Beste Dit is Nieuwsbrief 28 van 4 februari 2016 waarmee we je informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Nieuwsbrief 29 verschijnt na de krokusvakantie op 17 februari 2016. Tijdens de vakantie blijven we bereikbaar.
Op donderdag 2 juni 2016 vindt in Leuven het Congres van het katholiek onderwijs plaats. Tot de thema's van het congres behoren de katholieke dialoogschool en de bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting. Hou alvast de datum vrij. Meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijven volgen in latere nieuwsbrieven. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Deze week ging het maatschappelijk debat over de eindtermen (minimumdoelen) van start. De komende maanden zal het thema de actualiteit mee bepalen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal zich opstellen als een geïnteresseerde waarnemer in dit debat. In een nota over het maatschappelijk debat over de eindtermen (minimumdoelen) verduidelijken we ons standpunt. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Op onze website vind je een schoolkalender voor het komende schooljaar die je naar wens kunt aanvullen. Voor iedereen, Vlaanderenbreed We bezorgen je maandelijks de verslagen van de directiecommissies. Die verslagen mag je niet lezen als mededelingen of standpunten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze zijn een zo getrouw mogelijke weergave van vertolkte meningen en standpunten van de aanwezige directeurs die altijd binnen een discussie gekaderd dienen te worden. De verslagen bevatten onder andere adviezen voor de bovenliggende raden. Dit zijn de verslagen voor de vergaderingen van januari 2016: Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed In de overleg- en besluitvormingsstructuur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen streven we naar maximale transparantie en efficiëntie. Via de overleg- en besluitvormingsstructuur worden overleg en inzichten uit het werkveld en uit Vlaanderenbrede expertise- en beleidsvorming op elkaar betrokken. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zoekt twee nieuwe leden voor de directiecommissie secundair onderwijs. Die directiecommissie maakt deel uit van de overlegstructuur van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. De overlegstructuur start bij de directiecommissies die aan de adviesraad advies geven. De adviesraad verstrekt finaal advies aan de raad van bestuur. Dat traject - in die volgorde - zorgt ervoor dat de raad van bestuur tot beslissingen kan komen die door de leden gedragen zijn. De samenstelling van de directiecommissie is onder meer gebonden aan het aantal per regio, de onderwijsvorm, het studiegebied, de verhouding man/vrouw enz. Wij zoeken nu bij voorkeur: ► | vanuit de regio West-Vlaanderen: een directeur van een bso/tso-school; | ► | vanuit de regio Mechelen-Brussel: een directeur van een bso/tso-school. | Voor meer informatie over de werking van de directiecommissies kun je terecht bij Chris Smits, secretaris-generaal Katholiek Onderwijs Vlaanderen (0477 69 82 54). Het directieteam van Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal de voorgedragen kandidaten bekrachtigen. Besturen, Gewoon secundair onderwijs, Regio Mechelen-Brussel, Regio West-Vlaanderen Het februarinummer van School+visie, het tijdschrift voor het katholiek basisonderwijs, is verschenen. In haar voorwoord heeft Ria De Sadeleer, directeur Dienst Curriculum & vorming, het over de eigenheid van ons onderwijsproject. De hoofdpunten: In de inhoudsopgave lees je wat het februarinummer nog meer voor jou in petto heeft. Via de webpagina van School+visie kun je, nadat je je aangemeld hebt, het volledige nummer of artikels downloaden en afdrukken. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Antwerpen nodigt op 9, 10 en 11 maart 2016 haar directeurs van het basisonderwijs uit voor haar jaarlijkse directiedriedaagse. Passie, inspiratie, verbinding, kracht… vormen de rode draad in het thema van dit jaar “Webben een droom”. We bieden zowel in plenaire sessies als in deelgroepen impulsen aan die uitdagen in de zoektocht naar de eigen inspiratie en die uitnodigen om tot verbinding te komen. Daarnaast gaan we belemmeringen die onze oorspronkelijke droom in het gedrang kunnen brengen niet uit de weg. De kracht zit in hoe we er naar kijken, wat we er mee doen. Op vrijdag verwerken we en reflecteren we in heel diverse vormen over wat ons op deze “tocht” geraakt heeft, wat we meenemen. Traditiegetrouw bieden we ook voldoende kansen tot ontmoeting en ontspanning. Meer inhoudelijke en praktische informatie vind je via nascholing.be. Via deze weg kan je ook tot en met 18 februari 2016 inschrijven. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Regio Antwerpen Van 2 tot 4 maart 2016 organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen regio Limburg in Oostende het jaarlijkse congres voor directeurs katholiek basisonderwijs. Alle sessies, werkwinkels, inhouden ... willen we verbinden met het thema 'Zin in L'. De beginnende directeurs (uit ProfS 1, 2 en 3) krijgen kansen om te trainen in communicatievaardigheden. De ervaren directeurs (uit de module ProfS+) worden op woensdag via werkwinkels in het thema ondergedompeld. Op donderdag maken ze de verbinding tussen het nieuwe leerplanconcept en de identiteit van hun eigen school. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Regio Limburg Gewoon basisonderwijs, Regio Oost-Vlaanderen Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Mechelen-Brussel De Algemene Vergadering van Thomas More-hogeschool heeft een nieuwe voorzitter aangesteld en vijf vrouwen benoemd in de raad van bestuur. Nu bestaat de raad van bestuur van Thomas More uit veertien leden, waarvan de helft vrouwen. Een unicum in hogeronderwijsland. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Plenaire vergadering Commissie Onderwijs We bezorgen je de vragen om uitleg die op 28 januari 2016 door Hilde Crevits, minister van Onderwijs, in de Commissie Onderwijs beantwoord werden: Schriftelijke vragen Voor iedereen, Vlaanderenbreed We ontvingen informatie over deze initiatieven: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Tijdens het voorjaarsseminarie, dat plaatsvindt in maart, kiezen bestuurders een vorming. Het aanbod is afhankelijk van de regio, maar bestuurders zijn vrij om ook een thema in een andere regio te volgen. Deze onderwerpen komen aan bod: Besturen, Vlaanderenbreed Besturen, Regio Mechelen-Brussel Besturen, Regio Limburg In Nieuwsbrief 16 is de interne planningsprocedure Structuurwijzigingen katholiek gewoon basisonderwijs 2016-2017 ingeleid. We herinneren er graag aan dat kleuterscholen, lagere scholen of basisscholen die op 1 september 2016 een structuurwijziging (fusie, opsplitsing, verhuizing, afschaffing, bijkomende vestigingsplaats, uitbreiding niveau …) overwegen, ten laatste op 1 maart 2016 een aanvraag sturen naar Katholiek Onderwijs Vlaanderen en naar de DPCC-BaO. Voor bijkomende informatie kun je terecht bij Patrick Deboutte (patrick.deboutte@katholiekonderwijs.vlaanderen, 02 507 06 71). Besturen, Vlaanderenbreed Duurzaam bouwen en verbouwen kan niet zonder duurzaam gebouwbeheer. Willen we onze gebouwen een lange levensduur geven en onze exploitatiekosten onder controle houden is een adequaat en efficiënt beheer van onze gebouwen noodzakelijk. Daarom richt het Centrum Duurzaam Gebouwbeheer gerichte opleidingen aan voor allen binnen de school die met het onderhoud van de gebouwen bezig zijn. Deze opleidingen hebben betrekking op alle taakonderdelen en verantwoordelijkheden van de gebouwbeheerder. Als Katholiek Onderwijs Vlaanderen participeren we daarom mee in dit Centrum Duurzaam Gebouwbeheer. Voor iedereen, Vlaanderenbreed In maart organiseren we in elke regio een nascholing over radicaliteit. Tijdens de sessies zoeken we naar een eenvoudig begrippenkader en gaan we onder andere in op het verloop van radicalisering, welke leerlingen er kwetsbaar voor zijn, hoe een school preventief en curatief kan werken, welke verplichtingen een school heeft … Je verwerft inzicht in het proces van radicalisering, leert hoe je radicalisering als school integraal preventief kan aanpakken en krijgt de handvatten om dit alles te vertalen naar een beleid van je school of van de school die je ondersteunt. De sessies zijn gericht op directies, middenkader, leerlingenbegeleiders en pedagogische begeleiders. Ze bouwen verder op het recent gepubliceerde document Radicaliteit insluiten. Meer informatie hierover vindt u terug op onze website bij het thema Radicaliteit. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Sinds januari zijn de eerste vluchtelingen uit de opvangcentra in de nieuwe onthaalklassen van het secundair onderwijs ingestroomd. Momenteel zijn er in Vlaanderen 3 900 anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs ingeschreven, waarvan 1 798 in het katholiek onderwijs, verspreid over 27 OKAN-scholen. Eerder kregen negen katholieke scholen de goedkeuring om te starten met OKAN. De bijkomende capaciteit en de capaciteitsverhoging in de bestaande OKAN-scholen, zorgt ervoor dat er vandaag voldoende opvang is. Maar de toestroom blijft aanhouden. Het is onduidelijk hoe de toestand zal evolueren. Tijdelijke opvangcentra worden geopend en weer gesloten. Stilaan komen ook niet-begeleide minderjarigen in lokale opvanginitiatieven terecht. Voor meer informatie over anderstalige nieuwkomers kun je terecht op het gelijknamige thema op onze website (zie ‘Thema’s A-Z’). We vestigen ook de aandacht op de website over anderstalige nieuwkomers van het vroegere steunpunt GOK. Daar vind je nuttige informatie die nog altijd bruikbaar is. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Momenteel loopt de week Kies kleuren tegen pesten. Uit recent onderzoek bij 34.500 jongeren blijkt dat 24,5 procent van de 11- tot 18-jarigen pestervaringen heeft. 5,5 procent wordt minstens één keer per week gepest en 3,2 procent wordt meermaals per week gepest. De slachtoffers dragen de gevolgen van het pesten vaak nog erg lang met zich mee. Om schoolteams te ondersteunen in hun beleid, willen we graag enkele van onze materialen in de kijker zetten: Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen biedt nascholing aan over het gebruik van dyslexiesoftware als redelijke aanpassing. In de nascholing komt het instrumentele gebruik van Sprint ( module 2) of Kurzweil ( module 4) voor gevorderde gebruikers aan bod. De nascholing vindt op diverse locaties plaats in de loop van februari en maart. Snel inschrijven is de boodschap. De nascholing wordt individugericht en niveauoverstijgend aangeboden en staat open voor pedagogisch begeleiders, directeurs, leraren, zorgcoördinatoren, logopedisten, leerlingenbegeleiders en graadcoördinatoren. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed In het voorjaar van 2016 organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen drie muzo-evenementen over verschillende items. Tijdens een muzo-evenement werken de nascholers voor het katholiek basisonderwijs samen met het cultuurveld. Dat levert krachtige impulsen en leerervaringen op. Een absolute aanrader voor elke leraar. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het leven is diversiteit. Als we om ons heen kijken, zien we nergens exacte kopieën. Daardoor is het leven vaak spannend, soms vermoeiend, maar altijd anders. Stemt ons dat hoopvol, angstig of biedt het troost? Hoe houdt het ons bezig? Het nummer, de bladwijzer en de XXL kun je downloaden op de pagina van het februarinummer. Voor iedereen, Vlaanderenbreed In het aprilnummer van School+visie lichten we in een artikel toe wat co-teaching is en getuigen co-teachers vanuit hun praktijk. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Voor het basisonderwijs: Voor het secundair onderwijs: Niveauoverstijgend: Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed |