Ontdek je teams schaduwzijde - 28/11/2019
‘IK WIL NIET MEER.’ Dit is wat 21% van de leraren, jong of oud, willen zeggen. Hoe komt het toch dat we massaal op zoek zijn naar nieuwe leraren? Hoe zorg je ervoor dat de vlam blijft branden in elke leerkracht? Wat is de invloed van de brullende leraar, teruggetrokken leraar en leraar die alles op zich wil nemen? Hoe zorg je voor een collectieve impact om spanningen te reduceren?
Tijdens deze lezing voor directeurs denken we door over de obstakels en mogelijkheden om een team gezond te houden.
► | Welke verschillende overtuigingen botsen binnen mijn team? |
► | Hoe communiceer ik efficiënt op basis van deze overtuigingen? |
► | Hoe kan ik meer synergie in mijn team bekomen? |
► | Wanneer is mijn team relaxed? |
Van Ventilatie tot oplossing
Sommige leerkrachten staan open voor alle hulp, andere leerkrachten zien de zin er niet van in. In deze workshop voor begeleiders krijg je handvaten om in wandelgangen en aan de gesprekstafel gepaste begeleiding te bieden. Hierdoor worden hulpvragen normaal en is er meer ruimte voor professionalisering.
► | Hoe begeleid ik een leraar die erg negatief tegenover een kind staat? |
► | Wanneer laat ik leerkrachten zelf zoeken naar een oplossing en wanneer geef ik een praktische tip? |
► | Welke vragen stel ik alvorens een bruikbare tip aan te bieden? |
“Ik kan dat (nog) niet!”. Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - 2/12/2019
We geven antwoorden op volgende vragen:
• Wat is het verschil tussen laatste kleuterklas en eerste leerjaar?
• Wat is schoolrijpheid?
• Wat is visuomotoriek?
• Wat is het verschil tussen “mag ik overvaren?” en “wil ik overvaren?”
• Hoe bepalen we de schoolrijpheid?
• Hoe meten we schoolrijpheid?
• Wat is een goede schoolrijpheidsproef?
• Hoe zorgen we voor een vlotte overgang?
• Wat zijn alarmsignalen voor een zwakke schoolrijpheid?
• Waarom zegt een kind "Ik kan dat niet!"?
• Welke alarmsignalen zijn er voor faalangst?
• Hoe ontstaat faalangst?
• Hoe vermijden we “Ik kan dat niet!”?
• Hoe brengen we kinderen van "Ik kan dat niet!" naar “ik kan dat wel?”
• Hoe zorgen we ervoor dat kinderen toch een opdracht uitvoeren?
• Wat is de functie van tekenen, inkleuren, schrijfpatronen?
• Welke activiteiten, welke opbouwen en welk speelgoed is goed voor kleuters als voorbereiding op de lagere school?