Beste Dit is nieuwsbrief 184 van 12 december 2019 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. | | Op 5 februari 2020 organiseren we de Lerarentop 1010 voor leraren van het eerste jaar secundair onderwijs. We zoeken 1010 leraren om hun mening te geven over de nieuwe leerplannen van de eerste graad. Ook directeurs en leden van het middenkader die al werkten met het Gemeenschappelijk funderend leerplan en het Gemeenschappelijk leerplan ICT, zijn welkom. Er zijn al enkele werkwinkels volzet. | Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Besturen, Regio West-Vlaanderen | | Schriftelijke vragen | Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | In dit bericht reageren we kort op de mailing die IDDINK enkele weken geleden verzond naar onze scholen over het aanbod van een extern boekenfonds. Binnenkort start in onze secundaire scholen de organisatie van de levering van schoolboeken. Om die immense opdracht te faciliteren en juridisch veilig te laten verlopen, biedt vzw DOKO als aankoopcentrale een raamovereenkomst aan. Die raamovereenkomst voorziet vier percelen die afgestemd zijn op de behoeften van onze scholen. | Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | Met ‘De Grote Grondvraag’ brengt Vlaanderen in kaart welke gronden gezond zijn en welke niet. Benieuwd hoe het gesteld is met de grond van je school? Check de grond op www.degrotegrondvraag.be. | Staat de grond van je school ‘rood’ gekleurd? Geen paniek, OVAM zoekt samen met jou naar een oplossing. Een risicogrond is een grond waarop vervuilende activiteiten worden of vroeger werden uitgevoerd. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Kom op 31 januari 2020 in Gent kennis maken met de vier boekenleveranciers uit onze raamovereenkomst schoolboeken secundair onderwijs. Op één en dezelfde dag kun je alle leveranciers ontmoeten voor een persoonlijk gesprek van 20 minuten per leverancier. Vanaf januari kun je een tijdslot reserveren per leverancier die je wenst te spreken. Wordt vervolgd! Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed In het voorjaar staan heel wat vormingen op stapel over infrastructuur: Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Een personeelslid kan op vrijwillige basis de jaarlijkse vakantie opnemen in een ander deel van het schooljaar. Een leraar svwo kan bijvoorbeeld gevraagd worden om cursussen te geven tijdens de zomervakantie. De prestaties die hij levert in de schoolvakanties, worden in mindering gebracht van de prestaties die geleverd worden in andere periodes van het schooljaar. Het personeelslid presteert dus niet meer uren, het gaat enkel over een verschuiving van de opdracht. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed We actualiseerden de mededeling Studiemeester-opvoeder: bekwaamheidsbewijzen. We voegden een punt 4 toe dat meer info geeft over de nieuwe lerarenopleiding en de nieuwe diploma’s die eraan vast hangen. Als gevolg van die vernieuwingen werden de bekwaamheidsbewijzen voor het ambt van studiemeester-opvoeder uitgebreid. Internaten, Vlaanderenbreed Vanaf 1 januari 2020 is - door gewijzigde regelgeving voor arbeidsongevallen - de onderwijsinstelling (secundaire school, hogeschool, centrum voor deeltijds onderwijs en centrum voor volwassenenonderwijs) verplicht om een Dimona uit te voeren voor elke stagiair (leerling, student, cursist) die bij haar is ingeschreven. De duur van de stage is daarbij van geen belang. Die verplichting geldt ook voor de dan lopende stageovereenkomsten. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed ‘Phishing’ is het meest gebruikte fraudemechanisme. Phishing gebeurt via het werven van 'geldezels' of 'mules'. Geldezels kunnen zowel voor als tijdens een fraudepoging geworven worden. “Bijverdienen zonder moeite?” is een vaak gebruikte misleidende boodschap op Instagram of Facebook die aan een fraudepoging voorafgaat. Daarnaast benaderen ronselaars jongeren aan de schoolpoort. Ze spreken hen aan met de vraag om in ruil voor een extraatje geld op hun bankrekening te plaatsen en er weer af te halen. Onderzoek van Febelfin wijst uit dat jongeren in ons land erg vatbaar zijn voor dat soort praktijken. Eén op de 10 leerlingen zou bereid zijn om zijn/haar bankkaart en bankrekening uit te lenen of een code door te geven in ruil voor een vergoeding. Vijf procent van de jongeren geeft zelfs aan al ooit benaderd te zijn geweest door ronselaars. Bijna een kwart van degene die benaderd zijn, ging ook in op de vraag. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Vlaanderenbreed | | Dit schooljaar startten 17 scholen met een gezamenlijk Erasmus+ internationaliseringsproject. Zij leren internationaal over innovatieve leeromgevingen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen coördineert en organiseert die cursussen/studiebezoeken. Scholen leren er onder andere over blended learning, computationeel denken, experiential learning, embodied learning, gamification, multiliteracies en discussion based learning. | Ter ondersteuning van die mobiliteit en ter ondersteuning van de lerende netwerken die daarna opgebouwd worden zoeken we vijf begeleiders die zich willen engageren om het leren van de deelnemers te begeleiden zowel tijdens als na een internationale mobiliteit. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Hoopvol uitkijken is de slogan waarmee Katholiek Onderwijs Vlaanderen dit jaar de voorbereidingstijd op het kerstfeest inkleurt. Naast het aanbod voor de scholen willen we jou iedere week van de advent een weekbezinning aanbieden om stil te staan bij deze sterke tijd. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Initiatieven van externen ► | Naar jaarlijkse gewoonte richten de werkgroepen Talen van het CNO (Centrum Nascholing Onderwijs – Universiteit Antwerpen) de Taaldag in voor leraren Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans. Dit schooljaar vindt de studiedag plaats op donderdag 6 februari 2020 van 09.45 tot 15.30 uur. Je kunt kiezen uit een waaier aan sessies. | ► | Ben je klaar voor het nieuwe Erasmus + programma? Ontdek het nieuwe programma. AFS voert een Europees onderzoek uit om na te gaan wat er nodig is om vanaf 2021 binnen de EU 500 000 studenten te laten deelnemen aan Erasmus+ projecten, de ambitieuze doelstelling van Europa. Hoe ver staat jouw school op vlak van internationalisering én hoe scoor je tegenover de rest van Europa? Neem even de tijd om onze zeven vragen te beantwoorden voor 15 januari 2020. Je kunt nadien je e-mailadres nalaten om het volledige rapport te ontvangen. | ► | Soms hebben leerlingen of ouders vragen bij het kerstrapport. Soms weten ze niet goed hoe ze moeten omgaan met een advies om te heroriënteren. Soms hebben ze nog een andere vraag of zorg die ze willen delen met het CLB. Daarvoor kunnen tijdens de kerstvakantie ook contact opnemen met CLBch@t. CLBch@t is ook open in de kerstvakantie op maandag 23 december 2019 en op donderdag 2 januari 2020. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed |