| Regionale nieuwsbrief Limburg | Beste Zoals je misschien hebt vastgesteld, is ons secretariaat telefonisch niet bereikbaar. Tot 17 augustus blijft thuiswerk de norm. Voor vragen kan je: We wensen je een prettige vakantie. Voor iedereen | | Kees is schrijver van talloze praktische boeken rond gedrag, verkent samen met de deelnemers praktische tips, adviezen en slimme oplossingen om van een moeilijke groep een plezierige groep te maken. Zijn nieuw boek is de rode draad voor de lezing. Hij bouwt zijn verhaal op aan de hand van concrete voorbeelden waarmee je de volgende dag aan de slag kan. Het doel van zijn verhaal is “klein probleemgedrag voorkomen en aanpakken” zodat iedereen in de klas optimaal kan ontwikkelen en leren in een sfeer van verbodenheid. Voor leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies van het basisonderwijs en eerste graad secundair onderwijs. | Voor iedereen Lerend netwerk hoogbegaafdheid Je nam vorig schooljaar deel aan de introductiedag hoogbegaafdheid en wenst je nu te verdiepen in het uitwerken en ontdekken van verrijkend materiaal of het uitwerken van een specifiek zorgbeleid voor cognitief sterk functionerende leerlingen. Indien je niet deelnam aan de introductiedag, maar graag wenst deel te nemen, dan engageer je je om de presentatie op voorhand door te nemen. ► | je ontdekt de basisprincipes voor goed verrijkingsmateriaal | ► | je zet deze basisprincipes in om zelf verrijkingsmateriaal (bv. in de vorm van een les of een project) uit te werken | ► | je maakt kennis met bestaande verrijkingsmaterialen, websites e.d. | ► | je wisselt praktijkervaringen uit met de andere deelnemers | ► | je verkent het stappenplan om een zorgbeleid voor cognitief sterk functionerende leerlingen op te starten | ► | je neemt de nodige initiatieven om dit stappenplan op jouw school te kunnen uitvoeren | ► | je wisselt praktijkervaringen uit met de andere deelnemers | ► | Verrijkingsmateriaal: leraren bao/bubao | ► | Zorbeleid: zorgcoördinatoren bao/bubao | Data voor het basisonderwijs: ► | maandag 19 oktober 2020 van 9 tot 12 uur | ► | maandag 23 november 2020 van 9 tot 12 uur | ► | maandag 1 februari 2021 van 9 tot 12 uur | Data voor het secundair onderwijs: ► | maandag 19 oktober 2020 van 13 tot 16 uur | ► | maandag 23 november 2020 van 13 tot 16 uur | ► | maandag 1 februari 2021 van 13 tot 16 uur | Wat met hoogbegaafde leerlingen in corona-quarantaine? Deze bijzondere tijd vraagt om bijzondere ondersteuning, zeker voor die leerlingen die extra zorg nodig hebben zoals cognitief sterk functionerende leerlingen. Exentra, het expertisecentrum voor hoogbegaafdheid, postte twee filmpjes op haar YouTube-kanaal: eentje over hoe om te gaan met huiswerk, het andere over tips en tricks die je kunt toepassen in de ondersteuning van deze leerlingen. Ook OIDA hield een webinar over huiswerk voor hoogbegaafde leerlingen. Voor iedereen Voor iedereen Hoe kan een klassenraad de toekomstkansen van ex-OKAN-leerlingen het best inschatten? Meer dan ooit is het van wezenlijk belang om vanuit een toekomstgericht perspectief naar de leerling te kijken. Welk leerrendement behaalde de leerling? Welke groei hebben jullie gezien? Dat betekent dat je als leerkracht niet zal nagaan of de leerling alle taken heeft ingediend of alle doelen heeft bereikt, maar wel afgaat op het tussentijds leerrendement als richtinggever. Vaak zal dit het enige middel zijn om eerlijke, toekomstgerichte kansen te geven voor deze kwetsbare leerlingen. Voor iedereen | | In schooljaar 2020-2021 voorzien we een Q-traject voor leidinggevenden. Wil jij ondergedompeld worden in data en samen bekijken waarom data belangrijk zijn in je school, welke data er allemaal zijn en hoe je data gericht kunt verzamelen en lezen? Dan is dit een aanbod op maat voor jou. | We voorzien meerdere sessies met telkens een andere input. ► | 24/09/2020: waarom data verzamelen (bao & so) | ► | 24/11/2020: data gericht lezen (bao & so) | ► | 12/01/2021: hoe gericht data verzamelen (bao) | ► | 25/02/2021 & 26/02/2021: hoe gericht data verzamelen & een eigen onderzoekje doen (so) | Is je interesse gewekt, hou dan alvast bovenstaande data vrij. Weldra meer info & inschrijvingen op nascholing.be Voor iedereen Nascholingen begrijpend lezen Ook al weten we coronagewijs nog niet wat komend schooljaar ons zal brengen, toch weten we al zeker dat deze nascholingen jullie zullen boeien! Je hebt het al vernomen via de pers: onze Vlaamse leerlingen doen het niet meer zo goed bij internationale peilingen voor begrijpend lezen. Tijd voor actie! Wil jij weten welke aspecten een rol spelen bij begrijpend lezen? Wil jij leren hoe je hierop kan inzetten in je klas? Wil jij een inspirator zijn voor je collega’s? Kortom: wil jij van jouw leerlingen sterke en gemotiveerde lezers maken? Dan is dit startnetwerk iets voor jou. Doelstellingen: ► | Je maakt kennis met resultaten uit wetenschappelijk onderzoek rond begrijpend lezen en de kaders voor een krachtige leesomgeving. | ► | Je probeert acties rond begrijpend lezen uit in je klas/op school. | ► | Je krijgt zin om collega’s op school te inspireren. | ► | Je leert van andere deelnemers door het uitwisselen van leerervaringen en het samen reflecteren. | ► | Deze nascholing staat open voor leraren kleuter- en lager onderwijs, leraren Nederlands en mavo secundair onderwijs (eerste graad), zorgcoördinatoren, taalcoördinatoren, directies. | Wil je (en je collega) graag dieper ingaan op hoe je een goede begrijpend leesles (of begrijpend luisteractiviteit) maakt? En hoe je daarbij ook de effecten van je les kunt meten? Schrijf je dan nu in en ervaar hoe de methodiek van beperkt praktijkonderzoek of Lesson Study werkt: ► | ontwikkel samen met een partner een goede begrijpend leesles (of begrijpend luisteractiviteit) | ► | geef de les en/of observeer gericht de leerlingen | ► | reflecteer op de les en het effect op de leerlingen | ► | neem deze inzichten mee naar de volgende les | Deze nascholing staat open voor leraren kleuter- en lager onderwijs, leraren Nederlands en mavo secundair onderwijs (eerste graad). Voor iedereen, Taal | | Als onderzoeksinstituut van de Universiteit van Aken willen wij, in samenwerking met academische en nietacademische partners in de Euregio, het onderwijs en het bewustzijn van de jonge bevolking op het gebied van gezondheid vergroten. Daartoe bereiden we een nieuw consortium voor (EUREDUC genaamd) met partners in Duitsland, Nederland en België (bijv. Universiteit van Aken, Maastricht en Hasselt) om over een periode van 3 jaar concrete doelstellingen op het gebied van onderwijs, sensibilisering en preventie te bereiken. | Voor iedereen Voor iedereen Na het succes van vorig schooljaar, gaan we verder ... Je hebt al wel eens iets gehoord over lichaamstaal. Armen over elkaar wil meestal iets anders zeggen dan met handen open staan. Toch gebruiken we nog heel veel verbaal terwijl we dit perfect non verbaal kunnen oplossen. Hoe zeg je dat de andere het woord heeft, het tijd is voor iets leuks of dat er een uitdagende oefening komt zonder het eigenlijk te zeggen? In deze training leer je van kop tot teen je onderwijslichaam kennen. Je kan aan de voeten van je leerlingen zien hoeveel zin ze erin hebben en jij kan met je wenkbrauwen tonen dat het tijd is voor een leerling om iets te zeggen. De energie die je dit binnen één les of op een heel jaar kan oplevert, is de moeite om deze luchtige training te volgen boordevol tips in een zoektocht naar de leukste geheimen over lichaamstaal in onderwijs. Wat kan deze training voor je doen? ► | Je bent bewust van het effect van je eigen lichaamstaal | ► | Je kan binnen je les en tussen lessen leerlingen iets duidelijk maken zonder iets te zeggen. | ► | Je leest lichaamstaal van je leerlingen beter waardoor je sneller kan inspelen op een situatie | ► | Je weet lichaamstaal van leerlingen met een andere cultuur beter te interpreteren | Stefaan Vanparys is trainer en auteur van Relaxed voor de klas met meer dan tien jaar praktijkervaring en ondersteunt al enkele jaren mentoren die startende leerkrachten begeleiden. Zijn doel is spanning in een klas om te buigen in positieve energie die leerkracht en leerling nog jarenlang met zich meenemen. ► | De eerste sessie is een sessie van 2 uren online via ZOOM op 21 september. Je ontvangt een week voor datum de zoomlink toegestuurd. De groep bestaat uit maximum 9 personen zodat er voldoende ruimte is voor interactie. Je kan kiezen voor- of namiddag. | ► | De 2de sessie van 3 uren, waarbij beide online groepen worden samengevoegd, zal plaatsvinden live in het 2de trimester. Hiervan zal de datum later bekend worden gemaakt. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Tegenwoordig kan je e-mails niet meer wegdenken. Er wordt heel vaak gesproken over goede communicatie onder collega’s en daarbuiten, maar verrassend weinig over wat dit betekent voor het meest bekende middel dat we hiertoe gebruiken. Omgaan met e-mails en weten hoe je e-mails opstelt zijn onontbeerlijke vaardigheden die we in deze training de aandacht geven die ze verdienen. Voor directies, zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders - schrijf in Wat kan deze training voor je doen? ► | Je kan terugvallen op een kapstok om mails samen te stellen | ► | Je kan belangrijke mails een ‘finishing touch’ geven en met vertrouwen verzenden | ► | Je weet wanneer je nee kan zeggen en hoe je dit best doet | ► | Je kent de meeste efficiëntietips die je veel tijd en energie besparen | ► | Je krijgt een steeds beter gevoel voor wat verbindend werkt en wat niet | ► | Je voelt je meer gewapend om met moeilijke mails om te gaan | De eerste sessie is een sessie van 2 uren online via ZOOM op 22 september. Je ontvangt een week voor datum de zoomlink toegestuurd. De groep bestaat uit maximum 9 personen zodat er voldoende ruimte is voor interactie. Je kan kiezen voor- of namiddag. De 2de sessie van 3 uren, waarbij beide online groepen worden samengevoegd, zal plaatsvinden live in het 2de trimester. Hiervan zal de datum later bekend worden gemaak. Bestuurders & directies, Voor iedereen | | Om wereldburgerschapseducatie in je klas en school te ondersteunen bij afstandsleren, hebben heel wat organisaties hun expertise gebundeld in een aanbod digitale lesmaterialen rond wereldburgerschapseducatie. Neem een kijkje op deze pagina van Klascement en krijg frisse ideeën voor het huidig en komend schooljaar. | Voor iedereen De geplande directiedag van 26 augustus, verschuift naar 21 augustus. Deze zal ook doorgaan op een andere locatie nl. de kerk in de Banneuxwijk te Hasselt. Meer concrete informatie ontvang je via e-mail wanneer de datum dichter komt. Ondertussen wensen we jullie een fijne vakantie! Bestuurders & directies Evalueren in de brede zin van het woord is de inzet van het directiecongres secundair onderwijs regio Limburg 2021. Wij zetten in op verschillende pijlers en bieden tijdens de Kick Off al een eerste reeks sessies aan … Maak jij ook een keuze uit het aanbod? ► | evaluatiebeleid | ► | evaluatie in de klas | ► | evaluatie binnen personeelsbeleid | ► | inspectie 2.0 en evaluatie | ► | kwaliteitsontwikkeling en evaluatie | De Kick Off zal plaatsvinden op maandag 23 november tijdens 2 digitale sessies en dinsdag 24 november tijdens 2 live sessies. Laat je alvast inspireren en houd donderdag 25 en vrijdag 26 februari vrij in je agenda … Rishi Panchasara, Zaakvoerder & docent Ipse BV ► | Evaluatie en zelfevaluatie als motiverende hefbomen | Ludo Heylen, Directeur Cego V&C ► | Hoe motivatie en eigenaarschap van jongeren verhogen door hen op verschillende manieren intensief te betrekken bij de evaluatie ? | Heynickx Geert en Broekx Martijn, leraar/TAC en leraar/ICT-coördinator Biotechnicum Bocholt ► | Gemeenschappelijke leerplannen laten groeien in een school | Erwin Meyers, pedagogisch directeur WICO Campus TIO Pelt ► | Digitaal evalueren met rubrics | Eddy Willems, Consultant Reducore, voormalig directeur Sint-Franciscus College Heusden ► | Analytics : inzicht in jouw school! | Hans Mennes, docent en coachtrainer Thomas More ► | Een Feedbackcultuur op jouw school: de basis voor samen werken en samen leren | Nog meer prikkels nodig? Benieuwd naar wat er nog is? Houd deze nieuwsbrief en onze website in de gaten. Het volledige programma mag je in het najaar verwachten. Wij nodigen al onze directieleden uit, maar ook de collega 's die op beleidsniveau meewerken met het directieteam ontmoeten wij graag. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen De context, onze leerlingen en ons leerplan bepalen meer dan ooit onze aanpak. Vertrekkend vanuit een interactieve klassikale instructie komen we tot een gedifferentieerde instructie die zo goed mogelijk tegemoet komt aan de individuele noden van de kinderen. We hechten bijzonder veel belang aan de ontwikkeling van ondernemende vaardigheden en attitudes die kinderen nodig hebben om in een gedifferentieerde klas te kunnen leren en leven. Tijdens deze workshop leer je zeer concreet soepel organiseren binnen een direct instructiemodel. Zo kan je jouw klasgroep zoveel mogelijk samenhouden, maar vooral differentiëren in de mate van ondersteuning.Via eenvoudige werkvormen en tools leer je daarnaast de zelfstandigheid van kinderen vergroten zodat je effectief meer aandacht kunt schenken aan leerlingen die jouw hulp nodig hebben. Dit is immers een noodzakelijke voorwaarde om de organisatie te doen slagen. ► | Weten kinderen hoe ze hulp kunnen bieden aan elkaar? | ► | Kunnen kinderen wachten op de leerkracht die verlengde instructie geeft aan een kleine groep leerlingen? | ► | … | Gewoon basisonderwijs Ben je op zoek naar verheldering of verdieping omtrent bepaalde thema’s, gebracht door een expert ter zake? Wil je jezelf informeren omtrent evoluties binnen je werk met de focus op zorgbreed en kansenrijk onderwijs? Twijfel je aan je eigen manier van werken en wil je nagaan of je wel ‘echt goed bezig bent’? Dan vind je vast wel een antwoord bij één van onze sprekers. Zij nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen binnen hun expertisedomein. Volgende inhouden zetten we in de kijker: ► | Kijken naar competenties van kinderen en kinderen volgen. | ► | Gedrag, hoe een gedragen beleid voeren? | ► | Differentiatie | ► | Coachen van leerkrachten | ► | Feedback | Gewoon basisonderwijs Tijdens deze nascholing verken je zoveel mogelijk werkvormen om kleuters te leren denken in verbanden. Via deze werkvormen maak je kennis met het concept 'systeemdenken'. Je ervaart hoe je kleuters kan stimuleren om op zoek te gaan naar samenhang, hoe je hen kan helpen om onderlinge verbanden te zien en hoe ze zelf daarbij nieuwe inzichten creëren. Via beeldfragmenten verken je hoe je het denkproces van kleuters kan prikkelen en welke rol jij zelf daarin kan opnemen. We vertrekken tijdens deze nascholing vanuit betekenisvolle contexten in de kleuterklas. Gewoon basisonderwijs We prikkelen je om je klaswerking eens vanuit een duurzame bril te bekijken. Hoe dagen figuren als Gloob & Teo de kleuters uit om verder te denken, zich uit te drukken en op onderzoek te gaan? Je gaat aan de slag met o.a. verhalen, pictogrammen en voorwerpen en ervaart hoe je vanuit de belangstellingscentra de brug naar duurzaamheid kan maken. Na deze sessie keer je terug naar je klas met een heleboel kant-en-klare ideeën en inspiratie om bij dagelijkse klasthema’s de kleuters uit te dagen om: ► | handelingen te ontdekken die goed zijn voor mens en natuur | ► | op onderzoek te gaan rond thema’s die (on)rechtstreeks te maken hebben met de zorg voor mens en natuur | ► | kritische vragen te stellen die aanzetten tot nadenken over de zorg voor mens en natuur. | Gewoon basisonderwijs Diversiteit vraagt extra inspanningen omtrent het uitbouwen van een zorgbeleid. Hoe ga je als zorgcoördinator om met deze evoluties in de zorg? | | Dit traject bestaat uit vorming en begeleide intervisie. Je krijgt een duidelijk theoretisch concept aangereikt dat je kan aanpassen aan je individuele schoolcontext. We vertrekken hierbij vanuit het boek van Inge Van de Putte en Elisabeth De Schauwer (2018): Leren omgaan met diversiteit in de klas, Het GOL(L)D-concept in de praktijk. Uitgeverij Lannoo. Inge Van de Putte, één van de schrijvers van het boek, neemt je mee op weg in je eigen veranderende positie als zc.. Tijdens het traject leer je leerkrachten activerend ondersteunen vanuit een duidelijke visie op diversiteit. Het is belangrijk dat je de leerkracht de klasregie in handen laat houden zodat deze kan groeien in zijn eigen competenties. Je leert leerkrachten ondersteunen zodat deze handelingsbekwamer worden in het omgaan met de steeds toenemende diversiteit van een klasgroep. | Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Evalueren of kijken hoe leerlingen evolueren? Hoe kunnen wij ontwikkelingsgericht evalueren? Op welke verschillende manieren kan je evalueren zowel bij algemene vakken als bij praktijkvakken? En hoe kan je dat haalbaar en praktisch aanpakken? Ben jij een leraar die met soortgelijke vragen zit …? Het evaluatiecongres wil jou in de eerste plaats inspireren om breder, meer ontwikkelingsgericht en misschien ook anders naar evaluatie te kijken. De keynote en een aantal sessies geven je inzicht in breed evalueren, manieren om ontwikkelingsgericht te evalueren. Daarnaast kan je ook kiezen voor sessies die je inspireren vanuit de praktijk: doel is om je praktische handvatten of tools te geven of tonen om concreet mee aan de slag te gaan in je klaspraktijk. We richten ons in de eerste plaats op leraren, maar ook als lid van het middenkader of directie ben je welkom. Naast algemeen aanbod voor alle leraren is er ook specifiek aanbod voor leraren in het domein Economie & organisatie, Kunst & creatie en Maatschappij & welzijn, voor leraren geschiedenis, klassieke talen, moderne talen, lichamelijke opvoeding/sport en SWeTe-technische & praktijkvakken. Laat je alvast inspireren door … Koen Mattheeuws, Steunpunt Diversiteit en leren (UGent) ► | Keynote Breed evalueren | ► | Meertaligheid billijk evalueren | ► | Differentiëren en toch uniform evalueren | Dominique Sluijsmans, Zelfstandig onderwijskundige ► | Keynote Leren of presteren? Naar een feedbackcultuur in het secundair onderwijs | Isabelle Verbiest, lerares Frans / leercoach derde graad Sint-Ritacollege ► | De leerling als eigenaar van zijn leerproces: hoe kan ook onze evaluatie dit project/proces ondersteunen? | Erwin Meyers, pedagogisch directeur WICO TIO Pelt ► | Digitaal evalueren met rubrics | Wendy Ameys en Anke Van Roey, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen ► | Rubrics in LO en artistieke vakken: planlast? | Sjors Elsinghorst, docent L.O. in Nederlands, Sportfolio App ► | De PortfolioApp: ontwikkelingsgericht evalueren met een handige App voor leerlingen | Laura Lambermon, Orthopedagoog OV1 & Katrien Delbroek, Pedagogisch coördinator OV1-OV4, Secundaire Scholen Sint-Ferdinand OV1-OV3-OV4 ► | Punten-vrij evalueren in smartschool | Marlène Rasir & David Monsecour, pedagogisch begeleiders Katholiek Onderwijs Vlaanderen ► | Evaluatieroosters opstellen voor de lessen MVT | Liesbet Van den Bossche, leraar in Sint Jozef – Sint Pieter Blankenberge ► | Evaluatie en feedback in de lessen Latijn in de 1ste graad | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Elke leerling op de juiste plek in een school, dromen wij hier niet allemaal van? Als lid van het middenkader speel je hierin een rol. Een duidelijk zicht op het karakteristieke van elk studiedomein, de rol die een klassenraad kan spelen, leerlingen waarderend coachen op weg naar een studiekeuze … Op deze Dag van het Middenkader staan vernieuwd onderwijs en leerlingenoriëntatie centraal. Wil je graag leren waarderend coachen? Wil je een duidelijker zicht op het vernieuwde secundair onderwijs van de toekomst? Wil je graag ideeën om leerlingen te oriënteren? MOdern MOvement so wil je inspireren en prikkelen om als lid van het middenkader hierin een rol op te nemen in je school. Leerlingen goed leren kiezen is een uitdaging, we starten met een keynote die je meteen meeneemt in de belangrijke facetten van leerlingenoriëntatie. Na deze start heb je de keuze tussen een aantal sessies. Je kan kiezen om je verder te verdiepen in enkele belangrijke studierichtingsprofielen van de toekomst. Of je kiest om ondergedompeld te worden in het waarderend coachen: hoe kan je deze methodiek benutten in het begeleiden van leerling bij hun studiekeuze? Misschien word je graag geïnspireerd door praktijkvoorbeelden, ook dan kan je je gading vinden op deze dag van het middenkader. Bovendien bieden wij je een sessie aan over breinontwikkeling bij jongeren, ook een belangrijk facet bij keuzevaardigheden. Nog meer prikkels nodig? Houd deze nieuwsbrief en onze website in de gaten. Het volledige programma mag je na de vakantie verwachten. Schrijf ook jij je binnenkort in? Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Maandag 14 september 2020 van 13.15 tot 16.00 uur Doelgroep: iedereen die te maken krijgt met een IAC in het gewoon onderwijs: directeur, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider, ondersteuner, pedagogisch begeleider. Kwaliteitsvolle Individueel Aangepaste Curricula (IAC) zijn een belangrijke stap in de richting van inclusief onderwijs. IAC plaatsen scholen voor nieuwe uitdagingen en nieuwe vragen. Ze dagen scholen uit om stil te staan bij het vormgeven van hun zorgbeleid en leerlingbegeleiding voor leerlingen in al hun diversiteit. We willen tijdens dit informatiemoment stilstaan bij de volgende items: ► | Zorgplan of IAC-plan? | ► | Wat is GC (gemeenschappelijk curriculum)? | ► | Wat zijn individueel aangepaste curricula? | ► | GC en getuigschrift | ► | IAC en studiebekrachtiging | ► | Terminologie KathOndVLa | ► | Verschil GV en V | ► | Visie IAC / inclusie | ► | Basisinfo IAC | ► | Het IAC-plan | ► | De rol van de verschillende actoren betrokken bij een IAC | ► | De realisatie van individueel aangepaste curricula aan de hand van een IAC-plan | ► | De ondersteuning van leerlingen met een IAC | ► | Het toekomstperspectief van jongeren met een IAC | Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen De modernisering so loopt ondertussen in de eerste graad en de scholen werken met de nieuwe gemeenschappelijke leerplannen: het GFL en het leerplan ICT. In deze eerste samenkomst willen we verkennen waar de noden van de groep liggen, wat het GFL betreft. Aan de hand van een werkvorm zullen we bekijken wat goed loopt m.b.t. het GFL en waar er nog uitdagingen liggen voor jouw school. We bieden de mogelijkheid om goede praktijkvoorbeelden uit te wisselen en we voorzien de nodige input. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen | | Als lid van het ondersteunend personeel ben je voortdurend in communicatie met leerlingen, ouders en collega’s en kan je weleens verzeild raken in een conflictsituatie. Je gesprekspartner kan verbaal aanvallend uit de hoek komen, zijn frustratie uiten of dreigen met erger. In deze situatie loop je het risico dat de onenigheid escaleert. | In deze sessie leer je om hiermee om te gaan. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Columbus is een digitale tool voor jongeren in de derde graad secundair onderwijs die hun studiekeuzeproces wil versterken. Werk jij binnen de school al met Columbus, in het kader van onderwijsloopbaanbegeleiding en wil je graag ervaringen uitwisselen met andere scholen die de tool gebruiken? Of werk je er nog niet mee, maar ben je nieuwsgierig naar de ervaringen van de anderen? Dan is deze overleggroep iets voor jou. Gewoon secundair onderwijs, Algemeen Nascholing 20-21 – Wijze lessen (voor) aardrijkskunde Tim Surma was tot voor kort leraar aardrijkskunde (en wiskunde) in Sint-Niklaas. Hij heeft de voorbije jaren gekozen voor een meer academische loopbaan en werkt nu aan de Thomas More Hogeschool. In die hoedanigheid heeft hij samen met enkele mede-auteurs het boek “Wijze lessen” gepubliceerd waarin dieper ingegaan wordt op methodieken die er voor zorgen dat er effectiever, efficiënter en aangenamer geleerd wordt. De meest recente wetenschappelijke inzichten op het vlak van leren en instructie worden verbonden met de praktijk van het lesgeven. En dit met één doel: het leren van leerlingen op lange termijn verbeteren. De auteurs hebben het over 12 bouwstenen van een effectieve didactiek die het leren maximaliseert. We zijn heel erg opgetogen dat Tim volgend schooljaar een navorming wil geven waarin hij zijn jarenlange ervaring als leraar aardrijkskunde bundelt met deze bouwstenen. Wat betekenen die bouwstenen specifiek voor de lessen aardrijkskunde? Hoe kunnen deze vertaald worden in haalbare lesingrepen voor aardrijkskunde? Tim zal zijn verhaal brengen in Gent (17/3), in Hasselt (24/3) en in Mechelen (28/4), telkens van 14 tot 17 uur. Nascholing 20-21 – Wegwijzers voor aardrijkskunde Elk jaar zijn er in de derde graad leraren aardrijkskunde die zelf geen geograaf zijn. Deze leraren doen de eerste jaren heel wat inspanningen om de specifieke vakinhouden en bijhorende didactiekte doorgronden en zich een weg te banen in het geografisch bronmateriaal. Net als alle andere beginnende leraren ondervinden ze dat sommige onderdelen uit het leerplan aardrijkskunde van de derde graad niet evident uit te leggen zijn. Om hen te ondersteunen organiseren we in schooljaar 20-21 een nascholing zodat zij beter gewapend voor de klas staan. De nascholing richt zich ook tot (her)startende leraren aardrijkskunde 3de graad met geografische vorming. Leraren 3de graad met ervaring - maar die zich nog onzeker voelen over bepaalde aspecten kunnen – kunnen ook aansluiten. We richten 7 vormingssessies in, gespreid over 3,5 vormingsdagen in het eerste en tweede semester. Er komen zes thema’s aan bod, telkens één thema per halve dag, én er is een halve dag-sessie rond de specifieke vakdidactiek voor aardrijkskunde in het so. Elk van deze halve dagen wordt gegeven door ervaren collega’s leraren aardrijkskunde die voor elk thema de grote inhoudelijke structuur en hun methodiek voorstellen en willen delen met de aanwezigen. Deze navorming kan op die manier aanzien worden als een inhoudelijke opfrissing/verdieping én als een didactisch-pedagogische ideeënbank. Elke sessie gaat tweemaal door: éénmaal in Leuven (KU Leuven) en éénmaal in Kortrijk. De (nog niet definitief bevestigde) planning ziet er als volgt uit: | Kortrijk | Leuven | Sessie 1: Kosmografie | 03/10/20 voormiddag | 10/10/20 voormiddag | Sessie 2: Atmosfeer | 03/10/20 namiddag | 10/10/20 namiddag | Sessie 3: Geologie | 14/11/20 voormiddag | 28/11/20 voormiddag | Sessie 4: Fysische landschappen | 14/11/20 namiddag | 28/11/20 namiddag | Sessie 5: Algemene sessie rond vakdidactiek | 16/01/21 voormiddag | 23/01/21 voormiddag | Sessie 6: Verstedelijking en ruimtelijke ordening | 06/03/21 voormiddag | 13/03/21 voormiddag | Sessie 7: Draagkracht van de aarde | 06/03/21 namiddag | 13/03/21 namiddag | | Het zal mogelijk zijn om zich in te schrijven voor het ganse traject of voor de sessies apart. Meer nieuwe en inschrijvingsmodaliteiten volgen in de eerste nieuwsbrief van volgend schooljaar, in augustus dus. Gewoon secundair onderwijs, Aardrijkskunde Lerend netwerk beeld (P.O.) 14 oktober 2020 De nieuwe leerplannen vormen voor heel wat collega’s een flinke uitdaging. Elke leraar heeft behoefte om te leren, om materiaal uit te wisselen, om een degelijk evaluatiesysteem uit werken, om van gedachten te wisselen... Maar wat als jij de enige leraar beeld bent op jouw school of de vakgroep bestaat uit een beperkt aantal leden? Dan mis je een klankbord voor de inhoud van jouw vak. Een lerend netwerk kan die leemte invullen, vandaar dat we er dit schooljaar mee van start gaan. Inschrijven kan via deze link. Een volgend overlegmoment wordt in samenspraak met de aanwezige leraren vastgelegd. Lerend netwerk artistieke vorming 10 december 2020 Artistieke vorming is voor heel wat leraren een nieuw gegeven. Niet zo verwonderlijk dus dat elke leraar behoefte heeft aan uitwisselen van ideeën en gedachten omtrent opdrachten, evalueren, aanpak... Maar wat als jij de enige leraar artistieke vorming bent op jouw school of de vakgroep bestaat uit een beperkt aantal leden? Dan mis je een klankbord voor de inhoud van jouw vak. Een lerend netwerk kan die leemte invullen, vandaar dat we er dit schooljaar mee van start gaan. Een volgend overlegmoment wordt in samenspraak met de aanwezige leraren vastgelegd. De eerste samenkomst is gepland voor donderdag 10 december 2020 van 13 –16 uur. Inschrijven kan via deze link. Tijd voor vakantie ... ‘Een moeilijke tijd creëert geen helden. Het is tijdens moeilijke tijden, dat we de held in ons ontdekken.’ - Bob Riley … en helden dat zijn jullie! De komende vakantieperiode hebben jullie dan ook dubbel en dik verdiend. Laad de batterijen weer op, geniet van kunst en cultuur en maak tijd voor familie en vrienden. Tot grote vreugde van ons allen hebben verschillende musea opnieuw de deuren geopend en werden heel wat tentoonstellingen verlengd. Op deze pagina vinden jullie een mooi overzichtje terug van expo’s in België. Kijk je graag over de grenzen heen? Dan vind je hier misschien wel een tentoonstelling op jouw maat. Gezien de onzekere situatie waarin we ons bevinden, is het raadzaam het nascholingsaanbod te raadplegen. Het maximum aantal deelnemers zal sowieso beperkter zijn dan anders gezien de geldende veiligheidsmaatregelen. Via de nieuwsbrieven houd ik jullie hiervan alvast op de hoogte. Heb je tijdens de voorbije schooljaren en dit schooljaar goede opdrachten weten te verzamelen of staat jouw computer vol met leuke ideeën, goede uitgangspunten voor lesopdrachten, fascinerende kunstenaars…; denken jullie dan even aan ons online netwerk Yammer? Het zou fijn zijn als we elkaar via deze weg kunnen inspireren. Wil je hiervan deel uitmaken, stuur me dan een mail met: ► | Jouw naam | ► | De artistieke vakken die je geeft (Beeld, P.O., Esthetica, Artistieke Vorming, Expressie, KSO-beeld) | ► | De naam van jouw school. | Zodra ik jouw gegevens heb ontvangen, maak ik je lid van het netwerk. Tot gauw! Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Esthetica, Expressie, Kunst & creatie, Plastische opvoeding Aan het begin van dit schooljaar leek 2020 als schrikkeljaar het spannendste wat ons kon overkomen! Ondertussen zijn we aan het einde van dit vreemd schooljaar en hebben we met zijn allen grote stappen vooruitgezet in de digitale wereld. We beseffen dat de leraar ertoe doet, meer dan ooit. Ook volgend schooljaar staan wij als pedagogische begeleiding paraat om jullie te ondersteunen waar nodig. In de laatste nieuwsbrief (herhaling nieuwsbrief juni 2020) blikken we al vooruit, maar eerst gaan we genieten van de zomer! Gewoon secundair onderwijs, Geschiedenis GOK: wat met de zelfevaluatie? Als GOK-coördinator stel je je wellicht de vraag hoe je de zelfevaluatie dit schooljaar nog in orde kan brengen? In deze FAQ krijg je een antwoord op al je prangende vragen. ► | Vraag: Hoe moeten we de zelfevaluatie dit schooljaar nog realiseren? Zal de GOK-inspectie erover vallen dat we slechts onvolledige evaluaties hebben? Antwoord: maak je geen zorgen. De zelfevaluatiefase kan even on hold gezet worden indien ze niet kwalitatief kan gerealiseerd worden (d.w.z. breed, valide, betrouwbaar). De inspectie houdt hiermee rekening. De prioriteit ligt nu bij pre-teaching, heropstart en veiligheid.Tegelijkertijd staan gelijke onderwijskansen meer dan ooit centraal. In de loop van volgend schooljaar zullen zich kansen aandienen om op een kwaliteitsvolle manier een stand van zaken op te maken en bij te sturen waar nodig. | ► | Vraag: Volgt er nog een officiële mededeling vanuit de GOK-inspectie? Antwoord: Dat is nog niet duidelijk. Maar elke school krijgt wel een inspecteur toegewezen die tijdens deze coronacrisis een brug vormt tussen het beleidsniveau in Brussel en de schoolpraktijk. Deze inspecteur is voor de directeur het aanspreekpunt tot eind juni voor allerlei beleidsvragen en bekommernissen. Antwoord: Het instrumentarium om op het einde van deze cyclus (derde trimester 2021) een GOK-controle te doen wordt aangepast. We informeren de scholen over die methodologie zodra we concrete informatie van de inspectie krijgen. | ► | Vraag: Moet de school een apart overzicht van de resultaten (punten, evaluaties) van haar GOK-leerlingen kunnen voorleggen? Antwoord: Maatregelen worden in principe voor alle leerlingen genomen. Toch is het voor het GOK-team interessant te weten wat het effect op de doelgroep is. Op die manier bewaakt het team het eigen kwaliteitsproces. Antwoord: Indien het gaat om een welbepaald doel uit het GOK-plan waarbij je specifiek de resultaten van de GOK-leerlingen wenst te verbeteren, dan moet je uiteraard wel nagaan in welke mate je effect hebt bereikt op de drie niveaus (leerling, leraar, school). | ► | Vraag: (thema taalvaardigheid) Moeten we de hertesting van de taalscreening nog uitvoeren in juni of begin september? Antwoord: Een hertesting is voor alle duidelijkheid geen verplichting*. De school is dus vrij om hiermee te doen wat ze wil, maar gezien de tijd die een afname van zo’n test vaak kost, is het aangeraden om zoveel mogelijk gebruik te maken van de resterende onderwijstijd om les te geven en de leerlingen de nodige talige ondersteuning te bieden. De hertesting in september nog uitvoeren heeft weinig zin, want dit zal een vertekend beeld geven (wegvallen lessen, zomervakantie) van de leerwinst van de leerlingen. Antwoord: belangrijker is om die leerlingen die begin volgend schooljaar uitvallen voor de onderwijstaal Nederlands gerichte remediëring, preteaching, ondersteuning e.d. te geven. | *De SO 64 stelt enkel dat een taalscreening verplicht is voor alle leerlingen die voor het eerst instromen in het Vlaams secundair onderwijs (anderstalige nieuwkomers uitgezonderd). Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, GOK Aan het begin van dit schooljaar leek 2020 als schrikkeljaar het spannendste wat ons kon overkomen! Ondertussen zijn we aan het einde van dit vreemd schooljaar en hebben we met zijn allen grote stappen vooruitgezet in de digitale wereld. We beseffen dat de leraar ertoe doet, meer dan ooit. Ook volgend schooljaar staan wij als pedagogische begeleiding paraat om jullie te ondersteunen waar nodig. In de laatste nieuwsbrief (herhaling nieuwsbrief juni 2020) blikken we al vooruit, maar eerst gaan we genieten van de zomer! Gewoon secundair onderwijs, Klassieke talen Leerplan MAVO (1° graad) Ben jij een leerkracht 2° jaar B-stroom die aan de slag moet met het “nieuwe” leerplan MAVO? Wil je goed op de hoogte zijn van het leerplan MAVO voor de 1e graad secundair onderwijs? Dan is dit aanbod een must voor jou en je collega’s. In deze vorming verkennen we het nieuwe leerplan en geven we een aanzet om tot realisatie van de leerplandoelen te komen. ► | woensdag 2 september 2020 13 – 16 uur | ► | Waar? Pedagogische begeleiding, Tulpinstraat 75 3500 Hasselt | ► | Meer info en inschrijven | Netwerk MAVO (1° graad) Wil je je samen met collega’s van andere scholen professionaliseren rond de beheersingsniveaus die verbonden zijn aan de doelstellingen van het leerplan MAVO eerste graad? Dan ben je van harte welkom op het netwerk MAVO. Tijdens de eerste sessie nemen we onze tijd om met elkaar te reflecteren over afstandsonderwijs en de impact van COVID 19 op ons lesgeven. We zullen vervolgens afspraken maken, verwachtingen formuleren en noden inventariseren. In de daaropvolgende sessies staan de eigen gekozen thema’s centraal. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. ► | Eerste sessie: vrijdag 30 oktober 2020 9 – 12 uur | ► | De data van sessie 2 en 3 worden in onderling overleg bepaald. | ► | Waar? Pedagogische begeleiding Limburg, Tulpinstraat 75 3500 Hasselt | ► | Meer info en inschrijven via deze LINK | Netwerk PAV (2°-3° graad) Sta je al langer voor de klas of heb je sinds dit schooljaar of vorig schooljaar PAV in je opdracht en wil je je verdiepen in dit geweldige vak, dan ben je van harte welkom op ons netwerk PAV. Tijdens de eerste sessie nemen we onze tijd om met elkaar te reflecteren over afstandsonderwijs en de impact van COVID 19 op ons lesgeven. We zullen vervolgens afspraken maken, verwachtingen formuleren en noden inventariseren. In de daaropvolgende sessies staan de eigen gekozen thema’s centraal. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. ► | Eerste sessie: vrijdag 23 oktober 2020 9 – 12 uur | ► | De data van sessie 2 en 3 worden in onderling overleg bepaald. | ► | Waar? Pedagogische begeleiding Limburg, Tulpinstraat 75 3500 Hasselt | ► | Meer info en inschrijven via deze LINK | Netwerk PAV voor leraren werkzaam in een CLW Wil je je samen met collega’s van andere CLW’s, die net als jij lessen PAV geven, professionaliseren rond aspecten van het vak PAV? Dan ben je van harte welkom op ons netwerk PAV. Tijdens de eerste sessie nemen we onze tijd om met elkaar te reflecteren over afstandsonderwijs en de impact van COVID 19 op ons lesgeven. We zullen vervolgens afspraken maken, verwachtingen formuleren en noden inventariseren. In de daaropvolgende sessies staan de eigen gekozen thema’s centraal. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. ► | Eerste sessie: woensdag 30 september 2020 9 – 11.30 uur | ► | De data van sessie 2 en 3 alsook de locatie worden in onderling overleg bepaald. | ► | Waar? De eerste sessie zal steeds plaatsvinden in Maaseik: Campus Mosa-RT (Centrum Leren en Werken), Weertersteenweg 135a 3680 Maaseik | ► | Meer info en inschrijven via deze LINK | Nascholingen begrijpend lezen Ook al weten we coronagewijs nog niet wat komend schooljaar ons zal brengen, toch weten we al zeker dat deze nascholingen jullie zullen boeien! Je hebt het al vernomen via de pers: onze Vlaamse leerlingen doen het niet meer zo goed bij internationale peilingen voor begrijpend lezen. Tijd voor actie! Wil jij weten welke aspecten een rol spelen bij begrijpend lezen? Wil jij leren hoe je hierop kan inzetten in je klas? Wil jij een inspirator zijn voor je collega’s? Kortom: wil jij van jouw leerlingen sterke en gemotiveerde lezers maken? Dan is dit startnetwerk iets voor jou. Doelstellingen: ► | Je maakt kennis met resultaten uit wetenschappelijk onderzoek rond begrijpend lezen en de kaders voor een krachtige leesomgeving. | ► | Je probeert acties rond begrijpend lezen uit in je klas/op school. | ► | Je krijgt zin om collega’s op school te inspireren. | ► | Je leert van andere deelnemers door het uitwisselen van leerervaringen en het samen reflecteren. | ► | Deze nascholing staat open voor leraren kleuter- en lager onderwijs, leraren Nederlands en mavo secundair onderwijs (eerste graad), zorgcoördinatoren, taalcoördinatoren, directies. | Wil je (en je collega) graag dieper ingaan op hoe je een goede begrijpend leesles (of begrijpend luisteractiviteit) maakt? En hoe je daarbij ook de effecten van je les kunt meten? Schrijf je dan nu in en ervaar hoe de methodiek van beperkt praktijkonderzoek of Lesson Study werkt: ► | ontwikkel samen met een partner een goede begrijpend leesles (of begrijpend luisteractiviteit) | ► | geef de les en/of observeer gericht de leerlingen | ► | reflecteer op de les en het effect op de leerlingen | ► | neem deze inzichten mee naar de volgende les | Deze nascholing staat open voor leraren kleuter- en lager onderwijs, leraren Nederlands en mavo secundair onderwijs (eerste graad). Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, PAV - MAVO Aanbod 2020-2021 Beste collega’s In het onderstaand overzicht vind je de geplande nascholingen voor MVT bij de pedagogische begeleidingsdienst van regio Limburg in Hasselt. Meer info en inschrijven, kan via de linken per initiatief. ► | 25 september 2020 - Leerplanvoorstelling Basisopties MT van 9.30 tot 12uur en netwerkopstart basisopties MT van 13 tot 16 uur. Leraren en schoolbeleid krijgen inzicht in de krachtlijnen en leerplandoelen van moderne talen van de basisoptie wetenschappen – moderne talen. | ► | 2 oktober 2020 – Evaluatiecongres - 9 – 16 uur Het evaluatiecongres wil jou in de eerste plaats inspireren om breder, meer ontwikkelingsgericht en misschien ook anders naar evaluatie te kijken. De keynote en een aantal sessies geven je inzicht in breed evalueren, manieren om ontwikkelingsgericht te evalueren. Daarnaast kan je ook kiezen voor sessies die je inspireren vanuit de praktijk: doel is om je praktische handvatten of tools te geven of tonen om concreet mee aan de slag te gaan in je klaspraktijk. | ► | 9 oktober 2020: Lerend netwerk Engels 1e graad – van 9 tot 12 uur | ► | 15 oktober 2020: Lerend netwerk Engels 2e-3e graad – van 9 tot 12 uur | ► | 15 oktober 2020: Lerend Netwerk Duits - van 13 tot 16 uur | ► | 19 oktober 2020: Lerend netwerk hoogbegaafdheid - van 13 tot 16 uur | ► | 21 oktober - Lerend netwerk Frans 2de/3de graad - van 9 tot 12 uur | ► | 26 oktober 2020 - Dag van de differentiatie – van 9 tot 16 uur Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat het niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken differentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, vanuit de theorie en vooral vanuit de praktijk. | ► | 28 oktober – Lerend netwerk Frans 1ste graad – van 9 tot 12 uur | ► | 12 november 2020 - Dag van de ICT – van 9 tot 16 uur Tijdens deze nascholingsdag maken we leerkrachten vaardiger om ICT-doelen te implementeren in hun eigen vak en we reiken handvaten aan hoe je dit kan doen. | ► | 20 november 2020 – Groepswerk evalueren – van 9 tot 12 uur Een kort groepswerk evalueren in de klas, daar komt al een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken. Tijdens deze sessie zoomen we in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. | ► | 15 januari 2021 - Werken met artistiek-literaire teksten - van 9 tot 12 uur Naar aanleiding van het succes van deze sessie op de dag van de talen 2020 en de vraag naar voorbeelden van aanpak in de taallessen met artistiek-literaire teksten organiseren we een uitgebreide nascholing hierover. | ► | 11 februari - Dag van de talen – van 9 tot 16 uur Ook volgend schooljaar zullen wij een goed gevulde dag van de talen organiseren bestaande uit verschillende workshops rond bruisende thema’s. Op 11 februari 2021 verwelkomen we je graag in Hasselt. | ► | Leerplanvoorstellingen – modernisering secundair 2de graad – 2de semester De data worden later gecommuniceerd. | We zien jullie graag op één of meerdere van deze nascholingen. Groetjes David en Marlène Welverdiende zomervakantie | | De laatste loodjes wegen het zwaarst, zeker in een onvoorspelbaar en grillig schooljaar als het deze. We kijken samen met jullie dan ook naar een welverdiende zomervakantie, maar niet zonder un grand merci, many thanks en vielen Dank te zeggen voor de fijne samenwerking en de bereidwilligheid om met elkaar in gesprek te gaan en ideeën te delen. Tijd nu om op adem te komen en de batterijen op te laden, zodat we er in september weer volop tegenaan kunnen. | Bonnes vacances / Enjoy your holidays / schöne Sommerferien! Marlène en David Leermateriaal voor Moderne Talen binnen de basisoptie Moderne Talen – Wetenschappen. Ben jij ook benieuwd naar wat de basisoptie Moderne Talen kan betekenen en welke werkvormen je zou kunnen inzetten nu er (nog) geen handboeken op de markt zijn? Of ben jij al zeker dat je volgend schooljaar voor de klas zal staan binnen dit nieuwe project? Dan vind je in dit document alvast een overzicht van alle leerplandoelen met telkens mogelijke concrete inhouden voor jouw lessen. Wil je verder meedenken hierover en ideeën uitwisselen met collega’s? Op vrijdag 25 september organiseren wij een leerplanvoorstelling met aansluitend de start van een nieuw netwerk rond deze basisoptie. Inschrijven voor de leerplanvoorstelling en het netwerk doe je online. Tot dan! Samen met je leerlingen op zoek naar de geschikte vakantietaak. In gesprek gaan met je leerlingen is niet altijd even eenvoudig. In tijden waar afstandsonderwijs het nieuwe normaal geworden is, is het echter eens zo belangrijk om te weten hoe het met onze leerlingen gaat, hoe zij zich voelen en waar zij staan in hun leervorderingen. Zullen zij deelnemen aan een zomerschool? Welke vakantietaken kunnen helpen om een bepaalde achterstand in te halen? Om jullie hierbij te helpen, geven we enkele startvragen die een gesprek op gang kunnen brengen. Deze kunnen in het algemeen gebruikt worden voor je vak of je kan de focus al bij de start op een vaardigheid leggen. Met deze vragen peil je naar de leermotivatie van de leerlingen, leg je de verantwoordelijkheid ook in hun handen en werk je samen aan een feedbackcultuur. Download ze hier. Zomerchallenges: boeiende en uitdagende taalopdrachten met groeimeters. | | Samen maken we van zomerscholen “droom”scholen. Vakantietaken worden persoonlijke taalchallenges. Durf jij de uitdaging aan? Stap in ons vliegtuig richting betere tijden. Je boarding pass staat klaar. | Onze leerlingen verder laten groeien Een taal leer je door ermee bezig te zijn, liefst zoveel mogelijk. Leerlingen worden vaardiger door de taal naar zich toe te trekken en dat op verschillende manieren. Klassieke taaloefeningen mogen een plaats krijgen tijdens deze zomerreis; het is een tussenstop richting authentieke, communicatieve taalchallenges. Laat je leerlingen het liefst ook zelf aangeven waaraan ze willen werken, waarin ze willen groeien. Kunnen zij aangeven wat moeilijk gaat? Om in kaart te brengen waar de leerling staat, waar hij naartoe zal groeien, wat de werkpunten en sterktes zijn – het op maat werken dus - bieden we jullie enkele tools. Ter inspiratie voor de taalchallenges sommen we ook enkele ideeën, vragen en opdrachten van vaardigheidsopdrachten op voor verschillende talen. Wij wensen jullie leerlingen veel leerplezier tijdens deze taalreis. Gewoon secundair onderwijs, Duits, Engels, Frans Nascholingen begrijpend lezen Ook al weten we coronagewijs nog niet wat komend schooljaar ons zal brengen, toch weten we al zeker dat deze nascholingen jullie zullen boeien! Je hebt het al vernomen via de pers: onze Vlaamse leerlingen doen het niet meer zo goed bij internationale peilingen voor begrijpend lezen. Tijd voor actie! Wil jij weten welke aspecten een rol spelen bij begrijpend lezen? Wil jij leren hoe je hierop kan inzetten in je klas? Wil jij een inspirator zijn voor je collega’s? Kortom: wil jij van jouw leerlingen sterke en gemotiveerde lezers maken? Dan is dit startnetwerk iets voor jou. Doelstellingen: ► | Je maakt kennis met resultaten uit wetenschappelijk onderzoek rond begrijpend lezen en de kaders voor een krachtige leesomgeving. | ► | Je probeert acties rond begrijpend lezen uit in je klas/op school. | ► | Je krijgt zin om collega’s op school te inspireren. | ► | Je leert van andere deelnemers door het uitwisselen van leerervaringen en het samen reflecteren. | ► | Deze nascholing staat open voor leraren kleuter- en lager onderwijs, leraren Nederlands en mavo secundair onderwijs (eerste graad), zorgcoördinatoren, taalcoördinatoren, directies. | Wil je (en je collega) graag dieper ingaan op hoe je een goede begrijpend leesles (of begrijpend luisteractiviteit) maakt? En hoe je daarbij ook de effecten van je les kunt meten? Schrijf je dan nu in en ervaar hoe de methodiek van beperkt praktijkonderzoek of Lesson Study werkt: ► | ontwikkel samen met een partner een goede begrijpend leesles (of begrijpend luisteractiviteit) | ► | geef de les en/of observeer gericht de leerlingen | ► | reflecteer op de les en het effect op de leerlingen | ► | neem deze inzichten mee naar de volgende les | Deze nascholing staat open voor leraren kleuter- en lager onderwijs, leraren Nederlands en mavo secundair onderwijs (eerste graad). Lerend netwerk ‘Evaluatie’ voor vakcoördinatoren In dit lerend netwerk doe je nieuwe inzichten op waarmee je in de vakgroep aan de slag kunt om je evaluatiebeleid vorm te geven: ► | naar een evaluatiesystematiek: hoe kun je meer inzetten op evalueren om te leren? Hoe maak je de leerlingen meer meester van hun eigen leerproces. We gaan dieper in op formatief handelen en evalueren. | ► | naar een evaluatiesysteem: past het systeem bij de huidige noden van leerlingen en de (nieuwe) leerplannen? Is de scheiding tussen kennis – vaardigheden nog wel relevant? | Tijdens dit lerend netwerk: ► | leer je wat formatief handelen en evalueren is | ► | ontdek je werkvormen en methodieken om formatief te handelen en te evalueren | ► | wissel je ervaringen en ontwikkelde materialen uit met de groep | ► | reflecteer je over de input, de eigen evaluatiepraktijk, ervaringen en materialen | ► | bespreek je de reflecties van je eigen vakgroep en het actieplan met de groep (zie hieronder) | ► | word je versterkt in je rol als vakcoördinator | Met de vakgroep op school – eventueel onder begeleiding van de vakbegeleider: ► | denk je na over jullie evaluatiepraktijk (why, how, what) | ► | ontwikkel je een gedragen visie op evaluatie (evaluatiesysteem – evaluatiesystematiek) | ► | ga je na of je evaluatiesysteem wel past bij de noden van leerlingen en de (nieuwe) leerplannen | ► | maak je een beknopt actieplan om de visie te vertalen naar de klaspraktijk | ► | pas je werkvormen en methodieken van formatief handelen toe in de les | ► | 22 okt. 2020 van 13.00 uur - 16.00 uur | ► | 14 januari 2020 van 13.00 u. – 16.00 u. | ► | 10 maart 2020 van 09.00 u. – 12.00 u. | Leermateriaal voor Moderne Talen binnen de basisoptie Moderne Talen – Wetenschappen. Ben jij ook benieuwd naar wat de basisoptie Moderne Talen kan betekenen en welke werkvormen je zou kunnen inzetten nu er (nog) geen handboeken op de markt zijn? Of ben jij al zeker dat je volgend schooljaar voor de klas zal staan binnen dit nieuwe project? Dan vind je in dit document alvast een overzicht van alle leerplandoelen met telkens mogelijke concrete inhouden voor jouw lessen. Wil je verder meedenken hierover en ideeën uitwisselen met collega’s? Op vrijdag 25 september organiseren wij een leerplanvoorstelling met aansluitend de start van een nieuw netwerk rond deze basisoptie. Inschrijven voor de leerplanvoorstelling en het netwerk doe je online. Tot dan! Samen met je leerlingen op zoek naar de geschikte vakantietaak. In gesprek gaan met je leerlingen is niet altijd even eenvoudig. In tijden waar afstandsonderwijs het nieuwe normaal geworden is, is het echter eens zo belangrijk om te weten hoe het met onze leerlingen gaat, hoe zij zich voelen en waar zij staan in hun leervorderingen. Zullen zij deelnemen aan een zomerschool? Welke vakantietaken kunnen helpen om een bepaalde achterstand in te halen? Om jullie hierbij te helpen, geven we enkele startvragen die een gesprek op gang kunnen brengen. Deze kunnen in het algemeen gebruikt worden voor je vak of je kan de focus al bij de start op een vaardigheid leggen. Met deze vragen peil je naar de leermotivatie van de leerlingen, leg je de verantwoordelijkheid ook in hun handen en werk je samen aan een feedbackcultuur. Download ze hier. Zomerchallenges: boeiende en uitdagende taalopdrachten met groeimeters. | | Samen maken we van zomerscholen “droom”scholen. Vakantietaken worden persoonlijke taalchallenges. Durf jij de uitdaging aan? Stap in ons vliegtuig richting betere tijden. Je boarding pass staat klaar. | Onze leerlingen verder laten groeien Een taal leer je door ermee bezig te zijn, liefst zoveel mogelijk. Leerlingen worden vaardiger door de taal naar zich toe te trekken en dat op verschillende manieren. Klassieke taaloefeningen mogen een plaats krijgen tijdens deze zomerreis; het is een tussenstop richting authentieke, communicatieve taalchallenges. Laat je leerlingen het liefst ook zelf aangeven waaraan ze willen werken, waarin ze willen groeien. Kunnen zij aangeven wat moeilijk gaat? Om in kaart te brengen waar de leerling staat, waar hij naartoe zal groeien, wat de werkpunten en sterktes zijn – het op maat werken dus - bieden we jullie enkele tools. Ter inspiratie voor de taalchallenges sommen we ook enkele ideeën, vragen en opdrachten van vaardigheidsopdrachten op voor verschillende talen. Wij wensen jullie leerlingen veel leerplezier tijdens deze taalreis. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Nederlands Beste collega’s We wensen ieder van jullie een succesvol einde van het jaar na deze veeleisende periode. We wensen ieder van jullie ook een hoopvolle opstart volgend schooljaar. We hopen ook dat we jullie terug zien op een aantal van onderstaande initiatieven. We wensen jullie alvast een welverdiende en rustgevende vakantie. ► | Online Ondersteund Onderwijs Door de coronacrisis heb je plots je manier van lesgeven moeten aanpassen. Je hebt kennis gemaakt met online onderwijs, met zijn voor- en nadelen. Wil je echter steviger in je schoenen staan binnen online onderwijs? Wil je graag vanuit een overzichtelijk en doordacht concept (een vorm van blended learning) lessen opbouwen waarbij je zelf bepaalt wat je leerlingen online leren en wat je in contactonderwijs behandelt? Wil je niet verloren laten gaan wat je in coronatijd ontwikkeld hebt en nog nuttig gebruiken? Of wil je bewust verder gaan en ook andere lessen rijker maken met online mogelijkheden? Wil je graag je vaardigheden rond online lessen uitbreiden? Voor jezelf, voor je leerlingen die op eigen ritme gedifferentieerd kunnen leren, voor een late (zij)instromer die zich gemakkelijker kan aanpassen aan het niveau van de klas … Vanaf september 2020 voorzien we sessies rond Online Ondersteund Onderwijs – ook wel Blended Learning genoemd. We brengen je nog op de hoogte over de juiste modaliteiten. | ► | Evaluatiecongres – 2 oktober 2020 Evalueren of kijken hoe leerlingen evolueren? Hoe kunnen wij ontwikkelingsgericht evalueren? Op welke verschillende manieren kan je evalueren zowel bij algemene vakken als bij praktijkvakken? En hoe kan je dat haalbaar en praktisch aanpakken? Ben jij een leraar die met soortgelijke vragen zit …? Meer informatie en inschrijven voor deze boeiende sessies? Dat kan via deze link. | ► | Start-to-teach – 16 oktober 2020 Ben je een startende leraar? Kom dan zeker naar “Start to teach”! Tijdens deze 2 dagen nemen we je mee in pedagogische thema’s. Maak kennis met de pedagogische begeleidingsdienst en de vakbegeleider. Deze laatste helpt je te focussen op je kerntaken als leraar en kan je hierin ondersteunen zodat je je onderwijspraktijk optimaliseert. Vrijdag 16 oktober 2020 van 9 tot 16 uur Donderdag 21 januari 2021 Van 9 tot 16 uur Informatie en inschrijven kan via deze link | ► | Dag van de differentiatie - 26 oktober 2020 Differentiëren is in de klas van vandaag een noodzaak, maar dat stelt ons voor heel wat vragen en uitdagingen. Tijdens deze dag kan je kennis maken met algemene principes maar er zijn gedurende de hele dag sessies door DOOR leerkrachten SWeTe technische richtingen VOOR leerkrachten SWeTe technische richtingen. Inschrijven kan hier: link | ► | Dag van ICT – 12 november 2020 ICT wordt steeds belangrijker in in het onderwijs. Als leerkracht wil je graag mee zijn. Tijdens deze dag zijn er algemene workshops waarvan de inhouden transfereerbaar zijn naar verschillende vakken maar zijn er ook vakspecifieke workshops. Schrijf je in via deze link: link. | ► | Lerende netwerken – Bekijk de data online Leer bij door ervaringen uit te wisselen met collega's uit andere scholen. Verrijk je lesgeven door nascholingen op maat te volgen. Ga in overleg met gelijkgerichte collega's rond didactisch materiaal. Bezoek de infrastructuur van collega’s en verruim je inzicht in leeromgevingen, labo's, werkplaatsen ... Samen kunnen we meer. | Veel succes ConnecTTEam Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, SWeTe-praktijkvakken Professionele leergemeenschap taalcoördinatoren 30/09/2020 Laat deze professionele leergemeenschap een veilige haven zijn waar je als taalcoördinator je positieve ervaringen en zorgen delen kunt samen met gelijkgezinden. Dit platform biedt je tevens de kans om inspiratie op te doen voor je taalbeleid en om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen en inzichten in taalgericht onderwijs. Tijdens de eerste sessie: ► | bepalen we gezamenlijk de noden en verwachtingen op het vlak van taalbeleid | ► | wissel je ervaringen en ontwikkelde materialen uit met de groep | ► | reflecteer je over je eigen taalbeleidspraktijk | ► | word je versterkt in je rol als taalcoördinator | ► | kun je dieper ingaan op thema’s als: | welke opportuniteiten de coronacrisis gebracht heeft voor taalgericht onderwijs | de 5 didactische sleutels voor begrijpend lezen en het uitbouwen van een leesbeleid | de aanpak van dyslexie | de ondersteuning van ex-OKAN-leerlingen | ► | … | De inhoud en data van de volgende sessies worden in samenspraak met de groep bepaald. Met de taalbeleidsgroep op school – eventueel onder begeleiding van de taalbegeleider: ► | breng je de taalnoden van de leerlingen in kaart | ► | ontwerp je SMART doelen om op deze taalnoden een antwoord te bieden | ► | voer je gerichte acties uit | ► | evalueer je de acties en doelen en breng je de effecten in kaart | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Taal Beste leerkrachten Voor we de zomer ingaan, geven we jullie nog enkele toffe tips mee voor volgend schooljaar. We hebben onder andere nog een boeiende STEM-voorscholing gepland en een zeer interessante combi terreinstudie-biotoopstudie. Lees even de details door en wie weet zijn deze vormingen net wat jij zoekt om de basisopties op een toffe manier vorm te geven. Indien je wenst, is er nog de mogelijkheid om aan te sluiten bij ons lerend netwerk voor de basisoptie Moderne talen & wetenschappen. Netwerk natuurwetenschappen/natuur & ruimte/natuur ruimte en techniek 1° graad Met de start van de nieuwe leerplannen van de basisopties met wetenschappelijke doelstellingen in het 2de jaar van de 1ste graad in het vooruitzicht, staan alle leerkrachten natuurwetenschappen voor dezelfde uitdagingen. Door samen te werken in lerende netwerken, bereiden we ons voor op deze transitie en krijgen we een duidelijk zicht op wat de modernisering voor ons vak betekent. De nieuwe leerplannen zullen een rode draad vormen doorheen de verschillende sessies. Je bepaalt echter samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van de lerende netwerken. Verder is er ruimte om inhoudelijke noden te bespreken en pedagogisch-didactische expertise te delen om zo te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en veel meer. Lerend Netwerk Natuurwetenschappen: ► | Eerste sessie: vrijdag 9 oktober 2020 9 – 12 uur De data van sessie 2 en 3 worden in onderling overleg bepaald. | ► | Waar? De eerste sessie zal plaatsvinden in Hasselt: Pedagogische begeleiding regio Limburg, Tulpinstraat 75 3500 Hasselt | ► | Voor meer info en inschrijvingen | Lerende netwerken biologie, chemie, fysica, natuurwetenschappen 2e graad In onderstaand overzicht vinden jullie de data voor de start van de lerende netwerken voor biologie, chemie en fysica. De leerkrachten natuurwetenschappen nodigen we uit om aan te sluiten bij de verschillende disciplines. Je bepaalt samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van de lerende netwerken. Verder is er ruimte om inhoudelijke noden te bespreken en pedagogisch-didactische expertise te delen om zo te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en veel meer. ► | Eerste sessie: donderdag 22 oktober 2020 | ► | De data van sessie 2 en 3 worden in onderling overleg bepaald. | ► | Informatie en inschrijven kan via deze link | ► | Eerste sessie: woensdag 27 november 2020 | ► | De data van sessie 2 en 3 worden in onderling overleg bepaald. | ► | Informatie en inschrijven kan via deze link | ► | Eerste sessie: vrijdag 27 november 2020 | ► | De data van sessie 2 en 3 worden in onderling overleg bepaald. | ► | Informatie en inschrijven kan via deze link | Waar? Deze eerste sessies zullen steeds plaatsvinden in Hasselt: Pedagogische begeleiding regio Limburg, Tulpinstraat 75 3500 Hasselt Aanbod 2020-2021 In het onderstaande overzicht vind je chronologisch de geplande nascholingen die vanuit wetenschappelijk standpunt boeiend, leerrijk en verrijkend zijn. Het is sowieso een goed idee om als leerkracht in deze snel veranderlijke tijden op één of meerdere van deze nascholingen in te zetten. Kiezen zal niet makkelijk zijn aangezien het aanbod erg uitgebreid én gevarieerd is. ► | 9 september 2020 - Online lerend netwerk basisoptie Moderne talen & Wetenschappen - 13.30 – 15.30 uur Tijdens de eerste sessie in juni namen we onze tijd om met elkaar kennis te maken, afspraken te maken, verwachtingen te formuleren en noden te inventariseren. In de volgende sessie staat de koppeling van lesmateriaal aan de vooropgestelde doelen centraal. De pedagogisch begeleider zorgt eventueel voor ondersteuning door middel van wetenschappelijk (nieuwe) inzichten, activerende werkvormen en digitale tools. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. Info en inschrijven via deze link.
| ► | 30 september 2020 – Inspiratiedag bij de basisopties: sport, STEM en moderne talen - wetenschappen, component wetenschappen – 14 – 17.30 uur - Anderlecht. Tijdens deze workshops reiken we materiaal en ideeën aan om de realisatie van de procedurele en conceptuele doelen in de basisopties sport, STEM en moderne talen-wetenschappen, component wetenschappen mogelijk te maken. Meer informatie en inschrijven voor deze boeiende sessies? Dat kan via deze link | ► | 2 oktober 2020 – Evaluatiecongres – 9 – 16 uur – Hasselt Het evaluatiecongres wil jou in de eerste plaats inspireren om breder, meer ontwikkelingsgericht en misschien ook anders naar evaluatie te kijken. De keynote en een aantal sessies geven je inzicht in breed evalueren, manieren om ontwikkelingsgericht te evalueren. Daarnaast kan je ook kiezen voor sessies die je inspireren vanuit de praktijk: doel is om je praktische handvatten of tools te geven om concreet mee aan de slag te gaan in je klaspraktijk. Meer informatie en inschrijven voor deze boeiende sessies? Dat kan via deze link | ► | 16 oktober 2020 – Start-to-teach – Hasselt Ben je een startende leraar? Kom dan zeker naar “Start to teach”! Tijdens deze 2 dagen nemen een enkele boeiende sprekers je mee in pedagogische thema’s én maak je kennis met de pedagogische begeleidingsdienst en de vakbegeleider. Deze laatste helpt je te focussen op je kerntaken als leraar en zal je hierin ondersteunen. Door in te zetten op vakdidactiek (bijv. uitgaande van concrete voorbeelden) kan hij/zij ertoe bijdragen om je eigen functioneren bij te sturen/te optimaliseren. Hierbij staat de leerling en zijn leertraject altijd centraal. Vrijdag 16 oktober 2020 van 9 tot 16 uur Donderdag 21 januari 2021 Van 9 tot 16 uur Informatie en inschrijven kan via deze link | ► | 16 september 2020 - Voorscholing STEM-technieken/STEM-wetenschappen: Paper planes – T2 Campus Genk | ► | 21 oktober 2020 - Terreinstudie/Biotoopstudie - 13.30 – 17.30 uur – Spectrumcollege Beringen De leerplannen adviseren om de terreinstudie samen met de biotoopstudie vroeg in het schooljaar te combineren. Maar hoe doe je dat? Op welke manier kan je beide op een organische manier integreren? Op 21/10/2020 organiseren we in Beringen een nascholing waarin je tools aangereikt krijgt om hier, samen met je leerlingen, mee aan de slag te gaan. De nascholing bestaat, naast een korte gemeenschappelijke inleiding, vooral uit een ‘doe’-gedeelte, waarbij we ons per fiets verplaatsen. Info en inschrijven via deze link. | ► | 26 oktober 2020 - Dag van de differentiatie – van 9 tot 16 uur - Hasselt Differentiatie valt niet meer weg te denken uit de lessen anno 2020. In de praktijk merken we dat het niet altijd zo eenvoudig is. Differentiatie vraagt heel wat van een school, van leraren. Wij willen je daarom een dag vol inspiratie geven rond dit bruisende thema. Tijdens deze dag van de differentiatie maken verschillende sprekers de theorie heel concreet en geven zij voorbeelden van hoe in de klas aan differentiatie gewerkt kan worden. We bekijken differentiatie vanuit verschillende hoeken: vanuit vakken, vanuit werkvormen, vanuit scholen, vanuit de theorie en vooral vanuit de praktijk. Inschrijven kan hier: link | ► | 12 november 2020 – ICT-dag –Hasselt Tijdens de ICT-dag krijg je de kans om via een algemene en vakspecifieke benadering van dichterbij kennis te maken met het nieuwe ICT-leerplan voor de eerste graad. Ook voor de wetenschappers zijn er boeiende sessies voorzien. Neem snel een kijkje op de website. Schrijf je in via deze link: link | ► | 21 februari 2021 – Dag van de talen. Ook voor leerkrachten wetenschappen een interessante dag. Er zal worden ingaan op wetenschappen in Europese projecten en CLIL in de wetenschappen. Voor meer informatie over de vakspecifieke sessies kan je terecht op de website via onderstaande link. Meer informatie en inschrijven kan via deze link | We hopen jullie ergens te ontmoeten op één of meerdere van deze nascholingen. TIP van een collega leerkracht: plaatsen in de klas! Een collega leraar werkte een tool uit om leerlingen plaatsen te geven in de klas. Misschien iets voor jou? Neem even een kijkje op KlasCement: ClassPlaces. We wensen jullie een welverdiende zomer toe. Geniet ervan, laad die batterijen flink op zodat we volgende schooljaar vol frisse moed het tweede jaar van de modernisering kunnen aanvatten. Een zomerse groet Wendy Vancluysen Johanna Lowist Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Biologie, Chemie, Fysica, Natuurwetenschappen Webinar Leerplanvoorstelling nieuw leerplan wiskunde 7de jaar bso Vanaf 1 september 2020 is er een nieuw leerplan wiskunde voor het 7de jaar bso. Geef je wiskunde in het 7de jaar bso en heb je vragen of bedenkingen bij dit nieuwe leerplan? Op 29 september nodigen we je van 17.15 tot 18.30 uur graag uit voor een webinar waar we dit leerplan bespreken en krijg je antwoorden op je vragen bij dit nieuwe leerplan. De link en toegangscode voor dit webinar ontvang je door je mailadres te bezorgen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Wiskunde | | |