Beste Dit is nieuwsbrief 206 van 25 juni 2020 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Scholen hebben tal van extra kosten opgelopen en inkomsten mislopen ten gevolge van corona. De financiële impact voor scholen riskeert groot te zijn. Het gaat daarbij niet alleen over extra ICT-materiaal waarvoor al een beperkte vergoeding werd uitgekeerd. Het gaat ook over kosten voor poetspersoneel, hygiëne en veiligheidsmateriaal, annuleringen van schooluitstappen, investeringen in lavabo’s … En we hebben het daarnaast over gederfde inkomsten uit schoolfeesten, eetdagen, verhuur van infrastructuur … Jouw inbreng kan ons helpen om met de overheid in gesprek te gaan. Het zou bijzonder nuttig zijn antwoord te krijgen op de vragen van deze enquête over de extra kosten waarmee je tijdens het schooljaar 2019-2020 door de coronacrisis te maken krijgt. Uiteraard is er geen enkele verplichting eraan mee te werken. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het einde van het schooljaar is in zicht, de verdiende vakantie komt eraan. Om ook die gerust in te kunnen gaan, wacht je beter niet tot september om de school van de nodige middelen en materialen voor schoonmaak en desinfectie te voorzien. De firma Alpheios die onze contractant is in de raamovereenkomst schoonmaakproducten biedt je een aantal producten aan die meteen leverbaar zijn. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed ► | de overeenkomst (scholengemeenschap met meerdere schoolbesturen) | ► | de beslissing (scholengemeenschap onder één schoolbestuur) | ► | de statuten (bijkomend voor de scholengemeenschap met meerdere schoolbesturen en een vzw als rechtsvorm) | Rekening houdend met de gebeurtenissen van de afgelopen maanden is 30 juni 2020 een richtdatum geworden. Je stuurt de stukken in zodra ze afgewerkt en ondertekend zijn. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen vertegenwoordigt het vrij gesubsidieerd onderwijs in de raad van bestuur van AGION. Op zijn vergadering van 24 juni 2020 keurde de raad van bestuur van AGION 109 subsidiedossiers goed voor in totaal 22 272 698,20 euro subsidie. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed In november 2019 werd door het KVCV (Koninklijke Vlaamse Chemische Vereniging) de vernieuwde COS-brochure gelanceerd. Voor stoffen die onder de verbodsbepaling vallen van het besluit “jongeren op het werk” is een risicoanalyse verplicht voor leerlingenexperimenten in lessen chemie, natuurwetenschappen en STEM. Deze verplichting geldt bij uitbreiding voor alle stoffen die ingedeeld zijn als gevaarlijk. De COS-werkgroep werkte daartoe een eenvoudige en gebruiksvriendelijke tool uit die positief werd onthaald door de onderwijsinspectie en de begeleidingscommissie Welzijn. Je vindt de gratis tool terug in de nieuwste versie van de databank gevaarlijke stoffen die je kunt downloaden via www.gevaarlijkestoffen.be Besturen, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Op 29 januari 2020 stelde de Commissie Struyf haar rapport voor met betrekking tot de Evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel. Daarop heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen de aanbevelingen in dit rapport besproken met de directiecommissies, adviesraden, de Taskforce Ondersteuningsmodel en een afvaardiging van directies en coördinatoren type 2, 4, 6 en 7. Het nieuwe ondersteuningsmodel zal immers deel uitmaken van het begeleidingsdecreet waarvan de conceptnota door het kabinet voorzien was voor maart 2020. De aanbevelingen werden afgetoetst aan de visietekst ‘ Onderwijs voor alle leerlingen in 2025. De wervende kracht van een droom’, in 2018 goedgekeurd door de raad van bestuur. In die tekst schetst Katholiek Onderwijs Vlaanderen de contouren van inclusief onderwijs. De verwoorde inzichten zijn richtinggevend voor de langetermijnvisie van onze netwerkorganisatie. Tegelijk vormen ze de positiebepaling in de actuele politiek-maatschappelijke besluitvorming. Deze besprekingsronde vormde de basis voor een politieke nota waarin Katholiek Onderwijs Vlaanderen aanbevelingen doet voor het nieuwe begeleidingsdecreet. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De modernisering van het secundair onderwijs wijzigt de studiebewijzen die klassenraden in het eerste leerjaar A of B kunnen uitreiken. Bovendien moeten klassenraden bij een bepaalde attestering een bindend advies formuleren over overzitten, ook in de hogere leerjaren. Daarmee wijzigt ook welke klassenraadsbeslissingen leerlingen kunnen betwisten. Wat er precies verandert, lees je in de aangepaste mededeling. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen kiest voor kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen, ook voor leerlingen met individueel aangepast curriculum (IAC). Is voor een leerling de beslissing tot een IAC genomen, dan vind je in deze herwerkte handleiding: ► | beknopt de basisinformatie met betrekking tot IAC | ► | drie belangrijke uitgangspunten bij het opstarten van een IAC | ► | kapstokken voor de realisatie van kwaliteitsvolle IAC | We hopen scholen daarmee een stuk op weg te helpen maar ook om hen goesting te doen krijgen om deze uitdagende stap te nemen. De handleiding richt zich tot scholen, pedagogisch begeleiders en ondersteuners die concreet aan de slag gaan met een IAC. Voor iedereen, Vlaanderenbreed De FOD Volksgezondheid duidde aan welke studiebewijzen in het land- en tuinbouwonderwijs geldig zijn voor een aanvraag van een fytolicentie. Dit is een certificaat van de federale overheid dat aangeeft dat de houder op een correcte manier met gewasbeschermingsmiddelen kan omgaan. Naast de uitreiking van het benodigde studiebewijs, moet de school bevestigen dat de leerling minstens 16 (NP,P1), 60 (P2) of 120 (P3) uren over gewasbescherming heeft gevolgd waarbij hij een grondige kennis bezit van de betrokken onderwerpen. De FOD legt hiervoor geen model op, maar verwijst naar een aanvulling op het diploma of een afzonderlijk attest. Een aanvulling op het diploma (of het studiegetuigschrift van het tweede leerjaar van de derde graad van het secundair onderwijs) is echter niet mogelijk omdat scholen verplicht zijn de modellen van de omzendbrief SO 64 te hanteren. Daarom ontwikkelde Katholiek Onderwijs Vlaanderen een model van aanvullend attest. Alle betrokken scholen ontvingen dit model via e-mail. Voor verdere vragen kun je terecht bij Wim Vanderschueren, studiegebiedverantwoordelijke land- en tuinbouw. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De onderwijsspiegel 2020 leert ons dat basisscholen nog een groeimarge hebben op vlak van kleuter- en leerlingenevaluatie. We zetten enkele nascholingen in de kijker, waarbij je als school hierop kunt inzetten: ► | Krachtige leeromgeving: ‘aanpakken’ voor het leren van leerlingen met oog voor differentiatie en schoolorganisatie. | ► | Verdieping leerplan via leergebieden en thema’s: Module C - Evaluatie | ► | Continu werken aan kwaliteitsvol onderwijs, hoe doe je dat als leraar en als schoolteam? | | | | Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Wil je jullie schooleigen leesbeleid verder vorm geven of toetsen aan wetenschappelijke inzichten? Dan is dit professionaliseringstraject echt iets voor jullie. Vanuit de principes van krachtig leesonderwijs versterk je het schooleigen leesbeleid verder. Je onderzoekt welke van de vijf sleutels voor krachtig leesonderwijs al veel aandacht krijgen en hoe jullie andere kunnen versterken. We doen dit expliciet vanuit het leerplan Zin in leren! Zin in leven! en de beschikbare materialen in de evaluatiebox. Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Geef je wiskunde in het 7de jaar bso en heb je vragen of bedenkingen bij dit nieuwe leerplan? Dan kun je ze hier alvast stellen. Op 29 september nodigen we je van 17.15 uur tot 18.30 uur graag uit voor een webinar waar we dit leerplan bespreken en waar je antwoord krijgt op je vragen bij dit nieuwe leerplan. De link en toegangscode voor dit webinar ontvang je door je e-mailadres te bezorgen. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed 1. | Taken en verantwoordelijkheden van de trajectbegeleider | 2. | Chronologisch overzicht van de verschillende stappen binnen een duale opleiding | 3. | Hoe een intakegesprek met de mentor vorm geven? | 4. | Van standaardtraject naar opleidingsplan: waar moet je op letten | 5. | Evaluatie binnen duaal leren: praktijkvoorbeeld en reflectie | Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Omwille van de coronacrisis wordt het volwassenenonderwijs ook zwaar getroffen, maar kan het daarbij helaas niet altijd rekenen op de volle aandacht van de beleidsmakers. Toch biedt net het volwassenenonderwijs veel troeven in tijden van crisis en voor de post-coronaperiode. Met deze open brief willen de directeurs van de CVO’s van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, OVSG en GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap hun sterktes in en na de coronacrisis in de verf zetten. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed | | Met het jaarthema Verrassend vreugdevol reikt Leeftocht volgend schooljaar vindplaatsen van vreugde aan als proviand voor onderweg, in alle kleuren van de regenboog. Affiche, startnummer en septembernummer zijn online beschikbaar en in drukversie bij hun abonnees. Een bezinnende diamontage en een heleboel werkmateriaal om het jaarthema uit te werken, staan voor je klaar op de website. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Enkele tientallen leraren uit minstens vier landen leggen uit hoe zij onderzoekend leren toepassen in de klas en hoe ze daarmee de resultaten van de leerlingen hebben verbeterd. Daarnaast zijn er natuurlijk nog presentaties die achtergrond geven bij professioneel leren van (fysica) leraren. | De 3DiPhE eindconferentie vindt plaats van woensdag 26 augustus 14 uur tot vrijdag 28 augustus 17 uur. Bekijk het volledige programma van deze 3DiPhE conferentie. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Wil jij je collega’s en leerlingen het onderwijs in andere Europese landen laten ontdekken? En heb je geen idee hoe je start met een Erasmus+-aanvraag? Deed je al een eerste ervaring op en wil je ontdekken welke verdere mogelijkheden er zijn, hoe je samenwerkingen verder kunt uitbouwen of wat de nieuwste trends zijn binnen internationalisering? | Op 15 oktober 2020 zetten we bij VLEVA en Katholiek Onderwijs Vlaanderen onze deuren weer open om internationaal bij te leren. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Initiatieven van externen ► | In dit bewogen schooljaar is iederéén Leraar van het Jaar. Want élke leraar moest razendsnel schakelen. Aan welke collega had jij veel steun? Wie was een held voor de leerlingen? Overtrof zichzelf? Bedank jouw topper met een gepersonaliseerde boodschap via leraarvanhetjaar.be! | ► | Sta je voor een uitdaging als CLIL-leraar? Of wil je als vreemdetaalleraarje leerlingen zo goed mogelijk begeleiden in hun CLIL-avontuur? Kom dan proeven van deze masterclass in de CLIL-didactiek! | ► | Het expertisecentrum Education & Development van UCLL start een praktijkwetenschappelijk onderzoek naar oriëntering in de eerste graad. Voor dit onderzoek is het expertisecentrum op zoek naar partnerscholen die bereid zijn om hun huidige oriënteringsbeleid en de tendensen in de schoolloopbanen van hun leerlingen onder de loep te nemen. Kandideren kan door een korte motivatie tot deelname te sturen naar adelheid.spillier@ucll.be voor 15 oktober. | ► | Het Prins Filipfonds organiseert samen met de departementen Onderwijs uit de drie gemeenschappen van België een uitwisselingsproject. Dit initiatief wil scholen uit het lager en secundair onderwijs aanmoedigen om uitwisselingen te organiseren met scholen uit de andere gemeenschappen. Er zijn subsidies beschikbaar tussen 500 euro en 2500 euro. Deadline om je kandidaatsdossier in te dienen: 19 oktober. | ► | Vanaf dit jaar organiseert het Prins Filipfonds, naast de oproep voor uitwisselingen in het basis- en secundair onderwijs, een specifieke oproep voor de opleidingen duaal leren. Via deze oproep wil het Fonds leerlingen en hun trajectbegeleiders de kans bieden en aanmoedigen om in klas- of groepsverband kennis te maken met opleidingen of bedrijven aan de andere kant van de taalgrens om op deze manier ervaringen uit te wisselen. Er zijn subsidies beschikbaar tussen 500 euro en 2500 euro. Deadline om je kandidaatsdossier in te dienen: 19 oktober. | ► | Tijdens de openingsuren kunnen leerlingen en ouders terecht bij CLBch@t met al hun vragen. Ook tijdens de zomervakantie blijven de verruimde openingsuren van toepassing die gehanteerd worden sinds de aanvang van de coronacrisis. CLBch@t zal uitzonderlijk open zijn van maandag tot en met donderdag, telkens van 14-21 uur. Dit tot en met dinsdag 14 juli en van maandag 17 tot en met maandag 31 augustus. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het onderzoeksinstituut van de Universiteit van Aken wil, in samenwerking met academische en niet-academische partners in de Euregio, het onderwijs en het bewustzijn van de jonge bevolking op het gebied van gezondheid vergroten. Daartoe bereiden ze een nieuw consortium voor (EUREDUC genaamd) met partners in Duitsland, Nederland en België (bijvoorbeeld Universiteit van Aken, Maastricht en Hasselt) om over een periode van drie jaar concrete doelstellingen op het gebied van onderwijs, sensibilisering en preventie te bereiken. Hun focus ligt op hartziekten, die verantwoordelijk zijn voor 30-40% van alle sterfgevallen in Europa. Hoewel velen nu weten dat 'bewegen gezond is' en 'frieten ongezond', zien slechts weinigen zichzelf nog als 'risicopatiënt'. Vooral kinderen weten nauwelijks waarom iets ongezond is. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Limburg |