Tom Schoonooghe je leerlingen uit om van een boek een kunstwerk te maken: een filmpje, een rap, een gedicht, een installatie … Je kunt het zo gek niet bedenken. | ► | Uitgewerkte lessen kan je terugvinden op de website van jeugdliteratuur. Selecteer bij lestips onderwijsdoelen en dan het jaar waarin je lesgeeft. | ► | Iedereen Leest werkte in 2017 werkvormen uit om met fictie en non-fictie in je klas aan de slag te gaan. Nog steeds zeer bruikbaar! | ► | Voor wie het nog niet wist: de Vlaamse OnderwijsRaad (VLOR) heeft op basis van wetenschappelijke studies 5 didactische sleutels ontwikkeld om aan effectief begrijpend leesonderwijs te doen. Je kunt het rapport gratis downloaden via hun website. Achteraan het rapport vind je tevens verschillende didactische werkvormen om je leerlingen goed te leren begrijpend lezen. Een must voor iedereen die begrijpend lezen een warm hart toedraagt! | ► | Het Provinciaal Educatief heeft weer nieuwe leermiddelen rond het thema ‘taal’ zoals ‘Verrekijker’ en ‘Taalkanjers-zorg’, kleurrijke mappen met inspirerende ‘Praatplaten’, spellen rond taalontwikkeling, een interessante gids ‘De vliegtuigklas’ over taal en onderwijs, en alle lesmateriaal voor het vak NT2 (Nederlands Tweede Taal). Duik in hun catalogus of breng een bezoekje. Alle info over het reserveren van materialen vind je op de website. | ► | Op woensdag 29 april 2020 organiseert vzw Foyer opnieuw de vorming ‘Meertalig voorlezen. Een interactieve workshop rond voorlezen in andere talen’. Een workshop voor leerkrachten, studenten lerarenopleiding basisonderwijs. De sessie kost 50 euro. Inschrijven kan door je naam en organisatie te mailen naar pim@foyer.be. | ► | Liever geen kunst, maar nieuws in de klas? Op de website van Nieuws in de klas vind je massa’s lesmateriaal, themadossiers, audiovisuele middelen … Je kunt de themadossiers gericht doorzoeken. Zo vind je nieuwsberichten over cartoons in de journalistiek, besparen op cultuur, kunst vandaag, schoonheidsidealen, enz. | ► | Wil je met je klas een krant maken? Goed idee! Nodig dan ineens ook de schoolkrantcoach van Klasse uit. Stuur de laatste editie van je klaskrant naar redactie@klasse.be | Voor iedereen Inspiratiedag 'Tijd voor Geletterdheid' - 28 april Doelgroep: leraren/directie/medewerkers van basisscholen. Op deze dag geven wordt informatie gegeven en tonen we goede praktijken over het versterken van laaggeletterde ouders. Gewoon basisonderwijs | | Vorig schooljaar kozen 1163 van de 1315 katholieke basisscholen om de kwaliteit van hun onderwijs met behulp van de gevalideerde toetsen van hun ledenvereniging, Katholiek Onderwijs Vlaanderen, te toetsen. Dat is 15% meer dan in 2014, toen 1014 scholen deelnamen. | Met de resultaten van die toetsen kunnen scholen individueel hun kwaliteitsbeleid opvolgen en krijgen ze op maat gemaakte begeleiding om het maximale uit hun onderwijs te halen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Save the date! 14 mei DAS-beurs voor directies en leraren bewegingsopvoeding en kleuterturnen. Weldra worden alle werkwinkels bekend gemaakt met werkwinkelleiders als Gert Deckers, Inge Joosten en vele anderen ... Sport en spel voor iedereen, van theoretische sessies tot smashvolley. | Bestuurders & directies, Gewoon basisonderwijs | | Benny Leesen werkt als supervisor, praktijklector, Rots en Water- en LSCI trainer in het programma Welzijn van de UC Leuven-Limburg, campus Diepenbeek. In deze sterk veranderende maatschappij komt er heel wat op een leraar af. De omgang met je leerlingen, de manier hoe je les geeft, je durven smijten in een relatie … het laat een spoor na | ► | Wanneer: Maandag 30 maart 2020 om 19.30 uur | ► | Waar: Diocesane onderwijsdiensten Tulpinstraat 75, 3500 Kiewit–Hasselt | ► | Parkeerplaats: parking onderwijs (achter het gebouw) | ► | Toegangsprijs: COV leden: gratis – niet leden: €10,00 | ► | Doelpubliek: Leraren (kleuter/lager)- directeurs- zorgcoördinatoren- inspecteurs- pedagogische begeleidersstudenten lerarenopleiding … (gewoon en buitengewoon onderwijs) | ► | Gelieve vooraf in te schrijven op volgende link: https://pedagogischeavond.covlimburg.be | Bestuurders & directies, Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Op donderdag 12 maart 2020 organiseren we dag 2 van ‘Start to teach’. De gastspreker in de voormiddag is Tim Surma, auteur van het boek ‘Wijze lessen’. Hij neemt ons mee in de rol van de leraar (m/v) in de klas om het leren van een groep leerlingen te ondersteunen. Hij steunt hierbij op de twaalf principes voor effectieve instructie, die gebaseerd zijn op bevindingen uit twee wetenschapsvelden: de cognitieve psychologie en lerareneffectiviteitsstudies. Deze twaalf principes vormen de bouwstenen voor een effectieve les. In de namiddag kan je in gesprek gaan met je vakbegeleider. Indien je aanwezig was op dag 1, dan moet je je niet opnieuw inschrijven en word je automatisch verwacht op dag 2. Kon je niet aanwezig zijn op dag 1, dan moet je je inschrijven voor dag 2. Vergeet niet de vakbegeleider te vermelden die je wenst te spreken. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Columbus is een digitale tool voor jongeren in de derde graad secundair onderwijs die hun studiekeuzeproces wil versterken. Werk jij binnen de school al met Columbus, in het kader van onderwijsloopbaanbegeleiding en wil je graag ervaringen uitwisselen met andere scholen die de tool gebruiken? Of werk je er nog niet mee, maar ben je nieuwsgierig naar de ervaringen van de anderen? Dan is deze overleggroep iets voor jou. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Het leerbezoek wil leerkrachten kennis laten maken met het buitengewoon secundair onderwijs (didactiek in de klas – samenwerkingsverbanden tussen leerkrachten). Doel is om tussen de deelnemers uitwisseling van ervaringen mogelijk te maken en haalbare transfer naar de eigen praktijk af te leiden en uit te proberen. In een later ‘terugkommoment’ worden ervaringen en effecten uitgewisseld. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Als lid van het ondersteunend personeel ben je voortdurend in communicatie met leerlingen, ouders en collega’s en kan je weleens verzeild raken in een conflictsituatie. Je gesprekspartner kan verbaal aanvallend uit de hoek komen, zijn frustratie uiten of dreigen met erger. In deze situatie loop je het risico dat de onenigheid escaleert. In deze sessie leer je om hiermee om te gaan. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen | | Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. | Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Nascholing terreintechnieken 1ste graad - nog op 12 maart 2020 In het nieuwe leerplan aardrijkskunde 1ste graad en natuur, ruimte & techniek 1ste graad is er veel aandacht voor terreinwerk. Daarover worden veel vragen gesteld: welke technieken kun je zoal gebruiken, hoe ver/diep moet je gaan met deze technieken, hoe die koppelen aan de theorie en onderzoekend leren? We richten daarom in maart 2020 een nascholing in, waarbij we naast theorie ook hands on aan de slag gaan. Lees verder ... Actualiteit: Ge(o)beurtenissen nieuwe stijl! Zoals aangekondigd in het jaarboek De Aardrijkskunde 2018 kan iedereen meewerken aan een gemeenschappelijke online-kaart voor de actualiteit. We willen we ge(o)beurtenissen – vroeger analoog in het jaarboek - een digitaal platform geven dat gedragen wordt door onze geo-gemeenschap. Er zijn reeds voorbeelden van dergelijke digitale actua’s ... Lees meer Gewoon secundair onderwijs, Aardrijkskunde Dag van het Beeld op 20 maart 2020, Antwerpen: Hoe kun je leerlingen actief laten beschouwen? Hoe prikkel je leerlingen om breder naar kunst en cultuur te kijken? Hoe laat je leerlingen kunst beleven? Dit zijn slechts enkele vragen die je als leerkracht beantwoordt tijdens de lessen waarbij je actief met leerlingen beschouwend werkt rond kunst en cultuur. Tijdens deze vorming verken je in de voormiddag werkvormen specifiek gericht