Beste Dit is Nieuwsbrief 30 van 25 februari 2016 waarmee we je informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Meer dan 1 300 lezers personaliseerden al hun Nieuwsbrief Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze gaven aan voor welke doelgroepen en regio's ze nieuws willen ontvangen. Jij kunt dat ook doen! Je klikt daarvoor op de link die je onderaan in de Nieuwsbrief vindt: 'Voorkeuren voor Nieuwsbrief aanpassen of uitschrijven'. De link is geïndividualiseerd. Je hoeft je dus niet aan te melden. Je vindt er meer informatie over het catalogiseren van de nieuwsberichten en de manier waarop de informatie op www.katholiekonderwijs.vlaanderen te vinden is. We willen je graag ondersteunen om jouw persoonlijke voorkeuren en gegevens in te stellen en/of aan te passen. Je kunt daarvoor e-mailen naar nieuwsbrief@katholiekonderwijs.vlaanderen of telefonisch contact opnemen via het nummer 02 507 07 80. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Onder de titel Van LeRensbelang lanceerde minister van Onderwijs Hilde Crevits begin februari een groot maatschappelijk debat over de eindtermen: een debat over de inhoud van ons onderwijs in de toekomst. Een belangrijke kwestie. Waarover gaat het ten gronde? Hoe kijkt Katholiek Onderwijs Vlaanderen daartegenaan? Wordt de stem van leraren wel gehoord? We geven antwoord op die vragen in ons document ' De stem van het onderwijsveld laten horen!'. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Op vraag van sp.a en Groen werd een actualiteitsdebat over de hervorming van het secundair onderwijs toegevoegd aan de plenaire agenda naar aanleiding van verklaringen van de Open Vld-voorzitter en van de ministers Sven Gatz (sic!) en Hilde Crevits over de uitvoering van het masterplan. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Op dit moment ligt een eerste ontwerp van het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (ROK) klaar. Na de online bevraging en gebruikersgroepen over de luiken ‘leren en onderwijzen’ en ‘kwaliteitszorg’, vraagt de overheid ditmaal jouw inbreng over ‘context en input’, ‘beleid’ en ‘output’. We roepen je op aan deze online bevraging deel te nemen. Je kunt deelnemen tot en met 29 februari 2016. De bevraging duurt ongeveer een half uur. De resultaten komen aan bod in een bespreking in gebruikersgroepen op 2 of 4 maart 2016 in Brussel. Op het einde van de online bevraging krijg je de kans om je daarvoor kandidaat te stellen. Met ROK wil minister Crevits de externe doorlichting beter afstemmen op de interne kwaliteitszorg in scholen. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Zo worden scholen meer eigenaar en regisseur van hun onderwijs, en kunnen ze onder meer hun eigen opvoedingsproject ten volle ontplooien. Onderwijsvrijheid ten top, dus. Maar om die vrijheid te waarborgen moet ROK een generiek kader voorzien op basis waarvan de inspectie de kwaliteitszorg kan beoordelen. Wellicht zijn we het eens over een aantal kwaliteitscriteria, maar het zijn onze scholen zélf die hun kwaliteitsbeleid moeten kunnen expliciteren. Een invulling van ROK waarin de criteria concreet omschreven worden, leidt tot inspecteurs die straks op basis van die criteria aan begeleiding gaan doen en dat staat haaks op het eigenaarschap van scholen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen ROKt dus mee, zij het onder voorwaarden. Directeur-generaal, Lieven Boeve, licht het standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen over ROK toe in zijn editoriaal voor het oktobernummer van Forum. Voor iedereen, Vlaanderenbreed De onderwijsinspectie legt wervingsreserves aan voor de functie van: ► | onderwijsinspecteur wiskunde | ► | onderwijsinspecteur informatica | ► | onderwijsinspecteur talen (vakgebieden Germaanse, Romaanse en/of klassieke talen) | ► | onderwijsinspecteur humane wetenschappen / personenzorg | Heb je ten minste acht jaar onderwijservaring en voldoe je aan de voorwaarden vermeld in de uitgebreide oproep? Solliciteer dan uiterlijk 21 maart 2016 via e-mail. De selectieprocedure bestaat uit een screening van de deelnemingsvoorwaarden, een interview met eventuele bijkomende testen en een generieke proef in samenwerking met Jobpunt Vlaanderen. Alle info vind je op www.onderwijsinspectie.be. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Oost-Vlaanderen We ontvingen informatie over deze initiatieven: Voor iedereen, Vlaanderenbreed Op 17 juli 2015 keurde de Vlaamse Regering de conceptnota 'Uitwerking van een reglementair kader voorhuursubsidies met betrekking tot schoolinfrastructuur' goed. Dit past in de realisatie van het masterplan scholenbouw om tegemoet te komen aan de toenemende nood aan infrastructuuruitbreiding en -vernieuwing voor de onderwijsinstellingen. Een belangrijke stap in de concrete uitrol van het masterplan scholenbouw is het uitbreiden van de mogelijkheid tot subsidiëring van de huur van schoolgebouwen. Tot nog toe was deze huurmogelijkheid enkel voorzien in het kader van de zgn. beschikbaarheidsvergoedingen voor capaciteit. Dit was beperkt tot enkele erkende capaciteitsgemeenten. Om de inrichtende machten in heel Vlaanderen en Brussel in staat te stellen beroep te kunnen doen op huursubsidies werden in het Programmadecreet de nodige bepalingen voorzien. Hierdoor werd aldus de mogelijkheid gecreëerd om huursubsidies voor schoolinfrastructuur als beleidsinstrument in heel Vlaanderen en Brussel in te zetten. De Vlaamse Regering keurt daarom nu principieel het besluit goed dat de huursubsidies voor schoolinfrastructuur regelt. Het geeft uitvoering aan de voormelde artikelen van het Programmadecreet. Over dit besluit wordt nu het advies ingewonnen van de Raad van State. Besturen, Vlaanderenbreed Binnenkort moet het schoolbestuur meedelen welke betrekkingen in wervingsambten op 1 maart vacant zijn; daarna kunnen personeelsleden kandideren voor vaste benoeming. Onder welke voorwaarden een benoeming toegekend kan worden, is uiteengezet in de nieuwe mededeling ' Vaste benoeming in wervingsambten in het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs'. De tekst is een grondige herwerking van de vroegere mededelingen. Zo worden de benoemingsvoorwaarden afzonderlijk overlopen en uitgediept voor de verschillende mogelijke statuten van het personeelslid (TADD-aanstelling, verlof voor TAO, toestand van reaffectatie, leeftijd van 55 jaar). Ook de voorrangsrechten werden duidelijker geformuleerd. De wijzigingen in de reglementering zijn beperkt en zijn aangeduid zoals gewoonlijk. Belangrijk is wel dat een vaste benoeming die ingaat op 1 juli, bij voorkeur tegen 10 juni aan het werkstation wordt gemeld: dat om latere terugvorderingen van uitgestelde bezoldiging te vermijden (zie punt 9 van de mededeling). Voor de andere onderwijsniveaus volgen binnenkort afzonderlijke mededelingen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Scholen leggen afspraken over de begeleiding van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften geregeld vast in een plan. Dat plan benoemen ze vaak verschillend. Voor een transparante communicatie is een consequent taalgebruik van groot belang. In het Vlaanderenbreed Overleg Zorg hebben we afgesproken om binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen voortaan de volgende begrippen te gebruiken in het gewoon onderwijs: ► | Leerlingen die een gemeenschappelijk curriculum volgen: ► | Basisonderwijs: zorgplan | ► | Secundair onderwijs: begeleidingsplan | | ► | Leerlingen met een verslag dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs en die een individueel aangepast curriculum volgen: IAC-plan | Het begrip 'handelingsplan' gebruiken we enkel in het buitengewoon onderwijs. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor iedereen, Vlaanderenbreed Vanaf 1 september 2017 zal het nieuwe leerplanconcept Zin in leren! Zin in leven! zijn ingang vinden in de scholen van het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Voor het buitengewoon onderwijs gebruiken we de periode 2016-2018 om te reflecteren op de bruikbaarheid van het ordeningskader, om het eventueel voort te ontwikkelen afhankelijk van specifieke doelgroepen en om de concordantie met de ontwikkelingsdoelen voor onze scholen te vervolledigen. Tijdens het schooljaar 2016-2017 verkennen we via proeftuinscholen een aantal implementatiestrategieën. Op die manier verzamelen we inzichten in: ► | welke succesfactoren essentieel zijn om het leerplan te begrijpen zoals het bedoeld wordt; | ► | wat scholen en begeleiders nodig hebben om het concept succesvol te implementeren; | ► | welke criteria de betrouwbaarheid van het implementatieproces zelf beïnvloeden; | ► | wat buo-scholen als meerwaarde ervaren bij het werken met het ordeningskader binnen hun proces van handelingsplanning of wat nodig is om die meerwaarde te realiseren. | Proeftuinen zijn plaatsen waar ‘geproefd’ wordt. Centraal daarin staat ervaren, zien wat het nieuwe leerplanconcept geeft, vaststellen hoe de verkenning en implementatie verlopen. Maar het zijn ook plekken waar een begeleidingsaanpak ‘beproefd’ of ‘op de proef gesteld’ wordt. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Wil je graag informatie over de nieuwe leerplannen voor het schooljaar 2016-2017? Grasduin dan zeker in de overzichtslijst op onze curriculumpagina. De lijst bevat de nodige specificaties bij de leerplannen en een korte toelichting bij de reden tot herwerking. Ook de graadleerplannen die op 1 september 2015 ingingen en die door de progressieve invoering vanaf 1 september 2016 in het tweede leerjaar van de graad zullen ingaan, namen we erin op. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Het Universitair Centrum Sint-Ignatius Antwerpen & Katholiek Onderwijs Vlaanderen nodigen je van harte uit op de studiedag van dinsdag 15 maart 2016: 'Hoe zijn we gist in het deeg?' Identiteit en pastoraal in de katholieke dialoogschool In de katholieke dialoogschool gaat het over mensen. Hoe kunnen zij gevormd en versterkt worden, een toekomst met elkaar tegemoet? En hoe dienen we te evolueren als school om daaraan tegemoet te komen? De ontwikkeling van de levende identiteit van een school is het verhaal van het deeg. En deeg kan niet rijzen of tot volle wasdom komen zonder gist. De pastorale werking, schoolbreed, is in belangrijke mate die gist. Pastoraal tilt het deeg naar een hoger niveau, op kracht van God. Hoe geeft pastoraal gestalte aan de identiteit van de school? Over die vraag denken we na, op grond van realiteit en spiritualiteit. Kortom: hoe kunnen we vanuit de christelijke inspiratie en katholieke traditie al onze mensen op school versterken, met respect voor ieders eigenheid en andersheid? Op deze vormings- en ontmoetingsdag gaan directeurs, leraren en leden van pastorale teams met elkaar in dialoog. Om die dialoog te voeden is er eerst een lezing door Jürgen Mettepenningen, directeur Identiteit in het aartsbisdom. Na de gespreksgroepen 's morgens en het delen van onze gesprekken in plenaire dialoog na de middag, is er een uitgebreide respons door Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Maar het laatste (weder)woord is aan allen: gelegenheid tot dialoog met Lieven Boeve. Inschrijven voor deze studiedag kan nog tot en met 1 maart 2016. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Alles heeft zijn tijd en uur. Niets blijft. Maar hoelang iets duurt en of het van betekenis is zolang het duurt, hangt af van de zorg en aandacht die eraan besteed wordt. Hoelang willen we voor elkaar van betekenis zijn? Wie of wat schenken we onze aandacht en zorg? Het nieuwe nummer van Leeftocht en de bladwijzer kun je downloaden op de pagina van het maartnummer. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor het basisonderwijs Voor het secundair onderwijs Niveauoverstijgend Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio West-Vlaanderen |