Beste Dit is Nieuwsbrief 35 van 14 april 2016 waarmee we je informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Op 2 juni 2016 houdt Katholiek Onderwijs Vlaanderen zijn eerste congres. Dat vindt plaats in Leuven, onder de titel 'Eigentijds tegendraads'. Met de slagzin vatten we het project van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor de komende jaren. De slogan klinkt een tikje rebels. Misschien stuit hij je zelfs wat tegen de borst. Je kunt hem ook lezen als een uitnodiging om aan al wie het horen wil, toe te lichten waarom katholiek onderwijs ‘eigentijds’, soms wat ‘tegendraads’, maar steevast ‘eigentijds-tegendraads’ is. Op het congres verneem je er alles over. We doen dat aan de hand van twee cruciale werven, waarmee we katholiek onderwijs op de kaart willen zetten: bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting, en de katholieke dialoogschool. Daarnaast biedt de 25ste verjaardag van de pedagogische begeleidingsdienst een uitgelezen kans om te laten zien hoe onder meer de begeleiding scholen en internaten bij die processen ondersteunt. Het congres is een interactief gebeuren. We doorspekken het geheel met getuigenissen en filmpjes. We geven je handvatten en materiaal waarmee je in de praktijk aan de slag kunt. Bovenal is het congres een uitgelezen kans tot ontmoeting. Medewerkers van Katholiek Onderwijs Vlaanderen gaan er in dialoog met bestuurders en leidinggevenden van katholieke (hoge)scholen, centra, internaten en de universiteit. KU Leuven is die dag onze gastheer. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Enkele dagen na de aanslagen van 22 maart 2016 heeft de Nationale Veiligheidsraad beslist dat het dreigingsniveau in België opnieuw daalt naar niveau 3. Naar aanleiding van die situatie communiceerde Vlaams minister van Onderwijs en Vorming Hilde Crevits voor de paasvakantie enkele aandachtspunten. We nemen die hieronder integraal over. Voorlopig plant de minister geen nieuwe richtlijnen. Met je vragen kun je altijd terecht bij Chris Wyns (02 507 07 42 of chris.wyns@katholiekonderwijs.vlaanderen). AANDACHTSPUNTEN Op de valreep voor de paasvakantie kan het reguliere schoolleven grotendeels hervatten. Geplande uitstappen, zwemlessen en dergelijke kunnen in principe ook doorgaan, maar waakzaamheid blijft geboden. Verder neem je het best nog deze voorzorgsmaatregelen qua toezicht en toegang in acht: 1. | Geef leerlingen de boodschap om niet aan de schoolpoort te blijven hangen. | 2. | Beperk het aantal personen dat sleutels bezit tot een strikt minimum. Zorg ervoor dat je te allen tijde weet wie welke sleutels in zijn bezit heeft en neem, als dat nodig is, maatregelen om dat aantal in te perken. | 3. | Wees alert voor personen die niet thuishoren op school. Laat op het schoolterrein enkel mensen binnen die er effectief moeten zijn. | 4. | Laat mensen die de leerlingen goed kennen als ‘sluiswachter’ optreden bij de in- en uitgangen van de school. | 5. | Beperk eventueel het aantal toegangen tot de school. | 6. | Hou de schoolpoort zo veel mogelijk gesloten. Zorg er wel voor dat de evacuatiewegen vrij zijn. | 7. | Als de speelplaats op een straat uitgeeft, organiseer dan extra toezicht tijdens de speeltijden. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Scholen van alle niveaus worden in de praktijk geconfronteerd met allerlei vragen die te maken hebben met relaties en seksualiteit. Enkele voorbeelden: ► | Wat als je een leerlijn Relationele en Seksuele Vorming wilt vormgeven? Wat kan je daarbij helpen? | ► | Wat als je op school een beleid rond seksuele en lichamelijke integriteit wilt uitwerken? Hoe begin je eraan en waar vind je relevante informatie? | ► | Wat als je wilt nadenken over privacy bij de verzorging van je leerlingen met een beperking? | ► | Wat als je op school geconfronteerd wordt met een incident van seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen twee leerlingen? Hoe pak je dat het best aan? Wie betrek je bij de aanpak? | ► | Wat als je een strategie wilt uitwerken om ongeplande zwangerschappen zo veel mogelijk te voorkomen? | Vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen willen we scholen ondersteuning bieden bij vragen en incidenten over dit thema. Je kunt met je vragen terecht bij: Voor iedereen, Vlaanderenbreed We bezorgen je maandelijks de verslagen van de directiecommissies. Die verslagen mag je niet lezen als mededelingen of standpunten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze zijn een zo getrouw mogelijke weergave van vertolkte meningen en standpunten van de aanwezige directeurs die altijd binnen een discussie gekaderd dienen te worden. De verslagen bevatten onder andere adviezen voor de bovenliggende raden. Dit zijn de verslagen voor de vergaderingen van maart 2016: Het verslag van de Directiecommissie Secundair onderwijs van 15 maart 2016 volgt in een latere nieuwsbrief. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Het aprilnummer van Forum is verschenen. In het hoofdartikel heeft directeur-generaal Lieven Boeve het over vrijheid voor scholen en besturen en de nood aan een werkelijk terugtredende overheid. Via de Forumzoeker krijg je een overzicht van de inhoud van het nieuwe nummer en kun je artikels apart downloaden en opzoeken, waaronder deze: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het aprilnummer van School+visie is verschenen! Anne Verhoeven, teamverantwoordelijke basisonderwijs, stelt zich in het hoofdartikel de vraag waar de waaromvraag is in het eindtermendebat. Dit zijn de hoofdpunten: ► | Zin in … leermotivatie ondersteunen en versterken | ► | Zin in leren! Zin in leven!: binnen of buiten het leerstofjaarklassensysteem? | ► | Wat betekent het nieuwe leerplan voor het katholiek buitengewoon basisonderwijs? | ► | Zin in een nieuwe leerlijn zwemmen? | ► | Samen sterker op de klasvloer via co-teaching | ► | Een digitaal maatje in de klas | School+visie heeft nog meer artikels voor je in petto. De inhoudsopgave geeft je een overzicht van alle thema's. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Besturen, Regio Mechelen-Brussel SamenScholen, de nieuwsbrief voor schoolbesturen Katholiek Onderwijs bisdom Hasselt, brengt de lezer deze keer op de hoogte van twee interessante vormingen over AGIOn-procedures en over financieel beleid. Besturen, Regio Limburg Gewoon basisonderwijs, Regio Oost-Vlaanderen Katholiek Onderwijs Vlaanderen wenst een voltijds stafmedewerker (v/m) aan te werven om het team van de Dienst Bestuur & organisatie te versterken. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen wenst met ingang van 1 september 2016 een voltijds stafmedewerker (v/m) aan te werven om het team van de Dienst Personeel te versterken. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Plenaire vergadering We bezorgen je de actuele vragen die op 13 april 2016 door Hilde Crevits, minister van Onderwijs, in het Vlaams Parlement beantwoord werden: Commissie onderwijs We bezorgen je de vragen om uitleg die op 24 maart 2016 door Hilde Crevits, minister van Onderwijs, in de Commissie Onderwijs beantwoord werden: Schriftelijke vragen Voor iedereen, Vlaanderenbreed We ontvingen informatie over deze initiatieven: We plaatsen deze vacatures onder de aandacht: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert over de nieuwe tariferingsregels voor de Externe Dienst Preventie en Bescherming op het werk (EDPBW) een Ronde van Vlaanderen. We zullen de verschillende tariefgroepen bespreken, het kostenplaatje voor de onderwijssector (met inbegrip van de wijze van berekening van het aantal werknemers) en de dienstverlening die scholen wettelijk gezien kunnen verwachten. Er komen tips die belangrijk kunnen zijn bij de samenwerking met EDPBW. Tot slot maken we een zijsprong naar de overheidsopdracht voor