op het beschouwen (waarnemen). In de namiddag gaan we actief aan de slag in het MAS. Inschrijven kan via deze link Vorming breed evalueren bij Beeld (P.O.) -11 juni 2020 ► | Voorwaarden en kenmerken bespreken van goede evaluatie | ► | Plaats van evaluatie in het leerproces. | ► | Kennismaken met de 6 principes van breed evalueren. | ► | Breed evalueren situeren binnen het referentiekader voor onderwijskwaliteit en de U-schalen. | ► | Aan de slag met eigen praktijkvoorbeelden rond evaluatie. | Inschrijven kan via deze link Artistieke vorming Een aantal scholen gaat vandaag aan de slag met het nieuwe leerplan Artistieke vorming. Artistieke vorming wil bij leerlingen een brede esthetische gevoeligheid ontwikkelen voor cultuur en haar expressiemogelijkheden. Wil je inspiratie opdoen over de invulling van Artistieke vorming in de eerste graad of je invulling aftoetsen met andere scholen? Schrijf je dan in voor de nascholing op vrijdag 20 maart 2020 in de Guimardstaat in Brussel. Tijdens de nascholing gaan we aan de hand van voorbeelden uit de praktijk dieper in op de klemtonen van het leerplan. Save the date: ► | Eind mei komt er een vorming in ‘Villa Verbeelding” omtrent illustraties | Alle documenten die vorig jaar werden opgesteld naar aanleiding van het nieuwe leerplan staan nog steeds online en vinden jullie via volgende link: nieuwe leerplannen Beeld Oproep leerplancommissie Op 1 september 2021 start de modernisering in de tweede graad. Wil je graag jouw stem laten horen bij de onderwijsvernieuwing, stel je dan kandidaat voor de leerplancommissies. Voor elke leerplancommissie is er een startvergadering gepland (halve dag) en vijf werkvergaderingen in de periode maart-oktober. Het volledige overzicht is hier te raadplegen. Gewoon secundair onderwijs, Expressie, Kunst & creatie, Plastische opvoeding CLIL-rapport Bram Bulté, Liesbeth Martens, Jill Surmont van UCLL voerden een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar “CLIL in Vlaanderen”. Het doel van het project was te onderzoeken welke invloed CLIL op de spreek- en luistervaardigheid in de doeltaal heeft en de leesvaardigheid in het Nederlands. Men ging ook het effect op de motivatie en het welbevinden van de leerlingen na. Daarnaast focuste het onderzoek zich op hoe CLIL-leraren staan tegenover CLIL, hoe leraren en scholen zich voorbereiden en welke noden er zijn. ► | CLIL-leerlingen staan positief tegenover CLIL (leuk en interessant). De voornaamste reden voor leerlingen om niet met CLIL te starten is dat ze (onterecht) denken dat het te moeilijk is. Wanneer CLIL-leerlingen terug de overstap maken naar de niet-CLIL-les, gebeurt dit meestal omdat ze het als te moeilijk ervaren. | ► | CLIL heeft geen tot een positieve invloed op de algemene schoolse motivatie. Leerlingen die voor CLIL kiezen zijn van in het begin meer gemotiveerd om de doeltaal te leren dan de niet-CLIL-leerlingen, | ► | CLIL leren heeft geen significante impact op de motivatie om Nederlands te leren of op de leesvaardigheid in het Nederlands, noch op het leren van het zaakvak. | ► | CLIL heeft wel een significant positieve impact op de luistervaardigheid (en voor één cohorte leerlingen ook op de spreekvaardigheid) in de doeltaal. De CLIL-leerlingen bouwen op dit vlak al snel een voorsprong uit. | ► | Scholen kiezen voor CLIL om hun leerlingen betere toekomstperspectieven te bieden, om de leraren uit te dagen en omdat het past in hun visie. De meeste leraren doorlopen een voorbereidingstraject, maar geven aan dat ze nood blijven hebben aan professionalisering. | ► | Dankzij CLIL gingen leraren interactiever lesgeven. Opvallend is dat ze aangeven dat het gebruik van het Nederlands geen taboe is. De leraren leggen de lat hoog voor de doeltaal: ze geven dan ook aan dat hun leerlingen niet aan hun verwachtingen voldoen. Nochtans blijkt uit het onderzoek dat CLIL-leerlingen een hogere taalvaardigheid bereiken dan niet-CLIL-leerlingen. | ► | De werklast blijft voor CLIL-leraren een grote nood. Verder is er vraag naar meer uitwisseling (bv. met andere CLIL-leraren). | Het rapport doet een aantal aanbevelingen aan scholen, leraren, de Vlaamse overheid, lerarenopleiders, onderzoekers e.a. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, CLIL NIEUW! – Dag van de differentiatie – maandag 27 april 2020, van 9 tot 16.10 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt. Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. Als leraar geschiedenis kun je kiezen voor de workshop ‘Differentiëren in de lessen geschiedenis’. Hoe kan je differentiëren in de lessen geschiedenis? Hoe zorg je ervoor dat elke leerling tot leren komt? In deze sessie proberen we samen een antwoord te bieden op deze vragen door stil te staan bij een differentiatiemodel, verschillende mogelijkheden te bespreken en mythes over binnenklasdifferentiatie aan de hand van voorbeelden te ontkrachten. Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Lezing ► | Le vicus gallo-romain de Jupille-sur-Meuse (province de Liège): lezing door dr. Catherine Coquelet (Agence wallonne du Patrimoine) – donderdag 19 maart 2020, 20 uur, Auditorium van het Gallo-Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren. | ► | De Romeinse weg Tongeren - Tienen: lezing door Robert Nouwen – donderdag 2 april 2020, 20 uur, Auditorium van het Gallo-Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren. | Tentoonstellingen ► | (herhaling) Het nieuwe Oude Rome (vanaf 6 februari 2020 in het Museum Kunst & Geschiedenis, Brussel) De maquette van het Oude Rome is gerestaureerd en gedigitaliseerd. Via virtual reality ontmoeten je leerlingen enkele inwoners en verkennen ze de straten en beroemde gebouwen van de eeuwige stad. https://www.artandhistory.museum/nl/exhibitions/la-maquette-de-rome | ► | (herhaling) Workshop ‘Archeoloog@work’ (Gallo-Romeins Museum, Tongeren) Vanaf 1 maart 2020 kan je in het museum terecht voor een nieuw educatief programma ‘Archeoloog@work’. Jongeren onderzoeken vondsten van een Romeinse stadswoning. | ► | (herhaling) DACIA FELIX. Het roemrijke verleden van Roemenië – 19 oktober 2019 tot 26 april 2020, Gallo-Romeins Museum Tongeren In 106 na Christus breidden de Romeinen hun Imperium Romanum uit tot de provincie Dacia, het huidige Roemenië. In het kader van Europalia haalde het Gallo-Romeins Museum nog nooit vertoonde goud- en zilverschatten naar België. Ontdek wat Romeinen, maar ook Grieken, Scythen en Kelten naar Dacia dreef! Meer info vind je hier. | ► | (herhaling) CROSSROADS. Reizen door de Middeleeuwen – 27 september 2019 tot 29 maart 2020, Museum Kunst en Geschiedenis Brussel Volksverhuizingen over lange afstanden, nieuwe politieke structuren, klimaatverandering, religieuze conflicten, verschuivende markten, … De bewogen tijden van de late oudheid en de vroege middeleeuwen (ca. 300-1000) vertonen meer overeenkomsten met onze moderne wereld dan we zouden vermoeden. In West-Europa wordt deze periode vaak aangeduid als de ‘donkere eeuwen’. Ten onrechte: tal van historische bronnen en artefacten bewijzen dat er in dit tijdvak veel uitwisselingen en contacten waren: reizen, handel, diplomatie en gewapende conflicten... Diverse voorwerpen, van Merovingische sieraden tot perkamentmanuscripten met runenschrift en van gouden munten van Byzantijnse keizers tot Koptisch textiel met verbluffende kleuren en motieven, onthullen deze culturele uitwisseling. | Didactiek en materiaal ► | (herhaling) Hermes, het tijdschrift van de Vlaamse Vereniging voor leraren geschiedenis In januari 2020 verscheen de eerste Hermes van dit jaar. Het vernieuwde tijdschrift van de VVLG bevat onder andere artikels over de krachtlijn historische vraagstelling, Games in de geschiedenisles, agency, multiperspectiviteit enzovoort. Neem ook een kijkje op de nieuwe website: www.vvlg.be Leden van de VVLG krijgen toegang tot de website en 4 nummers van Hermes. Info vind je hier. | Gewoon secundair onderwijs, Geschiedenis Netwerk GOK-coördinatoren – 13 maart 2020 – 13.30-16 uur Halverwege de GOK-cyclus kijk je als school terug naar je gestelde doelen. Hoe kan je je doelen en mogelijke effecten evalueren? We reiken mogelijkheden aan om dit te doen. Door uitwisseling van goede praktijken versterk je elkaar bij gestelde vragen. Op basis van onze bevraging in januari zoomen wij in op de evaluatie van doelen en de mogelijkheden om effecten in kaart te brengen. We geven je de stand van zaken mee in het kader van GOK – wat op dat moment gekend is – en voorzien ruimte om ook goede praktijkvoorbeelden uit te wisselen. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, GOK Dag van de differentiatie – 27 april 2020 Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. Als leraar van de studierichtingen humane wetenschappen en personenzorg kun je kiezen voor verschillende workshops: ► | differentiëren aan de hand van coöperatieve werkvormen Je ontdekt de basisprincipes van coöperatief leren en hoe je hiermee kan differentiëren. We oefenen enkele leerstrategieën in de praktijk. We passen dit toe aan de hand van het vak sociale wetenschappen. | ► | differentiëren door middel van een leerlab Je ontdekt een voorbeeld van goede praktijk in het kader van differentiatie in tempo, werkvorm en het stellen van feedback. Je verwerft inzicht in de voordelen van het gedifferentieerd werken als voorbereiding op stage/evaluatie. Je ervaart de voordelen wanneer we het eigenaarschap vooral bij de leerlingen leggen. | ► | differentiëren met werkvormen in het studiedomein personenzorg Je ontdekt er werkvormen die differentiatie bevatten. Daarnaast wordt er concreet gewerkt met casussen die uit de praktijk komen en waar met de deelnemers gezocht wordt naar differentiatiemogelijkheden. Of beter gezegd: workshops over gewoon goed lesgeven. | Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Gewoon secundair onderwijs, Humane wetenschappen De derde Dag van de talen was creatief, actief, digitaal én uitdagend! En er was nog meer: ► | Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen MVT: “Begin klein, babysteps” “Je kan het niet alleen, laat leerlingen zelf tips geven” “2 tops, 1 tip.” | ► | Over de grenzen van literatuur: “Literair-artistieke teksten zijn vaak te gebruiken.” | ► | CLIL-proevertje: “Meerwaarde voor taalonderwijs” “Men is optimaal met de vreemde talen bezig” | ► | Making pupils media lit! Integrating media literacy into language lessons: “Factitious!” | ► | Journaal maken met de tablet: “Flipgrid” | ► | Leerplangericht evalueren zonder cijfers: “Meer feedback bij een cijfer toekennen.” | Wij kijken alvast uit naar de vierde editie volgend schooljaar! Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 | Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. | Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom.
Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 u ur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt . Dag van de differentiatie – maandag 27 april 2020, van 9 tot 16.10 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt. Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. ► | Als leraar klassieke talen kun je kiezen voor de workshop ‘Bereik je met je leesles wat je wil …’. Dietske Lehembre vertelt over de professionele leergemeenschap, die gekozen had om te werken rond betrokkenheid bij een lectuurles. Daarin heeft differentiatie natuurlijk een plaats gekregen. Ze brengt het relaas van anderhalf jaar praktijkonderzoek. | Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Meer info over de verschillende workshops en inschrijven. Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan? Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari. Breed evalueren – 14 mei 2020 – 13.30-16 uur Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen. Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 u. tot 16 uur.
Lezingen ► | Le vicus gallo-romain de Jupille-sur-Meuse (province de Liège): lezing door dr. Catherine Coquelet (Agence wallonne du Patrimoine) – donderdag 19 maart 2020, 20 uur, Auditorium van het Gallo-Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren. | ► | De Romeinse weg Tongeren - Tienen: lezing door Robert Nouwen – donderdag 2 april 2020, 20 uur, Auditorium van het Gallo-Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren. | Tentoonstellingen ► | NIEUW! Het nieuwe Oude Rome (vanaf 6 februari 2020 in het Museum Kunst & Geschiedenis, Brussel) De maquette van het Oude Rome is gerestaureerd en gedigitaliseerd. Via virtual reality ontmoeten je leerlingen enkele inwoners en verkennen ze de straten en beroemde gebouwen van de eeuwige stad. https://www.artandhistory.museum/nl/exhibitions/la-maquette-de-rome | ► | NIEUW! Workshop ‘Archeoloog@work’ (Gallo-Romeins Museum, Tongeren) Vanaf 1 maart 2020 kan je in het museum terecht voor een nieuw educatief programma ‘Archeoloog@work’. Jongeren onderzoeken vondsten van een Romeinse stadswoning. | ► | (herhaling) DACIA FELIX. Het roemrijke verleden van Roemenië – 19 oktober 2019 tot 26 april 2020, Gallo-Romeins Museum Tongeren In 106 na Christus breidden de Romeinen hun Imperium Romanum uit tot de provincie Dacia, het huidige Roemenië. In het kader van Europalia haalde het Gallo-Romeins Museum nog nooit vertoonde goud- en zilverschatten naar België. Ontdek wat Romeinen, maar ook Grieken, Scythen en Kelten naar Dacia dreef! Meer info vind je hier. | Nascholingen ► | Doorprik de mythe! – vrijdag 20 maart 2020, afdeling Grieks UGent. De afdeling Grieks van de Universiteit Gent organiseert een ‘onderzoeksfestival’ voor scholen met de focus op het versterken van onderzoekscompetenties in de hogere jaren (vierde, vijfde en zesde jaar). De leerlingen Grieks maken kennis met de inhoud van universitair onderzoek en doorprikken op die manier bekende mythes over de doelstellingen, het nut en de interdisciplinariteit van literair en taalkundig onderzoek. Info over de workshops en inschrijven kan via deze link. | ► | Dag van het Grieks – woensdag 29 april 2020, Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2 te 9000 Gent. Na het overdonderende succes van de Griekse dag in 2018, waaraan ook meer dan 1000 leerlingen deelnamen, is het tijd voor een nieuwe leerkrachteneditie. Op woensdag 29 april verwelkomen we alle Vlaamse leerkrachten Grieks op een inspiratiedag in Gent. Dit is een gezamenlijk initiatief van de UGent, de KU Leuven en de pedagogische begeleidingsdiensten van het KOV en het GO!. Niemand minder dan de befaamde Britse classica Edith Hall zal de dag openen met een lezing over de democratisering van het klassieke talenonderwijs vandaag en morgen. Nadien kunnen de deelnemers twee werkwinkels kiezen uit een ruim aanbod dat alle graden van het onderwijs Grieks bestrijkt. Van nieuwe handboeken over Aristoteles-voor-jongeren tot een TeachMeet over creatieve werkvormen: er is voor elk wat wils. Ook leerkrachten Latijn zijn van harte welkom op deze dag. Meer info vind je hier. | ► | Het Lam Gods en de klassieke oudheid - woensdag 6 mei 2020, van 14.30 tot 17 uur, Universiteit Antwerpen, Stadscampus, Rodestraat 14, 2000 Antwerpen. 2020 is het Van Eyckjaar in de Vlaamse Gemeenschap en in de hele wereld. De internationale pers heeft razend enthousiast gereageerd op de tentoonstelling Van Eyck: een optische revolutie in het MSK te Gent, waar het mondiale publiek ook twee Antwerpse Van Eycks (De Madonna bij de Fontein en Heilige Barbara van Nicomedië) kon bewonderen. Deze nascholing benadert Van Eyck en met name het Lam Gods vanuit de klassieke oudheid (en is hoofdzakelijk bedoeld voor leerkrachten klassieke talen), vanuit de antieke filosofie en het vroege christendom. De lesgevers stellen zich tot doel leerkrachten concreet cursusmateriaal betreffende het Lam Gods te laten implementeren in hun lessen, maar het kan ook inspiratie bieden voor vakoverschrijdende lessen of projecten vanuit de linken met de wiskunde, de fysica en uiteraard de esthetica en het godsdienstonderricht. Inschrijven kan via deze link. | Varia ► | Nieuw boek van Kristien Hulstaert, Kobe Kennes & Dennis Lenders, Verzen tot leven lezen Voor leerlingen Latijn vormt de overgang van proza naar poëzie weleens een zware cesuur. Alles lijkt plotseling anders: de uitspraak van het Latijn, de indeling in woordgroepen, de strategie om een tekst te doorgronden. En voor datgene waar het om gaat – poëzie beleven – blijft vaak weinig lestijd over. Dit boek vormt een pleidooi voor continuïteit in de didactiek van prosodie, metriek en leesmethode. Vanuit diverse invalshoeken stellen de auteurs leerlijnen en concreet lesmateriaal voor om leerlingen stap voor stap de eigenheid van de Latijnse poëzie te laten ontdekken. Het werk van de veel gelezen dichters Ovidius en Vergilius neemt hierbij een centrale plaats in. https://www.skribis.be/nl/verzen-tot-leven-lezen.html | ► | Task force Grieks: een gezamenlijk initiatief van Toon Van Hal (KU Leuven), Reinhart Ceulemans (KU Leuven), Evelien Bracke en Katja De Herdt (UGent) We ontvingen onderstaand bericht dat we jullie van harte aanbevelen: “ Beste collega’s Grieks, Op een recente meeting in Leuven werd duidelijk dat er nood is aan georkestreerde actie als we ervoor willen zorgen dat ons geliefde Grieks geen stille dood sterft. De universiteiten van Gent en Leuven slaan alvast de handen in elkaar, maar de actieve inbreng van zoveel mogelijk leerkrachten is werkelijk broodnodig. Met dit berichtje zouden we u van harte willen aanmoedigen om via de link digitaal (en gewoon van thuis uit) bij te dragen aan één van de reeds genomen initiatieven. (Van prioritair belang is de ontwikkeling van een wervende website voor het Grieks.) te overwegen deel uit te maken van de gezamenlijke task force Grieks Deze task force zal voor het eerst samenkomen op de Blandijn aan de UGent, op woensdag 11 maart om 14.30 tot 16u, in de faculteitszaal (eerste verdieping). Graag een seintje aan Evelien.Bracke@Ugent.be, zodat we kunnen inschatten hoeveel collega's zullen komen. Alle belangstellenden zijn van harte welkom. Tijdens deze vergadering zullen we ons onder meer buigen over alle digitale ideeën, die vanaf nu hopelijk zullen toestromen! Vriendelijke groeten en tot gauw!” | Gewoon secundair onderwijs, Klassieke talen Nascholing – BASISOPTIE SPORT A- en B-stroom: leerplanvoorstelling en netwerk ► | A-stroom (en eventueel B-stroom): Woensdag 29 april 2020, van 9 tot 12 uur: Tulpinstraat 75, Hasselt. Omdat heel wat doelen van het leerplan A-stroom overeenkomen met die van het leerplan B-stroom, zijn leraren die beide basisopties geven hier welkom. De toelichting van het wetenschappelijk gedeelte dient echter uitsluitend voor de A-stroom. Deze sessie is ook interessant voor leraren wetenschappen. Als je enkel de basisoptie in de B-stroom zal geven, dan is onderstaande nascholing voor jou interessanter. Je kan je hier inschrijven. | ► | B-stroom: Woensdag 6 mei 2020: van 9.30 tot 12 uur: Heilig-Hartinstituut Kessel-Lo (vergaderzaal), Jozef Pierrestraat 56, 3010 Kessel-Lo (vlot bereikbaar met de trein). Je kan je hier inschrijven. | ► | Het netwerk: Heb je interesse in het netwerk? De eerste sessie zal plaatsvinden op maandag 11 mei: van 13 tot 15 uur: Heilig-Hartinstituut Kessel-Lo (vergaderzaal), Jozef Pierrestraat 56, 3010 Kessel-Lo (vlot bereikbaar met de trein). De doelgroep voor het netwerk bestaat uit leerkrachten/directies die samen willen nadenken en ideeën uitwisselen over zowel de inrichting als de inhoud van de basisoptie sport. Je kan je hier inschrijven. | Nascholing – Dag van de differentiatie – 27 april 2020 Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Netwerk Lichamelijke opvoeding Van harte welkom op één van de L.O.-netwerken, een uitgelezen moment om met collega’s van andere scholen van gedachten te wisselen en materialen te delen. Graag ontmoet ik er de vakhoofden, samen met een collega van de vakgroep L.O. (liefst uit de eerste graad). Wat staat op de agenda? Daarvoor baseer ik me op de wensen die de aanwezige leraren vorig jaar aangaven. Je kan hieruit kiezen: ► | Uitwisselen van taakkaarten en rubrics, ondersteunende rollen. | ► | Bespreken van ervaringen/jaarplanning op basis van het nieuwe leerplan in de eerste graad. | Een week vooraf zal ik je in een e-mail vragen om vooraf een keuze te maken uit enkele onderwerpen. De data waaruit je kan kiezen zijn: ► | Woensdag 25 maart 2020, van 13 tot 16 uur: Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt | ► | Maandag 20 april 2020, van 13 tot 16 uur: Mosa-RT, Maaseik. | Zin om aan te sluiten bij de leerplancommissie tweede graad L.O. of Sport? Op 1 september 2021 start de modernisering in de tweede graad. Half maart starten we met het schrijven van de leerplannen, zowel voor de algemene vorming als voor de richtingspecifieke vorming. Voor elke leerplancommissie plannen we een startvergadering (halve dag) en vijf werkvergaderingen in de periode maart-oktober. Een leerplancommissies kan echter niet zonder leraren. Ben jij kandidaat? Voor lichamelijke opvoeding zijn er drie leerplancommissies (zie overzicht) : ► | Nr. 17: Lichamelijke opvoeding (2de en 3de graad), Alle studierichtingen (m.u.v. Sport(wetenschappen) Algemene vorming: Leraren aso, kso, tso en bso met expertise L.O. (11/3 nm + 20/03, 29/04, 25/05, 21/08, 28/09) | ► | Nr. 30: Sport, Sportwetenschappen Doorstroming, Sport Leraren aso uit de studierichting sportwetenschappen met affiniteit voor natuurwetenschappen (11/3 vm + 26/3, 7/5, 2/6, 19/8, 30/9) | ► | Nr. 62: Sport, Doorstroming/Arbeidsmarkt-Arbeidsmarkt Sport; Beweging en Sport, Leraren tso uit de studierichting lichamelijke opvoeding en sport met affiniteit voor de natuurwetenschappen. (12/3 vm + 27/3, 12/5, 5/6, 21/8, 1/10) | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Lichamelijke opvoeding Leerplanvoorstelling basisoptie Maatschappij en welzijn: A-stroom & B-stroom (herhaling) - 14 mei 2020 Wil je aan de slag met het nieuwe leerplan van de basisoptie Welzijn en maatschappij? Dan is deze nascholing iets voor jou. In deze vorming maak je je het nieuwe leerplan eigen. We verkennen het leerplan en geven een eerste aanzet om tot de realisatie van de leerplandoelen te komen. In de namiddag kan men aansluitend deelnemen aan een vervolg. Er wordt dan concreter ingegaan op lesontwerpen in functie van de basisoptie. Dit zal doorgaan van 13 tot 16 uur. Let op: als je ook aansluit voor deze nascholing, moet je je hiervoor apart in te schrijven. Nascholing basisoptie Maatschappij en welzijn (verdieping) - 14 mei 2020 Een nieuw leerplan ... een nieuwe uitdaging! Wil je je na de leerplanvoorstelling verder verdiepen in het nieuwe leerplan van de basisoptie “Maatschappij en welzijn”? Dan is deelname aan deze nascholing iets voor jou. We gaan samen dieper in op het leerplan: we bestuderen enkele thema’s, de leerplandoelen, de juiste beheersingsniveaus. We bespreken voorbeelden van een lesontwerp en reflecteren hierover. De nascholing is niet bestemd voor leraren die reeds deelnamen aan het netwerk. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Maatschappij & welzijn De derde Dag van de talen was creatief, actief, digitaal én uitdagend! En er was nog meer: ► | Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen MVT: “Begin klein, babysteps” “Je kan het niet alleen, laat leerlingen zelf tips geven” “2 tops, 1 tip.” | ► | Over de grenzen van literatuur: “Literair-artistieke teksten zijn vaak te gebruiken.” | ► | CLIL-proevertje: “Meerwaarde voor taalonderwijs” “Men is optimaal met de vreemde talen bezig” | ► | Making pupils media lit! Integrating media literacy into language lessons: “Factitious!” | ► | Journaal maken met de tablet: “Flipgrid” | ► | Leerplangericht evalueren zonder cijfers: “Meer feedback bij een cijfer toekennen.” | Wij kijken alvast uit naar de vierde editie volgend schooljaar! Nascholingen en lerende netwerken MVT regio Limburg ► | Lerende netwerken Frans, Engels en Duits specifiek voor de 1ste graad en 2de/3de graad. - de data zijn geprikt en onze pedagogische begeleider Duits/Engels, David Monsecour, zal deze opnemen. Hier vind je een overzicht. Leren van en met elkaar. Waarom op elke school het warm water opnieuw uitvinden? #glurenbijdeburen #tousensemble | ► | Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 | ► | Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 uur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt. | ► | Leerplanvoorstelling Basisopties MT – 11 maart 9.30-12 uur of 6 mei (= herhaling) | ► | Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – inschrijven, gewoon doen! | ► | Breed evalueren - 14 mei 2020 Wat is breed evalueren? Waarom zou je breed evalueren? Hoe kan dit een meerwaarde zijn voor het leerproces van mijn leerlingen? Tijdens deze nascholing lichten we op een interactieve manier het waarom, wat en hoe van breed evalueren toe. We denken samen na over de noodzaak om met breed evalueren aan de slag te gaan, we verkennen de verschillende invalshoeken en leggen de link naar onze klaspraktijk. Schrijf je in | Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 | Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. | Op 19 maart zal Dr. Jan T’Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen een navorming geven met als onderwerp “Groepswerk evalueren”. Jan bouwde zijn expertise o.a. op als leraar Nederlands in tso en bso. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop legt u de focus en hoe pakt u dit het best aan? U maakt ook kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 u ur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt . Dag van de differentiatie – 27 april 2020 Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan? Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari. Breed evalueren – 14 mei 2020 – 13.30-16 uur Wat is breed evalueren? Waarom zou je breed evalueren? Hoe kan dit een meerwaarde zijn voor het leerproces van je leerlingen? Tijdens deze nascholing lichten we op een interactieve manier het waarom, wat en hoe van breed evalueren toe. We denken na over de noodzaak om met breed evalueren aan de slag te gaan en maken tijd om praktijkervaringen uit te wisselen. Duits - Duits - Nuttige weblinks Ieder van ons is vaak op zoek naar leuk materiaal om de leerlingen op een motiverende manier de leerstof te laten inoefenen of verwerken. Dit zijn enkele leuke links die daarbij kunnen helpen en die inzetbaar zijn naast elk handboek en/of eigen cursusmateriaal. Voor beginners tot meer gevorderde taalgebruikers (ERK niveau A1 tot B1): https://learngerman.dw.com/ Volg Nico op zijn weg doorheen de Duitse samenleving en zijn (en jouw) groeiende kennis van het Duits. Een enorm gamma aan oefen- en vaardigheidsmogelijkheden die eveneens inzetbaar zijn naast zowat elke methode. Daarnaast heeft deze site een niveautest op niveau A1, A2 en B1. Duits - Jouw leerling in de bloemetjes? Wie zet zijn leerlingen niet graag in de bloemetjes? Daarom graag jullie aandacht voor dit initiatief van UGent: De Afdeling Duits van de Universiteit Gent heeft al vier keer de “UGent-Prijzen voor Duits” uitgereikt. De “Prijs” is bedoeld als onderscheiding voor laatstejaarsstudenten, die zich voor het vak Duits als bijzonder verdienstelijk bewezen hebben. Leerkrachten die graag een leerling in de bloemetjes willen zetten, kunnen voor een prijzenpakket in aanmerking komen door een mailtje te sturen. Daarin beschrijf je welke concrete aanpak je gebruikt om leerlingen, die niet van plan zijn een studie talen te volgen, toch warm te maken voor Duits en om hen te overtuigen van het belang van Duits voor hun (professionele) toekomst. Een beknopte uiteenzetting van een tiental regels volstaat. De prijzenpakketten zijn samengesteld uit een aantal boeken en voorwerpen die erop gericht zijn de belangstelling van leerlingen voor de Duitse taal en cultuur te versterken. De Afdeling Duits van UGent zou het heel erg op prijs stellen het prijzenpakket persoonlijk aan de leerkrachten te kunnen overhandigen en meteen de gelegenheid te krijgen hen beter te leren kennen. Daartoe plannen zij een ontmoetingsmoment op 13 mei 2020, om 15 uur. Wie de prijs komt afhalen, willen zij dan ook bedanken met een kleine attentie. Dit ontmoetingsmoment willen zij graag aangrijpen om met jullie de meest recente ontwikkelingen in hun opleiding van leraren Duits te bespreken en om samen over een goede samenwerking na te denken. Dit zouden zij graag koppelen aan een korte meet-and-greet, waarop de studenten die dit jaar afstuderen, aan jullie vragen kunnen stellen en jullie, als ervaren leerkrachten, aan hen advies kunnen geven. Wie zich niet kan vrijmaken voor het ontmoetingsmoment, kan de prijs op een later tijdstip afhalen. Voor wie de verplaatsing echt te ver is, kunnen zij het pakket opsturen. Als leerkracht ben je volledig vrij om deze prijs naar eigen goeddunken uit te reiken. Je kan er bijvoorbeeld een wedstrijd rond organiseren, of de leerling met de beste eindresultaten belonen. Plannen hieromtrent kun je in een korte toelichting vermelden. Informatie – Hoe eerlijk is groepswerk? Wat doe je als 1 leerling de kar trekt tijdens het groepswerk en de rest achteroverleunt? Hoe evalueer je deze samenwerking? Zet je taalsterkere leerlingen beter bij elkaar? Kunnen je leerlingen werken met een rubric? Hoe je die vragen en frustraties bij groepswerk ombuigt tot een productief proces vertelt Dr. Jan T’Sas (UAntwerpen) in dit artikel. 19 maart geeft hij hierover een nascholing in Hasselt. Inschrijven kan via deze link. Informatie - Klasopstelling Tijdens de voorbereiding van zijn of haar lessen heeft elke leerkracht wel het nodige denkwerk. Welk materiaal ga ik gebruiken, welke instructies hebben de leerlingen nodig, welke werkvormen zijn het meest geschikt om de doelen te bereiken, etc. Maar zitten je leerlingen wel goed? Informatie - Leren zichtbaar maken Kleuren gebruiken om leerlingen bewust(er) te maken van hun leerproces, al eens geprobeerd? Voorbeeld: je laat je leerlingen een taak maken. Zij schrijven in het zwart wat ze zelf weten, in het blauw waar ze het boek bij gebruikt hebben, in het groen waar ze hulp voor hebben gekregen van een medeleerling, in het rood wat ze fout hadden en verbeterd hebben, enz. Andere mogelijkheid: feedback over instructie niet gevolgd in één kleur, tekort aan voorkennis in een andere kleur, spellingsfout, etc. Zo krijgt de leerder snel een zicht welk type fouten hij het meeste maakt. Onderdelen die samen horen, worden in dezelfde kleur gezet. De kleuren helpen het geheugen. In een feedbackcultuur zal de leerling tijdens zijn leerproces aangeven wat zijn volgende stap is en mogelijk op de volgende vragen een antwoord kunnen geven: hoe beantwoord ik een soortgelijke vraag de volgende keer goed? Welke voorkennis moet ik paraat hebben? Welk stukje vraagstelling moet ik beter lezen? Welke antwoordstrategie moet ik inzetten? Enz. Ook hier kan de kleurenmethode gebruikt worden: ► | evaluatieopdracht maken in het zwart; | ► | nakijken in het rood; | ► | jezelf feedforward geven in groen. | Feedback is effectief als dit regelmatig terugkomt en er iets mee gebeurt. Vandaar bespreek je best de (moeilijkste) vragen en geven de leerlingen aan hoe deze fouten voorkomen kunnen worden. Leren van je fouten dus, leren van en met elkaar, feedback meenemen naar een volgende opdracht. Portfoliogebruik - reflectievragen voor de vakgroep Waarom willen jullie een portfolio gebruiken? Welk(e) doel(en) beogen jullie? ► | bv. om de leerling te laten reflecteren op het leerproces | ► | bv. om vaardigheden in te oefenen | ► | bv. om de groei van de leerling in kaart te brengen | ► | bv. om feedback van de leraar, peerevaluaties en zelfevaluaties in te verzamelen | ► | bv. om vakoverschrijdend te kunnen samenwerken met andere taalvakken | ► | bv. om … | Welke (uniforme) visie hebben jullie? ► | Maakt dit portfolio deel uit van jullie schoolvisie? | ► | Komt dit portfolio er ter vervanging van een ander document, een andere aanpak? Waarom? | ► | … | FAQ’s Evaluatie MVT Als begeleider MVT hebben we geprobeerd een zo duidelijk mogelijk antwoord te formuleren op jullie vragen over evaluatie. Uiteraard is voor elk antwoord nog ruimte voor aanvullingen en/of uitzonderingen. Wens je verduidelijking rond een onderdeel, wil je een afspraak maken om samen met je vakgroep hieromtrent verder te werken, mail ons gerust. Groetjes David Monsecour en Marlène Rasir Gewoon secundair onderwijs, Duits, Engels, Frans Muziek - Stuurgroep-lerend netwerk muziek en muziek in Artistieke vorming Stuurgroep - lerend netwerk Muziek en muziek in Artistieke vorming Dinsdag 17 maart 2020 van 9 uur tot 11.30 uur Intussen is een goede start gemaakt, worden materialen en ideeën uitgewisseld. Elke vakleraar kan nog steeds aansluiten. De leraar maakt het verschil voor de leerling, maar bij wie kan de leraar terecht? Ook de leraar heeft behoefte om te leren, om materiaal uit te wisselen, om van gedachten te wisselen. Een stuurgroep - lerend netwerk geeft aan leraren veel mogelijkheden. Veel leraren zijn stevig verankerd in hun school, maar hebben toch het gevoel er alleen voor te staan. Er is heel wat professionaliteit en collegialiteit en toch ontbreekt iets. Leraren missen een klankbord als het gaat over de inhoud van hun eigen vak. In het slechtste geval is een leraar de enige op school die dat bepaalde vak geeft, in andere gevallen gaat het om een beperkt groepje collega’s. We hopen dat van elke scholengemeenschap één vertegenwoordiger kan deelnemen. Gewoon secundair onderwijs, Muzikale opvoeding De derde Dag van de talen was creatief, actief, digitaal én uitdagend! En er was nog meer: ► | Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen MVT: “Begin klein, babysteps” “Je kan het niet alleen, laat leerlingen zelf tips geven” “2 tops, 1 tip.” | ► | Over de grenzen van literatuur: “Literair-artistieke teksten zijn vaak te gebruiken.” | ► | CLIL-proevertje: “Meerwaarde voor taalonderwijs” “Men is optimaal met de vreemde talen bezig” | ► | Making pupils media lit! Integrating media literacy into language lessons: “Factitious!” | ► | Journaal maken met de tablet: “Flipgrid” | ► | Leerplangericht evalueren zonder cijfers: “Meer feedback bij een cijfer toekennen.” | Wij kijken alvast uit naar de vierde editie volgend schooljaar! Nascholingen voor het vak Nederlands op een rijtje Er beweegt wat in het onderwijslandschap. Om ervoor te zorgen dat jullie bijblijven, organiseren we verschillende nascholingen. Hieronder vind je ze op een rijtje: Presentatie basisoptie Moderne talen – Wetenschappen – pool Moderne talen - 11 maart 2020, 6 mei 2020 (herhaling) Een nieuw jaar … nieuwe uitdagingen! Op 11 maart 2020 (of 6 mei 2020) presenteren we in Lincka het leerplan van de basisoptie Moderne talen – Wetenschappen (pool Moderne talen). Tijdens deze nascholing krijg je: ► | inzicht in de nieuwe leerplandoelen, | ► | tips om met het nieuwe leerplan aan de slag te gaan. | Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 u ur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt . Dag van de differentiatie – 27 april 2020 Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. Als leraar Nederlands kun je kiezen voor de workshops: ► | “Differentiëren binnen het vak Nederlands via co-teaching” | ► | “Groeiportfolio: hoe volgt de leerling zijn eigen leerproces op?” of “Differentiatie door portfolio en online tools” | ► | “Differentiëren met coöperatieve werkvormen” | ► | “Zorg differentiëren voor gaatjes? Geen leerkracht die die niet vullen kan!” Of beter gezegd: een aanbod van workshops over gewoon goed lesgeven. | Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Meer info over de verschillende workshops en inschrijven. Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan? Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari. Breed evaluaren - 14 mei 2020 Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen. Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 tot 16 uur. Leermateriaal – Jeugdboekenmaand Maart is traditioneel de Jeugdboekenmaand. Of je nu werkt met het thema “Kunst” of eigenzinnig je eigen weg gaat … je vindt hieronder enkele leuke tips: ► | Op de website van de jeugdboekenweek vind je massa’s voorbeelden van kunstzinnige boeken. Daarnaast dagen Sien Wynants en Tom Schoonooghe je leerlingen uit om van een boek een kunstwerk te maken: een filmpje, een rap, een gedicht, een installatie … Je kunt het zo gek niet bedenken. | ► | Uitgewerkte lessen kan je terugvinden op de website van jeugdliteratuur. Selecteer bij lestips onderwijsdoelen en dan het jaar waarin je lesgeeft. | ► | Iedereen Leest werkte in 2017 werkvormen uit om met fictie en non-fictie in je klas aan de slag te gaan. Nog steeds zeer bruikbaar! | ► | Voor wie het nog niet wist: de Vlaamse OnderwijsRaad (VLOR) heeft op basis van wetenschappelijke studies 5 didactische sleutels ontwikkeld om aan effectief begrijpend leesonderwijs te doen. Je kunt het rapport gratis downloaden via hun website. Achteraan het rapport vind je tevens verschillende didactische werkvormen om je leerlingen goed te leren begrijpend lezen. Een must voor iedereen die begrijpend lezen een warm hart toedraagt! | ► | Het Provinciaal Educatief heeft weer nieuwe leermiddelen rond het thema ‘taal’ zoals ‘Verrekijker’ en ‘Taalkanjers-zorg’, kleurrijke mappen met inspirerende ‘Praatplaten’, spellen rond taalontwikkeling, een interessante gids ‘De vliegtuigklas’ over taal en onderwijs, en alle lesmateriaal voor het vak NT2 (Nederlands Tweede Taal). Duik in hun catalogus of breng een bezoekje. Alle info over het reserveren van materialen vind je op de website. | ► | Op woensdag 29 april 2020 organiseert vzw Foyer opnieuw de vorming ‘Meertalig voorlezen. Een interactieve workshop rond voorlezen in andere talen’. Een workshop voor leerkrachten, studenten lerarenopleiding basisonderwijs. De sessie kost 50 euro. Inschrijven kan door je naam en organisatie te mailen naar pim@foyer.be. | ► | Liever geen kunst, maar nieuws in de klas? Op de website van Nieuws in de klas vind je massa’s lesmateriaal, themadossiers, audiovisuele middelen … Je kunt de themadossiers gericht doorzoeken. Zo vind je nieuwsberichten over cartoons in de journalistiek, besparen op cultuur, kunst vandaag, schoonheidsidealen, enz. | ► | Wil je met je klas een krant maken? Goed idee! Nodig dan ineens ook de schoolkrantcoach van Klasse uit. Stuur de laatste editie van je klaskrant naar redactie@klasse.be |
Portfoliogebruik - reflectievragen voor de vakgroep Waarom willen jullie een portfolio gebruiken? Welk(e) doel(en) beogen jullie? ► | bv. om de leerling te laten reflecteren op het leerproces | ► | bv. om vaardigheden in te oefenen | ► | bv. om de groei van de leerling in kaart te brengen | ► | bv. om feedback van de leraar, peerevaluaties en zelfevaluaties in te verzamelen | ► | bv. om vakoverschrijdend te kunnen samenwerken met andere taalvakken | ► | bv. om … | Welke (uniforme) visie hebben jullie? ► | Maakt dit portfolio deel uit van jullie schoolvisie? | ► | Komt dit portfolio er ter vervanging van een ander document, een andere aanpak? Waarom? | ► | … | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Nederlands Lesmateriaal - digitaal voor OKAN-leerlingen Mediawijs en e-inclusie ontwikkelden tools om je leerlingen de digitale wereld te laten verkennen. Je vindt op hun website o.m. lesmateriaal voor OKAN-klassen rond computervaardigheden en veilig internetten. Zo vind je er materiaal over: Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, OKAN De derde Dag van de talen was creatief, actief, digitaal én uitdagend! En er was nog meer: ► | Effectieve feedback, een opstap naar groei en ontplooiing binnen MVT: “Begin klein, babysteps” “Je kan het niet alleen, laat leerlingen zelf tips geven” “2 tops, 1 tip.” | ► | Over de grenzen van literatuur: “Literair-artistieke teksten zijn vaak te gebruiken.” | ► | CLIL-proevertje: “Meerwaarde voor taalonderwijs” “Men is optimaal met de vreemde talen bezig” | ► | Making pupils media lit! Integrating media literacy into language lessons: “Factitious!” | ► | Journaal maken met de tablet: “Flipgrid” | ► | Leerplangericht evalueren zonder cijfers: “Meer feedback bij een cijfer toekennen.” | Wij kijken alvast uit naar de vierde editie volgend schooljaar! Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 u ur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt . Dag van de differentiatie – 27 april 2020 Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Mavo en PAV in zicht! - 30 april 2020 - BluePoint Antwerpen | | De voorbije weken gonsde het op scholen en op bijeenkomsten met leraren van verhalen over de toekomst van mavo en PAV binnen de gemoderniseerde tweede en derde graad. Er circuleren op dit moment verschillende modellessentabellen en interpretaties. | Graag willen we de verhitte en/of verwarde gemoederen wat tot bedaren brengen en jou, je vakgroep en je directie adviseren om geen overhaaste besluiten te vormen of beslissingen te nemen. Op de mavo- / PAV-dag van 30 april plannen we een plenaire start om jullie correct te informeren. Bovendien zal je in de vakinhoudelijke sessies een eerste zicht krijgen op de verwachtingen inzake algemene vorming in de A-finaliteit (want zo zal ons bso in de toekomst heten). Ben je nog niet ingeschreven, dan nodigen we je van harte uit. Eén blik op de rest van het programma zal je wellicht verder overtuigen. Ben je leraar mavo in de eerste graad? Ook jij kan een mooi persoonlijk programma samenstellen. Inschrijven doe je via deze link. Wij hopen alvast dat ook jij erbij kan zijn! Met hartelijke groet Het team begeleiders mavo/PAV Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan? Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari. Breed evaluaren - 14 mei 2020 Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen. Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 tot 16 uur. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, PAV - MAVO Regionaal netwerk basisoptie STEM-wetenschappen/STEM-technieken - Woensdag 25 maart 2020. In dit netwerk wordt pedagogisch-didactische informatie uitgewisseld. Concreet wisselen wij samen van gedachten en we delen voorbeelden van good practices met elkaar. De agenda van het netwerk wordt mee bepaald door de leraren. De pedagogisch begeleider verzamelt de agendapunten, structureert ze voor het overleg en zorgt voor de verslaggeving. Je wordt van harte uitgenodigd om vragen of voorstellen vóóraf te mailen naar de pedagogische begeleiding. HAST Hasselt Kleine Breemstraat 7 3500 Hasselt Woensdag 25 maart 2020 van 9 tot 12 uur. Voorscholingsdag STEM-wetenschappen A-stroom / STEM-technieken A-stroom / Moderne talen & wetenschappen A-stroom / STEM-technieken B-stroom - 29 april 2020 Deze voorscholingsdag, die plaats vindt op woensdag 29 april, is dé gelegenheid om kennis te maken met bezielende experimenten en prikkelende STEM-projecten die inspirerend, motiverend en activerend werken. In verschillende werkwinkels willen we vooral tonen hoe je met de procedurele én conceptuele doelen samen aan de slag kan. Een greep uit het aanbod : ► | Van kombucha tot bacterieel leder | ► | STEM-uitdagingen met Lego Mindstorms | ► | Leerplannen realiseren met projecten | ► | Leerlingen onderzoekvaardig maken in wetenschappen | ► | Atoomkrachtmicroscoop | ► | Paper planes | ► | De kampioencactus | ► | Taxonomie van Bloom | ► | Inzoomen op micro-organismen (conceptuele doelen 20-22) | ► | Onderzoeken van stoffen (conceptuele doelen 17-19) | ► | …… | Als deelnemer kan je zelf je programma samen stellen en kiezen voor 2 of 3 werkwinkels uit verschillende mogelijkheden. De meeste werkwinkels van de namiddag worden 2 maal aangeboden, deze van de voormiddag worden slechts 1 maal aangeboden. Deze voorscholingsdag wil een voorzet geven aan de basisopties STEM-wetenschappen A-stroom / STEM-technieken A-stroom / Moderne talen & wetenschappen A-stroom / STEM-technieken B-stroom! De dagindeling ziet er als volgt uit: ► | 08.30 - 09.00 Onthaal met beurs | ► | 09.00 - 10.15 Eerste werkwinkel | ► | 10.15 - 10.45 Pauze | ► | 10.45 - 12.00 Eerste werkwinkel | ► | 12.00 - 12.30 Middagpauze | ► | 12.30 - 13.00 Onthaal en beurs | ► | 13.00 - 14.30 Tweede werkwinkel | ► | 14.30 - 15.00 Wisselen van werkwinkel | ► | 15.00 - 16.30 Derde werkwinkel | Het gehele programma en inschrijving kan je vinden vanaf 21 maart 2020 op via nascholing.be. ► | Wanneer: Woensdag 29 april 2020 | ► | Waar: KOGEKA, Technische Schoolstraat 52, 2440 Geel | Lerend netwerk leerkrachten basisoptie STEM-Technieken B-stroom 1e graad - sessie 1 Een nieuw leerplan ... een nieuwe uitdaging! Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Tijdens de eerste sessie nemen we onze tijd om met elkaar kennis te maken, afspraken te maken, verwachtingen te formuleren en noden te inventariseren. In de daaropvolgende sessies staan de gekozen thema’s centraal. De pedagogisch begeleider zorgt eventueel voor ondersteuning door middel van wetenschappelijke (nieuwe) inzichten, activerende werkvormen en digitale tools. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. De eerste sessie van dit lerend netwerk gaat door op woensdag 6 mei van 13.30 tot 15.30 uur in de lokalen van de pedagogische begeleidingsdienst regio Limburg (Tulpinstraat 75 – Hasselt). Gelieve een eigen projectbundel en/of een realisatie mee te brengen. Gewoon secundair onderwijs, STEM Dag van de differentiatie – 27 april 2020 - speciaal voor SWeTe-scholen! | | Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. | Voor leerkrachten en leidinggevenden uit SWeTe-scholen hebben we een dagvullend programma voorzien. Deze sessies worden gegeven door leerkrachten uit SWeTe-scholen en staan open voor iedereen. Na de openingssessie zijn er drie interactieve sessies voorzien. Tijdens deze sessies tonen leerkrachten hoe ze praktisch op hun eigen manier gedifferentieerd werken met leerlingen. Het is de bedoeling dat sprekers én luisteraars met elkaar in communicatie gaan en van elkaar leren. ► | Sessie 1: Gepersonaliseerd leerproces van instructie tot zelf-, peer- en leerkrachtevaluatie Fabricio Scrugli uit Spectrumcollege Beringen legt uit hoe in de richting lassen-constructie élke leerling élke week zijn individuele opdracht krijgt. Fabrizio werkt met werkkaarten, infofiches, feedback- en evaluatiemethodes, peerevaluatie, leerling-ploegbazen, digitale quizen, beginsituatie metingen van instromers etc. Samen met collega’s werkt hij dit uit in co-teaching. | ► | Sessie 2 – deel 1: Differentiëren in opdracht in IW en EM en hoe opvolgen Dirk Voordeckers van de Helix Maasmechelen toont aan hoe in IW en EM leerlingen gedifferentieerd projecten uitwerken. De leerlingen vertrekken vanuit onderzoek en werken elk (of in team) een eigen ontwerp en prototype uit. Om het beheersbaar te houden, heeft Dirk zijn eigen projectmanagement uitgewerkt waar leerlingen en leerkracht interactief samenwerken. | ► | Sessie 2 – deel 2: Differentiatie in de afdeling Hout binnen basiszorg – hoe ondersteunen leerkrachten elkaar en de leerlingen? Sam Verslegers van Mosa-RT Maaseik heeft in de houtafdeling een hele methodiek uitgewerkt voor leerlingen met leerproblemen om ze zoveel mogelijk zelfstandig probleemoplossend te laten werken. Dit past binnen de brede basiszorg. Sam heeft dit op een gestructureerde manier uitgewerkt en heeft daarbij ook oog voor zijn collega-leerkrachten, die hij ondersteunt om dit in de afdeling uniform toe te passen. | ► | Sessie 3: Competentiegericht evalueren als onderdeel van een gedifferentieerd leerproces Marco Vansteenwegen en Pascal Van Cleynenbreugel uit Don Bosco Haacht geven uitleg over hoe zij hun manier van lesgeven in de werkplaats van Basismechanica helemaal hebben omgezet naar het gedifferentieerd