Beste Dit is nieuwsbrief 202 van 28 mei 2020 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. We informeren je over richtlijnen en maatregelen van de overheid met betrekking tot het coronavirus via extra nieuwsbrieven. Al onze informatie over corona kun je ook terugvinden op de overzichtspagina Onderwijs organiseren in coronatijden De coronacrisis stelt iedereen in het onderwijs voor enorme uitdagingen. Tegelijkertijd hebben jij en je team net daardoor de voorbije maanden ook de meest uiteenlopende ervaringen kunnen opdoen, bijvoorbeeld met het gebruik van digitale systemen. We hoeven je daarom ongetwijfeld niet te overtuigen van het belang en de meerwaarde om leraren online met elkaar in contact te brengen. Daarom gaat de pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vandaag van start met het Lerarennetwerk Katholiek Onderwijs Vlaanderen. We bouwen daartoe samen met de leraren van onze scholen een laagdrempelig digitaal platform uit dat leraren in verbinding stelt met collega’s over de grenzen van de eigen school en regio heen. Het Lerarennetwerk werkt als een interactief platform, waar leraren samen materiaal ontwikkelen, elkaar inspireren, met elkaar overleggen en interessante materialen voor de concrete onderwijspraktijk delen. Zo willen we ook inspelen op de verdere digitalisering van het onderwijsveld. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Tweemaandelijks versturen we het tijdschrift ' In dialoog' naar onze leden. Om het tijdschrift zo relevant en aantrekkelijk mogelijk te maken voor jou, verzamelen we jouw mening over de inhoud, vorm en het doel. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Scholen, centra, academies en internaten geven dagelijks het beste van zichzelf om hun lerenden breed te vormen en de beste onderwijskwaliteit te bieden. De pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen ondersteunt daarbij. We interviewen elke maand een lid van onze organisatie over zijn of haar ervaringen met de pedagogische begeleiding. Deze maand laten we Kristof Benoot, directeur van Vrije Basisschool Sint-Pieter in Oostkamp, aan het woord. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Besturen, Regio West-Vlaanderen | | Schriftelijke vragen | Commissie onderwijs Plenaire vergadering We bezorgen je een kort commentaar van de plenaire vergadering van 20 mei 2020 bij: We bezorgen je de actuele vragen die minister van Onderwijs Ben Weyts beantwoordde op 27 mei 2020: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Met het ongewone einde van een bewogen schooljaar in zicht, richten we ons heel specifiek tot onze besturen met een uitnodiging voor een diocesane Zoom-meeting. In onderling overleg hebben de bisschoppelijk gedelegeerden en de ankerfiguren voor besturenwerking besloten om in elke regio een video-overleg ‘vanuit uw kot’ te organiseren met twee actuele agendapunten: ► | Het einde van het huidige schooljaar en de heropstart van het volgende schooljaar, in coronatijden | ► | Het kerntakendebat van Katholiek Onderwijs Vlaanderen door de bril van de schoolbestuurder | Besturen, Vlaanderenbreed AGODI doet een oproep om de melding zo snel mogelijk in te dienen. Scholen en scholengemeenschappen vragen nu al naar de omvang van de puntenenveloppe. AGODI kan deze berekening pas maken als het een volledig zicht heeft over alle te vormen scholengemeenschappen basisonderwijs vanaf 2020-2021. Voor de melding gebruik je het document bijlage 4 van de Omzendbrief BaO/2005/11. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen vertegenwoordigt het vrij gesubsidieerd onderwijs in de raad van bestuur van AGION. Op zijn vergadering van 27 mei 2020 keurde de raad van bestuur van AGION 72 subsidiedossiers goed voor in totaal 10 941 006,34 euro subsidie! Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Wie een gift in natura doet aan een school, kan onder bepaalde omstandigheden een belastingvoordeel krijgen. Giften in speciën van 40 euro of meer aan DigitalForYouth geven recht op een fiscaal attest. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed De vorming rond masterplanning schoolinfrastructuur stond gepland in mei 2020. Corona stak daar een stokje voor, maar we plannen deze opnieuw in het najaar van 2020. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het nooddecreet II voor onderwijs naar aanleiding van COVID-19 maakt het mogelijk voor het secundair onderwijs om in het lopende schooljaar 2019-2020 een gesubsidieerde vervanger aan te stellen. Dat kan als de afwezigheid van het te vervangen personeelslid aanvangt op of na 1 juni en dat voor een afwezigheid van tien of meer werkdagen. Deze bepaling geldt niet voor het ambt van administratief medewerker, maar wel voor alle andere wervingsambten in het (buitengewoon) secundair onderwijs en de internaten. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Vlaanderenbreed In het basisonderwijs zullen voor het schooljaar 2020-2021 de lerarenplatformen verdergezet worden. De startdatum van 1 oktober wordt vervroegd naar 1 september. De overheid vermindert het aantal voltijdse equivalenten in het lerarenplatform, zodat de vervroegde startdatum van 1 september geen budgettaire impact heeft. Het pilootproject van de lerarenplatformen in het secundair onderwijs werd na evaluatie door de overheid stopgezet. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Het schoolbestuur moet, met het oog op benoeming op 1 januari 2021, de betrekkingen van vastbenoemde leraren die een deeltijds of voltijds verlofstelsel (AVP, VVP of detachering) voor een volledig schooljaar opnemen vacant verklaren. De overheid voerde in 2018 een soortgelijke maatregel in, maar in tegenstelling tot 2018 moet het schoolbestuur nu alle betrokken uren vacant verklaren en geldt de beperking van 33 % tot 50 % niet. Bovendien kan ook in overgedragen uren worden benoemd. In onze mededeling “Wijzigingen in de personeelsreglementering vanaf 1 september 2020” (beschikbaar vanaf de eerste week van juli) zullen we hierover uitvoeriger informeren. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Vanaf 1 juli 2020 vervalt de mogelijkheid om niet-ingevulde vervangingen in het basis- en secundair onderwijs om te zetten in vervangingseenheden. Vanaf het schooljaar 2020-2021 is het dus niet meer mogelijk om deze eenheden in te zetten om de schoolwerking te ondersteunen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De overheid besliste om de opschorting van de werking van de Vlaamse Reaffectatiecommissie voor de scholen en personeelsleden in een scholengemeenschap ongedaan te maken. Daardoor zullen personeelsleden die terbeschikking zijn gesteld in een school die tot een scholengemeenschap behoort, opnieuw een reaffectatie of wedertewerkstelling verkrijgen vanuit de Vlaamse reaffectatiecommissie. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed In de nieuwsbrief van 19 mei deelden we mee dat de uitwerking van een definitieve uitsluiting uitgesproken sinds 1 februari, door de coronacrisis decretaal werd verdaagd naar 31 augustus. Leerlingen die geen nieuwe school hebben gevonden, kunnen dus terug terecht op de eigen school. Dat zij, net als de andere leerlingen, de lessen blijven volgen, en op het einde van het schooljaar een studiebekrachtiging krijgen, beantwoordt het best aan hun recht op deelname aan het geheel van de lessen en activiteiten en de evaluatie (dat het decreet wil waarborgen). Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De ex-OKAN-leerling heeft in de coronatijd via onderwijs op afstand verder gewerkt aan zijn of haar Nederlandse taalvaardigheid. Toch heeft de leerling in deze periode vaak minder uren doorgebracht in een Nederlandstalige omgeving en minder de Nederlandse taal gehoord, gelezen, gesproken en geschreven. Dit heeft invloed op zijn tweedetaalverwerving. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Wanneer scholen beslissen om voor alle leerlingen van een bepaald structuuronderdeel de studiebekrachtiging uit te stellen tot het einde van het tweede leerjaar van de graad, wijzen we op een aantal aandachtspunten. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | Unicef trok onlangs aan de alarmbel: miljoenen kinderen lopen een hoger risico op grensoverschrijdend gedrag, haatberichten en cyberpesten nu ze meer online zitten door de lockdown. Het zijn gevaren die we al kenden. Het gebrek aan begeleiding of toezicht in de huidige preteaching-situatie maken de leerlingen extra kwetsbaar voor dergelijke risico’s. | Sociale media bieden echter ook heel wat kansen om een positieve boodschap te verspreiden. Op die manier kunnen leerlingen digitaal burgerschap ontdekken. We ondersteunen je graag met tips en lesideeën over de valkuilen maar ook de kansen van sociale media. Zo maken we van sociale media een positief verhaal én vormen we leerlingen op vlak van mediageletterdheid en burgerschapsvorming. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Hoop doet het leven volhouden, voet bij stuk houden. Zo ondergaat een mens zijn geschiedenis niet als een noodlot, maar als een uitnodiging tot voortgaan. Hans van Munster | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Initiatieven van externen We ontvingen volgende initiatieven van externen: ► | Ben jij iemand die beschikt over ervaring en inzichten op het vlak van het leren met, over en door cultuur … maar ben je toch nog op zoek naar inhoudelijke verdieping? Dan is deze expertopleiding iets voor jou (start september 2020). In 10 modules staan we stil bij vragen zoals: wat is cultuur? Waar komt cultuur vandaan? Waarom is leren met, over, door cultuur zo belangrijk? In de opleiding leer je niet alleen meer over theorie, onderzoek en beleid maar krijg je ook input voor je eigen beroepspraktijk. Ontdek het programma en schrijf je snel in (t.e.m. 15 juni). | ► | Boekies is bedoeld als online schoolbibliotheek waarmee leerlingen van het eerste tot en met het zesde leerjaar optimaal gestimuleerd worden leeskilometers te maken, op school, maar zeker ook thuis. Je kunt Bookies nu gratis uitproberen tot eind augustus. | ► | Met het project ‘other talk’ wil Stamp Media in kaart brengen hoe jongeren naar media en migratie kijken en op welke manieren ze informatie verwerven. Daarvoor zijn ze op zoek naar leraren in het secundair onderwijs die de enquête met hun leerlingen willen invullen. Ze bezorgen je een brief met meer informatie over het onderzoek, de praktische kant en de link naar de enquête. Daarnaast vind je ook de vragenlijst terug. | ► | Naar aanleiding van de stapsgewijze heropening van de scholen geeft Studio Globo een digitaal applaus aan alle leraren en leerlingen. Ze vieren dat we terug samen naar school gaan en roepen op om te volharden in de inspanningen om alle kinderen en jongeren te bereiken. Post voor 1 juni een foto of een filmpje met de slogan Ik duim voor jou! op de sociale media. TikTok, Facebook, Instagram, Youtube ... Zet zeker de hashtag #ikduimvoorjou bij het bericht. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed ► | De Centrale diensten van Broeders van Liefde zoeken een projectleider. | ► | Welzijnszorg vzw zoekt een tijdelijke projectmedewerker om trajecten te begeleiden in basis en secundaire scholen van Oost- en West-Vlaanderen voor het project “Samen tegen onbetaalde schoolfacturen” (STOS). | ► | AHOVOKOS zoekt een: | Voor iedereen, Vlaanderenbreed |