het aanstellen van een externe dienst. Je kunt enkel inschrijven in deze regio’s en voor deze data: ► | Gent: 20 april 2016, 's morgens | ► | Mechelen: 4 mei 2016, 's middags | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert in samenwerking met de regio’s een infosessie over de wijzigingen voor infrastructuurinvesteringen in 2016. AGIOn wil in opvolging van het Masterplan scholenbouw structureel ingrijpen in de mogelijke 'afwijkingen van de chronologie' voor het vrij gesubsidieerd onderwijs. Het initiatief wordt in de vijf regio's op deze data aangeboden: ► | Mechelen-Brussel: dinsdag 19 april 2016 van 19.30 u. tot 22.30 u. | ► | Hasselt: woensdag 20 april 2016 van 9.00 u. tot 12.00 u. | ► | Gent: maandag 25 april 2016 van 19.00 u. tot 22.30 u. | ► | Antwerpen: donderdag 28 april 2016 van 13.30 u. tot 15.30 u. | ► | Brugge: woensdag 27 april 2016 van 19.00 u. tot 22.30 u. | Besturen, Vlaanderenbreed Dankzij de btw-verlaging op scholenbouw kan Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits vanaf dit jaar bijkomende middelen investeren in scholenbouw. Binnen het DBFM-investeringsprogramma Scholen van Morgen maakt de btw-verlaging ruimte voor 160 miljoen euro extra investeringen. Dat resulteert in de bouw van 17 extra schoolbouwprojecten. Voor de reguliere financiering komt er voor de Vlaamse regering 43 miljoen euro extra investeringsruimte vrij in 2016. Minister Crevits kent nog bijkomende capaciteitsmiddelen toe voor de volgende drie jaar voor capaciteitsprojecten van scholen in de stad Antwerpen. Besturen, Vlaanderenbreed De Verenigde Verenigingen, een netwerk en spreekbuis van middenveldorganisaties in Vlaanderen, starten een project om het openstellen van schoolinfrastructuur ten behoeve van verenigingen concreet te faciliteren. Katholiek Onderwijs Vlaanderen verleent graag haar medewerking aan dat initiatief. Besturen, Vlaanderenbreed In Nieuwsbrief nr. 31 van 3 maart 2016 meldden we dat er voor volgend schooljaar wijzigingen op stapel staan in de stelsels van loopbaanonderbreking. De bedoeling van de overheid is dat een gewone loopbaanonderbreking (ook de GLBO 50+/55+) voor de laatste keer kan ingaan op 1 september 2016. Ook de personeelsleden die nu al een GLBO 50+/55+ genieten en het volume ervan willen wijzigen, kunnen dat enkel nog op 1 september 2016. Het is niet uitgesloten dat ze zelfs nooit meer terug kunnen instappen in de GLBO 50+/55+ indien ze dat eindeloopbaanstelsel zouden opschorten voor een thematische loopbaanonderbreking. Na 1 september 2016 zullen dan enkel nog de thematische loopbaanonderbrekingen genomen kunnen worden: ouderschapsverlof, medische bijstand en palliatieve zorgen. Daarnaast wordt er vanaf 2 september 2016 een nieuw stelsel gefinancierd: het Vlaams zorgkrediet. Dit is bedoeld om een opleiding te volgen of om te zorgen voor een jong kind, een gehandicapt kind of een ziek familielid, of om palliatieve zorgen te verlenen. De maximumduur wordt niet gekoppeld aan de persoon die men bijstaat, maar aan het personeelslid zelf (d.w.z. berekend over zijn volledige loopbaan). De overheid moet de meeste modaliteiten van deze wijzigingen nog vastleggen na onderhandelingen met de sociale partners. Maar zelfs vandaag 14 april 2016 is er nog steeds geen duidelijkheid. Daarom adviseren we de schoolbesturen om enige flexibiliteit aan de dag te leggen bij de komende verlofaanvragen, bv. door de uiterste aanvraagdatum uit te stellen tot er uitsluitsel is. Zodra we meer informatie hebben, brengen we je daarvan op de hoogte. In de andere verlofstelsels (AVP, VVP, TBSPA) verwachten we geen wijzigingen tegen het volgende schooljaar. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Sinds begin april 2016 zijn de Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS, ambtenarenpensioen) en de Rijksdienst Voor Pensioenen (werknemerspensioenen) samengevloeid tot de Federale Pensioendienst. Je kan die bereiken via de nieuwe website www.sfpd.fgov.be. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Naar aanleiding van de inschrijvingsperiode rijst de vraag in hoeverre een school de inschrijving met een volmacht kan beperken of verbieden. Deze vraag werd acuter n.a.v. de situatie waarbij verscheidene ouders eenzelfde persoon volmacht hadden gegeven om hun zoon of dochter in te schrijven. Wij hebben hierover advies ingewonnen bij diverse juristen; deze adviezen zijn niet eensluidend. Na afweging van de verschillende argumenten gaat Katholiek Onderwijs Vlaanderen ervan uit dat de inschrijving met een volmacht door een school wel degelijk beperkt kan worden. We vinden het zinvol om deze beperkingsmogelijkheid te gebruiken om te vermijden dat eenzelfde persoon de kinderen van verscheidene leefentiteiten bij volmacht zou inschrijven. Een dergelijke werkwijze is immers moeilijk verzoenbaar met de geest van het inschrijvingsdecreet, het principe van chronologie en een correcte inschatting van de kans op inschrijving door andere wachtende ouders of personen met volmacht. Een geheel verbod op inschrijving bij volmacht is volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen niet zinvol. Ze zou immers te zeer ouders benadelen voor wie het niet mogelijk is om fysiek in de wachtrij te staan. We adviseren daarom: a) sta de inschrijving d.m.v. volmacht voor één kind of meerdere kinderen van dezelfde leefentiteit toe. b) sta de inschrijving d.m.v. volmacht in andere gevallen dan beschreven in a) niet toe. c) communiceer deze regeling met de ouders van potentiële leerlingen volgens de geëigende kanalen, bv. op de schoolwebsite of aan de schoolpoort. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Wanneer ouders, school en/of CLB het niet eens zijn over het (niet) afleveren of over de inhoud van het verslag dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs, kan een van de betrokkenen een beroep doen op een Vlaamse Bemiddelingscommissie. De commissie bemiddelt om een consensus te bereiken tussen de partijen. Een bemiddelingsgesprek kan pas plaatsvinden als alle partijen ermee instemmen om informatie uit te wisselen en openlijk te bespreken. De commissie neemt geen beslissing en geeft ook geen advies. De oplossing van het probleem blijft in handen van de partijen. Meer informatie over de samenstelling en de werkwijze van de bemiddelingscommissie is terug te vinden op de website van Onderwijs Vlaanderen. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Eerder al kondigden we aan dat we binnen het katholieke onderwijsnet werk hebben gemaakt van een procedure om klachten van leerlingen en ouders ten aanzien van hun schoolbestuur te behandelen. Vanaf het schooljaar 2016-2017 zal die regeling voor alle school-, centrum- en internaatsbesturen in werking treden. De aftrap wordt momenteel voorbereid. Katholiek Onderwijs Vlaanderen zal voor het school-, centrum- en internaatsreglement in een tekstvoorstel voorzien via haar respectieve modellen. We geven je alvast meer uitleg over het werk dat nog volgt. We houden je verder op de hoogte. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Vlaanderenbreed Om de studiekeuze van de laatstejaars secundair onderwijs naar het hoger onderwijs te versterken wordt het Vlaanderenbrede exploratie-instrument Columbus ontwikkeld. Vanaf 3 mei 2016 kan je school aan de eerste kwalitatieve testafname van dat instrument deelnemen. Columbus geeft de laatstejaars inzicht in de verschillende taken van het studiekeuzeproces, de studievaardigheden, een aantal affectieve factoren (interessedomeinen, motivatie, academisch zelfvertrouwen) en in een aantal cognitieve factoren (taal, wiskunde, redeneervermogen). Om als school deel te nemen, hoef je niet geselecteerd te zijn. Je kunt ook spontaan deelnemen. Meld je deelname op de website van Columbus. Meer informatie vind je in ons nieuwsbericht van 17 maart 2016. Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed De Dienst Lerenden (pedagogische begeleiding diversiteit en GOK buo) organiseert in samenwerking met de pedagogische begeleiding van de regio Oost-Vlaanderen - buo een bezoek aan vzw De Tinten in Gent en dat op dinsdag 7 juni 2016 van 10 uur tot 12 uur. De Tinten biedt opvang en ondersteuning aan kansarmen, daklozen en vluchtelingen. Het bezoek kan scholen helpen in het uitbouwen van netwerken om leerlingen en hun gezin in armoede en migratie te kunnen ondersteunen. Een aanrader. Buitengewoon onderwijs, Regio Oost-Vlaanderen Katholiek Onderwijs Vlaanderen biedt de praktijkgerichte en interactieve nascholing 'Mmm … Frans. Taalinitiatie voor kleuters en leerlingen van het eerste en tweede leerjaar' aan om met taalinitiatie actief aan de slag te gaan. De nieuwsgierigheid, openheid en spontaneïteit van jonge kinderen zijn de leidraad tijdens de verkenningstocht van de Franse taal. We werken met eenvoudige en haalbare voorbeelden voor de klaspraktijk. ► | Wanneer? Donderdag 28 april van 09.30 uur tot 12.30 uur. | ► | Waar? Guimardstraat 1, 1040 Brussel, seminarielokaal op de zevende verdieping. | ► | Prijs? 60 euro per deelnemer. | ► | Het aantal deelnemers is beperkt tot maximaal twintig. | ► | Je kunt je inschrijven via de nascholingswebsite. | Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Op maandag 2 mei 2016 vindt in Leuven de LOGOS XI-studiedag plaats: 'Tussen Credo en Amen: Geloven als Opdracht en Overgave’. De inhoud van de christelijke geloofsbelijdenis is voor gelovigen vandaag niet meer vanzelfsprekend. Voor sommigen is het zelfs een struikelblok om te geloven. Anderen zoeken hun heil in een spiritualiteit van de ervaring en belijden liever door goed te leven dan door een eeuwenoude geloofsinhoud te bevestigen. Maar horen de geloofsdaad en de geloofsinhoud niet bij elkaar? Kan het een wel zonder het ander? Perspectieven vanuit de Bijbel, de catechese en de theologie komen 's ochtends aan bod. Na de middag verzorgt onder meer Lieven Boeve er een workshop over Geloven in dialoog: over de christelijke stem, waarbij hij expliciet ingaat op de plaats van geloven in de katholieke dialoogschool. Voor iedereen, Vlaanderenbreed De Kerngroep Kwaliteitszorgcoördinatoren en leidinggevenden nodigen je uit om deel te nemen aan de tiende editie van de Themadag voor leidinggevenden. Momenteel circuleren twee voorstellen van data (vrijdag 9 en 16 december 2016) en drie mogelijke locaties. We hebben een thema dat samen met een synthese van de vorige edities, essentieel is voor de toekomst van ons onderwijs: Verbindend leiderschap creëert een gezamenlijke ambitie voor onderwijs. Wil je alleen of samen met een of meer collega’s - een themasessie geven in de context van de tiende Themadag voor leidinggevenden vanuit de praktijk van en voor het onderwijs? Bezorg ons dan vóór 20 mei 2016 jouw voorstel. Stuur een e-mail naar Kris Vanspeybroeck ( Kris.Vanspeybroeck@katholiekonderwijs.vlaanderen) met een voorstel van titel, eventueel subtitel, duur van de themasessie (1 of 2 uren), doelgroep (specifiek onderwijsniveau of niveauoverstijgend) en omschrijving van inhoud en methodiek. We kijken uit naar jouw bijdrage en we engageren ons als Kerngroep om alle voorstellen grondig te bespreken. Begin juni koppelen we terug naar de kandidaten. Ben je geïnteresseerd in thema’s die fundamenteel zijn voor leidinggevenden in het katholiek onderwijs? Noteer dan nu de data. We bezorgen je binnenkort een nieuwe save the date met extra informatie. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor het basisonderwijs Voor het secundair onderwijs Niveauoverstijgend Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio West-Vlaanderen Voor het basisonderwijs Voor het secundair onderwijs Niveauoverstijgend Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Oost-Vlaanderen |