aanbrengen en laten inoefenen per leerling. Hierbij houden ze via een evaluatiesysteem bij - over de graad heen - hoe ver élke leerling staat pér leerplandoelstelling. De leerling en ouders kunnen dit online volgen. Dit wordt ook voor de oriëntatie van de leerling gebruikt. | Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Netwerkvergaderingen voor leerkrachten en TA’s De leden van het lerend netwerk bespreken beschikbare vakspecifieke informatie en delen informatie en expertise over bestaand lesmateriaal, didactische hulpmiddelen, pedagogische en didactische thema’s (projectmatig werken, leerplandoelen volgens het gevraagde beheersingsniveau, leerlijn, kruisjestabel, evaluatie, differentiatie, opleidingen, aankopen …). Leermateriaal NBN-normen NBN-normen online via Smartschool In veel technische vakken gebruiken leerlingen en leerkrachten NBN-normen. Nieuw is dat de NBN-normencollectie nu online te raadplegen is via Smartschool. Met enkele stappen kan het NBN-normenportaal toegevoegd worden aan Smartschool en hebben leerlingen en leerkrachten direct toegang via hun Smartschoolaccount. Via onderstaande linken krijg je toegang tot twee documenten op de website van de Pedagogische Begeleiding regio Limburg: Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, SWeTe-praktijkvakken Lerend netwerk leerkrachten Natuurwetenschappen - natuur & ruimte 1e graad Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Als leerkracht wetenschappen zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs en een nieuw leerplan, nieuwe wetenschappelijke inzichten, denk maar aan de wetenschappelijke methode. Verder kan je in het netwerk inhoudelijke noden bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer. Plaats en Data: ► | PB Regio Limburg, Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt | ► | woensdag 11 maart 2020 van 13.30 tot 16.30 uur | ► | donderdag 7 mei 2020 van 9 tot 12 uur | Leerplanvoorstelling basisoptie sport A-stroom. Modernisering secundair onderwijs Leerplanvoorstelling basisoptie sport A-stroom Wil je het nieuwe leerplan voor de basisoptie sport leren kennen? Schrijf je dan in voor deze leerplanvoorstelling. Hier zal toelichting en duiding geven worden bij het wetenschappelijk gedeelte van het leerplan basisoptie Sport A-stroom. ► | Wanneer? Woensdag 29 april 2020 Van 9 tot 12 uur | ► | Gelieve je laptop mee te brengen. | Dag van de differentiatie – 27 april 2020 Gewoon goed lesgeven, daar draait het om. Maar wat is gewoon als je klas diverser wordt? Als er verdiepingsdoelen in de nieuwe leerplannen staan? Die veranderingen voelen in het begin vast wat ongewoon, tot je ze … ahum … gewoon wordt. Daarom doen we op de Dag van de differentiatie niets anders dan gewoon goede workshops aanbieden. Als leraar wetenschappen kan je o.a. kiezen om kennis te maken met praktijkvoorbeelden rond co-teaching en differentiatie in de workshop “differentiatie in wiskunde en wetenschappen”. Hier wordt ingegaan op het aanreiken van differentiatiebundels, alternatieve motivatietrajecten en zelfstandig werk. De workshop “leren door interdisciplinair werken, evalueren en creëren” toont voorbeelden en gerealiseerde didactische materialen om je klaspraktijk eigentijds te organiseren. Daarnaast vertellen directies, coördinatoren, pedagogisch begeleiders over: ► | hoe ze startten met differentiatie en co-teaching, | ► | hoe ze flexibele trajecten inrichtten, | ► | over hoe je in je klas te werk kunt gaan, enzovoort. Of hoe je veel kunt leren van mensen die gewoon de uitdaging aangingen. | We trappen de dag af met Marijke Callens, Bert Ameloot en Kristof Debruyn, door Klasse uitgeroepen tot Topteam anno 2019: zij getuigen over hoe co-teaching een welkome verademing vormt en de draagkracht van de leraar kan verhogen in tijden van nieuwe uitdagingen. Omgaan met chemicaliën op school Door een aanpassing van de wetgeving is er nogal wat onduidelijkheid ontstaan over het omgaan met chemicaliën op school voor demonstratie- en leerlingenproeven in de lessen wetenschappen/STEM. De Koninklijke Vlaamse Chemische Vereniging (KVCV) nam daarom het initiatief om de zogenaamde COS-brochure (Chemicaliën op school) te herwerken. Die brochure moet een houvast bieden voor leraren om de risico’s in te schatten bij experimenten in de klaspraktijk. In de loop van de maand november stelde KVCV de vernieuwde brochure voor in Gent en Leuven. We organiseren nascholingen voor leraren wetenschappen tweede en derde graad rond het werken met de COS-brochure en het opmaken van een risicoanalyse. - Zie volgend nieuwsitem Nascholing 'Omgaan met risico’s bij onderzoekend en ontwerpend leren in de eerste graad' - 25 mei 2020 Sint-Martinus Herk-de-Stad Naar aanleiding van de vernieuwde COS-brochure (chemicaliën op school) organiseren we in vijf regio's een nascholing over veilig omgaan met stoffen en materialen tijdens leerlingenexperimenten. Doelgroep: leraren Natuurwetenschappen – Natuur, Ruimte & Techniek – basisoptie Moderne Talen – wetenschappen – projecten STEM en wetenschappen. In deze nascholing gaan we dieper in op: ► | veilig en verantwoord gebruik van producten en toestellen; | ► | inschatten van risico’s van leerlingen- en demo-experimenten; | ► | vernieuwde wetgeving in verband met gebruik van stoffen op school. | Gewoon secundair onderwijs, Biologie, Chemie, Fysica, Natuurwetenschappen Internationale dag van de wiskunde – 14 maart 2020 De algemene vergadering van de UNESCO heeft 14 maart officieel uitgeroepen als dé internationale dag van de wiskunde. Wereldwijd zullen op deze symbolische dag heel wat evenementen worden georganiseerd om het maatschappelijk belang van de wiskunde te benadrukken. De Vlaamse vereniging van wiskundeleraars (VVWL) nodigt je alvast uit op 14 maart 2020 in het Planetarium te Brussel voor de π- en Pi(en)-dag. Er werd een gevarieerd programma uitgewerkt waarbij het getal π uiteraard centraal staat. Inschrijven via de website www.vvwl.be Mathelo nascholingsaanbod Wiskundeleraren kunnen nog dit schooljaar, individueel of in team, op school of thuis, op een tijdstip naar keuze een aantal nascholingen volgen als webcursus via het internet. In de online nascholing “Data en onzekerheid” besteed je aandacht aan de implementatie van de nieuwe eindtermen in de eerste graad voor statistiek, samen met de transversale eindtermen voor onderzoeks- en digitale-competenties. Volgende onderwerpen komen aan bod: ► | verzamelen van data en datasets; | ► | categorische en numerieke data; | ► | informatie halen uit tabellen en diagrammen; | ► | misleidende grafieken; | ► | turven en opstellen van frequentietabellen; | ► | grafische voorstellingen van data: staafdiagram, lijndiagram, cirkeldiagram, | ► | dotplot en stengelbladdiagram; | ► | centrum- en spreidings-getallen: mediaan, gemiddelde, modus en variatiebreedte; | ► | datasets onderling vergelijken; | ► | een statistisch onderzoek uitvoeren met leerlingen | Bijzondere aandacht voor het gebruik van de ICT-tools GeoGebra en Excel bij het verzamelen, ordenen en grafisch voorstellen van data en het bepalen van de centrummaten. In de totaal herwerkte webcursus “GeoGebra 6 van A tot Z" worden de talrijke toepassingsmogelijkheden van GeoGebra uitvoerig toegelicht. Met een handleiding van ruim 250 pagina’s en bijhorende GeoGebrabestanden is deze cursus een onmisbaar naslagwerk voor elke wiskundeleraar. In de tiendelige webcursus “Ruimtemeetkunde met GeoGebra 6” worden de gebruiksmogelijkheden van de nieuwste 3D-versie van GeoGebra uitvoerig besproken aan de hand van concrete didactische voorbeelden en lesactiviteiten. Gewoon secundair onderwijs, Wiskunde | | Save the date! 14 mei DAS-beurs voor directies en leraren bewegingsopvoeding en kleuterturnen. Weldra worden alle werkwinkels bekend gemaakt met werkwinkelleiders als Gert Deckers, Inge Joosten en vele anderen ... Sport en spel voor iedereen, van theoretische sessies tot smashvolley. | Buitengewoon onderwijs | | |