Beste Dit is nieuwsbrief 203 van 4 juni 2020 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. We informeren je over richtlijnen en maatregelen van de overheid met betrekking tot het coronavirus via extra nieuwsbrieven. Al onze informatie over corona kun je ook terugvinden op de overzichtspagina Onderwijs organiseren in coronatijden We bezorgen je maandelijks de verslagen van de directiecommissies. Die verslagen mag je niet lezen als mededelingen of standpunten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze zijn een zo getrouw mogelijke weergave van vertolkte meningen en standpunten van de aanwezige directeurs die je altijd binnen een discussie moet kaderen. De verslagen bevatten onder andere adviezen voor de bovenliggende raden. Dit zijn de verslagen voor de vergaderingen van mei 2020: Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Per 1 september verlaat Alain Seynhaeve, begeleider in regio West-Vlaanderen, onze organisatie. Alain is sinds 2010 bij ons in dienst. Na zijn directie-ambt en taak als directeur met een coördinerende opdracht in de scholengemeenschap Heule-Kuurne, werd hij schoolbegeleider in regio West-Vlaanderen. Net voor de opstart van de BOS-ankers, was hij ook enige tijd begeleider van scholengemeenschappen wat hij combineerde met zijn begeleidingsopdracht voor enkele scholengemeenschappen in de wijde omgeving van Brugge. In 2016 werd hij dan niveaucoördinator voor het basisonderwijs. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio West-Vlaanderen | | Schriftelijke vragen | Commissie onderwijs We bezorgen je de vragen om uitleg die Ben Weyts, minister van Onderwijs, op 28 mei 2020 beantwoordde: Plenaire vergadering We bezorgen je de actuele vragen die minister van Onderwijs Ben Weyts beantwoordde op 3 juni 2020: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Ben je op zoek naar een uitdagende job in de onderwijswereld? Wil je deel uitmaken van een dynamisch team dat instaat voor de ondersteuning van West-Vlaamse katholieke scholen op pedagogisch en didactisch vlak? Katholiek Onderwijs Vlaanderen wenst een pedagogisch begeleider aan te werven als vakbegeleider binnen het studiedomein Maatschappij en Welzijn met specialiteit huishoudkunde/voeding-verzorging of/en opvoedkunde/pedagogische en psychologische vakken of bij voorkeur verzorging/verpleegkunde en aanverwante. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor iedereen, Vlaanderenbreed Karel de Grote hogeschool zoekt een: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Zoals vorige week reeds aangekondigd, richten we ons, met het ongewone einde van een bewogen schooljaar in zicht, heel specifiek tot onze besturen met een uitnodiging voor een diocesane Zoom-meeting. In onderling overleg hebben de bisschoppelijk gedelegeerden en de ankerfiguren voor besturenwerking besloten om in elke regio een video-overleg ‘vanuit uw kot’ te organiseren met twee actuele agendapunten: ► | Het einde van het huidige schooljaar en de heropstart van het volgende schooljaar, in coronatijden | ► | Het kerntakendebat van Katholiek Onderwijs Vlaanderen door de bril van de schoolbestuurder | De Zoom-sessies vinden plaats op de onderstaande momenten, telkens vanaf 19 uur. Je vindt na de regio en de datum de juiste ZOOM-link en bijhorend wachtwoord. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Naast vormingen organiseert en ondersteunt DOKO ook intervisiemomenten onder de vorm van netwerkgroepen. Wie nu bij verschillende besturen instaat voor aankopen en met de wetgeving overheidsopdrachten geconfronteerd wordt, heeft zelden een klankbord bij zijn directe collega’s. Voor hen is het waardevol te kunnen afstemmen met ‘gelijkgezinden’, mensen die ook ervaring hebben met die materie. Daarom organiseert DOKO op regelmatige tijdstippen regionale bijeenkomsten van netwerkgroepen. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Sinds de inwerkingtreding van het nieuwe wetboek vennootschappen en verenigingen kun je gebruikmaken van een nieuwe fusieprocedure voor vzw’s: de ontbinding zonder vereffening. Voor deze procedure moet je altijd drie documenten opstellen: e en verrichtingsvoorstel, staten van activa en passiva en een verslag. In de oorspronkelijke procedure mochten de staten van de inbrengende vzw’s niet meer dan drie maanden afgesloten zijn voor de definitieve verrichtingsbeslissing. Ook de verkrijgende vzw moest een staat hebben, maar de wetgeving voorzag daarvoor geen termijn van drie maanden. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Wij proberen elk jaar een geüpdatet model van school- of centrumreglement te publiceren vlak vóór de paasvakantie van het voorafgaande schooljaar, zij het steeds onder voorbehoud van toekomstige wijzigingen aan de regelgeving met als ingangsdatum 1 september daaropvolgend. Dit jaar hebben we te maken met heel wat onverwachte wijzigingen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Het is al langer bekend dat in het voltijds gewoon secundair onderwijs en BuSO-opleidingsvorm 4 het overzitten na een oriënteringsattest A of B vanaf het schooljaar 2020-2021 aan voorwaarden is gekoppeld: ► | Bij een A-attest kan worden overgezeten in een andere studierichting van hetzelfde leerjaar mits de ouders op eigen initiatief een niet-bindend advies van het CLB hebben ingewonnen over de opportuniteit van het overzitten. | ► | Bij een B-attest zal dat nog enkel kunnen nadat de delibererende klassenraad die clausuleert, een gunstig advies heeft gegeven. Is dat het geval, dan zullen de ouders bijkomend en op eigen initiatief alsnog een niet-bindend advies van een CLB moeten vragen. Is het advies van de delibererende klassenraad echter ongunstig, dan moet de leerling – ongeacht welke school – doorstromen naar het hoger leerjaar in een studierichting die niet is uitgesloten. | Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Met het oog op de komende deliberaties wijzigden we de APR 3 op twee plaatsen: ► | Leerlingen die op het einde van het 1ste leerjaar A of B een oriënteringsattest A met beperkingen behalen en volgend schooljaar willen overzitten, kunnen dat voortaan wel na een gunstig advies van de delibererende klassenraad en een (niet-bindend) advies van het CLB. | ► | Delibererende klassenraden die een oriënteringsattest A met beperkingen uitreiken, formuleren deze beperkingen best met de nodige zorg. De meeste basisopties van het 2de leerjaar A en B hebben dezelfde benaming. | Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Katholieke scholen zijn dialoogscholen die vanuit de traditie waarin ze staan in gesprek gaan met hun omgeving. Een katholieke dialoogschool wil een oefenplaats zijn voor een (samen)leven in een wereld die gekenmerkt is door diversiteit en verschil. Kritisch-creatief leren omgaan met wat eigen en wat anders is, met wat verbindt en wat onderscheidt, stelt mensen in staat bij te dragen aan een open, zinvolle, verdraagzame en duurzame samenleving, waar een plaats is voor iedereen – een wereld waar ook God van droomt. In zo'n wereld is geen plaats voor racisme en discriminatie. Katholiek Onderwijs Vlaanderen ondersteunt scholen in hun dagelijks omgaan met de brede diversiteit in de school en de samenleving onder andere door het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs waarin omgaan met diversiteit een fundament is. Lees er meer over in het artikel “Diversiteit als gegeven en als fundament” uit ‘In dialoog’. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Zesduizend zesdejaars uit het secundair onderwijs nemen jaarlijks deel aan de toelatingsexamens arts en tandarts. Een dergelijk massa-event is dit jaar als gevolg van de coronacrisis niet mogelijk op één centrale locatie. Daarom verlopen ze volledig digitaal. De overheid is op zoek naar verschillende locaties met kleinere groepen, en kijkt daarvoor naar de secundaire scholen die beschikken over voldoende ICT-infrastructuur. Deze examens vinden plaats op 25 augustus (arts) en 26 augustus (tandarts). Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Voor een lopend KA3-ERASMUS-plus project zijn we op zoek naar 5 ‘actieve’ en 5 ‘passieve’ VET providers EQF 4. Het ENNE-project, wat staat voor European National Networks for the Enhancement of VET, heeft tot doel de expertise binnen de participerende VET-providers te versterken of te ontwikkelen zodat men (beter) in staat is om cursisten een deel van hun opleiding in Europa te volgen onder de vorm van een stage of een werkplekervaring of andere. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Het schooljaar loopt ten einde. Een heel bijzonder schooljaar voor allen, een exponentieel bijzonder schooljaar voor een aantal onder ons. Vele kleuters zwaaien af, de leerlingen van het zesde leerjaar zijn klaar met de basisschool. En afstuderen in de secundaire school is een mijlpaal in de onderwijsloopbaan van een jongere. Het zal je maar overkomen: afstuderen in coronatijd. Katholiek Onderwijs Vlaanderen levert inspirerend materiaal om er alleszins iets moois van te maken voor allen. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Initiatieven van externen ► | Junior College is een oriënteringsinitiatief van de KU Leuven dat leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs de kans wil geven om te proeven van academisch onderzoek en onderwijs. Dit gebeurt via wetenschappelijke vraagstelling en interactieve inhoud verwerkt in lesmodules waar de leerlingen in de eigen lessen mee aan de slag gaan, en/of tijdens de juniorcollegedag, waarop de leerlingen samen met hun leraren aan de universiteit colleges kunnen bijwonen over een brede waaier van wetenschapsdomeinen. De juniorcollegedag van 2021 vindt plaats op de KU Leuven-campus in Kortrijk op 5 januari, in Brussel op 6 januari, in Leuven op 7 januari en in Gent op 8 januari. | ► | MOS organiseert volgend schooljaar verschillende actie- en studiedagen: | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor iedereen, Vlaanderenbreed |