Het nascholingsaanbod voor (buitengewoon) secundair onderwijs werd gepubliceerd!
Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Regionale nieuwsbrief Limburg

Beste
 

 

   Bestuurders & directies

 
 
Aanbod bestuurders & directies
 
Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 

   Gewoon secundair onderwijs

 
 
Nascholingsaanbod (buitengewoon) secundair onderwijs 2019-2020
 
Nascholingsaanbod so
 
Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 
Aanbod Modernisering Secundair Onderwijs

Leerplanvoorstellingen

 
 
► 
 
Leerplanvoorstelling aardrijkskunde (herhaling)
 
► 
 
Leerplanvoorstelling natuurwetenschappen en natuur en ruimte (herhaling)
 
► 
 
Leerplanvoorstelling Basisoptie Economie & organisatie B–stroom
 
► 
 
Leerplanvoorstelling Basisoptie Economie & organisatie A–stroom
 
► 
 
Voorstelling en toelichting van het nieuwe leerplan geschiedenis eerste graad (herhaling)
 
► 
 
Voorstelling en toelichting van het nieuwe leerplan Latijn (Grieks) eerste graad (herhaling)
 
► 
 
Leerplanvoorstelling basisoptie Kunst en creatie A- en B-stroom
 
► 
 
Herhaling Leerplanvoorstelling Beeld
 
► 
 
Herhaling Leerplanvoorstelling Muziek
 
► 
 
Leerplanvoorstelling lichamelijke opvoeding in de eerste graad a-stroom en b-stroom
 
► 
 
Leerplanvoorstelling basisoptie sport
 
► 
 
Leerplanvoorstelling Basisoptie Maatschappij en welzijn A–stroom – B-stroom
 
► 
 
Aan de slag met het nieuwe leerplan Mens en samenleving (herhaling)
 
► 
 
Leerplanvoorstelling basisoptie moderne talen – wetenschappen: focus moderne talen
 
► 
 
Leerplanvoorstelling Engels en Frans in de eerste graad a-stroom en b-stroom
 
► 
 
Opvolgingssessie leerplanvoorstelling MAVO
 
► 
 
Leerplanvoorstelling basisoptie STEM-wetenschappen –STEM-technieken
 
► 
 
Voorstelling en toelichting van het nieuwe leerplan Techniek eerste graad A-stroom (herhaling)
 
► 
 
Voorstelling en toelichting van het nieuwe leerplan Techniek eerste graad B-stroom (herhaling)
 
► 
 
Leerplanvoorstelling Basisoptie Voeding & horeca A- en B–stroom
 
► 
 
Leerplanvoorstelling basisoptie moderne talen-wetenschappen component wetenschappen
 
► 
 
Leerplanvoorstelling wiskunde A- en B-stroom

Netwerken

 
 
► 
 
Aan de slag met het nieuwe leerplan aardrijkskunde – netwerk.
 
► 
 
Lerend netwerk leerkrachten Natuurwetenschappen - natuur & ruimte 1e graad
 
► 
 
Lerend netwerk geschiedenis eerste graad (vervolg)
 
► 
 
Lerend netwerk: basisoptie Maatschappij en welzijn A-stroom & B-stroom
 
► 
 
Netwerk Engels eerste graad
 
► 
 
Lerend Netwerk Frans eerste graad
 
► 
 
Lerend netwerk techniek eerste graad (vervolg)
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 
Aanbod CLW's
 
Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 
Aanbod middenkader (beleidsondersteuners, coördinatoren (taal, graad), leerlingenbegeleiders, TA 's)
 
Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 
Aanbod TA en TAC
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen, SWeTe-praktijkvakken
 
 
 
Vakgebonden aanbod
 
Het vakgebonden aanbod kan je raadplegen via de website www.nascholing.be/limburg.
 
Schrijf je snel in!
 
Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 
Save the date!
 
 
► 
 
Festival van de Hoop - Save the date 20/09/2019 - Hasselt
 
► 
 
Start to teach - Save the date 2/10/2019 & 12/03/2020 - Hasselt
 
► 
 
Middenkadercongres - Save the date 12/11/2019 - Alden Biesen Bilzen
 
► 
 
ICT-dag - save the date 21/11/2019 - Hasselt
 
► 
 
KICK-OFF directiecongres so - Save the date 25/11/2019 - Alden Biesen Bilzen
 
► 
 
Dag van differentiatie - Save the date 16/01/2020 - Hasselt
 
► 
 
Technokriebels - Save the date 05/02/2020 - Don Bosco Helchteren
 
► 
 
Directiecongres so - Save the date 6&7/02/2020 - Alden Biesen Bilzen
 
► 
 
Verschillend maar gelijkwaardig - Inspiratiedag rond inclusie - Save the date 13/02/2020 - Hasselt
 
► 
 
Dag van de talen - Save the date 05/03/2020 - Hasselt
 
Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Algemeen
 
 
 

   Buitengewoon onderwijs

 
 
Aanbod buitengewoon onderwijs

Ontdek je teams schaduwzijde - 28/11/2019

 
‘IK WIL NIET MEER.’ Dit is wat 21% van de leraren, jong of oud, willen zeggen. Hoe komt het toch dat we massaal op zoek zijn naar nieuwe leraren? Hoe zorg je ervoor dat de vlam blijft branden in elke leerkracht? Wat is de invloed van de brullende leraar, teruggetrokken leraar en leraar die alles op zich wil nemen? Hoe zorg je voor een collectieve impact om spanningen te reduceren?
Tijdens deze lezing voor directeurs denken we door over de obstakels en mogelijkheden om een team gezond te houden.
 
 
► 
 
Welke verschillende overtuigingen botsen binnen mijn team?
 
► 
 
Hoe communiceer ik efficiënt op basis van deze overtuigingen?
 
► 
 
Hoe kan ik meer synergie in mijn team bekomen?
 
► 
 
Wanneer is mijn team relaxed?
 
 
 

Van Ventilatie tot oplossing

 
Sommige leerkrachten staan open voor alle hulp, andere leerkrachten zien de zin er niet van in. In deze workshop voor begeleiders krijg je handvaten om in wandelgangen en aan de gesprekstafel gepaste begeleiding te bieden. Hierdoor worden hulpvragen normaal en is er meer ruimte voor professionalisering.
 
 
► 
 
Hoe begeleid ik een leraar die erg negatief tegenover een kind staat?
 
► 
 
Wanneer laat ik leerkrachten zelf zoeken naar een oplossing en wanneer geef ik een praktische tip?
 
► 
 
Welke vragen stel ik alvorens een bruikbare tip aan te bieden?
 
 
 

“Ik kan dat (nog) niet!”. Omgaan met faalangst en zwakke schoolrijpheid - 2/12/2019

 
We geven antwoorden op volgende vragen:
• Wat is het verschil tussen laatste kleuterklas en eerste leerjaar?
• Wat is schoolrijpheid?
• Wat is visuomotoriek?
• Wat is het verschil tussen “mag ik overvaren?” en “wil ik overvaren?”
• Hoe bepalen we de schoolrijpheid?
• Hoe meten we schoolrijpheid?
• Wat is een goede schoolrijpheidsproef?
• Hoe zorgen we voor een vlotte overgang?
• Wat zijn alarmsignalen voor een zwakke schoolrijpheid?
• Waarom zegt een kind "Ik kan dat niet!"?
• Welke alarmsignalen zijn er voor faalangst?
• Hoe ontstaat faalangst?
• Hoe vermijden we “Ik kan dat niet!”?
• Hoe brengen we kinderen van "Ik kan dat niet!" naar “ik kan dat wel?”
• Hoe zorgen we ervoor dat kinderen toch een opdracht uitvoeren?
• Wat is de functie van tekenen, inkleuren, schrijfpatronen?
• Welke activiteiten, welke opbouwen en welk speelgoed is goed voor kleuters als voorbereiding op de lagere school?
 
 
 
 
Buitengewoon onderwijs
 
 
website
 
 
e-mail
 
 
publicaties
 
 
twitter
 
 
facebook