Beste Dit is Nieuwsbrief 7 van 17 september 2015 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil in deze humanitaire crisis zijn verantwoordelijkheid opnemen. Elk kind heeft recht op onderwijs. Onze scholen bekijken waar zij hulp kunnen bieden. Onderwijs aanbieden blijft daarbij onze eerste taak. Lees meer. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Dit is het overzicht van de nieuwe publicaties die tussen 9 en 16 september 2015 verschenen op de informatiepagina voor het secundair onderwijs. Die mededelingen zijn ook terug te vinden op de webpagina's van de Dienst Lerenden en de Dienst Personeel: ► | Tijdelijke vervanging van gesubsidieerde personeelsleden in het secundair onderwijs vanaf 2015-2016 2010-01-02 gewijzigd Belangrijke wijzigingen: beperking in geval de afwezigheid begint in de periode van 14 dagen voor (of tijdens) de herfst-, kerst-, krokus- of paasvakantie (punten 3.2.3 en 3.2.4). Barema van de vervanger in het ondersteunend personeel en de mogelijkheid om de puntenwaarde aan te passen (4.2). Toegevoegd schematisch overzicht van de vervangingsvoorwaarden (bijlage 2). | ► | Structuur en organisatie van de eerste, tweede en derde graad van het gewoon voltijds secundair onderwijs: schematische voorstelling 2003-04-29 gewijzigd Nieuwe bepaling. Sinds het schooljaar 2015-2016 kan de voltallige toelatingsklassenraad een leerling die wegens een B- of C-attest niet aan de toelatingsvoorwaarden voldoet, toch als regelmatige leerling tot een structuuronderdeel toelaten. Dat kan op basis van opleidingsonderdelen die de leerling in het regulier onderwijs met vrucht heeft beëindigd buiten het voltijds gewoon secundair onderwijs (i.c. volwassenenonderwijs, deeltijds beroepssecundair onderwijs ...) of voor de examencommissie van de Vlaamse Gemeenschap. | ► | Omstandigheidsverlof voor gesubsidieerde personeelsleden 2005-12-21 gewijzigd Gewijzigd: als een omstandigheidsverlof naar aanleiding van de bevalling van de echtgenote of samenwonende partner start in de periode van 14 dagen voor de herfst-, kerst-, krokus- of paasvakantie, is vervanging pas mogelijk vanaf de eerste dag na de vakantie. Onmiddellijke vervanging is enkel mogelijk via reaffectatie (punt 3.2). | Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Karel de Grote-Hogeschool heeft een vacature voor een (praktijk)lector computersystemen, data-analyse en programmeren – 80 %. Lees daarover meer in het vacaturebericht. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed We ontvingen informatie over deze initiatieven en publicaties: Voor iedereen, Vlaanderenbreed De Dienst Lerenden behartigt in Katholiek Onderwijs Vlaanderen alle aspecten die verband houden met de relatie tussen onderwijsinstellingen en lerenden, en dat van basis- over secundair tot hoger en volwassenenonderwijs. Naast de dagelijkse dienstverlening (front-office), besteedt de dienst ook aandacht aan de ondersteuning op het vlak van visieontwikkeling, beleidsontwikkeling en pedagogische begeleiding. Bij het begin van het schooljaar is gebleken dat sommige scholen niet altijd weten met welke vragen ze zich voor bepaalde vragen tot onze dienst kunnen wenden, en tot wie. Om die reden vind je bij de “Opdrachten”-rubriek van de dienst een mindmap waarin de verschillende thema’s waar wij verantwoordelijk voor zijn, aangegeven worden. Als je met de cursor over de foto van een medewerker glijdt, ontdek je wat zijn expertise is. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Een nieuwe omzendbrief SO/2005/01 over “Leerlingenstages, observatieactiviteiten en praktijklessen op verplaatsing in het voltijds gewoon secundair onderwijs en buso OV4” bevat deze bepaling: “Een school voor secundair onderwijs kan niet fungeren als stagegever voor leerlingen van een andere school voor secundair onderwijs, maar desgevallend wel als stageplaats (bv. het bedrijf waaraan een leerling-stagiair is toegewezen, vervult de catering in een school). Een uitzondering hierop zijn de scholen voor buitengewoon secundair onderwijs OV1, OV2 en OV3, waar wel stage kan worden gelopen. In voorkomend geval zal de school, desgevraagd, ten aanzien van de onderwijsinspectie moeten kunnen aantonen dat het niet of ontoereikend vinden van stageplaatsen buiten het buitengewoon secundair onderwijs enkel het gevolg is van overmacht.” Die bepaling heeft onder meer tot gevolg dat leerlingen van het studiegebied Personenzorg (bv. Jeugd- en gehandicaptenzorg tso) bij ontoereikende stageplaatsen stage kunnen lopen in een school voor het buitengewoon secundair onderwijs. Daarvoor heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen in het verleden meermaals gepleit bij het Ministerie van Onderwijs en Vorming. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Een nieuwe omzendbrief SO/2005/01 over “Leerlingenstages, observatieactiviteiten en praktijklessen op verplaatsing in het voltijds gewoon secundair onderwijs en buso OV4” bevat deze bepaling: “Onderwijsinstellingen die zich richten naar een ander onderwijsniveau (basisscholen, CVO, CBE, …) kunnen de rol vervullen van stagegever ten aanzien van het secundair onderwijs ook wanneer ze onder hetzelfde schoolbestuur ressorteren als de secundaire school waar de leerlingen-stagiairs zijn ingeschreven. Ze worden dan als een bedrijf of onderneming beschouwd binnen de context van deze omzendbrief.” Door die bepaling is er geen twijfel meer dat een stage rechtsgeldig is als de school van inschrijving en de stagegevende school onder hetzelfde schoolbestuur ressorteren. Dat is bijvoorbeeld van belang voor leerlingen van Verzorging bso en Kinderzorg bso die in een kleuterschool van hetzelfde schoolbestuur stage lopen. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Op woensdag 21 oktober 2015 vindt ‘Zin in M²’ plaats, een gezamenlijke studiedag voor maatwerkbedrijven (vroegere beschutte werkplaatsen) en buso-scholen. Centraal staan de beleidsmatige veranderingen in beide sectoren, respectievelijk het maatwerk- en het M-decreet. Daarnaast staat een aantal workshops over POP, autisme, stages, testmateriaal ... op de agenda. Als bijlage vind je de volledige uitnodiging. Inschrijven kan via deze link. Vergeet niet om twee workshops te selecteren, en door te geven of je al dan niet voor de receptie blijft. Als je rolstoelgebruiker bent, gelieve dat dan te melden aan Groep Maatwerk ( marijke.stiers@groepmaatwerk.be of 016 82 76 40), zodat de nodige assistentie voorzien kan worden. Buitengewoon onderwijs, Vlaanderenbreed De culturele dienst van de Ambassade van Frankrijk, het Departement Onderwijs en Vorming en de verschillende onderwijsnetten organiseren nascholingscursussen Frans voor Vlaamse leraren basisonderwijs. Dit schooljaar wordt gewerkt rond: ► | de actionele of taakgerichte aanpak in het onderwijs van het Frans: aan de hand van concrete voorbeelden ontdek je wat relevante, authentieke en uitdagende taken zijn en hoe de verschillende taalvaardigheden in die taken aan bod kunnen komen, met aandacht voor het multi-sensoriële; | ► | didactische fiches: leren hoe je ze kunt opmaken en aanpassen aan je eigen klassituatie, aan een ander thema of een andere context; | ► | de integratie van Frans in andere leergebieden; | ► | eigen taalvaardigheden in de Franse taal ontwikkelen en versterken. | Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed De Vlaamse Regering heeft op voorstel van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits de conceptnota ‘Professionele bachelor verpleegkunde’ goedgekeurd. Vanaf het academiejaar 2016-2017 wordt de bacheloropleiding verpleegkunde een vierjarige opleiding. Verscheidene katholieke hogescholen hebben daar erg positief op gereageerd. Lees het volledige persbericht. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Door Onderwijsdecreet XXV kunnen geïntegreerde lerarenopleidingen secundair onderwijs een verkorte opleiding voor één onderwijsvak aanbieden in plaats van de vroeger verplichte twee vakken voor wie al een pedagogisch diploma op bachelor- of masterniveau heeft. Onder andere Hogeschool UCLL doet dat. Lees het volledige persbericht. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed De Vlor formuleerde een aantal beleidsaanbevelingen over het onderwijs aan leerlingen met ernstige en meervoudige beperkingen. Die beleidsaanbevelingen zijn gericht tot de minister van Onderwijs en de minister van Welzijn. Het is belangrijk dat de twee beleidsdomeinen in functie van die doelgroep op een structurele wijze samenwerken. Buitengewoon onderwijs, Vlaanderenbreed Djapo is een educatieve organisatie die kinderen anders wil laten denken over en kijken naar de wereld, zodat ze die zelf mee vorm kunnen geven. Djapo heeft momenteel een vacature voor een onderzoeker/ontwikkelaar. Het betreft een deeltijdse opdracht (0,8 VTE) voor onmiddellijke indiensttreding met een contract van onbepaalde duur. Djapo werkt rond duurzame thema’s, zoals klimaat, fair trade en water, en heeft bijzondere aandacht voor de Noord-Zuidrelatie. Djapo ondersteunt leraren kleuter- en lager onderwijs en scholen in systeemdenken, filosoferen en creatief denken. In het aanbod vind je educatief materiaal, prentenboeken, theater, workshops in de klas, nascholing, coaching en advies. Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed UC Leuven-Limburg biedt een volwaardige opleiding tot CLIL-leraar aan in de vorm van een postgraduaat. De doelgroep: individuele leraren en schoolteams die recent met 'Content and Language Integrated Learning' (CLIL) begonnen zijn of die dat in de nabije toekomst overwegen. Meer informatie vind je op deze pagina. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Bij de start van het nieuwe schooljaar wil Katholiek Onderwijs Vlaanderen de nascholingsinitiatieven voor het buitengewoon onderwijs onder de aandacht brengen. Alle informatie vind je op de nascholingswebsite van het buitengewoon onderwijs. Deze thema's komen dit schooljaar aan bod: ► | Relationele en seksuele vorming in het buitengewoon onderwijs | ► | ICT in buo | ► | Ondersteuning type basisaanbod | ► | Autisme: aanbod voor buo, GON en gewoon onderwijs | ► | GON & ION | ► | Aanbod directies | ► | Introductiedagen nieuwe buo-directies | ► | Vorm geven aan onderwijs op maat van leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen | ► | Samen werken aan het project van de katholieke dialoogschool | ► | GOK in het buitengewoon onderwijs | Buitengewoon onderwijs, Vlaanderenbreed We worden overstelpt met berichten over de vluchtelingencrisis, die zich op Europese bodem afspeelt. Het Netwerk Rechtvaardigheid en Vrede heeft verschillende initiatieven van zijn leden op zijn website bijeengebracht. Ook Pax Christi Vlaanderen geeft een toegankelijk overzicht dat inspiratie kan bieden, wanneer de problematiek op school ter sprake komt. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Caritas International wil 8700 Syrische vluchtelingenkinderen weer naar school krijgen. Ze nodigt scholen daarom uit om deel te nemen aan een klasfotoactie. Caritas vraagt de scholen om bij de klasfoto’s van hun leerlingen een foldertje te voegen over Syrische kinderen die helaas niet op een klasfoto kunnen staan. De folder nodigt uit om de campagne van Caritas voor een schoolproject in Libanon en Jordanië te steunen, zodat de Syrische kinderen weer naar school kunnen. Caritas werkt daarvoor samen met plaatselijke katholieke scholen. De klasfoto wordt zo een eenvoudige manier om het leven van zo veel vluchtelingenkinderen voorgoed te veranderen. Praktisch Voor iedereen, Vlaanderenbreed |