Beste Bij het begin van het nieuwe schooljaar willen wij jullie allemaal een fantastisch schooljaar toewensen in een school waar volwassenen en jongeren elkaar op een positieve manier mogen ontmoeten en helpen. De pedagogische begeleiding wenst jullie bij het begin van het nieuwe schooljaar 2017-2018 veel voldoening en werkplezier toe in je onderwijsopdracht! In team secundair zijn er enkele wijzigingen: ► | Veerle De Graaf is vanaf volgend schooljaar ook vakbegeleider Duits naast Engels. | ► | Ingrid De Brabandere is studiegebiedbegeleider land- en tuinbouw en zal ook onze regio ondersteunen. | ► | Wim Peeters neemt deel aan een project rond professionele leergemeenschappen en zal in onze regio de leraren fysica niet meer ondersteunen. In deze nieuwsbrief is er dan ook een vacature voor een halftijdse begeleider wetenschappen. | Nascholingsinitiatieven Lincka op een rijtje: | | | | Het ideale moment om alle talen die je leerlingen spreken in de kijker te plaatsen! En niet alleen dat, je kunt die dag aangrijpen om het belang van het leren van talen te benadrukken. Wie weet, vormt deze dag wel het opstapje naar een heus CLIL-traject?! Je talenbeleidsteam kan op verschillende manieren aan de slag. | Voor iedereen Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | De voorbije editie ‘Vlajo Ondernemers voor de Klas’ was een succes: meer dan 13 000 jongeren werden geïnspireerd door 400 ondernemers! | Competenties zoals onderzoekend en probleemoplossend gedrag, anticiperen, solliciteren en creativiteit bepaalden mee de inhoud van de gastlessen. Leerlingen/studenten kregen de kans om uitgebreid met de gastsprekers in dialoog te treden. Bekijk de AFTERMOVIE van Ondernemers voor de Klas – editie 2017. Voor iedereen | | | Inschrijven voor nascholingen kan via: www.nascholing.be. Nascholing georganiseerd door of in samenwerking met Regio Limburg, vind je door links te kiezen voor "Regio Limburg". | Momenteel kunnen deelnemers zich niet zelf inschrijven. Enkel de directie of de nascholingsverantwoordelijke kan iemand inschrijven. Belangrijk is dat het schoolteam volledig is. Meer informatie vind je terug in de nieuwsbrief van april. Voor iedereen Zette jouw team vorig schooljaar (nieuwe) stappen in het verhogen van de taalvaardigheid van alle leerlingen? Ook dit schooljaar staan de taalbegeleiders klaar om jullie hierbij te ondersteunen, om het een verhaal te maken dat we samen delen. Tot binnenkort! Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs Het beheerscomité ondersteuninsgnetwerk Regio Limburg houdt eraan op regelmatige tijdstippen op transparante wijze te communiceren over het ondersteuningsmodel en het ondersteuningsnetwerk . Voor iedereen Voor iedereen Voor iedereen | Hoewel het schooljaar 2017-2018 amper is opgestart, moeten schoolbesturen, internaatbesturen, directies en internaatbeheerders die met ingang van het volgend schooljaar 2018-2019 structuurwijzigingen overwegen (programmaties, fusies, vestigingsplaatsen…) nu reeds actie ondernemen. | Bestuurders & directies Op dinsdag 3 oktober 2017 ontvangen wij graag de nieuwe directieleden uit het secundair onderwijs. Wij verwelkomen hen graag om 13.30 uur en ronden af om 15.30 uur. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs De inforonde in regio Limburg vindt plaats op dinsdag 14 november van 19 tot 21 uur in viio Tongeren. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Op woensdag 15 november 2017 wordt er in regio Hasselt een introductiedag georganiseerd in het kader van modernisering secundair onderwijs van 9:00 tot 16:30. Dit initiatief richt zich op directies, middenkader en leraren 1ste graad. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven via nascholing.be. ‘Met modernisering aan de slag in de 1ste graad’ is een 3-daagse nascholing (niet opeenvolgende dagen) waarbij men dieper ingaat op de modernisering in de 1ste graad. Het aantal plaatsen is beperkt – er zijn nog een aantal plaatsen in enkele reeksen. Om te kunnen deelnemen aan deze 3 verdiepende dagen moet men de introductiedag gevolgd hebben. Meer informatie en mogelijkheid om in te schrijven vind je op nascholing.be. Bestuurders & directies, Gewoon secundair onderwijs De Vlaamse overheid heeft 14 juli beslist dat wie een eigen zaak of onderneming wil starten daar vanaf 1 september 2019 niet langer een attest bedrijfsbeheer voor nodig heeft. Bestuurders & directies, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | | Op een school ruimte maken voor inspiratie en spiritualiteit is van levensbelang. Zeker ook bij de start van elk schooljaar. Sinds jaar en dag lanceren we in onze regio een jaarthema met bijbehorende jaarwerking, materialen, impulsen, suggesties, activiteiten… Dit jaar lanceren we het motto ‘Je bent bemind. Je bent geroepen.’ (vertrekkend van het verhaal van de roeping van Samuel (1 Sam. 3,1-10)). | Zie hier een overzicht van wat op dit moment al online ter beschikking is en waar je op school van kan gebruik maken. Lees meer ... Vorming godsdienst en pastoraal Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | | | Welzijnszorg organiseert voor juffen, meesters, andere opvoeders en (school)kinderen die dromen van een bijzondere dag een gratis bezoek aan Het Berenhuis. Het Berenhuis in Heusden-Zolder ontving pas het kwaliteitslabel van Welzijnszorg. Met hun steun en in het kader van ‘Samen tegen armoede’ nodigen de beren je klas/groep uit op een gratis inspirerend bezoek*, inclusief een drietalig kinderkunstboek. | Hoe kom je in aanmerking voor een gratis bezoek en een boek? Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | Actieve nascholing met concrete praktijkvoorbeelden. Je keert terug naar je school met een hoofd vol inspiratie en tal van voorbeelden om meteen te gebruiken in je klas. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | | Deze toelichting wordt nog slecht één keer gegeven. Iedereen die nog niet in de mogelijkheid was om de introductie te volgen moet deze kans grijpen. | Gewoon basisonderwijs De presentaties van de directiedag basisonderwijs in augustus, kunnen online geraadpleegd worden op onze website. Gewoon basisonderwijs Gewoon secundair onderwijs Traject aanvangsbegeleiding voor beginnende leraren met als doelen: ► | Basiscompetenties van beginnende leraren versterken | ► | Basisattitudes van beginnende leraren verfijnen | Meer info vind je nascholing.be evenals de mogelijkheid om in te schrijven. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs We laten op 19 oktober van 9 tot 12 uur Magda Vanmontfort aan het woord: hoe kunnen leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen om een goede studiekeuze te maken? De focus ligt op de 3e graad secundair onderwijs. Deze sessie is gericht op alle leraren 3e graad secundair onderwijs. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Het decreet van mei 2009 bepaalt dat elke onderwijsinstelling, rekening houdend met haar pedagogisch of agogisch project, ervoor verantwoordelijk is kwaliteitsonderwijs te verstrekken en het geboden onderwijs kwaliteitsvol te ondersteunen. Die aandacht voor kwaliteitsontwikkeling wordt vanaf januari 2018 nog belangrijker gezien de nieuwe aanpak van de onderwijsinspectie. In dit congres gaan we in op kwaliteitsontwikkeling en hebben we aandacht voor het (R)OK-kader. In een eerste deel focussen we op kennis van en inzicht in kwaliteitsontwikkeling. Daarna bekijken we samen hoe we hiermee om kunnen gaan in de praktijk op school. Dit congres vindt plaats in de Landcommanderij Alden Biesen in Bilzen op 9 november 2017. Meer informatie over doelen, inhouden en praktische zaken vind je op nascholing.be. Gewoon secundair onderwijs In een aantal Amerikaanse rapporten wordt de 21ste eeuw de ‘Eeuw van de Oceaan’ genoemd. De auteurs ervan denken dat de tijd nu is aangebroken om de oceanische ruimte en het duurzame gebruik en beheer ervan een hoge prioriteit te geven. De technologie die ervoor nodig is, komt razendsnel beschikbaar of is er al. Prof. David Van Rooij en Stijn Dewaele maken ons wegwijs in de rijkdom van de oceanen, de mogelijke ontginning ervan en de ecologische gevolgen. Schrijf in via nascholing.be. Gewoon secundair onderwijs Beste taalleraar Beste taalcoördinator
Sta je ook al te popelen om aan een nieuw CLIL-jaar te beginnen? Of zet je dit of komend schooljaar je voorzichtige eerste stappen in de CLIL-didactiek? Lees dan zeker de onderstaande initiatieven die op stapel staan. Gewoon secundair onderwijs | | | Het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie en het Vlaams Vredesinstituut organiseren in het najaar van 2017 een dubbel webinar rond controverses in de klas en op school. Aan de hand van reële onderwijscasussen en op basis van elkaars inbreng krijgen de deelnemers concrete aanwijzingen om constructief om te gaan met leerstof die controverse kan oproepen. Lees meer ... | ► | Tentoonstellingen | ► | Verschijning boek | ► | Oproep wedstrijd De Helden | Gewoon secundair onderwijs Beste GOK-verantwoordelijke Dit schooljaar wordt ingevuld als een overgangsjaar. Het is de bedoeling dat vanaf volgend schooljaar 2018-2019 het gelijke kansenbeleid in de gewone schoolwerking wordt ingekanteld en dat de inspectie bij de ‘normale’ doorlichting die in principe om de zes jaar plaatsvindt, kijkt wat de school op dit gebied gedaan heeft. Een beetje zoals ze nu doet met het taalbeleid. Maar dat is toekomstmuziek. Hoe kun je als school en als GOK-team dit overgangsjaar invullen? Er staan twee mogelijkheden open. Voor alle duidelijkheid: er zijn op dit moment geen richtlijnen bekend, noch vanuit de Guimardstraat noch vanuit het departement. De eerste is dat je alle stappen opnieuw volgens de regels van de kunst uitvoert zoals het decreet voorschrijft. Je start dan weer met een beginsituatieanalyse bij het volledige lerarenteam dat zowel de twee thema’s als de algemene doelstellingen binnen deze thema’s kiest. Dat gebeurt tijdens het eerste trimester. Op basis van de gekozen algemene doelen werk je concrete doelen uit en daaraan koppel je dan acties. Dat is voor de tweede helft van het schooljaar. De tweede mogelijkheid is dat je de GOK-werking van de voorbije cyclus verderzet en de acties waarmee je bezig bent, uitdiept of extra acties opzet. Daarbij kun je vertrekken vanuit de zelfevaluatie die je een jaar geleden hebt uitgevoerd en waarin je aangeeft welke doelen en acties geslaagd waren en welke voor verbetering vatbaar zijn. Let wel: vanaf dit schooljaar dien je je officieel in te schrijven via de website http://nascholing.be. Dat kun je vanaf nu doen. De initiatieven zijn gratis en absoluut de moeite waard, al was het maar voor je persoonlijke professionalisering. Het verdient aanbeveling om met een team te komen. Gewoon secundair onderwijs ► | De Vereniging van Leerkrachten Oude Talen (VLOT) laat weten dat de folder 'Latijn: iets voor jou?' opnieuw beschikbaar is. Daarin wordt aan leerlingen van het zesde leerjaar basisonderwijs uitgelegd wat er van het vak Latijn precies mag worden verwacht. De folder kan worden gebruikt tijdens kennismakingslessen, opendeurdagen en infoavonden. Hij telt 8 pagina's (A5-formaat), werd professioneel vormgegeven en wordt volledig in kleur gedrukt. Alle informatie daarover vind je op de website www.vlot-vzw.be/folder. | ► | Nascholing VLOT: Differentiatie: omgaan met verschillen in de klas op woensdag 8 november 2017, 14:15-17:00, Diocesaan Pastoraal Centrum, Frederik de Merodestraat 18, 2800 Mechelen. Meer info en inschrijvingen. | ► | De Kleio-redactie berichtte ons dat eind augustus het lesmateriaal op de webstek www.kleiotijdschrift.net is aangevuld met drie bijdragen en toegankelijk is voor abonnees. | Nascholingen Gewoon secundair onderwijs Nieuws Informatie Nascholingen Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | | Ik hoop dat wij dit schooljaar verder samen kunnen werken in de goede richting. Door je enthousiaste inzet en professionaliteit, op een spontane, hartelijke en menselijke wijze, zullen leerlingen meer “betrokken” zijn en gemotiveerd worden om beweging als een weldaad te ervaren. Ik wens je van harte een ‘top’jaar toe. | Gewoon secundair onderwijs Duits, Engels en Frans: drie aparte vakken, echter dezelfde didactische noden en gelijkvormige leerplannen. De volgende nascholingen kunnen leerkrachten van de drie verschillende talen insprireren. Overleg tussen de leerkrachten talen kan leiden tot een nog gevarieerder taalonderwijs waarbij de transfer van de ene naar de andere taal gemakkelijker gelegd kan worden. Uitgebreide informatie over deze initiatieven en inschrijven : www.nascholing.be (regio Limburg / vakgebonden aanbod). Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs | | | De website mode start officieel vanaf september: | Na overleg met alle betrokken partijen is er beslist om het huidige materiaal dat op de sharepoint staat niet over te nemen op de website. Veel documenten zijn ondertussen al herwerkt en de documenten die nu nog op de sharepoint staan, kunnen integraal op het platform van de school, zoals Smartschool of school online geplaatst worden. Wacht hiermee niet te lang, want het is moeilijk te voorspellen hoe lang alles nog op de sharepoint zal blijven staan. Gewoon secundair onderwijs Thema: ICT als media inzetten in de lessen muzikale opvoeding. In onze leerplannen lezen we dikwijls een verwijzing naar ICT-doelen. Tijdens deze studiedag leren we omgaan met moderne media om muziek op te nemen, te bewerken en in te zetten bij evaluaties. Datum en locatie zijn nog te bepalen Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs Ondersteunings Kalender met nieuwe Afspraken en boeiende Netwerken: Netwerking & nascholingen: Handboek: ‘Geen pANiek. Snel op weg met anderstalige nieuwkomers’ van L. Lenaerts en Y. Wauthier, uitgegeven bij Garant Uitgevers nv: je leest er o.m. hoe je eraan begint, welk materiaal er geschikt is. Het bevat talrijke voorbeelden uit de praktijk van ervaren leraren. Gewoon secundair onderwijs | | | In deze nascholing maak je op interactieve wijze kennis met een aantal toegankelijke en gebruiksvriendelijke ICT-toepassingen. Zo kom je o.a. meer te weten over ‘MENTIMETER’ dat je toelaat om onmiddellijk inzetbaar leermateriaal te ontwikkelen. Daarnaast ga je ook aan de slag met ‘CAPZLES’ (tijdlijn waarop je afbeeldingen, teksten en andere bestanden kunt plaatsen) en QR-TREASURE HUNT GENERATOR (om vragen en antwoorden razendsnel in QR-codes om te zetten). Ook de tools KAHOOT en PLICKERS komen aan bod. | ► | Deze nascholing vindt plaats op donderdag 19 oktober 2017 van 13:30 tot 16:30. | ► | Lesgever: Anne-Lise Cuypers | ► | Gelieve eigen laptop/smartphone mee te brengen! | Gewoon secundair onderwijs Informatie Nascholing op 19 oktober We laten op 19 oktober van 9 tot 12 uur Magda Vanmontfort aan het woord: hoe kunnen leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen om een goede studiekeuze te maken? De focus ligt op de 3e graad secundair onderwijs. Deze sessie is gericht op alle leraren 3e graad secundair onderwijs. In de namiddag is er een vervolgsessie, specifiek voor leraren personenzorg, waarin de inhoud van de voormiddag concreet wordt toegepast: hoe kunnen we dit concreet koppelen aan leerplandoelen. Je moet voor beide sessies apart inschrijven. Als je inschrijft voor de namiddagsessie,veronderstellen we dat je de voormiddagsessie ook gevolgd hebt. Leraren hebben in de voormiddag de sessie van Magda Vanmontfort gevolgd: hoe kunnen leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen om een goede studiekeuze te maken? De focus ligt op de 3e graad secundair onderwijs. In de namiddag van 13 tot 16 uur passen we dit toe: concreet aan de slag met leerlingen 3e graad uit VZ en STW. Hoe kunnen we dit koppelen aan de leerplandoelen? Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Zoals het voorbije jaar wordt ook dit jaar een regionaal netwerk georganiseerd. Er worden per regio 2 vergaderingen gepland: één in de tweede helft van het eerste semester en één in de loop van het tweede semester. Het netwerk focust op delend leren van elkaar en wil volgende doelstellingen bereiken: 1. | Reflecteren over de eigen lespraktijk (zelfreflectie) | 2. | Leren van collega’s via het principe van ‘give & take’ | 3. | Inspelen op concrete leervragen en ruimte geven voor diversiteit | We hopen alle leraren P.O. op één van de regionale netwerken te ontmoeten. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs ► | Doelstelling: Herinrichting werkplaats: visie en voorbeeld | ► | Doelgroep: TA Mechanica regio Limburg | ► | Inhoud: Verhaal duidelijk maken achter dit doorlopen traject – herinrichting van een werkplaats & verdeling uren en vakken. Stappen aanreiken om leraren te motiveren bij de herinrichting van een werkplaats. Vertaling van het leerplan naar een nieuwe organisatie. | Gewoon secundair onderwijs Bij het begin van het nieuwe schooljaar wil ik jou een fantastisch werkjaar toewensen, met heel wat mooie momenten met jouw leerlingen, met veel voldoening in je werk, met aangename uitdagingen voor jezelf. Ik wil jou alvast van harte uitnodigen om een kijkje te gaan nemen op www.nascholing.be. Goed om weten… Smartschool is een virtuele leeromgeving waarop allerlei informatie i.v.m. techniek en TA te vinden is. Geïnteresseerd? Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs Gewoon secundair onderwijs Voor onze leerlingen is de stap naar het hoger onderwijs dikwijls een heel grote stap. Dit schooljaar proberen we een samenwerking op gang te brengen met Universiteit Hasselt. Het is de bedoeling om de leerkrachten uit de 3de graad secundair onderwijs een inkijk te geven in de cursussen wiskunde in de verschillende opleidingen van de 1ste bachelor: op welke manier worden de lessen gegeven, welke wiskundetopics uit het middelbaar zijn relevant, wat met het gebruik van (grafische) rekenmachines, en zo veel meer. Geogebra-nieuws: Graag geven we het laatste nieuws mee over de vernieuwingen binnen GeoGebra. Gewoon secundair onderwijs | | | Op een school ruimte maken voor inspiratie en spiritualiteit is van levensbelang. Zeker ook bij de start van elk schooljaar. Sinds jaar en dag lanceren we in onze regio een jaarthema met bijbehorende jaarwerking, materialen, impulsen, suggesties, activiteiten… Dit jaar lanceren we het motto ‘Je bent bemind. Je bent geroepen.’ (vertrekkend van het verhaal van de roeping van Samuel (1 Sam. 3,1-10)). | Zie hier een overzicht van wat op dit moment al online ter beschikking is en waar je op school van kan gebruik maken. Lees meer ... Vorming godsdienst en pastoraal Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | | | Welzijnszorg organiseert voor juffen, meesters, andere opvoeders en (school)kinderen die dromen van een bijzondere dag een gratis bezoek aan Het Berenhuis. Het Berenhuis in Heusden-Zolder ontving pas het kwaliteitslabel van Welzijnszorg. Met hun steun en in het kader van ‘Samen tegen armoede’ nodigen de beren je klas/groep uit op een gratis inspirerend bezoek*, inclusief een drietalig kinderkunstboek. | Hoe kom je in aanmerking voor een gratis bezoek en een boek? Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | Actieve nascholing met concrete praktijkvoorbeelden. Je keert terug naar je school met een hoofd vol inspiratie en tal van voorbeelden om meteen te gebruiken in je klas. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs Traject aanvangsbegeleiding voor beginnende leraren met als doelen: ► | Basiscompetenties van beginnende leraren versterken | ► | Basisattitudes van beginnende leraren verfijnen | Meer info vind je nascholing.be evenals de mogelijkheid om in te schrijven. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs We laten op 19 oktober van 9 tot 12 uur Magda Vanmontfort aan het woord: hoe kunnen leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen om een goede studiekeuze te maken? De focus ligt op de 3e graad secundair onderwijs. Deze sessie is gericht op alle leraren 3e graad secundair onderwijs. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Doelstellingen ► | visie en materialen T9-werking delen en uitwisselen | ► | bestaande T9-werking verder uitwerken/optimaliseren | ► | hospiteren bij elkaar | Doelgroep: leerkrachten BuBaO Data ► | dinsdag 3 oktober 2017 van 9 tot 12 uur | ► | donderdag 30 november 2017 van 9 tot 12 uur | ► | maandag 5 februari 2018 van 9 tot 12 uur | ► | woensdag 25 april 2018 van 9 tot 12 uur | Buitengewoon onderwijs Doelstellingen ► | visie en materialen T9-werking delen en uitwisselen | ► | bestaande T9-werking verder uitwerken/optimaliseren | ► | hospiteren bij elkaar | Doelgroep: leerkrachten BuSo Data ► | dinsdag 3 oktober 2017 Van 09:00 tot 12:00 | ► | donderdag 30 november 2017 Van 09:00 tot 12:00 | ► | maandag 5 februari 2018 Van 09:00 tot 12:00 | ► | woensdag 25 april 2018 Van 09:00 tot 12:00 | Buitengewoon onderwijs Nieuws Informatie Nascholingen Buitengewoon onderwijs Informatie Nascholing op 19 oktober We laten op 19 oktober van 9 tot 12 uur Magda Vanmontfort aan het woord: hoe kunnen leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen om een goede studiekeuze te maken? De focus ligt op de 3e graad secundair onderwijs. Deze sessie is gericht op alle leraren 3e graad secundair onderwijs. In de namiddag is er een vervolgsessie, specifiek voor leraren personenzorg, waarin de inhoud van de voormiddag concreet wordt toegepast: hoe kunnen we dit concreet koppelen aan leerplandoelen. Je moet voor beide sessies apart inschrijven. Als je inschrijft voor de namiddagsessie,veronderstellen we dat je de voormiddagsessie ook gevolgd hebt. Leraren hebben in de voormiddag de sessie van Magda Vanmontfort gevolgd: hoe kunnen leerlingen hun eigen leerproces in handen nemen om een goede studiekeuze te maken? De focus ligt op de 3e graad secundair onderwijs. In de namiddag van 13 tot 16 uur passen we dit toe: concreet aan de slag met leerlingen 3e graad uit VZ en STW. Hoe kunnen we dit koppelen aan de leerplandoelen? Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs Zoals het voorbije jaar wordt ook dit jaar een regionaal netwerk georganiseerd. Er worden per regio 2 vergaderingen gepland: één in de tweede helft van het eerste semester en één in de loop van het tweede semester. Het netwerk focust op delend leren van elkaar en wil volgende doelstellingen bereiken: 1. | Reflecteren over de eigen lespraktijk (zelfreflectie) | 2. | Leren van collega’s via het principe van ‘give & take’ | 3. | Inspelen op concrete leervragen en ruimte geven voor diversiteit | We hopen alle leraren P.O. op één van de regionale netwerken te ontmoeten. Buitengewoon onderwijs |