Beste Dit is nieuwsbrief 189 van 30 januari 2020 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. We wensen uitdrukkelijk al onze directeurs proficiat met hun feestdag morgen op 31 januari. Bedankt voor je nooit aflatende en dagelijkse inzet! We bezorgen je maandelijks de verslagen van de directiecommissies. Die verslagen mag je niet lezen als mededelingen of standpunten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze zijn een zo getrouw mogelijke weergave van vertolkte meningen en standpunten van de aanwezige directeurs die je altijd binnen een discussie moet kaderen. De verslagen bevatten onder andere adviezen voor de bovenliggende raden. Dit zijn de verslagen voor de vergaderingen van januari 2020: Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | Scholen, centra, academies en internaten geven dagelijks het beste van zichzelf om hun lerenden breed te vormen en de beste onderwijskwaliteit te bieden. De pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen ondersteunt hen daarbij. We interviewen elke maand een lid van onze organisatie over zijn of haar ervaringen met de pedagogische begeleiding. | Deze maand laten we Janien De Pauw, directeur van Buitengewoon Lager Onderwijs Hartencollege in Ninove, aan het woord. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Schriftelijke vragen | Commissie Onderwijs We bezorgen je de vragen om uitleg die door Ben Weyts, minister van Onderwijs, op 23 januari 2020 beantwoord werden: Plenaire vergadering We bezorgen je de actuele vragen die op 29 januari 2020 door Ben Weyts, minister van Onderwijs, beantwoord werden: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Zoals bekend werd het ondersteuningsmodel voorbereid, opgevolgd en aangestuurd door een stuurgroep, met een vertegenwoordiging van de onderwijskoepels, het GO!, de onderwijsvakbonden, CLB en de overheid. In de planning was ook een monitoring en evaluatie van het nieuwe ondersteuningsmodel (resultaten evaluatie: september 2019) (NO/2017/02, punt 8) voorzien. Op 29 januari 2020 kwam deze externe stuurgroep, voor de eerste keer tijdens de nieuwe legislatuur, samen. Op de agenda stond als enige punt een toelichting van de evaluatie van het ondersteuningsmodel. Prof. dr. Elke Struyf, die de evaluatiecommissie heeft voorgezeten, lichtte de grote lijnen van het evaluatierapport toe. Van zodra het rapport van de Commissie Struyf wordt vrijgegeven, mag er gecommuniceerd worden over dit rapport. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De vijfde editie van de Vlaamse CLIL-studiedag op 10 maart 2020 zoomt in op de realiteit van Content and Language Integrated Learning anno 2020. Het is e en initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming in samenwerking met de pedagogische begeleidingsdiensten en CLIL-experts. In de keynote presenteren Philippe Hiligsmann (UCLouvain), Jill Surmont (VUB en UCLL) en Liesbeth Martens (UCLL) hun onderzoek naar de effecten van CLIL in het Franstalige en Vlaamse CLIL-onderwijs. Welke lessen trekken zij voor CLIL in Vlaanderen, Wallonië en Brussel? Daarnaast kun je inspiratie opdoen over praktische en pedagogisch-didactische kwesties. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Door de grote interesse organiseren we enkele bijkomende infosessies evaluatiebox en IDP 2020. Daarvoor kun je nog steeds inschrijven! ► | PB Regio West-Vlaanderen op dinsdag 4 februari 2020 van 17 tot 19 uur | ► | PB Regio Mechelen-Brussel op donderdag 6 februari 2020 van 17 tot 19 uur | ► | PB Regio Limburg op dinsdag 11 februari 2020 van 17 tot 19 uur | Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed | | Liefde is troost in droefheid, stilte in tumult, rust in onrust, hoop in wanhoop. Henry Drummond | Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | 17 februari is internationale dag van de hoop voor kinderen. Dit schooljaar staan Katholiek Onderwijs Vlaanderen en vele scholen met het jaarthema HANDEN VOL HOOP helemaal in het teken van de pedagogie van de hoop. Geeft ook jouw school op 17 februari een teken van hoop? | In een filmpje legt zuster Jeanne Devos de oorsprong en het ontstaan van de dag uit en geeft ze een boodschap van hoop mee. Een scenario en tips helpen je voor een duidingsmoment. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Initiatieven van externen We ontvingen volgende initiatieven van externen: ► | Al voor de vierde keer organiseert Ouders voor Inclusie, Steunpunt voor Inclusie samen met Docenten voor Inclusie een symposium gericht op inclusief onderwijs. Het symposium (Wat als) inclusie werkt!? vindt plaats op 4 maart 2020 in Brussel. Een aanrader voor iedereen die bij inclusie betrokken is. | ► | Op 6 maart 2020 hosten Mediawijs en het Departement Onderwijs en Vorming de studiedag Games in de klas in Brussel. De studiedag richt zich op alle leraren en mensen uit het onderwijsveld met interesse in games in de klas, en het is ook het jaarlijks terugkommoment voor de mediacoaches. Tijdens de studiedag staat het thema "gaming" centraal. Er wordt gestart met een plenaire sessie, daarna kies je één van de sessies uit het voormiddagaanbod en één van de sessies in het namiddagaanbod. | ► | Op 6 maart 2020 organiseert het Departement Ondewijs en Vorming, in samenwerking met het Departement Werk en Sociale Economie, een gratis studievoormiddag Samenwerken met sociale economie en werkplekleren: nieuwe wegen voor het facilitair beheer in scholen in Brussel. Tijdens de studiedag maak je kennis met de beginselen van duurzaam facilitair beheer in scholen en leer je hoe je daarvoor een beroep kunt doen op het werkplekleren en de sociale economie. In enkele praktijksessies maak je kennis met lopende projecten. | ► | Op woensdag 8 april 2020 organiseren vzw West-Covo en Kortrijk Xpo voor de 68ste keer onderwijsbeurs Tools4Schools in hal 1. Op Tools4schools kunnen leraren en directie van het kleuteronderwijs, lager onderwijs, secundair onderwijs, logopedisten, ergotherapeuten en kinderverzorgsters kennis maken met boeiende leerstrategieën en de nieuwste educatieve materialen. | ► | Je kunt vanaf nu tot en maart 30 maart 2020 een dossier indienen over Innovatief onderwijs ondersteund door ICT: naar een doordachte visie en acties op jouw school bij Veranderwijs.nu. Leraren, ICT-coördinatoren, pedagogisch begeleiders, schoolleiders ... die actief zijn in een door de Vlaamse overheid erkende en/of gesubsidieerde school voor basis- en secundair onderwijs en die tijdens het schooljaar 2020-2021 een initiatief binnen het thema van deze oproep willen uitvoeren, kunnen een dossier indienen. Er kan tot 4 000 euro steun aangevraagd worden. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed De onderwijsinspectie is op zoek naar een Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed |