Beste Dit is nieuwsbrief 210 van 27 augustus 2020 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. | | Het groeiende lerarentekort zet de onderwijskwaliteit ernstig onder druk. Toch zijn er weinig beroepen die de opvoeding van jonge mensen zo vormgeven als die van leraar. Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil het lerarenberoep opnieuw de maatschappelijke status toekennen die het verdient. | Na ruime consultatie van directeurs, bestuurders en lerarenopleiders komen we tot achttien voorstellen en engagementen die het beroep van leraar herwaarderen. Ze zijn erop gericht een stimulerende werkomgeving te creëren, de lerarenopleiding te versterken en de beeldvorming van het beroep te verbeteren. Blikvangers zijn het startersjaar voor elke startende leraar en het doorbreken van de vlakke loopbaan. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Mgr. Johan Bonny, bisschop-referent voor het onderwijs en voorzitter van de raad van bestuur Katholiek Onderwijs Vlaanderen, schreef een brief bij het begin van het nieuwe schooljaar: Goede vrienden, Blij dat ze op 1 september opnieuw naar school kunnen! Zo voelen zich de meeste leerlingen, leraren, directies en schoolbesturen. Ze willen elkaar terugzien ‘in het echt’: in de klas, op de speelplaats, onder vrienden en collega’s. Voor iedereen, Vlaanderenbreed 1 september staat voor de deur. Zoals je weet, starten we op in code geel. Wat betekent dat precies? Waar dienen scholen rekening mee te houden? Wat kan, wat kan niet en waarom? Dirk Vanstappen, directeur van Dienst Bestuur & organisatie, belicht diverse aspecten in een Zoom-sessie voor directeurs en bestuurders. Het is een infosessie; vragen van deelnemers worden ofwel in de chat beantwoord ofwel na de sessie ... als we over de contactgegevens van de vraagsteller beschikken. Wil je graag deelnemen? Schrijf je in en je krijgt de Zoom-link en het paswoord. De sessie vindt plaats op vrijdag 28 augustus van 16 tot 17 uur. Tot 500 leden kunnen deelnemen. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Op de pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen kun je ook in het schooljaar 2020-2021 rekenen. We hoeven je niet te vertellen dat het eerste ‘coronaschooljaar’ ieder van ons voor heel wat uitdagingen stelt. Je mag er evenwel zeker van zijn dat jouw schoolteam ook dit schooljaar weer een beroep kan doen op de inspirerende expertise van onze pedagogisch begeleiders. We willen je van bij de start van het nieuwe schooljaar inspireren en ondersteunen. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft voor het schooljaar 2020-2021 een uitgebreid professionaliseringsaanbod uitgewerkt. In Vlaanderen start het volledige onderwijs (gewoon en buitengewoon kleuter-, lager, voltijds en deeltijds secundair, hoger, volwassenen- en deeltijds kunstonderwijs) volgende week in pandemiefase geel met grote waakzaamheid. Wellicht vraag je je af welke gevolgen dat heeft voor de aanwezigheid van (pedagogisch) begeleiders bij jou op school en de aangekondigde professionaliseringsinitiatieven? Voor iedereen, Vlaanderenbreed Besturen, Regio West-Vlaanderen | | Commissie Onderwijs | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het Vlaams onderwijs start op 1 september op in fase geel met alle leerlingen op school. Of de school na de eerste week op 100% bezetting zal kunnen blijven werken, hangt ervan af of de gemeente waar de school gelegen is in fase geel blijft. We vermoeden dat dat voor de meeste gemeenten het geval zal zijn. Bepalend voor de maatregelen die een school moet nemen, is de fase die geldt voor de gemeente waar de school gelegen is. Het is niet van belang welke fasekleur de gemeente heeft waar de leerlingen vandaan komen. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Je kunt als school zeker nog warme maaltijden aanbieden aan je leerlingen. Zowel in code geel als in code oranje blijft dit mogelijk met de nodige veiligheidsmaatregelen. Alleen in code rood mag het niet meer. Die maaltijdmomenten zijn erg belangrijk voor de leerlingen. Niet alleen kunnen de leerlingen er even ontspannen en stoom aflaten. Voor vele kinderen en jongeren zijn de warme maaltijden op school ook de belangrijkste ‘gezonde’ maaltijd van de dag. Op 1 september 2020 starten we zo normaal mogelijk op. Warme maaltijden voorzien hoort daar zeker bij. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Op vraag van vele scholen werkten we twee modelbrieven (basis- en secundair onderwijs) uit die je kunt gebruiken om ouders te informeren over de verschillende pandemiefasen bij de opstart van het nieuwe schooljaar. Je zult merken dat we in eerste instantie een geruststellende boodschap willen geven. Het is uiteraard aan jou om deze brieven aan te passen aan de context van de school en de contactpersonen te vermelden bij wie ouders terecht kunnen in het geval van vragen. Daarnaast werkten we samen met het VCLB aan vier brieven die scholen kunnen gebruiken in het geval een leerling of personeelslid op school ziek geworden is of voor het geval de persoon thuis ziek geworden is. Sta zeker stil wie in zo’n geval een brief moet ontvangen, om onnodige paniekreacties te vermijden. In de brieven staat ook duidelijk uitgelegd wat de CLB-arts zal doen in geval van bevestigde (of van een sterk vermoeden van) besmetting. We verwijzen je voor die brieven naar onze websitepagina “Wat bij (vermoeden van) besmetting”? Voor meer algemene informatie verwijzen we naar de webpagina over een veilige en haalbare opstart. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Vlaanderenbreed Bij het begin van het schooljaar staan vaak heel wat activiteiten gepland. Veel scholen organiseren ook jaarlijks verschillende binnenlandse of buitenlandse uitstappen. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed We stellen vast dat de pers een melding die betrekking heeft op het gewoon en het buitengewoon secundair onderwijs vaak vertaalt als een bericht voor het secundair onderwijs. Dat kan de foutieve indruk wekken dat het buitengewoon onderwijs in de gesprekken die gevoerd worden niet haar rechtmatige plaats krijgt. Niets is minder waar. Wanneer in de scenario’s en teksten sprake is van “secundair onderwijs”, dan gaat het over het gewoon secundair onderwijs en het buitengewoon secundair onderwijs OV3 en OV4. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De compensaties die scholen hebben gekregen van de Vlaamse overheid zijn gekleurde middelen. We geven verdere toelichting over hoe je deze middelen moet aanwenden en verantwoorden en hoe je ze boekhoudkundig kunt verwerken. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed In de nieuwsbrieven 201, 205 en 208 verwezen naar het vernieuwde thema Onderwijsplanning op de PRO.-website. In deze berichten las je een aantal aandachtspunten voor zowel het gewoon als voor het buitengewoon onderwijs. In de Nieuwsbrief 205 werd een presentatie toegevoegd met gebalde informatie over de Onderwijsplanning-Programmatie 2021-2022. Intussen zijn in de Omzendbrieven SO 60, SO 61, SO/2008/08 en SO 42 de programmatieregels geactualiseerd. De belangrijkste wijziging slaat op de vestigingsplaatsen. We vatten de procedures samen voor het gewoon secundair onderwijs. Besturen, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed In de nieuwsbrieven 201, 205 en 208 verwezen we naar het vernieuwde thema Onderwijsplanning op de PRO.-website. In deze berichten las je een aantal aandachtspunten voor zowel het gewoon als voor het buitengewoon onderwijs. Intussen zijn onder meer in de Omzendbrieven so/2006/03(buso) en SO 42 de programmatieregels geactualiseerd naar aanleiding van een aantal artikelen in Onderwijsdecreet XXX. Voor het buitengewoon basisonderwijs is er niets gewijzigd op het vlak van planning en programmatie. Echter, de gewijzigde regelgeving beïnvloedt wel de interne en externe planningsprocedure voor een aantal structuurwijzigingen in het buitengewoon secundair onderwijs. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Om planlast te verminderen, organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen net zoals de vorige schooljaren niet langer een eigen leerlingentelling bij haar scholen. Wel vragen we alle scholen om bij de start van het nieuwe schooljaar zo snel mogelijk de leerlingengegevens in hun schooladministratiepakket in te geven en via Discimus aan AGODI door te geven. Voor de internaten geldt vanaf dit schooljaar dezelfde afspraak: het aantal internen wordt ingegeven in het sofwarepakket en doorgegeven aan AGODI. Katholiek Onderwijs Vlaanderen vraagt wel nog de gegevens van het internaat, de teamgegevens, de tewerkstelling van het personeel en het aantal doorverwezen kinderen via Integrale Jeugdhulp en Jeugdrechtbank op. Je ontvangt hiervoor een e-mail van coördinator Anja Dingenen. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Vlaanderenbreed Vanaf schooljaar 2019-2020 wordt de schooltoeslag (vroegere studie- of schooltoelage) voor het kleuter-, basis- en secundair onderwijs (en HBO5 verpleegkunde) betaald binnen het ‘Groeipakket’ ( www.groeipakket.be onder de rubriek ‘participatietoeslag’). De schooltoeslag zal automatisch toegekend worden via het ‘Groeipakket’. Ouders moeten dus geen formulieren meer invullen. De schooltoeslag is een groter bedrag wanneer de leerling, minstens 5 maanden van het betreffende schooljaar, op een internaat verblijft. Meer info die je als beheerder ook aan de ouders kunt doorgeven, vind je in dit document. Internaten, Vlaanderenbreed In onze mededelingen ‘de reaffectatiereglementering in vogelvlucht’ vind je een bondige samenvatting van de reglementering rond de verdeling van de betrekkingen, de reaffectatie en de wedertewerkstelling in het basisonderwijs (gewoon en buitengewoon) en in het secundair onderwijs (gewoon en buitengewoon). De actualisering van onze uitgebreidere mededelingen over dit thema zal klaar zijn tegen volgende week. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Vanaf 1 september 2020 wordt de werking van de Vlaamse reaffectatiecommissie gereactiveerd voor scholen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs die behoren tot een scholengemeenschap en voor de centra voor volwassenenonderwijs. Hoe en welke gegevens je meldt aan de verschillende reaffectatiecommissies lees je in de omzendbrief per niveau: basisonderwijs; secundair onderwijs; deeltijds kunstonderwijs en volwassenenonderwijs. Aangezien AgODi en AHOVOKS de meeste gegevens voor de Vlaamse reaffectatiecommissie uit het elektronisch personeelsdossier halen, is het heel belangrijk om de zendingen naar het werkstation zo snel en accuraat mogelijk in orde te maken. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed De scholengemeenschappen in het basisonderwijs kregen extra middelen in de vorm van een verhoging van hun zorgenveloppe. Deze middelen moeten op schoolniveau in het gewoon basisonderwijs gebruikt worden. Punten uit de enveloppe zorg kunnen enkel aangewend worden voor het ambt van zorgcoördinator. De extra middelen worden vanaf het schooljaar 2020-2021 voor minstens 20 % aangewend voor leerlingondersteuning in de klas in het gewoon basisonderwijs, en meer bepaald voor het bevorderen van het leerproces door leer- en studievaardigheden te ondersteunen en te ontwikkelen. Dat percentage zal de komende jaren stijgen naar 25 % in het schooljaar 2021-2022, naar 30 % in 2022-2023 en naar 35 % in het schooljaar 2023-2024. Ook de puntenenveloppe zorg van scholen buiten een scholengemeenschap wordt verhoogd. Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed ► | het uitstel van het nieuwe inschrijvingsrecht | ► | de verlenging van de transitieperiode van het ondersteuningsmodel | ► | de verlaging van de aanvang van de leerplicht en de registratie van de afwezigheden van 5-jarige kleuters | ► | de tijdelijke afwijking van de toelatings- en overgangsvoorwaarden tot het 1ste leerjaar van de eerste graad en de mogelijkheid tot overzitten van dit leerjaar (gewoon voltijds onderwijs) | ► | de stages en sociaal-maatschappelijke trainingen en andere bepalingen specifiek voor het buitengewoon onderwijs | ► | de tijdelijke maatregelen voor het inschrijvingsgeld en de uitbreiding van de bekrachtigingswaarde van het diploma secundair onderwijs in het volwassenenonderwijs | Voor iedereen, Vlaanderenbreed In volle coronacrisis besliste een aantal scholen eind vorig schooljaar om gebruik te maken van één van de volgende flexibele leertrajecten: ► | uitstellen van de studiebekrachtiging tot het einde van de graad voor alle leerlingen van een structuuronderdeel; | ► | afwijking op de toelatingsvoorwaarden tot een 2de leerjaar van een graad. | Uitgangspunt van beide trajecten is dat een verwijzing in het schoolreglement verplicht is en dat het niet mogelijk is om in de loop van het schooljaar alsnog te beslissen om het traject toe te passen. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden en de mogelijkheid om van het schoolreglement af te wijken op het vlak van evaluatie, konden scholen deze beslissing nog in de loop van het derde trimester nemen. De huidige situatie is anders. Scholen die ook dit schooljaar één van deze flexibele leertrajecten willen toepassen, zullen dat bij het begin van het schooljaar moeten beslissen en via het schoolreglement communiceren. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Volgens de omzendbrief SO/2015/01 kan een school voor secundair onderwijs in principe niet fungeren als stagegever voor leerlingen van een andere school voor secundair onderwijs. Gelet op de coronasituatie wordt nu toch uitzonderlijk - indien er elders onvoldoende stageplaatsen beschikbaar zijn - toegestaan dat een school voor voltijds gewoon secundair onderwijs of buitengewoon secundair onderwijs OV4 stagegever kan zijn van een leerling van een andere school voor voltijds gewoon secundair onderwijs of buitengewoon secundair onderwijs OV4. De al bestaande uitzondering (stage in een school voor buitengewoon secundair onderwijs OV1, OV2 en OV3) blijft daarnaast behouden. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed We actualiseerden de tekst “ Leerlingen met een verslag inschrijven in het gewoon onderwijs”. Zo verduidelijken we onder meer dat het verslag best enkel alleen wordt opgeheven als de leerling op dat moment ook aan de toelatingsvoorwaarden voldoet. Ook leggen we uit wanneer je de gelijkwaardigheid bij de Onderwijsinspectie kunt aanvragen. In dit verband herinneren we je ook aan de herwerkte handleiding voor de realisatie van kwaliteitsvolle individueel aangepaste curricula die je concreet aan de slag helpt. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed In de week van 15 september tellen de Vlaamse en Brusselse secundaire scholen tijdens de Boekencheck hoeveel leerlingen zonder boeken op de schoolbanken zitten als gevolg van armoede. Dit is een initiatief van het project Samen Tegen Onbetaalde Schoolfacturen (STOS) en Welzijnszorg. Katholiek Onderwijs Vlaanderen steunt dit, omdat het aansluit bij onze pleidooien voor een kostenbeheersend beleid. Tel je in jouw school ook mee? Ga dan naar de website www.boekencheck.be om aan te melden als meetellende school. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Krijg je op school te maken met leerlingen die extreem risicogedrag stellen en komt het lerarenteam daardoor onder druk te staan? Dan kan CONNECT een antwoord bieden. CONNECT ondersteunt scholen uit het (buiten)gewoon basisonderwijs in Vlaanderen en Brussel. Ze doen dat door snel en efficiënt expertise in te zetten in die scholen waar een concentratie van leerlingen met extreem risicogedrag de draagkracht en de veerkracht van de school en het lerarenteam aantast. Elke ondersteuning start vanuit een vraag van de school en kenmerkt zich door een traject op maat dat samen aangegaan wordt. De focus ligt op het verbinden en versterken van eenieders kennen en kunnen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed | | We kijken er al een hele tijd naar uit en hebben ons de afgelopen drie schooljaren grondig verdiept en voorbereid. Heel wat basisscholen startten al in 2018 of 2019 en vanaf 1 september 2020 is het zo ver: Zin in leren! Zin in leven! is het unieke leerplan voor elke gewone basisschool van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Daarmee zijn we prima gewapend om onze katholieke dialoogschool vorm te geven en elk kind maximale ontwikkelkansen aan te reiken. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Vanaf 1 september 2020 bezorg je alle aanvragen via ’Mijn Onderwijs’ aan de cel Speciale Onderwijsleermiddelen. Gebruik daarvoor de nieuwe optie ‘Documenten versturen‘. Je hebt daarbij de toegang tot het thema ‘Leerlingen (vertrouwelijk)’ in Mijn Onderwijs nodig. Het juiste formulier voor de aanvraag van een hulpmiddel is ‘SOL HM: SOL – Aanvraag financiering speciale onderwijsleermiddelen’. Je moet dit ook doen voor het ter beschikking stellen en overdracht van hulpmiddelen. Dit gaat bijvoorbeeld over een leerling die naar een andere school voor gewoon onderwijs gaat, of wanneer de leerling naar een volgend onderwijsniveau overgaat. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen ontwtikkelde ICT-DIA 1 en ICT-DIA 2, twee onlinetoepassingen om de ICT-vaardigheden van de leerlingen in kaart te brengen. Met ICT-DIA 1 kun je de beginsituatie bij de instroom in de 1ste graad in kaart brengen. ICT-DIA 2 dient om de, in de eerste graad, bereikte vorderingen op gebied van ICT te achterhalen. Als resultaat worden uitgebreide rapporten gegenereerd waaruit je de situatie op niveau van de leerling, de klas en de school kan afleiden. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed In deze coronatijden is er nood aan een bredere ICT-kennis binnen de scholen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen biedt daarvoor een uitgebreid pakket ICT-nascholingen aan: Al deze nascholingen kunnen ook plaatsvinden op een school. Er kan een volledige nascholing op maat voor een school uitgewerkt worden. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Vanaf 24 augustus 2020 kunnen scholen of ouders leerlingen met lees- en schrijfproblemen (opnieuw) registreren voor gratis voorleessoftware. Dit gebeurt via de website www.leesvoor.vlaanderen. Een leerling krijgt een gratis jaarabonnement en dus geen kooplicentie. Het abonnement moet elk schooljaar vernieuwd worden. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | In alle kleuren van de regenboog dient de vreugde zich aan. Iedere schoolmaand krijgt haar eigen kleur. September kleurt indigo en Leeftocht zoomt dan in op samen dromen en werken als bron van vreugde. Met elkaar en samen met kinderen en jongeren werken onderwijsmensen immers een schooljaar lang aan een gezamenlijke droom. Het samenspel van kunst en kunde maken van het vormingsproces een uniek verhaal, een vindplaats van duurzame en gedeelde vreugde. | In de rubriek Uit het werkveld verzamelen we binnenkort hoe scholen doorheen Vlaanderen verrassend vreugdevol uit de hoek komen. Verschijnt daarin ook jouw bijdrage? Mail dan naar leeftocht@katholiekonderwijs.vlaanderen. Zo leveren we elkaar proviand voor onderweg: jij inspireert anderen en andere scholen inspireren jou. Als dat geen verrassend vreugdevol vooruitzicht is! Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Inmiddels vulden we het nog verder aan met nieuw werkmateriaal. Neem daar ook regelmatig eens een kijkje, want er verschijnen nog meer aanvullingen. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Initiatieven van externen ► | Kom met jouw school op voor een eerlijk, leefbaar inkomen van cacaoboeren in het Zuiden. Doe mee met de scholenactie van Oxfam-België, van 7 tot 17 oktober. Met gratis lesbrieven en plaktattoos en een digiles voor 16-18-jarigen. Met tips voor gezonde acties die coronaproof zijn. Registreer en bestel het materiaal. | ► | Studio Globo roept alle scholen op om op maandag 5 oktober 2020, op de Internationale dag van de Leerkracht, de schoolbel extra te laten rinkelen voor goed onderwijs voor iedereen! Dat is Saved by the bell. Leerlingen en leraren zijn soms opgelucht als ze ‘s avonds de schoolbel horen. Maar miljoenen kinderen en jongeren horen de schoolbel zelden of nooit rinkelen. Ook alle kinderen en jongeren die geen toegang tot goed onderwijs hebben, verdienen onze aandacht. Als voorbereiding op het belmoment kun je in de klas lesmateriaal gebruiken over het recht op goed onderwijs. Vanaf 5 september zijn de gratis lessuggesties en het actiemateriaal te downloaden op www.savedbythebell.be. | ► | Op vrijdag 4 september (16 tot 20 uur) opent de lerarenopleiding van VIVES campus Brugge, Kortrijk en Torhout haar deuren voor toekomstige studenten kleuteronderwijs, lager onderwijs en secundair onderwijs. Ontdek tijdens de infodag de opleiding, de cursussen en spreek met docenten en studenten. Daagt het onderwijs je uit? Heb je zin in een aanvulling op jouw diploma, in een extra uitdaging, verdieping ...? Wil je leren hoe je kan inspelen op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerlingen? Wil je veranderingsprocessen in je school begeleiden? Dan is een bachelor-na-bachelor opleiding, een verkorte route, EDU-opleiding of postgraduaat, met een directe link naar onderwijs, wellicht iets voor jou. | ► | Naast de bestaande trajecten voor Secundair Onderwijs (LIO, werkplekleren en afstandsonderwijs) bij Thomas More in Geel en Vorselaar, biedt de Lerarenopleiding in Vorselaar nu ook een LIO-traject Lager Onderwijs aan. Het aanbod verkorte lerarenopleidingen aan Thomas More wordt zo uitgebreid. Ontdek hun verkorte trajecten: | Voor iedereen, Vlaanderenbreed |