Beste Dit is Nieuwsbrief 102 van 23 november 2017 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. In het voorjaar 2018 wordt opnieuw de opleiding voor vertrouwenspersoon in het onderwijs georganiseerd. Op dinsdag 28 november 2017 worden deze opleidingen via ‘Schooldirect’ en ‘Lerarendirect’ gepubliceerd. Het is aangewezen om snel (vanaf 8 uur 's morgens) in te schrijven. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het programmadecreet bevat een verhoging van de werkingsmiddelen voor het kleuteronderwijs met 10 miljoen euro. De verhoging is opgenomen in de nieuwe versie van de rekenmodule voor de raming van de werkingstoelagen in het gewoon basisonderwijs. De maatregel heeft tot gevolg dat de geldwaarde per kleuter in de rekenmodule toeneemt met ongeveer 37,27 euro: van 428,52 euro naar 465,78 euro. De 950 euro voor de gestegen aantallen anderstalige kleuters blijft voortbestaan in schooljaar 2017-2018. We zijn zeer blij met de extra middelen, temeer omdat het de eerste fase is naar een gelijkschakeling van de werkingsmiddelen voor het kleuteronderwijs naar het niveau van de werkingsmiddelen voor het lager onderwijs. Besturen, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Een aantal structuurwijzigingen zoals de oprichting/fusie van scholen, de herstructurering van scholen, structuurwijzigingen aan internaten, de herschikking van het studieaanbod over bestaande vestigingsplaats, de wijziging in de samenstelling van scholengemeenschappen ressorteert onder de interne planningsronde. Die initiatieven, te realiseren vanaf 2018-2019, vraag je bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen en bij de DPCC aan voor 30 november 2017. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Vlaanderenbreed De aanmelding op het nieuwe platform voor wijkwerken gebeurt op basis van het ondernemingsnummer. Dit nummer is gekoppeld aan de vzw. Hierdoor kan maar één school aangemeld worden. Scholen kunnen echter ook het vestigingsnummer gebruiken. In onze mededeling 'wijk-werken’ voegden we bij ‘3.1 aanmelden’ een nieuwe paragraaf toe voor wie problemen bij het aanmelden zou ondervinden. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Tegen 1 december 2017 moet een rapport worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering over de opstart van het ondersteuningsmodel. Hiertoe ontwtikkelde het Departement Onderwijs en Vorming een vragenlijst in overleg met de externe stuurgroep ‘Ondersteuningsmodel’ op het kabinet. Op 11 oktober 2017 werd deze vragenlijst afgewerkt, besproken op de Taskforce Ondersteuningsnetwerken (ONW, voorzitters Beheerscomités) en verzonden naar de ONW. De overheid legde een zeer strakke timing op. De ONW en de buo-scholen met type 2, 4, 6 en 7-auditief moesten tegen 29 oktober 2017 de vragenlijst beantwoorden. Wij voegden alle antwoorden samen en verzonden alles, zonder analyse, naar het departement onderwijs tegen 1 november 2017. Vorige week woensdag (14 november 2017) kregen de leden van de externe stuurgroep een eerste verwerking. Katholiek Onderwijs Vlaanderen leest het rapport voor de Vlaamse Regering mee en toetst dit ook af aan lezing van de antwoorden van onze ONW en buo-scholen met “kleine types”. Wij bereiden een synthese van eigen lezing en van het rapport van de Vlaamse Regering voor tegen het colloquium buitengewoon onderwijs eind januari 2018. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Fedasil kent subsidies toe om projecten rond asielzoekers te ondersteunen. Er wordt gezocht naar innovatieve praktijken voor twee prioriteiten. De eerste prioriteit richt zich op het verhogen van de deelname van asielzoekers aan het maatschappelijk leven, het tweede op tegemoet komen aan de specifieke opvangnoden en behoeften van kwetsbare doelgroepen binnen de groep asielzoekers. Je kan nog tot 10 december 2017 projecten indienen. Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Op 1 oktober 2017 volgden 5 263 leerlingen les in het onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers (OKAN). Veel van die kinderen komen uit oorlogsgebieden zoals Syrië, Afghanistan en Irak, hebben families achtergelaten of zijn in handen gevallen van mensensmokkelaars. Ze kampen met angsten en depressies en naar school gaan is dan niet altijd prioritair. Om de integratie van die leerlingen in het onderwijs te bevorderen en hun kansen op een normale schoolloopbaan te maximaliseren, voorziet Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits voor het tweede jaar op rij in zeven traumapsychologen. Ook de vervolgschoolcoach heeft een belangrijke rol in de begeleiding van anderstalige nieuwkomers. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | In Zin in leren! Zin in leven! organiseren we de leerinhouden van het katholiek basisonderwijs in een ordeningskader met verschillende lagen. Om vlot met het nieuwe leerplan van start te kunnen gaan en als een mooie visuele aanvulling op de ZillSite, hebben we een set van tien ordeningskaders en vijf affiches ontwikkeld. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed | | De verantwoordelijken voor de opleidingen zorgkundige in het volwassenenonderwijs komen al jaren samen in het zogenaamde inter-nettenoverleg. Daar hebben ze een gemeenschappelijk EVK-kader (Eerder Verworven Kwalificatie) ontwikkeld dat zich concreet vertaalt in ‘verkorte trajecten’. Een verkort traject is een geheel van vrijstellingen op basis van de vooropleiding van de potentiële cursist in combinatie met een aantal jaar relevante ervaring in de sector. Die systematiek wordt gebruikt door alle centra voor volwassenenonderwijs. | Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Initiatieven van externen We ontvingen volgende initiatieven: ► | De Conflixers is een project van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) in samenwerking met het departement Onderwijs en Vorming. Via de Conflixers willen ze peer support promoten en ondersteunen in scholen en leerlingen inspireren, informeren en sterker maken. | ► | World@School is een pilootproject dat wordt uitgewerkt door Flanders Knowledge Area, met de steun van het Vlaams Departement Onderwijs. Het doel is om scholen in contact te brengen met buitenlandse studenten die voor een bepaalde periode in Vlaanderen studeren aan een hogeschool of universiteit. | ► | Stilte, inkeer en contemplatie kennen een rijke geschiedenis binnen de christelijke traditie, maar worden ook in andere levensbeschouwingen op verschillende wijzen beleefd. Hier wordt tijdens de dialoogmiddag 'In stilte geborgen' op zondag 3 december 2017 dieper op ingegaan. | ► | CVO HIK organiseert op 6 februari 2018 de slotconferentie van het Europees lerend partnerschap Allo Tolerance in Geel. Samen met acht partnerlanden stellen ze een interactieve projectwebsite voor. De website heeft een toolbox die casussen, aanbevelingen, goede praktijken om tolerantie te verhogen, racisme te detecteren en radicalisering bespreekbaar te maken bevat. Schrijf je in. | ► | Vanaf 21 februari 2018 loopt op de stadscampus van de Universiteit Antwerpen opnieuw een Opleiding Vredeseducatie. De opleiding wil een breed dienstverleningscentrum zijn dat actief is op vlak van sensibilisering en van vorming in het bewaren en versterken van vrede en het geweldloos hanteren van conflicten. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Het vormingscentrum Guislain van Broeders van Liefde plaatst deze vormingen in de kijker. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Oost-Vlaanderen |