| Nieuwsbrief | Beste | | Wat staat er op het spel in en voor het katholiek onderwijs, vandaag en in de toekomst? Uit de titel kun je afleiden dat we dat aan woorden die beginnen met de letter G willen ophangen: gedreven, geprikkeld, gedragen. Inderdaad: wij zijn gedreven bezig met onderwijs, we worden geprikkeld door de vele discussies daarover, en we pleiten voor een aanpak en beleid die door zoveel mogelijk mensen betrokken bij ons onderwijs gedragen worden! | Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Ouders, leerlingen, studenten en cursisten willen kwaliteitsvol onderwijs. Onderwijs dat past bij de dromen en ambities die ze koesteren voor hun kinderen en voor zichzelf. Vanuit het beste van hun eigen katholiek-pedagogische traditie willen onze onderwijsinstellingen daartoe bijdragen. Ze beogen excellentie bij elke leerling. | We formuleren onze verwachtingen naar de volgende Vlaamse Regering om dat genereus ambitieus onderwijs te kunnen blijven realiseren. Ons eisenpakket bestaat uit tien prioriteiten, waaraan verschillende acties gebonden zijn. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Samen werken aan katholieke dialoogscholen vraagt het engagement van ieder die bij dat onderwijs betrokken is: leerlingen en ouders, leraren en andere personeelsleden, leidinggevenden in onderwijs en bestuurders. Tegelijk heeft de school en wie er leert en werkt, verwachtingen ten aanzien van de lokale gemeenschap, de Kerk en de samenleving. We presenteerden op ons congres onze nieuwe engagementsverklaring samen met onze partners. | Samen werken we aan katholieke dialoogscholen! Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Jullie hebben vandaag vele uitdagingen en goede praktijken kunnen horen. Wij geloven en beloven dat je er niet alleen voor staat: samen en in verbinding werken we aan dat ambitieus en genereus onderwijs. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om die topkwaliteit te blijven leveren! | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor iedereen, Vlaanderenbreed De lat hoog voor iedereen! Dat vertelt Machtheld Verhelst, pedagogisch directeur Katholiek Onderwijs Vlaanderen, in haar speech. Via praktijkverhalen van directies, leraren en leerlingen geven we aan wat nodig is om dat te realiseren. De getuigenissen en interviews maken ook duidelijk op welke hindernissen de leerlingen botsen en hoe directies, leraren, leerlingen en ouders daar samen mee omgaan. Leerlingen die goesting hebben om te leren, leren beter. Katholiek onderwijs is kwaliteitsvol onderwijs. We dagen jonge mensen uit te worden wie ze kunnen en willen zijn, en we vormen ze in samen-leven. Hoe gebeurt dat in de praktijk? Besturen, directies en leraren vertellen hoe ze van hun school een katholieke dialoogschool maken: scholen waarin leraren en leerlingen elkaars tochtgenoot zijn. We staan in een lange traditie van geïnspireerd onderwijs. Ook vandaag zetten we die verder. En het is de hoop die ons drijft. Want hoop doet niet alleen leven, hoop doet leren. Wat is kwaliteitsvol besturen in de praktijk? Hoe maken bestuurders en schoolleiders dat elke dag waar? Waar lopen ze tegenaan? Welke tips hebben ze voor hun collega’s? Maar ook: hoe werken we beter samen onder één bestuur? We stellen de nieuwe Gids voor BESTUREN voor, naast een tool voor sterk bestuur (Koning Boudewijnstichting), en geven een update van onze BOS-monitor. Alle informatie over het congres vind je ook terug op onze congrespagina. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | |