Beste Dit is Nieuwsbrief 75 van 23 maart 2017 waarmee we je informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. | | Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseert zowel voor het vierde als voor het zesde leerjaar interdiocesane proeven (IDP). 64 procent van onze vierdeklassers (ruim 27 000 leerlingen) neemt dit jaar deel aan IDP4. 86 procent van onze laatstejaars (bijna 34 000 leerlingen) neemt deel aan IDP6. | Op vraag van de overheid onderzocht het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (KU Leuven) de kwaliteit van IDP en de toets van OVSG. In hun rapport worden de proeven positief geëvalueerd. Ze besluiten dat IDP van hoge kwaliteit is. Het Steunpunt adviseert om IDP op te nemen in de toolkit valide toetsen van de overheid. Basisscholen zijn vanaf volgend schooljaar verplicht om bij de zesdeklassers op het einde van het schooljaar een valide toets af te nemen. Die moet minstens twee leergebieden omvatten. Vanaf 2018-2019 maakt de overheid de eisen nog strenger en moet de toets ten minste drie leergebieden omvatten. Scholen die deelnemen aan IDP, voldoen nu al aan die strengste eis. Lees meer in het persbericht. Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed De hoofdstructuur van www.katholiekonderwijs.vlaanderen is vanaf nu ingedeeld per onderwijsniveau en doelgroep. Ook via 'Thema's A-Z' kun je je weg op de website vinden. Uit analyses van de huidige website bleek dat zo het meest naar informatie gezocht wordt. De rubriek 'Meest bezocht' is ook toegevoegd aan de homepage, zodat je snel de populairste pagina’s terug kunt vinden, zoals de lessentabellen, leerplannen en Zin in leren! Zin in leven!. Daarnaast werden een aantal kleinere aanpassingen uitgevoerd om de structuur van de website verder te verbeteren. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Aan het begin van deze lente stellen we met trots de vernieuwde website van regio Limburg aan jou voor! Later dit schooljaar hebben we opnieuw iets om naar uit te kijken namelijk onze vernieuwde nascholingen. | Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten, Regio Limburg Het departement Onderwijs en Vorming organiseert op vrijdag 21 april een studiedag over het M-decreet: 'Leren van en met elkaar: het M-decreet in de praktijk'. De evolutie naar meer inclusief onderwijs is een uitdaging die scholen in Vlaanderen met veel enthousiasme en engagement aangaan. Er worden heel wat inspanningen geleverd om de competenties van lerarenteams nog meer te versterken, te verbreden en te verdiepen. Tijdens deze studiedag geven we ruimte aan je ervaringen, aan wat goed gaat, aan wat nog een duwtje vraagt. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | Schriftelijke vragen We bezorgen je de schriftelijke vragen met betrekking tot onderwijs die deze week beantwoord werden. | Commissie Onderwijs We bezorgen je de vragen om uitleg die op 16 maart 2017 door Hilde Crevits, minister van Onderwijs, beantwoord werden. Plenaire vergadering We bezorgen je de actuele vragen die Hilde Crevits, minister van Onderwijs, in het Vlaams Parlement op 22 maart 2017 beantwoordde: Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Het vormingscentrum Guislain van Broeders van Liefde plaatst de vorming Veerkracht in je werk! die op 27 april en 11 mei 2017 georganiseerd wordt in de kijker. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Oost-Vlaanderen Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Op 5 maart 2017 lanceerde Hilde Crevits, de Vlaamse minister van Onderwijs, de oproep naar schoolbesturen om deel te nemen aan een nieuw projectspecifiek DBFM-programma. De twee infosessies die Katholiek Onderwijs Vlaanderen enkele dagen later gepland had, kwamen net op tijd en kenden een grote belangstelling. Je kan de documenten van de infosessie downloaden via onze website. | Besturen, Vlaanderenbreed | | V-eSperAnZa (verbindend samenwerken aan geïntegreerde zorg) is een gratis nascholingsproject dat focust op ondersteuning van basis- en secundaire scholen en op competentieontwikkeling van personeelsleden in het kader van het M-decreet. We plannen een aparte informatiesessie voor geïnteresseerde scholen die alsnog willen intekenen. Die vindt plaats in Brussel op woensdag 29 maart van 9 uur tot 12 uur. Inschrijven kan tot 27 maart via nascholing.be. | Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | Met het oog op de uitrol van de modernisering so op 1 september 2018 ligt de focus op dit moment op de eerste graad. Tegen de paasvakantie brengen we een aantal belangrijke uitgangspunten samen in een raamtekst op basis waarvan wij binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen een observerende en oriënterende eerste graad vorm willen geven. Aspecten zoals overgang basisonderwijs-secundair onderwijs, algemene vorming, basisgeletterdheid, differentiële doelen, keuzegedeelte, basisopties, oriënteren en attesteren, programmatie, schoolorganisatie … komen aan bod. | Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Tijdens de voorbije maanden en weken is door de ontwikkelgroepen die betrokken zijn bij Zin in leren! Zin in leven! heel wat werk verzet. De recentste versies van het ordeningskader (versie 40) en de generieke doelen voor het gewone basisonderwijs of het gemeenschappelijk curriculum zijn nu beschikbaar. Die gebruiken we dit jaar verder in de proeftuinen. Je vindt ze op de themapagina Zin in leren! Zin in leven!. De doorontwikkeling voor buitengewoon onderwijs loopt nog een schooljaar, maar zit op kruissnelheid. Ook de digitale omgeving rond Zill wordt verder bekeken. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed | | De pedagogische begeleiding werkt een ondersteunings- en nascholingsaanbod uit voor alle basisscholen. Dit schooljaar leren begeleiders en scholen samen uit het proeftuinproject hoe de implementatie vlot vorm kan krijgen. Het aanbod 2017-2018 waarbij begeleiding en nascholing hand in hand gaan, komt vanaf 1 mei 2017 online op www.nascholing.be. Inschrijven kan enkel vanaf die datum en via die website. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed De meeste lerarenopleidingen gaan al vanaf volgend schooljaar aan de slag met het nieuwe leerplanconcept voor het katholiek basisonderwijs Zin in leren! Zin in leven!. Zo bereiden ze hun studenten voor op hun toekomstige job als leraar, waarbij ze met het nieuwe leerplanconcept zullen werken. Dat betekent echter dat die stagiairs ook terecht kunnen komen in scholen die nog niet met Zin in leren! Zin in leven! aan de slag zijn. Hoe ga je daar als school mee om? Gewoon basisonderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Eind januari 2017 gaf minister Crevits de studie ‘Kosten-batenanalyse en financiering van EVC’ door IDEA Consult vrij. EVC of het ‘erkennen van competenties’ is een manier om competenties die mensen eerder/elders verworven hebben (bv. tijdens de uitoefening van hun baan, door activiteiten in hun vrije tijd, zoals hobby’s of vrijwilligerswerk, door zelfstudie) te valoriseren en certificeren. Je vindt het eindrapport van de studie ‘Kosten-batenanalyse en financiering van EVC’ online. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed |