| Regionale nieuwsbrief Limburg | Beste Wil je inzetten op gezondheid op school maar je weet niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Wil je al doende kennis maken met de meest recente methodieken en nieuwe educatieve spelmaterialen over voeding, beweging, mentaal welzijn, alcohol, tabak of drugs? Ben je op zoek naar handvaten om een gezondheids- en drugbeleid op school uit te werken, uit te voeren en te evalueren? Of wil je graag weten wat Prof. dr. Ides Nicaise (KU Leuven) te vertellen heeft over de rol van het onderwijs bij het bestrijden van ongelijkheden in gezondheid? Of Olaf Moens (VIGeZ) over Gezonde School? | | | | Kom dan naar de praktijkdag gezonde school op vrijdag 17 maart in het provinciehuis Leuven met workshops en concrete tips om gezondheid op school een boost te geven. | Voor iedereen | | | | Wordt een breinvriendelijke leerkracht. | Voor iedereen Voor iedereen Het voeren van een goed en een integraal personeelsbeleid is zeer belangrijk. Integraal personeelsbeleid is enerzijds gericht op de realisatie van de doelstellingen van de school. Anderzijds gaat het er ook om dat de medewerker op school efficiënt, doelgericht en vreugdevol kan werken. Bestuurders & directies Het netwerk directies aso, dat gepland was op donderdag 9 maart in de namiddag, wordt verplaatst naar vrijdag 12 mei 2017, 13:15 – 16:00. Als onderwerp hebben we datgene gekozen dat de interesse van velen van jullie wegdroeg … Bestuurders & directies 13 januari 2017: de hervorming secundair onderwijs werd goedgekeurd. Wat betekent dit nu voor de aso-scholen? Welke impact zal dit hebben op onze scholen? Leen Pil, coördinator aso, geeft daarnaast toelichting over de competentieprofielen aso-richtingen versus tso-richtingen met als kernvraag: verkleinen we de kloof? De directies aso krijgen een uitnodiging via e-mail. Bestuurders & directies Het provinciale subsidiereglement "onderwijsflankerende projecten met de focus op de aansluiting tussen onderwijs en arbeid", is een nieuw subsidiereglement dat focust op de aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Projecten kunnen ingediend worden tot en met 1 april 2017. De richtlijnen, het nieuwe reglement en het aanvraagformulier vind je terug op onderwijs.limburg.be - Projectsubsidie onderwijs-arbeid. De provincie Limburg blijft in het kader van SALK inzetten op "taalachterstand". Via het subsidiereglement "Onderwijsflankerende projecten met de focus op taal" worden ook dit jaar weer middelen ter beschikking gesteld voor goede initiatieven die een antwoord bieden op deze problematiek. Heb jij/ heeft jouw organisatie een goed projectidee op vlak van "Taal"? Dossiers kunnen ingediend worden tem 1 april 2017. De richtlijnen, het reglement en het aanvraagformulier vind je terug op onderwijs.limburg.be - Projectsubsidie taalprojecten. Bestuurders & directies | | | | Bewust gebruik van activerende werkvormen en toepassingsmogelijkheden herkennen in de eigen lessen. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | | | Heb je zin om al met je team aan de slag te gaan met het nieuwe leerplanconcept? | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs 1. | Nascholingen PB (i.s.m. VLA-Limburg) | 2. | VLA-congres | 3. | AVL-nascholingen (KU Leuven) | 4. | IPVW (UGent) | 5. | Eerste hulp bij klimaatverwarring | 6. | Nascholing “Pimp je excursies: nu ook met échte terreinvaardigheden!” | Gewoon secundair onderwijs Voor leraren PR en economie in de studierichting Communicatie en media(OPR) Vergeet niet om de deze enquête voor 8 maart in te vullen (ook voor leraren die zich niet inschrijven). Gewoon secundair onderwijs ► | Uitnodiging studiedag Duits op 16 maart 2017 | ► | Smartschoolplatform!? | ► | Tot slot | Gewoon secundair onderwijs Op woensdag 10 mei 2017 organiseren de begeleiders SEI/economie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen een nascholing in verband met de onderzoekscompetenties in de 2de en 3de graad economie aso. We willen de leraren: ► | kennis laten maken met een uitgewerkte leerlijn rond onderzoekscompetenties | ► | inspiratie bieden aan de hand van goede praktijkvoorbeelden. | De doelgroep zijn alle betrokken leraren van West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Mechelen-Brussel en Limburg. Deze nascholing vindt plaats op woensdag 10 mei 2017 van 14.00 tot 17.00 u aan de KU Leuven Campus Brussel. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Midden januari ontstond in de media een discussie over de vestigingswet. Die bepaalt de voorwaarden om bepaalde gereglementeerde beroepen als zelfstandige uit te oefenen (bv. kapper, tandtechnicus, opticien …). Onlangs raakte echter bekend dat die voorwaarden niet zouden gelden voor andere Europese burgers, vanwege een Europese richtlijn, die stelt dat wie in een EU-lidstaat een beschermd beroep mag uitoefenen, dat ook elders binnen de EU moet kunnen. Dit leidde tot vragen over de toekomst van bedrijfsbeheer in het secundair en volwassenenonderwijs. Wij hebben navraag gedaan en kunnen dit verhaal nuanceren... Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs ► | Op zaterdag 13 mei organiseert BELTA (Belgian English Language Teachers Association) een jaarlijkse bijeenkomst. Professor David Crystal zal dit jaar de plenaire spreker zijn. Een unieke kans om een echte autoriteit aan het woord te horen. Er zal ook gelegenheid zijn om met hem te spreken. Meer informatie over BELTA day 2017. | ► | De stuurgroep Engels vergadert op 7 maart om 19u in de Tulpinstraat in Kiewit. Iedereen welkom! | ► | Website: Lyrics training | Gewoon secundair onderwijs | | | | Vluchtelingen, ze zijn niet weg te denken uit het nieuws, de politiek en onze gedachten. Ook kunstenaars zijn gegrepen door de problematiek en gebruiken beelden, geluiden en teksten van mensen op de vlucht. Vraag is hoe leraren met die actuele problematiek in de klas aan de slag kunnen gaan. Datum: Donderdag 20 april 2017 - 09:00 uur - 16:30 uur Doelgroep: Leraren Esthetica, Kunstinitiatie, Kunstgeschiedenis, Muziekgeschiedenis, MO, Cultuurwetenschappen, Geschiedenis, OKAN – Algemene vakken Locatie: Auditorium Wolfspoort, Schapenstraat 34 3000 Leuven | Gewoon secundair onderwijs | | | | 1 Oproep lerend netwerk Frans 2 Professionalisering Tulpinstraat Hasselt 3 Professionalisering buiten onze regio 4 In de kijker 5 Pour vous | Gewoon secundair onderwijs 1. | Professionalisering schooljaar 2016 - 2017 Tulpinstraat Hasselt | 2. | Professionalisering schooljaar 2016 - 2017 buiten onze regio | 3. | Agenda – regio Limburg | 4. | Agenda – buiten onze regio | Gewoon secundair onderwijs 1. | Bevraging Kristien Hulstaert | 2. | Professionalisering schooljaar 2016 - 2017 Tulpinstraat Hasselt | 3. | Agenda – regio Limburg | 4. | Agenda – buiten onze regio | Gewoon secundair onderwijs 1. | Professionalisering | 2. | Werkgroep nascholing 2017 | 3. | Regionale nieuwsbrief Limburg | 4. | BVLO | 5. | Varia | Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs Vakvergadering: Samenwerken in een dynamische vakgroep moet voor allen een prioriteit zijn. Een vakgroep is het belangrijkste forum om vanuit een collegiale spirit werk te maken van leerplanstudie. Gewoon secundair onderwijs “Wat is belangrijk om een CNC-freesmachine te kunnen bedienen?” Vooral voor leerkrachten mechanica - metaal met weinig of geen ervaring in CNC. (basismechanica / mechanische technieken). Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs 1. | Professionalisering schooljaar 2016-2017 | 2. | Nieuws | 3. | Interessante sites | 4. | Leerplannen | 5. | Smartschool | Gewoon secundair onderwijs | | | | Op 17 maart 2017 organiseren we in de namiddag een impulsdag ‘Doelgericht werken aan STEM voor directies en coördinatoren SO eerste graad.’ Het is belangrijk dat jongeren voldoende STEM-geletterdheid verwerven en kansen krijgen om interesse en passie voor STEM te ontdekken en te ontwikkelen. | Tijdens deze impulsdag zullen Didier van de Velde, coördinator STEM, en Frank Remy, studiegebiedverantwoordelijke Mechanica-Elektriciteit, de visietekst eerste graad SO van Katholiek Onderwijs Vlaanderen toelichten. Tussendoor wordt er ruimte voorzien om in kleine groepen te reflecteren. Neem contact via de schoolbegeleider van de scholengemeenschap. Gewoon secundair onderwijs | | | | De realisatie is een vrij open opdracht, waarbij de deelnemers met behulp van recyclagemateriaal zelf een ecomobiel maken, die wordt voortgedreven door zonlicht. | | | | | Realisatie van een zelf ontworpen fotohouder op basis van vooropgestelde criteria. Bij deze realisatie (open opdracht) gaan leerlingen zelf aan de slag met opgegeven criteria en zoeken ze zelf naar de best mogelijke oplossing. | Gewoon secundair onderwijs Begrippen, eigenschappen, definities en wiskundige verbanden worden omschreven met behulp van typische vaktermen. Een belangrijke vaardigheid is het omzetten, vertalen van de omgangstaal naar wiskundige vaktaal. Er is aandacht voor wiskundige symboliek en we trachten een koppeling te maken met de leerlijn ‘parate kennis’. Gewoon secundair onderwijs Zaal Curie (gelijkvloers, lokaal 00.118) - Chem & Tech, Celestijnenlaan 200 F, 3001 Heverlee Gewoon secundair onderwijs | | | | Naast een theoretisch kader over de meervoudige intelligentie en het belang ervan voor het werken met kinderen, leerkrachten en ouders worden er hulpmiddelen getoond die de deelnemers kunnen gebruiken om met kinderen en jongeren aan de slag te gaan. Het is een actieve nascholing met heel veel beeldend materiaal. | Buitengewoon onderwijs ► | 07-03-2017: ondersteuningsnetwerken voor directies en GON-coördinatoren | ► | 09-03-2017: PAG BuBaO | ► | 09/10-03-2017: tweedaagse directievergadering BuSO | ► | 14-03-2017: speelleerklas BuBaO | ► | 14-03-2017: diversiteitstraject BuBaO en BuSO | ► | 20-03-2017: psycho-pedagogisch personeel BuSO | ► | 24-03-2017: ABO-coördinatoren BuSO | Buitengewoon onderwijs | | |