Dit is nieuwsbrief 148 van 24 januari 2019 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Nieuwsbrief 

Beste
 
Dit is nieuwsbrief 148 van 24 januari 2019 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

 

   Inhoud

    
 
Algemeen
►  Terugblik congres Genereus ambitieus
►  Memorandum goedgekeurd!
►  Herbeluister Berg en Dal met Lieven Boeve
►  Aanvangsbegeleiding is een dynamo van onderwijskwaliteit
►  Petitie van basisschool De Reuzenpoort uit Borgerhout tegen de opsluiting en dreigende uitwijzing van Anna-Maria Khmoyan en haar gezin
►  Mededelingen vanuit de vicariale diensten regio West-Vlaanderen
►  Parlementaire activiteiten
Vacatures
►  Vacatures selectie- en bevorderingsambten bij onze scholen
►  Vacatures Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Bestuur & organisatie
►  WellBe.vlaanderen
Lerenden
►  Overzicht van inspirerende materialen rond handelingsgericht samenwerken in Prodiabrief
Curriculum & vorming
►  Directeur gezocht voor codi-overleg Economie & organisatie
►  Nascholingsaanbod ICT voor leraren volwassenenonderwijs
►  Nascholing volwassenenonderwijs ‘Een eigen werkcultuur gericht op samenwerking en reflectie optimaliseert het leren van cursisten’
Nascholingen
►  Driedaags congres directeurs basisonderwijs regio Limburg
►  Zin in school: samen doelgericht werken aan onderwijskwaliteit: schoolwerkplanning
►  Zin in school: geïnspireerd werken aan een kwaliteitsvolle school
Initiatieven van externen
►  We ontvingen volgende initiatieven van externen
 
 
 

   Algemeen

 
 
Terugblik congres Genereus ambitieus
 
Receptie congres   Dinsdag vond ons tweede ledencongres Genereus ambitieus plaats in Antwerpen. 1 500 bestuurders en directeurs inspireerden elkaar een hele dag lang rond kwaliteitsvol onderwijs voor élke leerling met getuigenissen van leraren, experts, directeurs, bestuurders, leerlingen en begeleiders.
 
De dag was meer dan geslaagd, getuige ook de vele positieve reacties die we mochten ontvangen. Hartelijk dank aan alle bestuurders en directeurs die ondanks de sneeuw aanwezig waren.
 
Alle publicaties, sfeerbeelden, filmpjes, presentaties en toespraken vind je terug op onze congrespagina op de website van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
 
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 
Memorandum goedgekeurd!
 
Groente kaarten   Op ons tweede ledencongres, Genereus ambitieus, keurden de congresgangers het Memorandum van Katholiek Onderwijs Vlaanderen goed, dat uitspreekt wat we van de volgende Vlaamse Regering verwachten.
 
De voorbije dagen heb je er waarschijnlijk wel wat over gelezen, gehoord of gezien in de media. Dat is fijn, maar we merken dat de berichtgeving over twee van onze voorstellen niet helemaal helder is. Daarom deze kleine verduidelijking.
 
Onze voorstellen voor het secundair onderwijs zijn een remediëring van de modernisering. Zo willen we onze jongeren beter helpen met het uitstippelen van hun onderwijscarrière via een getrapte studiekeuze. Een opsplitsing in de doorstroomfinaliteit in de derde graad van het secundair onderwijs tussen richtingen die eerder voorbereiden op universitaire studies enerzijds en op de hogeschool anderzijds, bereidt hen beter voor op verdere studies. Uiteraard zonder exclusief te zijn: een leerling kan alsnog een andere keuze maken wanneer blijkt dat zijn interesses en sterktes elders liggen.
 
Daarnaast vragen we om enkel eindtermen op het einde van de eerste en derde graad in het secundair onderwijs te formuleren. Een getrapte studiekeuze maakt in de tweede graad overgangen naar studierichtingen binnen een domein en tussen bepaalde domeinen nog mogelijk voor gemotiveerde leerlingen, en gaat uit van sterker geprofileerde studierichtingen in de derde graad. Dat impliceert ontwikkelingsgerichte eindtermen, geschreven voor het einde van de derde graad, met een aantal cesuren (tussentijdse doelen) voor het einde van de tweede graad.
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 
Herbeluister Berg en Dal met Lieven Boeve
 
Directeur-generaal Lieven Boeve was zondagmiddag te gast in Berg en Dal met Pat Donnez (Klara). Je kunt het gesprek via deze Podcast herbeluisteren.
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 
Aanvangsbegeleiding is een dynamo van onderwijskwaliteit
 
De vraag naar leraren is groot. We hebben er elk jaar steeds meer nodig, maar startende leraren hebben het niet makkelijk. In onze complexe samenleving wordt er steeds meer van hen verwacht. Daarom lanceren enkele onderwijspartners een manifest om deze uitdaging onder de aandacht van beleidsmakers te brengen. De doelstelling is drieledig: starters in dienst houden, hen verder professionaliseren en de onderwijskwaliteit verhogen.
 
Odisee Hogeschool, VLIR, VIVES Hogeschool, UHasselt, KU Leuven, KO OGO, OVSG en wijzelf ondersteunen deze campagne. Ondertekenen kan op http://startendeleraar.be/!
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 
Petitie van basisschool De Reuzenpoort uit Borgerhout tegen de opsluiting en dreigende uitwijzing van Anna-Maria Khmoyan en haar gezin
 
Het gezin Khmoyan vluchtte tien jaar geleden vanuit Armenië naar België. Anna-Maria is acht jaar geleden in Vlaanderen geboren en zit in het tweede leerjaar, haar zusje is twee en kan dit jaar instappen in de kleuterschool. Het gezin is vorige week uit bed gelicht en opgesloten in het gesloten asielcentrum van Steenokkerzeel. De uitwijzing uit België dreigt. Het gezin kan maar beperkt communiceren met de buitenwereld.
 
Het gezin Khmoyan is volledig geïntegreerd in Borgerhout. Het schoolteam en de leerlingen van De Reuzenpoort zijn geschokt en voeren actie tegen de opsluiting en de dreigende uitwijzing van het gezin Khmoyan. Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaf eerder al aan dat je kinderen niet mag opsluiten en steunt de eis van de school dat het gezin vrijgelaten wordt. De redelijke termijn voor een asielprocedure is overduidelijk meer dan verstreken. We pleiten er dan ook voor om de betrokken kinderen hun schoolloopbaan te laten afmaken in Vlaanderen.
 
We roepen jou ook op om de acties van de school te ondersteunen. Meer informatie vind je op de Facebookgroep Anna-Maria moet blijven.
 
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 
Mededelingen vanuit de vicariale diensten regio West-Vlaanderen
 
Besturen, Regio West-Vlaanderen
 
 
 
Parlementaire activiteiten
 
Parlementaire activiteiten   We bezorgen je de schriftelijke vragen met betrekking tot onderwijs die deze week beantwoord werden.
 
Commissie Onderwijs
 
 
 
Plenaire vergadering
 
We bezorgen je de actuele vragen die op 23 januari 2019 door Hilde Crevits, minister van Onderwijs, beantwoord werden.
 
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 

   Vacatures

 
 
Vacatures selectie- en bevorderingsambten bij onze scholen
 
 
► 
 
Vzw OZCS Zuid-Antwerpen zoekt een een directeur basisonderwijs.
 
► 
 
De vzw Leuvense Katholieke Scholen aan de Dijle (LKSD) zoekt een directeur leerlingenzorg.
 
► 
 
De Kraal vzw zoekt een algemeen directeur.
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 
Vacatures Katholiek Onderwijs Vlaanderen
 
De expertise en inspiratie van onze medewerkers zijn onze stuwende kracht. Bouw jij onze organisatie mee uit? Katholiek Onderwijs Vlaanderen zoekt:
 
 
► 
 
Zill-coach regio Antwerpen
 
► 
 
vakbegeleider bewegingsopvoeding en LO regio Mechelen-Brussel
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 

   Bestuur & organisatie

 
 
WellBe.vlaanderen
 
WellBe  
 
De Welzijnswet verplicht de werkgever om op geregelde tijdstippen het welbevinden bij zijn werknemers te bevragen door het uitvoeren van een risicoanalyse.
 
Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil scholen sensibiliseren en ondersteunen om werk te maken van een geïntegreerd welzijnsbeleid en heeft daarvoor een instrument ontwikkeld: WellBe.vlaanderen.
 
Het instrument is nu online beschikbaar.  Om zelf aan de slag te gaan, is het nuttig om eerst de vorming te volgen.
 
We stellen het instrument in de verschillende regio’s voor. De vorming richt zich tot besturen, directeurs en preventieadviseurs. Ook begeleiders zijn welkom. Schrijf je in voor de vorming in jouw regio en maak werk van een risico-analyse van het psychosociaal welbevinden bij jou op school.
 
Met al jouw vragen kun je terecht bij wellbe@katholiekonderwijs.vlaanderen.
 
Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
 

   Lerenden

 
 
Overzicht van inspirerende materialen rond handelingsgericht samenwerken in Prodiabrief
 
In deze Prodiabrief geeft Prodia een overzicht van inspirerende materialen om handelingsgericht samen te werken binnen de brede basiszorg en verhoogde zorg. Net zoals de vorige Prodiabrief helpt deze brief je om gemakkelijker je weg te vinden naar de praktisch toepasbare materialen op de Prodia-website.
 
Je vindt er ook de leeswijzers en de opgeknipte delen Brede basiszorg en Verhoogde zorg van alle protocollen in terug. Abonneer je je graag op de Prodiabrief? Schrijf je dan in.
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed
 
 
 

   Curriculum & vorming

 
 
Directeur gezocht voor codi-overleg Economie & organisatie
 
Voor de codi Economie & organisatie zijn we nog op zoek naar een directeur uit de regio Oost-Vlaanderen. Meer informatie over de diverse codi-groepen en hun doelstelling vind je in het document ‘Codi-werking vanaf 1 september 2018’Je kunt je tot en met donderdag 7 februari kandidaat stellen via dit formulier.
 
Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed
 
 
 
Nascholingsaanbod ICT voor leraren volwassenenonderwijs
 
Ook dit schooljaar wordt er ‘inter-netten’ een nascholingsaanbod voor de ICT-leraren van het volwassenenonderwijs voorzien. Zo proberen we de implementatie van de opleidingsprofielen ICT in de verschillende centra zo vlot mogelijk te laten verlopen.
 
ICT-profielen zijn, ook voor laaggeschoolden, de toekomstige profielen op de arbeidsmarkt. Op dat terrein is er een belangrijke taak voor het volwassenenonderwijs weggelegd.
 
Om iedereen de eerste stappen naar de vernieuwde profielen te laten zetten, bieden we twee nascholingen aan:
 
Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed
 
 
 
Nascholing volwassenenonderwijs ‘Een eigen werkcultuur gericht op samenwerking en reflectie optimaliseert het leren van cursisten’
 
Ben je als directeur, coördinator, maar vooral ook als vakverantwoordelijke onder meer op zoek naar:
 
 
► 
 
uitdagende werkvormen om het ROK te laten landen bij het volledige schoolteam
 
► 
 
tools om de betrokkenheid van iedereen van het schoolteam te verhogen, zodat een professionele leergemeenschap vorm krijgt
 
► 
 
tools om de onderwijsleerpraktijk van leraren te optimaliseren en het leerrendement van cursisten te verhogen via praktijkonderzoek
 
 
Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed
 
 
 

   Nascholingen

 
 
Driedaags congres directeurs basisonderwijs regio Limburg
 
Congres directie  
 
► 
 
Drie dagen de vrijheid voelen om fouten te maken als een voorwaarde voor ontwikkeling en voor plezier in leren.
 
► 
 
Drie dagen actieve werkwinkels, verdiepende trajecten en boeiende referaten.
 
► 
 
Drie dagen ontmoetingskansen en netwerking.
 
► 
 
Drie dagen vol ideeën om aan de slag te gaan in je school.
 
► 
 
Drie dagen inspiratie met groeikansen voor jou als directeur.
 
► 
 
Drie dagen werken aan/rond ontwikkelkracht - growth mindset - voortbouwen - ‘Zin in leren! Zin in leven!’ - innovatie - bouwstenen - pedagogie van de hoop en het geduld.
 
► 
 
Drie dagen … om niet te missen!
 
Neem deel aan het directiecongres voor directeurs basisonderwijs van 20 tot en met 22 februari 2019 in Vayamundo, Oostende.
 
 
Gewoon basisonderwijs, Regio Limburg
 
 
 
Zin in school: samen doelgericht werken aan onderwijskwaliteit: schoolwerkplanning
 
ROK   Ben je op zoek naar een nieuwe benadering voor jullie schoolwerkplan? Droom je van een bruikbaar, integraal en gedragen plan dat ondersteunend werkt? We bieden een sjabloon voor schoolwerkplanning aan op basis van de rubrieken van het OK. Via een concrete methodiek betrekken we leraren actief en systematisch in het planningsproces. Schoolwerkplanning wordt een middel om kwaliteitsvol onderwijs te ontwikkelen. Deze nascholing kan in één of twee sessies aangeboden worden, voor kernteams en lerarenteams.
 
Schrijf je in via www.nascholing.be
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed
 
 
 
Zin in school: geïnspireerd werken aan een kwaliteitsvolle school
 
Zin in school   Is je school en team van plan of reeds op weg om het nieuwe leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! te implementeren, dan ervaar je wellicht meer en meer de noodzaak om vanuit een gedeelde visie tot kwaliteitsvol onderwijs te komen. Deze nascholing (twee sessies) biedt je door middel van interactieve werkvormen die reflecteren op de huidige schoolwerking een hernieuwde en door het team gedragen versie van het schooleigen opvoedingsproject. Een nascholing van reflectie en dialoog, die inspireert, focust en verbondenheid creëert.
 
Schrijf je in via www.nascholing.be
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed
 
 
 

   Initiatieven van externen

 
 
We ontvingen volgende initiatieven van externen
 
 
► 
 
Op 5 februari 2019 is het Safer Internet Day. Deze dag, georganiseerd door de Europese Commissie wil aandacht vragen voor de gevaren die internet met zich meebrengt. Pasman wil op die dag gratis in 15 scholen over Vlaanderen een workshop Ik heb toch niets te verbergen organiseren om leerlingen bewust te maken hoe ze hun privacy op internet kunnen bewaken. De doelgroep voor deze sessie is leerlingen 3e graad lager onderwijs – eerste graad secundair. Interesse in zo’n gratis workshop op 5 februari? Stuur dan een mail naar gert.maton@cranium.be.
 
► 
 
CVO VTI Lier biedt in de periode van 6 februari tot 20 maart 2019 de nascholing voor leraren lager onderwijs ‘Ici on parle français!’ aan. Kom je op zes woensdagen onderdompelen in de Franse taal en maak kennis met verschillende ludieke werkvormen. Deelnemers hebben de keuze tussen een namiddag- of een avondsessie. De nascholing kost 100 euro voor de zes sessies.
 
► 
 
Het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek SONO nodigt je uit voor een academische zitting op woensdag 3 april 2019 rond ‘De Kwaliteit van Onderwijs’. Tijdens de zitting gaat prof. dr. Dan Goldhaber in op zijn werk rond de kwaliteit van leraren en scholen. Meer bepaald bespreekt hij het meten van toegevoegde waarde bij leraren, het effect van lerarenkwalificaties en de kwaliteit van leerprestaties bij leerlingen. Daarenboven raakt hij ook topics aan als de impact van de verloningsstructuur bij leraren en toetredingskwalificaties op de arbeidsmarkt voor leraren.
 
► 
 
Herstelgericht werken reikt leraren en directies tools aan om conflicten duurzaam aan te pakken. Leerlingen ontwikkelen relationele vaardigheden die nodig zijn om het samen leven en leren aangenaam en boeiend te maken. Ligand bouwde een partnerschap met het Amerikaanse International Institute for Restorative Practices (IIRP) dat elk jaar twee wereldconferenties organiseert. Dit jaar komt IIRP van 15 tot 17 mei 2019 naar Kortrijk. Focus van het evenement is ‘Community Well-being and Resilience.’ Voor deze editie is Ligand gastorganisator. Meer info en inschrijven.
 
► 
 
Hoe zorg je er als school voor dat kinderen niet te lang stilzitten in de opvang? Waar haal je inspiratie over bewegingsactiviteiten? Welke dranken en tussendoortjes zijn eigenlijk gezond? Hoe kun je actief toezicht houden? De vorming en materialen van ‘Actieve kinderopvang’ helpen je daarbij! Inschrijven doe je op de website van MOEV.
 
► 
 
Het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) biedt de komende maanden nascholing aan rond diverse thema’s: stille kleuters aan het woord, leerlabo: functioneel werken aan begrijpend lezen, anderstalige nieuwkomers alfabetiseren … Het volledige aanbod vind je op www.cteno.be.
 
► 
 
Op de website van Onderwijs Vlaanderen vind je een overzicht van de start- en actiedagen rond het thema Samen tegen Schooluitval.
 
► 
 
We brengen graag het uitgebreide aanbod educatieve muziekvoorstellingen voor het basis- en secundair onderwijs op schoolconcerten.be onder de aandacht. Dat platform is een samenwerkingsverband tussen verschillende professionele muzikanten die al vele jaren ervaring hebben bij Jeugd & Muziek Vlaanderen in het spelen van concerten op school. De voorstellingen zijn niet enkel aangepast aan de leeftijd van de leerlingen, maar worden ook ondersteund door een pedagogische werkmap.
 
► 
 
De KU Leuven wil graag meer te weten komen over de digitale middelen die de school inzet voor de ondersteuning van leerlingen die moeite hebben met de tweede fase van het leren lezen, de leesvloeiendheid. Ze hebben daarvoor een vragenlijst opgesteld. Een goed beeld van de bestaande praktijken en noden is erg belangrijk om de huidige situatie waar nodig te helpen optimaliseren. Je antwoorden zijn dan ook van groot belang voor het Vlaamse onderwijs en meer algemeen het Europese leesonderwijs. Het invullen van deze vragenlijst zal ongeveer 15 minuten van je tijd vragen. Er zijn geen juiste of foute antwoorden, ze willen namelijk een duidelijk beeld krijgen van de praktijken en noden binnen jouw school, klas of praktijk. Belangrijk: alle antwoorden zullen volledig vertrouwelijk behandeld worden volgens de ethische richtlijnen voor onderzoek. Hartelijk bedankt voor je medewerking!
 
Voor iedereen, Vlaanderenbreed
 
 
website
 
 
e-mail
 
 
publicaties
 
 
twitter
 
 
facebook