| Regionale nieuwsbrief Limburg | Beste | | Zuster Jeanne Devos riep 17 februari uit tot internationale dag van de hoop. Dit schooljaar zetten Katholiek Onderwijs Vlaanderen en vele scholen met het jaarthema 17 februari: dag van de hoop helemaal in het teken van de pedagogie van de hoop. | Geeft jouw school op 17 februari ook een teken van hoop? Een scenario en tips helpen je voor een duidingsmoment. In een filmpje legt zuster Jeanne Devos de oorsprong en het ontstaan van de dag uit en geeft ze een boodschap van hoop mee. Een scenario en tips helpen je voor een duidingsmoment. Voor iedereen | | Deze editie van De Dag is de derde van de thematische triptiek gewijd aan het Onzevader. De afsluiting van die triptiek zoomt in op de bede ‘En breng ons niet in beproeving’. In de spiegel van de drie films belichten en onderzoeken we drie aspecten van wat we vandaag onder ‘beproeving’ kunnen verstaan. Over de films kan je meer lezen op de pagina Programma van de site van Men(S)tis. Ter afsluiting van de Onzevader-triptiek publiceert Men(S)tis vzw het zowel kunstzinnige als beschouwelijke boekje Beeldgebed. Het thema is ‘Beproeving’. Drie Europese films belichten en actualiseren het thema: ► | Darkest Hour (2017) van Joe Wright | ► | Cold War (2018) van Pawel Pawlikowski | ► | La prière (2018) van Cédric Kahn | | Deze editie van De Dag is de derde van de thematische triptiek gewijd aan het Onzevader. De afsluiting van die triptiek zoomt in op de bede ‘En breng ons niet in beproeving’. In de spiegel van de drie films belichten en onderzoeken we drie aspecten van wat we vandaag onder ‘beproeving’ kunnen verstaan. Over de films kan je meer lezen op de pagina Programma van de site van Men(S)tis. Ter afsluiting van de Onzevader-triptiek publiceert Men(S)tis vzw het zowel kunstzinnige als beschouwelijke boekje Beeldgebed. Het thema is ‘Beproeving’. Drie Europese films belichten en actualiseren het thema: ► | Darkest Hour (2017) van Joe Wright | ► | Cold War (2018) van Pawel Pawlikowski | ► | La prière (2018) van Cédric Kahn | Voor iedereen HIGW Hasselt. Laat je begeesteren. "Ben je op zoek naar een korte vorming of een langdurige opleiding die je meer vertrouwd maakt met de bijbels-christelijke geloofstraditie en ook je eigen spirituele leven verrijkt? Heb je de naam HIGW al wel eens horen vallen, maar weet je niet precies waar het voor staat en wat het instituut jou te bieden zou kunnen hebben? Ken je ons wel al en wil je binnenkort de stap zetten om met een opleiding tot godsdienstleerkracht, pastoraal werk(st)er in de zorg, parochie-assistent of diaken te starten? Kom dan eens kijken op 28 maart 2020! Om wat meer info te vergaren over de inhoud en opbouw van onze opleidingen. Om onze opleidingsverantwoordelijken en afgestudeerden te ontmoeten. Om de sfeer op te snuiven. Om via workshops aan den lijve te ondervinden hoe boeiend het kan zijn om met de bijbels-christelijke traditie als gids de eigen spiritualiteit en die van anderen te verkennen. Bezoek alvast onze website (www.bisdomhasselt.be/higw) eens en volg ons op Facebook en Instagram! | | We richten ons zowel tot nieuw geïnteresseerden als tot reeds ervaren pastoraal aangestelden, vrijwilligers en godsdienstleerkrachten die op zoek zijn naar bijscholing. Deze laatste drie groepen zijn trouwens ook heel welkom aan het HIGW om ons team van leergroepbegeleiders te versterken. Met hun kennis en ervaring kunnen ze studenten inspireren. Omgekeerd ervaren leergroepbegeleiders de lessen vaak ook als een welkome opfrissing en de leermomenten met studenten als een verrijkende uitwisseling." | Voor iedereen | | PXL-Education, Universiteit Hasselt en AUHL willen samen leerkrachten, directies en onderwijsondersteuners uit het basis- en secundair onderwijs inspireren en enthousiasmeren om het STEM-verhaal vorm te geven tot op de klasvloer. Ontdek daarom op deze gratis inspiratiedag STEM een mogelijk kader voor STEM-projecten, hoe evalueren en vooral veel concreet didactisch materiaal om creatief aan de slag te gaan. Er zijn workshops voor kleuter-, lager en secundair onderwijs. | Het volledige programma vind je hier. ► | Doelgroep: Leerkrachten, directies en onderwijsondersteuners kleuter-, lager en secundair onderwijs | ► | Wanneer: Zaterdag 7 maart 2020 van 8u30 tot 13u00 met aansluitend een gratis broodjeslunch | ► | Locatie: PXL-Education | campus Vildersstraat | Vildersstraat 5 | 3500 Hasselt | ► | Inschrijven: Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht | Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen, STEM Woensdag 25 maart 2020 (herhaling) van 09.00 tot 11.30 uur Doelgroep: iedereen die te maken krijgt met een IAC in het gewoon onderwijs: directeur, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, ondersteuner, pedagogisch begeleider. Kwaliteitsvolle Individueel Aangepaste Curricula (IAC) zijn een belangrijke stap in de richting van inclusief onderwijs. IAC plaatsen scholen voor nieuwe uitdagingen en nieuwe vragen. Ze dagen scholen uit om stil te staan bij het vormgeven van hun zorgbeleid en leerlingbegeleiding voor leerlingen in al hun diversiteit. We willen tijdens dit informatiemoment stilstaan bij de volgende items: ► | Zorgplan of IAC-plan? | ► | Wat is GC (gemeenschappelijk curriculum)? | ► | Wat zijn individueel aangepaste curricula? | ► | GC en getuigschrift | ► | IAC en studiebekrachtiging | ► | Terminologie KathOndVLa | ► | Verschil GV en V | ► | Visie IAC / inclusie | ► | Basisinfo IAC | ► | Het IAC-plan | ► | De rol van de verschillende actoren betrokken bij een IAC | ► | De realisatie van individueel aangepaste curricula aan de hand van een IAC-plan | ► | De ondersteuning van leerlingen met een IAC | ► | Het toekomstperspectief van jongeren met een IAC | Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen | | Liefde is troost in droefheid, stilte in tumult, rust in onrust, hoop in wanhoop. Henry Drummond | Voor iedereen Bewegingsvriendelijke en gedeelde speelplaatsen Informatie - handig filmpje forallrubrics Wil je graag op een digitale wijze met rubrics werken? Bekijk dan dit filmpje. Het helpt je bij het maken van rubrics op forallrubrics. Voor iedereen, Lichamelijke opvoeding ► | Doelgroep: voor (coördinerende) directeurs, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, beleidsmedewerkers, leerkrachten, ondersteuners, clb-medewerkers, ouders, … alle geïnteresseerden die inclusie mee vorm willen geven in het onderwijs | ► | Prijs: € 90,00 (inbegrepen lunch en een geschenk op het einde van de dag) | ► | Schrijf je in | Voor iedereen Handleiding Iedereen Leest voor anderstaligen Iedereen Leest heeft een handleiding met leuke werkvormen uitgewerkt voor leraren die Nederlands aan anderstaligen onderwijzen. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen, OKAN Op alle momenten van ons moderne leven speelt internet een rol. Ook in de religieuze wereld. Geloof kan online gevonden worden. Het internet is veel meer dan een plek om informatie op te zoeken over het geloof of om filmpjes te vinden die aanzetten tot nadenken. Ben jij ook benieuwd hoe je de digitale weg kan gebruiken in het pastorale werkveld of voor je eigen spiritualiteit? Hoe je bruggen kan bouwen tussen de fysieke en de digitale werkelijkheid? | | Tijdens deze avond neemt Nikolaas Sintobin sj ons mee in die zoektocht. Hoe kan je als christen op een zinvolle manier bezig zijn in de digitale omgeving? Of je nu catechist, leerkracht, of pastor bent, of gewoon geïnteresseerd bent in de mogelijkheden van het internet, je zal er met een nieuwe blik naar leren kijken. Bovendien zal je kennismaken met enkele concrete digitale initiatieven. Meer informatie & inschrijven | Voor iedereen STOS is een project waarbij scholen onder begeleiding van deskundigen leren kijken naar manieren om kostenbesparend te werken. Het gaat over schoolfacturen, maar ook over veel meer dan dat. We willen een warme oproep doen aan Limburgse scholen voor dit project. Inschrijven voor een traject in het schooljaar 2020-2021 kan nog tot 31 maart. Meer info op https://www.aanpakschoolfacturen.be/. Voor iedereen Conferentie ‘Iedereen leest’ – 11 februari 2020 2020 wordt opnieuw het jaar van begrijpend lezen! En dat zet Iedereen Leest graag in de kijker op haar conferentie over het belang van leesbevordering. Deze vindt plaats op dinsdag 11 februari 2020 in Vooruit in Gent. De dag is bedoeld voor leesbevorderaars, onderwijsexperts, beleidsverantwoordelijken en iedereen die werk wil maken van een inclusief en versterkt leesklimaat. ► | Hoe kunnen we de impact verhogen van leesbevordering? | ► | Wat zijn bepalende succesfactoren en welke valkuilen keren te vaak terug? | Deze en andere vragen zijn de rode draad doorheen de dag waarop wetenschappers (o.m. neuropsychologe Elke Geraerts, Roel van Steensel van VU Amsterdam) en auteurs (Bart Moeyaert en Alex Boogers) uit binnen- en buitenland over heersende maatschappelijke uitdagingen debatteren en bespreken welke rol leesbevordering hierin kan spelen. Jeugdboekenmaand – van 1 tot 31 maart 2020 | | Het nieuwe jaar begin je toch gewoon met een boek ... en dan nog eentje om het af te leren en dan misschien nog een kleintje, maar dat is dan echt het allerlaatste ... Of toch niet? Want In 2020 staat met de lente de Jeugdboekenmaand weer voor de deur. Het thema is kunst. Kunst prikkelt de fantasie en verbeelding en spreekt alle zintuigen aan. | Boekenbingo Daag je leerlingen uit met een heuse boekenbingo. Zo kunnen ze op zoek gaan naar een boek waarin een dier een belangrijke rol speelt, of een boek met een locatie in de titel. Ze maken hun rijtje vol met een boek over vriendschap of eentje met maximum drie kleuren op de cover. Er is zowel een versie voor kinderen als voor volwassenen. Bingo! Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Voor iedereen, Taal Voor iedereen Vertrekkend vanuit het brede kader van beleidsvoerend vermogen leggen we klemtoon op de kracht van gedeeld en dialoog leiderschap. We zoeken samen hoe je het aangereikte kader kan hanteren om jezelf als leidinggevende te versterken en op termijn te implementeren als een schoolcultuur. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen | | En wanneer stopt het nu eens, al die verandering? Moeten we ons dan bezig houden met verandering? Verandering geeft kansen Kansen zorgt voor verandering Geluk groeit als je het deelt | Drie dagen actieve werkwinkels Drie dagen verdiepende trajecten Drie dagen boeiende referaten Drie dagen ontmoetingskansen en netwerking Drie dagen tijd Drie dagen vol ideeën om aan de slag te gaan in je school Drie dagen inspiratie met groeikansen voor jou als directeur Drie dagen ... om niet te missen Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs In de maand maart organiseren we in elke regio een inforonde voor het secundair onderwijs. De actuele thema’s zijn intussen bekend. Er is geen inforonde voor het basisonderwijs. Meer info en inschrijven: Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Netwerk directies Taal & cultuur 19 maart 2020
Voor directeurs van scholen die in de toekomst het Domein Taal & cultuur willen aanbieden is er op 19 maart 2020 in de voormiddag, om 9.30 uur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt, een regionaal netwerk met een vertegenwoordiger van de Dienst Curriculum & vorming en onze regionale vertegenwoordigers. Noteer alvast deze datum in je agenda. Meer precieze agendapunten ontvang je later. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Tot en met 1 maart 2020 kunnen directeurs en ICT-coördinatoren inschrijven om deel te nemen aan IDP 2020, voor het vierde en zesde leerjaar. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Leermiddelen in het kader van Zin in leren! Zin in leven! vormen nooit een doel op zich maar staan ten dienste van het bereiken van de doelen in de focus. Belangrijke leermiddelen voor goed begrijpend leesonderwijs zijn ... Gewoon basisonderwijs Leerlingenevaluatie houdt alle leraren bezig: Wat moet/mag? Wat is zinvol? Hoe kan je efficiënt evalueren tijdens de les bewegingsopvoeding? Deze module biedt handvatten voor leraren om na te denken over evaluatie en communicatie. Deze workshop is een herneming van de workshop van 17/1/2020. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | De uitbreiding 0 tot 2,5 jaar staat sinds augustus 2019 online. Als gebruiker (bu)bao willen we je beluisteren, je bedenkingen en vragen meenemen als we de uitbreiding een laatste keer herwerken. Eind juni 2020 maken we de uitbreiding 0 tot 2,5 jaar definitief. Op 14 februari 2020 van 9.30 tot 15 uur vindt een reflectiedag plaatsbij Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Guimardstraat 1 in Brussel. | Gewoon basisonderwijs Gevoelsmonstertjes 14 februari: de dag van de geliefden. Misschien hebben enkele van jouw leerlingen ook al een vriendje of vriendinnetje. Al zullen niet al je leerlingen in de zevende hemel zijn. Laat ze hun gevoelens onder woorden brengen, dankzij de emotiemonstertjes die je via Klasse kunt downloaden. Ze zetten de deur op een kier voor een goed gesprek … bij kaarslicht? Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Het leerbezoek wil leerkrachten kennis laten maken met het buitengewoon secundair onderwijs (didactiek in de klas – samenwerkingsverbanden tussen leerkrachten). Doel is om tussen de deelnemers uitwisseling van ervaringen mogelijk te maken en haalbare transfer naar de eigen praktijk af te leiden en uit te proberen. In een later ‘terugkommoment’ worden ervaringen en effecten uitgewisseld. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Worstel je nog met de Gemeenschappelijke leerplannen? Wil je meer informatie over het gebruik van verbreding en verdieping in het kader van onderwijsloopbaanbegeleiding? Wil je het ‘Leren leren’ van je leerlingen ondersteunen of inzetten op de vorming van je leerlingen in de B-stroom? Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert een nieuwe reeks nascholingen in de regio’s om je te ondersteunen bij de uitwerking van de modernisering. Daarnaast kun je nog steeds inschrijven voor teamgerichte sessies op jouw school of scholengemeenschap. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Als lid van het ondersteunend personeel ben je voortdurend in communicatie met leerlingen, ouders en collega’s en kan je weleens verzeild raken in een conflictsituatie. Je gesprekspartner kan verbaal aanvallend uit de hoek komen, zijn frustratie uiten of dreigen met erger. In deze situatie loop je het risico dat de onenigheid escaleert. In deze sessie leer je om hiermee om te gaan. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Op 1 september 2021 start de modernisering so in de tweede graad met meer dan 60 nieuwe studierichtingen. Half maart starten we met het schrijven van de leerplannen voor die tweede graad, zowel voor de algemene vorming als voor de richtingspecifieke vorming. Voor elke leerplancommissie plannen we een startvergadering (halve dag) op 11 en 12 maart en vijf werkvergaderingen in de periode maart-oktober. Ook voor die leerplancommissies doen we graag een beroep op leraren. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Columbus is een digitale tool voor jongeren in de derde graad secundair onderwijs die hun studiekeuzeproces wil versterken. Werk jij binnen de school al met Columbus, in het kader van onderwijsloopbaanbegeleiding en wil je graag ervaringen uitwisselen met andere scholen die de tool gebruiken? Of werk je er nog niet mee, maar ben je nieuwsgierig naar de ervaringen van de anderen? Dan is deze overleggroep iets voor jou. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Op donderdag 12 maart 2020 organiseren we dag 2 van ‘Start to teach’. De gastspreker in de voormiddag is Tim Surma, auteur van het boek ‘Wijze lessen’. Hij neemt ons mee in de rol van de leraar (m/v) in de klas om het leren van een groep leerlingen te ondersteunen. Hij steunt hierbij op de twaalf principes voor effectieve instructie, die gebaseerd zijn op bevindingen uit twee wetenschapsvelden: de cognitieve psychologie en lerareneffectiviteitsstudies. Deze twaalf principes vormen de bouwstenen voor een effectieve les. In de namiddag kan je in gesprek gaan met je vakbegeleider. Indien je aanwezig was op dag 1, dan moet je je niet opnieuw inschrijven en word je automatisch verwacht op dag 2. Kon je niet aanwezig zijn op dag 1, dan moet je je inschrijven voor dag 2. Vergeet niet de vakbegeleider te vermelden die je wenst te spreken. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Nascholing – Terreinwerk 1ste graad In het nieuwe leerplan aardrijkskunde/ruimte van de eerste graad lezen we dat 'leerlingen gegevens kunnen verzamelen aan de hand van terreintechnieken', dat 'leerlingen op gepaste wijze hulpmiddelen gebruiken om een terreinstudie uit te voeren', dat 'leerlingen via een terreinstudie relaties onderzoeken' ... leerlingen moeten dus zelf aan de slag op het terrein! Het terrein is ons labo. In deze nascholing geven we je tips en tricks om aan de slag te gaan. Datum: donderdag 5 maart 2020 Plaats: St-Martinus EG Ursulinenstraat 2 3540 Herk-de-Stad Extra info: ► | We gaan aan de slag op het terrein in de omgeving van een school en geven tips en tricks bij de bijbehorende leerplandoelen. | ► | Breng je laptop en een mobile device (smartphone of tablet) mee. | ► | De activiteit gaat deels buiten door. | Leerplanstudie van het nieuwe leerplan 1ste graad Als leraar 1ste graad ben je volop bezig je het nieuwe leerplan eigen te maken. De leerplandoelen laten heel wat ruimte voor eigen interpretatie en dus ook voor een creatieve en schooleigen invulling. Dit biedt heel wat kansen, maar wij merken dat dit ook heel wat vragen en onzekerheden oproept: is het dat wel wat men bedoelt? Zijn wij wel goed bezig? Vanaf deze nieuwsbrief voeren we een vast item in, waarin we telkens enkele conceptuele doelen uit het nieuwe leerplan omstandig omschrijven (en daarbij de link leggen naar de procedurele en andere conceptuele leerplandoelen). Voorstelling fietsbarometer - 19 februari 2020 in Hasselt Fietsbarometer is een project van de UGent met een projectsubsidie van de Vlaamse Overheid (Departement Economie, Wetenschap en Innovatie). Deelname voor de scholen is gratis. Via een online platform geven de leerlingen hun schoolmobiliteit in. Daarna kunnen de eigen data door de leerlingen verwerkt worden in ofwel een gisviewer (gericht naar 1ste graad) of een webGIS omgeving (gericht naar 2de en 3de graad). Vanaf maart 2020 is het pakket beschikbaar voor o.a. leraars aardrijkskunde, MaVo of PAV. Om op weg te helpen organiseren we in elke provincie een nascholingsmoment. Zo ben je als leraar perfect voorbereid om later in de klas aan de slag te gaan. Lees verder ... Nascholing terreintechnieken 1ste graad, 3, 5 of 12 maart 2020 In het nieuwe leerplan aardrijkskunde 1ste graad en natuur, ruimte & techniek 1ste graad is er veel aandacht voor terreinwerk. Daarover worden veel vragen gesteld: welke technieken kun je zoal gebruiken, hoe ver/diep moet je gaan met deze technieken, hoe die koppelen aan de theorie en onderzoekend leren? We richten daarom in maart 2020 een nascholing in, waarbij we naast theorie ook hands on aan de slag gaan. Lees verder ... Actualiteit: Ge(o)beurtenissen nieuwe stijl! Zoals aangekondigd in het jaarboek De Aardrijkskunde 2018 kan iedereen meewerken aan een gemeenschappelijke online-kaart voor de actualiteit. We willen we ge(o)beurtenissen – vroeger analoog in het jaarboek - een digitaal platform geven dat gedragen wordt door onze geo-gemeenschap. Er zijn reeds voorbeelden van dergelijke digitale actua’s ... Lees meer Gewoon secundair onderwijs, Aardrijkskunde Informatie nieuwe pedagogisch begeleider Via deze weg stel ik me graag voor als nieuwe pedagogisch begeleider beeld, Plastische opvoeding, expressie. Sinds januari heb ik de fakkel overgenomen van Anne Dewulf. Ik hoop met jullie een even inspirerende samenwerking uit te bouwen en wens Anne veel succes toe. Dag van het Beeld op 20 maart 2020, Antwerpen: Hoe kun je leerlingen actief laten beschouwen? Hoe prikkel je leerlingen om breder naar kunst en cultuur te kijken? Hoe laat je leerlingen kunst beleven? Dit zijn slechts enkele vragen die je als leerkracht beantwoordt tijdens de lessen waarbij je actief met leerlingen beschouwend werkt rond kunst en cultuur. Tijdens deze vorming verken je in de voormiddag werkvormen specifiek gericht op het beschouwen (waarnemen). In de namiddag gaan we actief aan de slag in het MAS. Save the date: ► | In april wordt een vorming gepland in verband met ‘breed evalueren’ van het vak Beeld (P.O.) | ► | Eind mei komt er een vorming in ‘Villa Verbeelding” omtrent illustraties | Alle documenten die vorig jaar werden opgesteld naar aanleiding van het nieuwe leerplan staan nog steeds online en vinden jullie via volgende link: nieuwe leerplannen Beeld Gewoon secundair onderwijs, Esthetica, Expressie, Kunst & creatie, Plastische opvoeding | | Krokusmaandag 24 februari 2020 Het thema is ‘Beproeving’. Drie Europese films belichten en actualiseren het thema: ► | Darkest Hour (2017) van Joe Wright | ► | Cold War (2018) van Pawel Pawlikowski | ► | La prière (2018) van Cédric Kahn | | Gewoon secundair onderwijs, Esthetica Nascholing - Actief Historisch Denken: activerende didactiek voor het geschiedenis onderwijs (door Dr. Harry Havekes) – vrijdag 14 februari 2020 Actief Historisch Denken: activerende didactiek voor het geschiedenis onderwijs (door Dr. Harry Havekes) – vrijdag 14 februari 2020, 9.30 – 12.30 uur, Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt. Harry Havekes, de Nederlandse vakdidacticus en auteur van de boeken Actief Historisch Denken komt naar Hasselt voor een sessie. Ben je op zoek naar werkvormen om de leerlingen aan te zetten tot actief historisch denken? Wil je aan de slag met begrippendidactiek? Wil je werken met beeld en het inlevingsvermogen van de leerlingen prikkelen? Dan is deze nascholing zeker een must voor jou! Inschrijven en meer info vind je hier. Nascholing – Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken differentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, vanuit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Lezing ► | De herontdekking van de klassieken in de hedendaagse kunst: lezing door Felix Claus – donderdag 20 februari 2020, 20 uur, Auditorium van het Gallo-Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren. | Tentoonstellingen ► | NIEUW! Het nieuwe Oude Rome (vanaf 6 februari 2020 in het Museum Kunst & Geschiedenis, Brussel) De maquette van het Oude Rome is gerestaureerd en gedigitaliseerd. Via virtual reality ontmoeten je leerlingen enkele inwoners en verkennen ze de straten en beroemde gebouwen van de eeuwige stad. https://www.artandhistory.museum/nl/exhibitions/la-maquette-de-rome | ► | NIEUW! Workshop ‘Archeoloog@work’ (Gallo-Romeins Museum, Tongeren) Vanaf 1 maart 2020 kan je in het museum terecht voor een nieuw educatief programma ‘Archeoloog@work’. Jongeren onderzoeken vondsten van een Romeinse stadswoning. | ► | (herhaling) DACIA FELIX. Het roemrijke verleden van Roemenië – 19 oktober 2019 tot 26 april 2020, Gallo-Romeins Museum Tongeren In 106 na Christus breidden de Romeinen hun Imperium Romanum uit tot de provincie Dacia, het huidige Roemenië. In het kader van Europalia haalde het Gallo-Romeins Museum nog nooit vertoonde goud- en zilverschatten naar België. Ontdek wat Romeinen, maar ook Grieken, Scythen en Kelten naar Dacia dreef! Meer info vind je hier. | ► | (herhaling) CROSSROADS. Reizen door de Middeleeuwen – 27 september 2019 tot 29 maart 2020, Museum Kunst en Geschiedenis Brussel Volksverhuizingen over lange afstanden, nieuwe politieke structuren, klimaatverandering, religieuze conflicten, verschuivende markten, … De bewogen tijden van de late oudheid en de vroege middeleeuwen (ca. 300-1000) vertonen meer overeenkomsten met onze moderne wereld dan we zouden vermoeden. In West-Europa wordt deze periode vaak aangeduid als de ‘donkere eeuwen’. Ten onrechte: tal van historische bronnen en artefacten bewijzen dat er in dit tijdvak veel uitwisselingen en contacten waren: reizen, handel, diplomatie en gewapende conflicten... Diverse voorwerpen, van Merovingische sieraden tot perkamentmanuscripten met runenschrift en van gouden munten van Byzantijnse keizers tot Koptisch textiel met verbluffende kleuren en motieven, onthullen deze culturele uitwisseling. | Didactiek en materiaal ► | (herhaling) Hermes, het tijdschrift van de Vlaamse Vereniging voor leraren geschiedenis In januari 2020 verscheen de eerste Hermes van dit jaar. Het vernieuwde tijdschrift van de VVLG bevat onder andere artikels over de krachtlijn historische vraagstelling, Games in de geschiedenisles, agency, multiperspectiviteit enzovoort. Neem ook een kijkje op de nieuwe website: www.vvlg.be Leden van de VVLG krijgen toegang tot de website en 4 nummers van Hermes. Info vind je hier. | Gewoon secundair onderwijs, Geschiedenis Netwerk GOK-coördinatoren – 13 maart 2020 – 13.30-16 uur Halverwege de GOK-cyclus kijk je als school terug naar je gestelde doelen. Hoe kan je je doelen en mogelijke effecten evalueren? We reiken mogelijkheden aan om dit te doen. Door uitwisseling van goede praktijken versterk je elkaar bij gestelde vragen. Op basis van onze bevraging in januari zoomen wij in op de evaluatie van doelen en de mogelijkheden om effecten in kaart te brengen. We geven je de stand van zaken mee in het kader van GOK – wat op dat moment gekend is – en voorzien ruimte om ook goede praktijkvoorbeelden uit te wisselen. Gewoon secundair onderwijs, GOK Nascholingen regio Limburg 2019-2020 ► | (herhaling) Dag van de talen, donderdag 5 maart 2020, van 9 tot 16 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt Schrijf in voor derde Dag van talen! Sessies over coöperatieve leerstrategieën, poëzie lezen en uitdagend lesgeven aan cognitief sterke leerlingen staan onder andere op het programma. Inschrijven en meer info over de werkwinkels vind je hier. | ► | (herhaling) Groepswerk evalueren – donderdag 19 maart 2020, van 13 tot 16 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 uur in Lincka. | ► | (herhaling) Breed evalueren - donderdag 14 mei 2020, van 13.30 tot 16 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen. Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 tot 16 uur. Inschrijven kan weldra hier. | Dag van de talen - 5 maart | | DON’T WORRY, BE HAPPY Want bij de Dag van de Talen kies je lekker veel workshops.
Weg met die keuzestress dus! Laat je gaan en open 1, 2, ja zelfs 3 deuren naar inspirerende workshops! Een gezamenlijk opwarmertje met coöperatieve werkvormen krijg je er gratis bovenop! | ► | Wil je met een frisse duik starten? Duik dan in de digitale iToolbox vol met apps. Kun je daarna nog een uitdaging aan? Maak dan een echte CLIL-les mee. Afsluiten doe je met iets creatiefs, een narratief bordspel, bijvoorbeeld. Waarom niet, YOLO! | ► | Of begin je de dag liever creatief? Dat kan met booksnappen! Vervolgens kun je ontdekken hoe je leerplangericht kunt evalueren zonder cijfers. Van een uitdaging gesproken! En, oh ja, als afsluiter kun je je helemaal actief laten gaan met de boîte à outils plein d’astuces, solutions et matériel pour motiver les élèves. Wij houden je niet tegen, vas-y! | ► | Ben je meer het klassieke type? Spring dan eens binnen bij de workshop Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau. Houd je ook van een uitdaging? Ga dan voluit voor cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven. Ad omnem gustibus! | Nascholing – Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken differentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, vanuit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Oproep Task force Grieks! Task force Grieks: een gezamenlijk initiatief van Toon Van Hal (KU Leuven), Reinhart Ceulemans (KU Leuven), Evelien Bracke en Katja De Herdt (UGent). We ontvingen onderstaand bericht dat we jullie van harte aanbevelen: “Beste collega’s Grieks, Op een recente meeting in Leuven werd duidelijk dat er nood is aan actie samen voor het vak Grieks. De universiteiten van Gent en Leuven slaan alvast de handen in elkaar, maar de actieve inbreng van zoveel mogelijk leerkrachten is echt nodig. Met dit berichtje zouden we je van harte willen aanmoedigen om via de link digitaal (en gewoon van thuis uit) bij te dragen aan één van de reeds genomen initiatieven. (Van prioritair belang is de ontwikkeling van een wervende website voor het Grieks.) https://docs.google.com/document/d/1nicupzrKfv9sdKKSv37CIgzyHFA8RLbT9BtVo49n8r0/edit te overwegen deel uit te maken van de gezamenlijke task force Grieks. Deze task force zal voor het eerst samenkomen op de Blandijn aan de UGent, op woensdag 11 maart om 14.30 tot 16 uur, in de faculteitszaal (eerste verdieping). Graag een seintje aan Evelien.Bracke@Ugent.be, zodat we kunnen inschatten hoeveel collega's zullen komen. Alle belangstellenden zijn van harte welkom. Tijdens deze vergadering zullen we ons onder meer buigen over alle digitale ideeën, die vanaf nu hopelijk zullen toestromen! Vriendelijke groeten en tot gauw!" Lezingen ► | De herontdekking van de klassieken in de hedendaagse kunst: lezing door Felix Claus – donderdag 20 februari 2020, 20 uur, Auditorium van het Gallo-Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren. | ► | Justius Lipsius (1547-1606) als uitgever van Tacitus: lezing door Jeanine De Landtsheer – dinsdag 11 februari 2020, MSI 00.20, Erasmusplein 1, 3000 Leuven (NKV Vlaams-Brabant). | ► | Ovidius – Metamorfosen herontdekken: lezing door Prof. Dr. Jan Papy – woensdag 12 februari 2020, 19 tot 22 uur, Leeszaal Oost-Aziëbibliotheek, Universiteitsbibliotheek Leuven, Ladeuzeplein 21, Leuven (inschrijven via het Davidsfonds) | Tentoonstellingen ► | NIEUW! Het nieuwe Oude Rome (vanaf 6 februari 2020 in het Museum Kunst & Geschiedenis, Brussel) De maquette van het Oude Rome is gerestaureerd en gedigitaliseerd. Via virtual reality ontmoeten je leerlingen enkele inwoners en verkennen ze de straten en beroemde gebouwen van de eeuwige stad. https://www.artandhistory.museum/nl/exhibitions/la-maquette-de-rome | ► | NIEUW! Workshop ‘Archeoloog@work’ (Gallo-Romeins Museum, Tongeren) Vanaf 1 maart 2020 kan je in het museum terecht voor een nieuw educatief programma. ‘Archeoloog@work’. Jongeren onderzoeken vondsten van een Romeinse stadswoning. | ► | (herhaling) OVIDIUS IN METAMORFOSE – 21 november 2019 – 16 februari 2020, elke dag van 10 tot 17 uur, Universiteitsbibliotheek, Mgr. Ladeuzeplein 21, 3000 Leuven. Een tentoonstelling over het leven en werk van Ovidius met veel aandacht voor de Metamophoses. Meer info lees je hier. Er is ook een educatief dossier, zodat je het bezoek aan de tentoonstelling in de klas kan voorbereiden. | ► | (herhaling) DACIA FELIX. Het roemrijke verleden van Roemenië – 19 oktober 2019 tot 26 april 2020, Gallo-Romeins Museum Tongeren In 106 na Christus breidden de Romeinen hun Imperium Romanum uit tot de provincie Dacia, het huidige Roemenië. In het kader van Europalia haalde het Gallo-Romeins Museum nog nooit vertoonde goud- en zilverschatten naar België. Ontdek wat Romeinen, maar ook Grieken, Scythen en Kelten naar Dacia dreef! Meer info vind je hier. | Nascholingen ► | Doorprik de mythe! – vrijdag 20 maart 2020, afdeling Grieks UGent. De afdeling Grieks van de Universiteit Gent organiseert een ‘onderzoeksfestival’ voor scholen met de focus op het versterken van onderzoekscompetenties in de hogere jaren (vierde, vijfde en zesde jaar). De leerlingen Grieks maken kennis met de inhoud van universitair onderzoek en doorprikken op die manier bekende mythes over de doelstellingen, het nut en de interdisciplinariteit van literair en taalkundig onderzoek. Info over de workshops en inschrijven kan via deze link. | ► | Dag van het Grieks – woensdag 29 april 2020, Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2 te 9000 Gent. Na het overdonderende succes van de Griekse dag in 2018, waaraan ook meer dan 1000 leerlingen deelnamen, is het tijd voor een nieuwe leerkrachteneditie. Op woensdag 29 april verwelkomen we alle Vlaamse leerkrachten Grieks op een inspiratiedag in Gent. Dit is een gezamenlijk initiatief van de UGent, de KU Leuven en de pedagogische begeleidingsdiensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en GO!. Niemand minder dan de befaamde Britse classica Edith Hall zal de dag openen met een lezing over de democratisering van het klassieke talenonderwijs vandaag en morgen. Nadien kunnen de deelnemers twee werkwinkels kiezen uit een ruim aanbod dat alle graden van het onderwijs Grieks bestrijkt. Van nieuwe handboeken over Aristoteles-voor-jongeren tot een TeachMeet over creatieve werkvormen: er is voor elk wat wils. Ook leerkrachten Latijn zijn van harte welkom op deze dag. Meer info vind je hier. | Varia ► | Nieuw boek van Kristien Hulstaert, Kobe Kennes & Dennis Lenders, Verzen tot leven lezen Voor leerlingen Latijn vormt de overgang van proza naar poëzie weleens een zware cesuur. Alles lijkt plotseling anders: de uitspraak van het Latijn, de indeling in woordgroepen, de strategie om een tekst te doorgronden. En voor datgene waar het om gaat – poëzie beleven – blijft vaak weinig lestijd over. Dit boek vormt een pleidooi voor continuïteit in de didactiek van prosodie, metriek en leesmethode. Vanuit diverse invalshoeken stellen de auteurs leerlijnen en concreet lesmateriaal voor om leerlingen stap voor stap de eigenheid van de Latijnse poëzie te laten ontdekken. Het werk van de veel gelezen dichters Ovidius en Vergilius neemt hierbij een centrale plaats in. https://www.skribis.be/nl/verzen-tot-leven-lezen.html F Kobe Kennes komt ook naar de Dag van de talen (Hasselt) met een sessie over Latijnse poëzie. Via deze link vind je meer info en kan je inschrijven. | Gewoon secundair onderwijs, Klassieke talen Nascholing – BASISOPTIE SPORT A- en B-stroom: leerplanvoorstelling en netwerk ► | A-stroom (en eventueel B-stroom): Woensdag 29 april 2020, van 9 tot 12 uur: Tulpinstraat 75, Hasselt. Omdat heel wat doelen van het leerplan A-stroom overeenkomen met die van het leerplan B-stroom, zijn leraren die beide basisopties geven hier welkom. De toelichting van het wetenschappelijk gedeelte dient echter uitsluitend voor de A-stroom. Deze sessie is ook interessant voor leraren wetenschappen. Als je enkel de basisoptie in de B-stroom zal geven, dan is onderstaande nascholing voor jou interessanter. Je kan je hier inschrijven. | ► | B-stroom: Woensdag 6 mei 2020: van 9.30 tot 12 uur: Heilig-Hartinstituut Kessel-Lo (vergaderzaal), Jozef Pierrestraat 56, 3010 Kessel-Lo (vlot bereikbaar met de trein). Je kan je hier inschrijven. | ► | Het netwerk: Heb je interesse in het netwerk? De eerste sessie zal plaatsvinden op maandag 11 mei: van 13 tot 15 uur: Heilig-Hartinstituut Kessel-Lo (vergaderzaal), Jozef Pierrestraat 56, 3010 Kessel-Lo (vlot bereikbaar met de trein). De doelgroep voor het netwerk bestaat uit leerkrachten/directies die samen willen nadenken en ideeën uitwisselen over zowel de inrichting als de inhoud van de basisoptie sport. Je kan je hier inschrijven. | Nascholing – Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Netwerk Lichamelijke opvoeding Van harte welkom op één van de L.O.-netwerken, een uitgelezen moment om met collega’s van andere scholen van gedachten te wisselen en materialen te delen. Graag ontmoet ik er de vakhoofden, samen met een collega van de vakgroep L.O. (liefst uit de eerste graad). Wat staat op de agenda? Daarvoor baseer ik me op de wensen die de aanwezige leraren vorig jaar aangaven. Je kan hieruit kiezen: ► | Uitwisselen van taakkaarten en rubrics, ondersteunende rollen. | ► | Bespreken van ervaringen/jaarplanning op basis van het nieuwe leerplan in de eerste graad. | Een week vooraf zal ik je in een e-mail vragen om vooraf een keuze te maken uit enkele onderwerpen. De data waaruit je kan kiezen zijn: ► | Maandag 10 februari 2020, van 13 tot 16 uur: Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt | ► | Donderdag 5 maart 2020, van 13 tot 16 uur: Atlascollege, Genk | ► | Woensdag 25 maart 2020, van 13 tot 16 uur: Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt | ► | Maandag 20 april 2020, van 13 tot 16 uur: Mosa-RT, Maaseik. | Als je dat wenst mag je ook voor een netwerk in regio Antwerpen kiezen, bv. in Mol. ► | 3 maart 2020, 13.30 – 16 uur: Mol: Sint-Jan Berchmanscollege, Jakob Smitslaan 36. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Lichamelijke opvoeding In deze netwerksessie gaan we dieper in op de verschillende vormen van evaluatie in het vak mens en samenleving. We gaan na welke evaluatievormen passen bij de doelstellingen uit het leerplan. We reiken enkele theoretische kaders aan met betrekking tot evaluatie en oefenen samen het gebruik hiervan binnen het vak mens en samenleving in. We passen dit ook toe op eigen evaluatiemateriaal. Aangezien het om een werksessie gaat, is het handig om je laptop mee te brengen. Om concreet aan de slag te gaan, vragen we je om je eigen evaluatiemateriaal mee te brengen. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Nascholingen en lerende netwerken MVT regio Limburg ► | Lerende netwerken Frans, Engels en Duits specifiek voor de 1ste graad en 2de/3de graad. - de data zijn geprikt en onze pedagogische begeleider Duits/Engels, David Monsecour, zal deze opnemen. Hier vind je een overzicht. Leren van en met elkaar. Waarom op elke school het warm water opnieuw uitvinden? #glurenbijdeburen #tousensemble | ► | Dag van de talen - 5 maart 2020 - Schrijf nu in. | ► | Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 uur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt. | ► | Leerplanvoorstelling Basisopties MT – 11 maart 9.30-12 uur of 6 mei (= herhaling) | ► | Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date | ► | Breed evalueren - 14 mei 2020 Wat is breed evalueren? Waarom zou je breed evalueren? Hoe kan dit een meerwaarde zijn voor het leerproces van mijn leerlingen? Tijdens deze nascholing lichten we op een interactieve manier het waarom, wat en hoe van breed evalueren toe. We denken samen na over de noodzaak om met breed evalueren aan de slag te gaan, we verkennen de verschillende invalshoeken en leggen de link naar onze klaspraktijk. Schrijf je in | Dag van de talen – 5 maart 2020 | | DON’T WORRY, BE HAPPY Want bij de Dag van de Talen kies je lekker veel workshops.
Weg met die keuzestress dus! Laat je gaan en open 1, 2, ja zelfs 3 deuren naar inspirerende workshops! Een gezamenlijk opwarmertje met coöperatieve werkvormen krijg je er gratis bovenop! | ► | Wil je met een frisse duik starten? Duik dan in de digitale iToolbox vol met apps. Kun je daarna nog een uitdaging aan? Maak dan een echte CLIL-les mee. Afsluiten doe je met iets creatiefs, een narratief bordspel, bijvoorbeeld. Waarom niet, YOLO! | ► | Of begin je de dag liever creatief? Dat kan met booksnappen! Vervolgens kun je ontdekken hoe je leerplangericht kunt evalueren zonder cijfers. Van een uitdaging gesproken! En, oh ja, als afsluiter kun je je helemaal actief laten gaan met de boîte à outils plein d’astuces, solutions et matériel pour motiver les élèves. Wij houden je niet tegen, vas-y! | ► | Ben je meer het klassieke type? Spring dan eens binnen bij de workshop Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau. Houd je ook van een uitdaging? Ga dan voluit voor cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven. Ad omnem gustibus! | Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 | Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. | Op 19 maart zal Dr. Jan T’Sas, licentiaat/master Germaanse Filologie, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen een navorming geven met als onderwerp “Groepswerk evalueren”. Jan bouwde zijn expertise o.a. op als leraar Nederlands in tso en bso. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten: wie evalueert? Met welke mogelijke doelen? Waarop legt u de focus en hoe pakt u dit het best aan? U maakt ook kennis met verschillende evaluatiemodellen en instrumenten. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 u ur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt . Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan? Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari. Breed evalueren – 14 mei 2020 – 13.30-16 uur Wat is breed evalueren? Waarom zou je breed evalueren? Hoe kan dit een meerwaarde zijn voor het leerproces van je leerlingen? Tijdens deze nascholing lichten we op een interactieve manier het waarom, wat en hoe van breed evalueren toe. We denken na over de noodzaak om met breed evalueren aan de slag te gaan en maken tijd om praktijkervaringen uit te wisselen. Informatie – Hoe eerlijk is groepswerk? Wat doe je als 1 leerling de kar trekt tijdens het groepswerk en de rest achteroverleunt? Hoe evalueer je deze samenwerking? Zet je taalsterkere leerlingen beter bij elkaar? Kunnen je leerlingen werken met een rubric? Hoe je die vragen en frustraties bij groepswerk ombuigt tot een productief proces vertelt Dr. Jan T’Sas (UAntwerpen) in dit artikel. 19 maart geeft hij hierover een nascholing in Hasselt. Inschrijven kan via deze link. Informatie - Klasopstelling Tijdens de voorbereiding van zijn of haar lessen heeft elke leerkracht wel het nodige denkwerk. Welk materiaal ga ik gebruiken, welke instructies hebben de leerlingen nodig, welke werkvormen zijn het meest geschikt om de doelen te bereiken, etc. Maar zitten je leerlingen wel goed? Informatie - Leren zichtbaar maken Kleuren gebruiken om leerlingen bewust(er) te maken van hun leerproces, al eens geprobeerd? Voorbeeld: je laat je leerlingen een taak maken. Zij schrijven in het zwart wat ze zelf weten, in het blauw waar ze het boek bij gebruikt hebben, in het groen waar ze hulp voor hebben gekregen van een medeleerling, in het rood wat ze fout hadden en verbeterd hebben, enz. Andere mogelijkheid: feedback over instructie niet gevolgd in één kleur, tekort aan voorkennis in een andere kleur, spellingsfout, etc. Zo krijgt de leerder snel een zicht welk type fouten hij het meeste maakt. Onderdelen die samen horen, worden in dezelfde kleur gezet. De kleuren helpen het geheugen. In een feedbackcultuur zal de leerling tijdens zijn leerproces aangeven wat zijn volgende stap is en mogelijk op de volgende vragen een antwoord kunnen geven: hoe beantwoord ik een soortgelijke vraag de volgende keer goed? Welke voorkennis moet ik paraat hebben? Welk stukje vraagstelling moet ik beter lezen? Welke antwoordstrategie moet ik inzetten? Enz. Ook hier kan de kleurenmethode gebruikt worden: ► | evaluatieopdracht maken in het zwart; | ► | nakijken in het rood; | ► | jezelf feedforward geven in groen. | Feedback is effectief als dit regelmatig terugkomt en er iets mee gebeurt. Vandaar bespreek je best de (moeilijkste) vragen en geven de leerlingen aan hoe deze fouten voorkomen kunnen worden. Leren van je fouten dus, leren van en met elkaar, feedback meenemen naar een volgende opdracht. Informatie - iToolbox Het internet is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Veel jongeren gebruiken het internet dagelijks. Ze doen dit vooral met mobile devices. Ook in het onderwijs heeft het internet een centrale plaats gekregen doorheen de jaren. Dit onder de noemer ICT. We moeten ICT integreren in het leerproces. Niet alleen het leerplan vraagt dit maar ook de jongeren zelf zijn vragende partij. Alleen is dit niet altijd even simpel zoals het lijkt. Steeds meer scholen investeren in nieuwe hardware zoals WIFI & mobile devices. Dit is voor vele scholen een grote kost. Maar mits de juiste keuzes kan je al veel bereiken. FAQ’s Evaluatie MVT Als begeleider MVT hebben we geprobeerd een zo duidelijk mogelijk antwoord te formuleren op jullie vragen over evaluatie. Uiteraard is voor elk antwoord nog ruimte voor aanvullingen en/of uitzonderingen. Wens je verduidelijking rond een onderdeel, wil je een afspraak maken om samen met je vakgroep hieromtrent verder te werken, mail ons gerust. Groetjes David Monsecour en Marlène Rasir Gewoon secundair onderwijs, Duits, Engels, Frans, Taal & cultuur Muziek - Stuurgroep-lerend netwerk muziek en muziek in Artistieke vorming Stuurgroep - lerend netwerk Muziek en muziek in Artistieke vorming Dinsdag 17 maart 2020 van 9 uur tot 11.30 uur Intussen is een goede start gemaakt, worden materialen en ideeën uitgewisseld. Elke vakleraar kan nog steeds aansluiten. De leraar maakt het verschil voor de leerling, maar bij wie kan de leraar terecht? Ook de leraar heeft behoefte om te leren, om materiaal uit te wisselen, om van gedachten te wisselen. Een stuurgroep - lerend netwerk geeft aan leraren veel mogelijkheden. Veel leraren zijn stevig verankerd in hun school, maar hebben toch het gevoel er alleen voor te staan. Er is heel wat professionaliteit en collegialiteit en toch ontbreekt iets. Leraren missen een klankbord als het gaat over de inhoud van hun eigen vak. In het slechtste geval is een leraar de enige op school die dat bepaalde vak geeft, in andere gevallen gaat het om een beperkt groepje collega’s. We hopen dat van elke scholengemeenschap één vertegenwoordiger kan deelnemen. Gewoon secundair onderwijs, Muzikale opvoeding Jeugdboekenmaand – van 1 tot 31 maart 2020 | | Het nieuwe jaar begin je toch gewoon met een boek ... en dan nog eentje om het af te leren en dan misschien nog een kleintje, maar dat is dan echt het allerlaatste ... Of toch niet? Want In 2020 staat met de lente de Jeugdboekenmaand weer voor de deur. Het thema is kunst. Kunst prikkelt de fantasie en verbeelding en spreekt alle zintuigen aan. | Dag van de Talen – 5 maart 2020 | | DON’T WORRY, BE HAPPY Want bij de Dag van de Talen kies je lekker veel workshops.
Weg met die keuzestress dus! Laat je gaan en open 1, 2, ja zelfs 3 deuren naar inspirerende workshops! Een gezamenlijk opwarmertje met coöperatieve werkvormen krijg je er gratis bovenop! | ► | Wil je met een frisse duik starten? Duik dan in de digitale iToolbox vol met apps. Kun je daarna nog een uitdaging aan? Maak dan een echte CLIL-les mee. Afsluiten doe je met iets creatiefs, een narratief bordspel, bijvoorbeeld. Waarom niet, YOLO! | ► | Of begin je de dag liever creatief? Dat kan met booksnappen! Vervolgens kun je ontdekken hoe je leerplangericht kunt evalueren zonder cijfers. Van een uitdaging gesproken! En, oh ja, als afsluiter kun je je helemaal actief laten gaan met de boîte à outils plein d’astuces, solutions et matériel pour motiver les élèves. Wij houden je niet tegen, vas-y! | ► | Ben je meer het klassieke type? Spring dan eens binnen bij de workshop Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau. Houd je ook van een uitdaging? Ga dan voluit voor cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven. Ad omnem gustibus! | Presentatie basisoptie Moderne talen – Wetenschappen – pool Moderne talen - 11 maart 2020, 6 mei 2020 (herhaling) Een nieuw jaar … nieuwe uitdagingen! Op 11 maart 2020 (of 6 mei 2020) presenteren we in Lincka het leerplan van de basisoptie Moderne talen – Wetenschappen (pool Moderne talen). Tijdens deze nascholing krijg je: ► | inzicht in de nieuwe leerplandoelen, | ► | tips om met het nieuwe leerplan aan de slag te gaan. | Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 u ur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt . Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan? Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari. Breed evaluaren - 14 mei 2020 Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen. Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 tot 16 uur. Boekenbingo Daag je leerlingen uit met een heuse boekenbingo. Zo kunnen ze op zoek gaan naar een boek waarin een dier een belangrijke rol speelt, of een boek met een locatie in de titel. Ze maken hun rijtje vol met een boek over vriendschap of eentje met maximum drie kleuren op de cover. Er is zowel een versie voor kinderen als voor volwassenen. Bingo! Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Nederlands Nascholing - Coördinatoren OKAN (Brussel) De eerstvolgende bijeenkomst van de coördinatoren OKAN in Brussel vindt plaats op woensdag 4 maart, van 9 uur tot 15 uur. Jullie kunnen hiervoor terecht bij Nathalie Vandenameele ( nathalie.vandenameele@katholiekonderwijs.vlaanderen) op de Dienst Lerenden. Vergeet niet je aanwezigheid aan haar te bevestigen. Nascholing - Uitwisselingsmoment tussen opvangpartners en onderwijspartners De Vlaamse Overheid organiseert een interessante studiedag rond opvang en onderwijs van OKAN-leerlingen op vrijdag 14 februari in het Hendrik Conscience-gebouw in Brussel (Koning Albert II-laan 15). De dag start om 9 uur. Op het programma staan er getuigenissen vanuit verschillende hoeken van ons land. Ook onze regio is mooi vertegenwoordigd. De studiedag is gratis, maar je moet wel inschrijven. Nascholing (livestream) – ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid Heb je concrete vragen over ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid? Dan kan jij die zelf stellen via livestream op 12 februari vanaf 19 uur aan Chris Weyns, ervaringsdeskundige polarisatie en verbinding, en Khalid Benhaddou, coördinator van het Netwerk Islamexperten. Je kan hiervoor ook anoniem op de website terecht: https://netwerkislamexperten.be/. Gewoon secundair onderwijs, OKAN Dag van de Talen – 5 maart 2020 | | DON’T WORRY, BE HAPPY Want bij de Dag van de Talen kies je lekker veel workshops.
Weg met die keuzestress dus! Laat je gaan en open 1, 2, ja zelfs 3 deuren naar inspirerende workshops! Een gezamenlijk opwarmertje met coöperatieve werkvormen krijg je er gratis bovenop! | ► | Wil je met een frisse duik starten? Duik dan in de digitale iToolbox vol met apps. Kun je daarna nog een uitdaging aan? Maak dan een echte CLIL-les mee. Afsluiten doe je met iets creatiefs, een narratief bordspel, bijvoorbeeld. Waarom niet, YOLO! | ► | Of begin je de dag liever creatief? Dat kan met booksnappen! Vervolgens kun je ontdekken hoe je leerplangericht kunt evalueren zonder cijfers. Van een uitdaging gesproken! En, oh ja, als afsluiter kun je je helemaal actief laten gaan met de boîte à outils plein d’astuces, solutions et matériel pour motiver les élèves. Wij houden je niet tegen, vas-y! | ► | Ben je meer het klassieke type? Spring dan eens binnen bij de workshop Latijnse poëzie metrisch lezen op woordniveau. Houd je ook van een uitdaging? Ga dan voluit voor cognitief sterke leerlingen uitdagend lesgeven. Ad omnem gustibus! | Groepswerk evalueren (Jan T’ Sas) – 19 maart 2020 Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13 tot 16 u ur in de Tulpinstraat 75 in Hasselt . Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. PAV in zicht - 30 april 2020 | | Vanaf 17 januari heb je de mogelijkheid om je in te schrijven voor wat hét event van 2020 zal worden. Wil je de Vlaanderenbrede mavo- / PAV-dag niet missen, schrijf dan snel in. Je kan inschrijven door volgend pad te volgen: www.nascholing.be --> regio Antwerpen --> aanbod secundair onderwijs --> PAV --> 2020-04-30: PAV-dag Wellicht is het handig om vooraf even de programmabrochure te verkennen. Je vindt het programmaboekje hier. Wij kijken er alvast naar uit om die dag samen met jou en je collega’s op ontdekking te gaan en onze rugzak te vullen met nieuwe inzichten, fijne ervaringen en toffe ontmoetingen. | Werken aan een feedbackcultuur in je klas - 13 mei 2020 - wegens succes wordt dit herhaald Op welke manier kan ik mijn lessen organiseren zodat de leerwinst het grootst is voor al mijn leerlingen? Welke opdrachten zijn geschikt om mijn doelen te bereiken? Hoe zie ik of mijn leerlingen vooruitgaan? Hoe krijg ik een betere kijk op hoe ver zij staan? Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. De activiteiten zijn niet methode-gebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Opgelet: deze nascholing is een herhaling van de sessie gegeven op 24 januari. Breed evaluaren - 14 mei 2020 Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen. Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 tot 16 uur. Gewoon secundair onderwijs, PAV - MAVO Levensbeschouwelijke groei binnen RKG - 10 maart 2020 De inspectie-begeleiding RKG-SO nodigt u uit voor een kennismaking met de ‘Gids’ van het geactualiseerde leerplan als achterliggende mindset voor levensbeschouwelijke vorming door de auteur Ronald Sledsens, met een slotwoord van onze bisschop, Mgr. Patrick Hoogmartens. Dinsdag 10 maart 2020 van 9.00 - 12.00 uur Pastoraal Centrum - Tulpinstraat 75 - 3500 Hasselt De deelnameprijs dient ter plaatse cash betaald te worden en bedraagt: - 15 euro enkel deelname aan de studiedag; - 25 euro deelname aan de studiedag en de kaartenset om de ‘Gids’ interactief bespreekbaar te maken. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Inspiratiedag STEM - zaterdag 7 maart 2020 PXL-Education, Universiteit Hasselt, AUHL en Ontdek Techniektalent willen samen leerkrachten, directies en onderwijsondersteuners uit het basis-en secundair onderwijs inspireren en enthousiasmeren om het STEM-verhaal vorm te geven tot op de klasvloer. Ontdek daarom op de inspiratiedag STEM een mogelijk kader voor STEM-projecten, hoe evalueren en vooral veel concreet didactisch materiaal om creatief aan de slag te gaan. Er zijn workshops voor kleuter-, lager en secundair onderwijs. Ontdek hier de programmabrochure met een overzicht van de keuzesessies. Regionaal netwerk basisoptie STEM-wetenschappen/STEM-technieken - Woensdag 25 maart 2020. In dit netwerk wordt pedagogisch-didactische informatie uitgewisseld. Concreet wisselen wij samen van gedachten en we delen voorbeelden van good practices met elkaar. De agenda van het netwerk wordt mee bepaald door de leraren. De pedagogisch begeleider verzamelt de agendapunten, structureert ze voor het overleg en zorgt voor de verslaggeving. Je wordt van harte uitgenodigd om vragen of voorstellen vóóraf te mailen naar de pedagogische begeleiding. HAST Hasselt Kleine Breemstraat 7 3500 Hasselt Woensdag 25 maart 2020 van 9 tot 12 uur. Omgaan met chemicaliën op school Door een aanpassing van de wetgeving is er nogal wat onduidelijkheid ontstaan over het omgaan met chemicaliën op school voor demonstratie- en leerlingenproeven in de lessen wetenschappen/STEM. De Koninklijke Vlaamse Chemische Vereniging (KVCV) nam daarom het initiatief om de zogenaamde COS-brochure (Chemicaliën op school) te herwerken. Die brochure moet een houvast bieden voor leraren om de risico’s in te schatten bij experimenten in de klaspraktijk. In de loop van de maand november stelde KVCV de vernieuwde brochure voor in Gent en Leuven. Tijdens het tweede/derde semester organiseren we nascholingen voor leraren wetenschappen tweede en derde graad rond het werken met de COS-brochure en het opmaken van een risicoanalyse. Voor de eerste graad organiseren we een afzonderlijke nascholing die specifiek focust op de noden binnen STEM en natuurwetenschappen. Gewoon secundair onderwijs, STEM Netwerkvergaderingen voor TA’s Het netwerk wil technisch adviseurs dichter bij elkaar brengen en onderling verbinden. Zo kunnen ze informatie, expertise en ervaringen delen met elkaar en met de pedagogische begeleiding. Naast organisatorische zijn er ook pedagogisch-didactische thema’s. Via rondleidingen in de ontvangende scholen, krijgen de technisch adviseurs de kans om een andere kijk op leeromgevingen te ontwikkelen. Lerend Netwerk Basismechanica 21/02/2020 Doelgroep: Leerkrachten Basismechanica en technisch adviseurs Schrijf snel in Je draait in je school al enkele jaren met het vernieuwde leerplan BM. Vind je het tijd om tijdens dit lerend netwerk ervaringen uit te wisselen met collega’s uit andere scholen? Wat loopt goed, waar loop je zelf nog tegen aan en hoe lossen collega’s dit op? We bekijken welke informatie in het verleden gedeeld is op de Google Drive map en bepalen wat hiervan bruikbaar is naar de toekomst. Je hebt de kans om verdere afspraken te maken met collega’s uit jouw buurt om in kleinere netwerken samen te werken. Je krijgt de gelegenheid om een bezoek te brengen aan de infrastructuur van je collega’s. Lerend Netwerk Mechanische Technieken 21/02/2020 Doelgroep: Leerkrachten Mechanische Technieken en technisch adviseurs Schrijf snel in Je draait in je school al enkele jaren met het vernieuwde leerplan MT. Vind je het tijd om tijdens dit lerend netwerk ervaringen uit te wisselen met collega’s uit andere scholen? Wat loopt goed, waar loop je zelf nog tegen aan en hoe lossen collega’s dit op? We bekijken welke informatie in het verleden gedeeld is op de Google Drive map en bepalen wat hiervan bruikbaar is naar de toekomst. Je hebt de kans om verdere afspraken te maken met collega’s uit jouw buurt om in kleinere netwerken samen te werken. Je krijgt de gelegenheid om een bezoek te brengen aan de infrastructuur van je collega’s. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, SWeTe-praktijkvakken Lerend netwerk leerkrachten Natuurwetenschappen - natuur & ruimte 1e graad Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van dit lerend netwerk. Als leerkracht wetenschappen zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs en een nieuw leerplan, nieuwe wetenschappelijke inzichten, denk maar aan de wetenschappelijke methode. Verder kan je in het netwerk inhoudelijke noden bespreken en pedagogisch-didactische expertise delen om te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en zo veel meer. Plaats en Data: ► | PB Regio Limburg, Tulpinstraat 75, 3500 Hasselt | ► | woensdag 11 maart 2020 van 13.30 tot 16.30 uur | ► | donderdag 7 mei 2020 van 9 tot 12 uur | Leerplanvoorstelling basisoptie sport A-stroom. Modernisering secundair onderwijs Leerplanvoorstelling basisoptie sport A-stroom Wil je het nieuwe leerplan voor de basisoptie sport leren kennen? Schrijf je dan in voor deze leerplanvoorstelling. Hier zal toelichting en duiding geven worden bij het wetenschappelijk gedeelte van het leerplan basisoptie Sport A-stroom. ► | Wanneer? Woensdag 29 april 2020 Van 9 tot 12 uur | ► | Gelieve je laptop mee te brengen. | Dag van de differentiatie – 27 april 2020 – Save the date Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat dit toepassen niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken dif-ferentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, van-uit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Je kan kiezen uit verschillende workshops vakspecifiek en -overschrijdend. Kortom, je wordt helemaal ondergedompeld in een differentiatiebad. Omgaan met chemicaliën op school Door een aanpassing van de wetgeving is er nogal wat onduidelijkheid ontstaan over het omgaan met chemicaliën op school voor demonstratie- en leerlingenproeven in de lessen wetenschappen/STEM. De Koninklijke Vlaamse Chemische Vereniging (KVCV) nam daarom het initiatief om de zogenaamde COS-brochure (Chemicaliën op school) te herwerken. Die brochure moet een houvast bieden voor leraren om de risico’s in te schatten bij experimenten in de klaspraktijk. In de loop van de maand november stelde KVCV de vernieuwde brochure voor in Gent en Leuven. Tijdens het tweede/derde semester organiseren we nascholingen voor leraren wetenschappen tweede en derde graad rond het werken met de COS-brochure en het opmaken van een risicoanalyse. Voor de eerste graad organiseren we een afzonderlijke nascholing die specifiek focust op de noden binnen STEM en natuurwetenschappen. Gewoon secundair onderwijs, Biologie, Chemie, Fysica, Natuurwetenschappen Internationale dag van de wiskunde – 14 maart 2020 De algemene vergadering van de UNESCO heeft 14 maart officieel uitgeroepen als dé internationale dag van de wiskunde. Wereldwijd zullen op deze symbolische dag heel wat evenementen worden georganiseerd om het maatschappelijk belang van de wiskunde te benadrukken. De Vlaamse vereniging van wiskundeleraars (VVWL) nodigt je alvast uit op 14 maart 2020 in het Planetarium te Brussel voor de π- en Pi(en)-dag. Er werd een gevarieerd programma uitgewerkt waarbij het getal π uiteraard centraal staat. Inschrijven via de website www.vvwl.be Mathelo nascholingsaanbod Wiskundeleraren kunnen nog dit schooljaar, individueel of in team, op school of thuis, op een tijdstip naar keuze een aantal nascholingen volgen als webcursus via het internet. In de online nascholing “Data en onzekerheid” besteed je aandacht aan de implementatie van de nieuwe eindtermen in de eerste graad voor statistiek, samen met de transversale eindtermen voor onderzoeks- en digitale-competenties. Volgende onderwerpen komen aan bod: ► | verzamelen van data en datasets; | ► | categorische en numerieke data; | ► | informatie halen uit tabellen en diagrammen; | ► | misleidende grafieken; | ► | turven en opstellen van frequentietabellen; | ► | grafische voorstellingen van data: staafdiagram, lijndiagram, cirkeldiagram, | ► | dotplot en stengelbladdiagram; | ► | centrum- en spreidings-getallen: mediaan, gemiddelde, modus en variatiebreedte; | ► | datasets onderling vergelijken; | ► | een statistisch onderzoek uitvoeren met leerlingen | Bijzondere aandacht voor het gebruik van de ICT-tools GeoGebra en Excel bij het verzamelen, ordenen en grafisch voorstellen van data en het bepalen van de centrummaten. In de totaal herwerkte webcursus “GeoGebra 6 van A tot Z" worden de talrijke toepassingsmogelijkheden van GeoGebra uitvoerig toegelicht. Met een handleiding van ruim 250 pagina’s en bijhorende GeoGebrabestanden is deze cursus een onmisbaar naslagwerk voor elke wiskundeleraar. In de tiendelige webcursus “Ruimtemeetkunde met GeoGebra 6” worden de gebruiksmogelijkheden van de nieuwste 3D-versie van GeoGebra uitvoerig besproken aan de hand van concrete didactische voorbeelden en lesactiviteiten. Gewoon secundair onderwijs, Wiskunde De Vlaamse overheid organiseert op 10 maart 2020 een CLIL-studiedag in Brussel (Herman Teirlinck Gebouw). Op het programma: ► | een keynote door twee onderzoeksteams (één Vlaams en één Waals) over de effecten van CLIL | ► | workshops: onder meer over evaluatie in CLIL, hoe de opstart van CLIL en het aanvraagdossier goed voorbereiden, translanguaging, visual literacy, how to prepare a CLIL lesson in 15 minutes, werken aan CLIL in een Europese context … | ► | praktijkvoorbeelden van leraren wiskunde, wetenschappen, economie, lichamelijke opvoeding en nog zoveel andere vakken | ► | netwerkkansen, presentaties van experts | Praktisch: ► | Dinsdag 10 maart 2020, van 9 tot 16.15 uur. | ► | Herman Teirlinckgebouw – Havenlaan 88, 1000 Brussel. | ► | Deelname is volledig gratis, maar vooraf inschrijven is verplicht. | Het aantal plaatsen is beperkt. Schrijf snel in, in elk geval vóór 3 maart om 12 uur. Gewoon secundair onderwijs, CLIL Ben jij leerlingenbegeleider en wil je samen met je collega’s inzichten verwerven en op zoek gaan naar methodieken die je helpen bij het uitvoeren van je job? Dan is het lerend netwerk iets voor jou. We willen samenkomen om te leren van en met elkaar. De deelnemers bepalen zelf de inhoud en het aantal sessies. In deze eerste samenkomst willen we focussen op het zorgvademecum en de inhoud hiervan. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Op 1 september 2020 starten we in het observatiejaar met de nieuwe opleidingsprofielen. Op de inspiratiedag bundelen we alle info om die opstart voor te bereiden. We gaan dieper in op de wijzigingen in de regelgeving, bekijken ter inspiratie enkele goede praktijkvoorbeelden, geven een blik op de mogelijke inhouden en schetsen het vervolgtraject ter ondersteuning voor de verdere uitrol van de modernisering. De inspiratiedag vindt plaats in de Erasmushogeschool in Brussel. Schrijf je in. Buitengewoon onderwijs Inspiratiedag STEM - zaterdag 7 maart 2020 PXL-Education, Universiteit Hasselt, AUHL en Ontdek Techniektalent willen samen leerkrachten, directies en onderwijsondersteuners uit het basis-en secundair onderwijs inspireren en enthousiasmeren om het STEM-verhaal vorm te geven tot op de klasvloer. Ontdek daarom op de inspiratiedag STEM een mogelijk kader voor STEM-projecten, hoe evalueren en vooral veel concreet didactisch materiaal om creatief aan de slag te gaan. Er zijn workshops voor kleuter-, lager en secundair onderwijs. Ontdek hier de programmabrochure met een overzicht van de keuzesessies. Regionaal netwerk basisoptie STEM-wetenschappen/STEM-technieken - Woensdag 25 maart 2020. In dit netwerk wordt pedagogisch-didactische informatie uitgewisseld. Concreet wisselen wij samen van gedachten en we delen voorbeelden van good practices met elkaar. De agenda van het netwerk wordt mee bepaald door de leraren. De pedagogisch begeleider verzamelt de agendapunten, structureert ze voor het overleg en zorgt voor de verslaggeving. Je wordt van harte uitgenodigd om vragen of voorstellen vóóraf te mailen naar de pedagogische begeleiding. HAST Hasselt Kleine Breemstraat 7 3500 Hasselt Woensdag 25 maart 2020 van 9 tot 12 uur. Omgaan met chemicaliën op school Door een aanpassing van de wetgeving is er nogal wat onduidelijkheid ontstaan over het omgaan met chemicaliën op school voor demonstratie- en leerlingenproeven in de lessen wetenschappen/STEM. De Koninklijke Vlaamse Chemische Vereniging (KVCV) nam daarom het initiatief om de zogenaamde COS-brochure (Chemicaliën op school) te herwerken. Die brochure moet een houvast bieden voor leraren om de risico’s in te schatten bij experimenten in de klaspraktijk. In de loop van de maand november stelde KVCV de vernieuwde brochure voor in Gent en Leuven. Tijdens het tweede/derde semester organiseren we nascholingen voor leraren wetenschappen tweede en derde graad rond het werken met de COS-brochure en het opmaken van een risicoanalyse. Voor de eerste graad organiseren we een afzonderlijke nascholing die specifiek focust op de noden binnen STEM en natuurwetenschappen. Buitengewoon onderwijs In deze netwerksessie gaan we dieper in op de verschillende vormen van evaluatie in het vak mens en samenleving. We gaan na welke evaluatievormen passen bij de doelstellingen uit het leerplan. We reiken enkele theoretische kaders aan met betrekking tot evaluatie en oefenen samen het gebruik hiervan binnen het vak mens en samenleving in. We passen dit ook toe op eigen evaluatiemateriaal. Aangezien het om een werksessie gaat, is het handig om je laptop mee te brengen. Om concreet aan de slag te gaan, vragen we je om je eigen evaluatiemateriaal mee te brengen. Buitengewoon onderwijs | | De uitbreiding 0 tot 2,5 jaar staat sinds augustus 2019 online. Als gebruiker (bu)bao willen we je beluisteren, je bedenkingen en vragen meenemen als we de uitbreiding een laatste keer herwerken. Eind juni 2020 maken we de uitbreiding 0 tot 2,5 jaar definitief. Op 14 februari 2020 van 9.30 tot 15 uur vindt een reflectiedag plaatsbij Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Guimardstraat 1 in Brussel. | Buitengewoon onderwijs | | |