Beste Dit is nieuwsbrief 118 van 19 april 2018 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. In de tekst schetst Katholiek Onderwijs Vlaanderen de contouren van inclusief onderwijs. Inclusief onderwijs zit in het DNA van een katholieke dialoogschool en vindt zijn oorsprong in het christelijke mens- en wereldbeeld. Het is goed en passend onderwijs voor elke leerling, ongeacht de specifieke onderwijsbehoefte. Voor sommige leerlingen zal dat ook in de toekomst betekenen dat ze in een gespecialiseerde setting les volgen. Dergelijke gespecialiseerde settings maken in hun variëteit deel uit van één doorlopend onderwijsaanbod. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen onderschrijft een protocol van akkoord bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1992 over de verdeling van de betrekkingen, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, de reaffectatie, de wedertewerkstelling en de toekenning van een wachtgeld of wachtgeldtoelage. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen onderschrijft een protocol van akkoord bij het besluit van de Vlaamse Regering over de individuele concordantie in het deeltijds kunstonderwijs en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 september 2006 over de ambtshalve concordantie (inclusief de bijlagen). Bij het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de bekwaamheidsbewijzen en salarisschalen van de personeelsleden van de academies voor deeltijds kunstonderwijs maakt Katholiek Onderwijs Vlaanderen evenwel enkele kritische bedenkingen. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Tijdens de voorbije schooljaren stond ons nascholingsaanbod steeds op 1 mei online op www.nascholing.be en startten ook meteen de inschrijvingen. Dit schooljaar kozen we voor een ander scenario. Op vrijdag 27 april 2018 bezorgen we je een extra nieuwsbrief over het nascholingsaanbod voor 2018–2019. Op deze manier kun je met je team al nagaan welke nascholingen interessant lijken om je team verder te professionaliseren. Vanaf maandag 14 mei 2018 kan dan online ingeschreven worden voor de nascholingen. | Nog nieuw voor het nascholingsaanbod van 2018-2019 is dat deelnemers zichzelf rechtstreeks kunnen inschrijven, in principe zonder tussenkomst van de directie of de nascholingsverantwoordelijke, tenzij deze laatsten de standaardinstellingen wijzigen. Meer informatie over hoe dat in zijn werk gaat en wat de voorwaarden zijn, volgt in de nieuwsbrief van 27 april. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Het lijvige nummer brengt onder ander actualia over vorming voor bestuurders en verkiezingen COBES, onderzoek over toekomst van katholiek onderwijs in de regio Mechelen, nieuwe schoolinfrastructuur ... Besturen, Regio Mechelen-Brussel We bezorgen je maandelijks de verslagen van de directiecommissies. Die verslagen mag je niet lezen als mededelingen of standpunten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ze zijn een zo getrouw mogelijke weergave van vertolkte meningen en standpunten van de aanwezige directeurs die je altijd binnen een discussie moet kaderen. De verslagen bevatten onder andere adviezen voor de bovenliggende raden. Dit zijn de verslagen voor de vergaderingen van maart 2018: Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Besturen, Regio West-Vlaanderen | | We bezorgen je de schriftelijke vragen met betrekking tot onderwijs die deze week beantwoord werden. | Commissie onderwijs Plenaire vergadering We bezorgen je de actuele vragen die op 18 april 2018 door Hilde Crevits, minister van Onderwijs, beantwoord werden. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Liggen medewerkers je nauw aan het hart? Ben je in hun belang klant- en resultaatsgericht? Neem je graag initiatief om bij te dragen aan ons personeelsbeleid? We zoeken een gedreven collega om in de Dienst Ondersteuning in Brussel aan de slag te gaan als medewerker personeelsadministratie. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Uitgedaagd om mee te werken aan technologische vernieuwingen en digitale transformatie? Stuur je graag projecten aan binnen het brede en diverse domein van ICT? Zit analyse in je genen en ben je gebeten om mensen mee te nemen in een implementatie? We zoeken een enthousiaste collega om in het team ICT in Brussel aan de slag te gaan als projectleider ICT. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen zoekt een directeur voor de Dienst Identiteit & kwaliteit. Als directeur coördineer je de Dienst Identiteit & kwaliteit met het oog op professionele ondersteuning en vertegenwoordiging van katholieke (hoge)scholen, centra en internaten, en hun besturen. Voor iedereen, Vlaanderenbreed In nieuwsbrief 95 van 28 september 2017 (met update in nieuwsbrief 113 van 1 maart 2018) hebben we de planningsprocedure en –richtlijnen voor de eerste graad in het kader van de modernisering so toegelicht. We nodigden schoolbesturen en directies uit om afspraken te maken over de organisatie van de toekomstige eerste graad in hun scholen. In de meeste onderwijsregio’s rezen naar aanleiding van die gesprekken vrij snel vragen over de onderwijsplanning tweede en derde graad. Daarom bezorgen we je een tweede planningsmededeling. Die licht de planningsprocedure en –richtlijnen voor de tweede en derde graad toe. Om katholieke scholen gewoon en buitengewoon secundair onderwijs gericht te ondersteunen in de onderwijsplanning heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen een planningstool ontwikkeld. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Een aantal programmaties en structuurwijzigingen van scholen gewoon en buitengewoon basisonderwijs moet - mits DPCC-goedkeuring als het initiatief valt onder de interne planningsprocedure - ten laatste op 1 mei 2018 aan AgODi gemeld worden. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | In de nieuwsbrief van 17 januari kon je lezen dat de vzw’s IRO, ServiKO en Katholiek Onderwijs Vlaanderen hun krachten bundelen in vzw DOKO om je bij de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten nog beter te ondersteunen. | Nu is het eerste raamcontract van vzw DOKO een feit. Je kan vanaf nu intekenen op het raamcontract stookolie. Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | We leggen op dit moment de laatste hand aan de vorming BOS & Patrimonium die plaatsvindt op 7, 14, 17, 28 en 31 mei in de verschillende regio’s. Tijdens de vorming krijg je een houvast om in aanloop naar een fusie de uitdagingen rond patrimonium aan te pakken. Schrijf je nog snel in! | Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Besturen, Voor iedereen, Vlaanderenbreed Katholiek Onderwijs Vlaanderen is blij dat de minister van Onderwijs naar aanleiding van de begrotingscontrole 4 extra budgettaire maatregelen heeft genomen ten voordele van het basisonderwijs. ► | Er wordt eenmalig 9 miljoen euro toegevoegd aan de werkingsmiddelen van het basisonderwijs (enkel voor het schooljaar 2018-2019) ter ondersteuning van de leraar in de klas. | ► | Vanaf 1 september 2018 (en dan blijvend): vanaf 100 leerlingen hoeft de directeur gewoon en buitengewoon basisonderwijs geen lesopdracht meer te krijgen; bij minder dan 100 leerlingen: 4 uur lesopdracht minder dan nu. | ► | Eveneens vanaf 1 september 2018 (en dan blijvend) worden alle directeurs gewoon en buitengewoon basisonderwijs bezoldigd aan de hoogste salarisschaal (barema 879, “categorie A”), zonder voorwaarde qua leerlingenaantal. | ► | Een half miljoen euro wordt uitgetrokken voor eventuele maatregelen ter ondersteuning van de directeur (niet enkel basisonderwijs) die vanuit de werkgroep ‘schoolleiderschap’ worden ontwikkeld. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Als gevolg van cao XI moeten de betrekkingen van vastbenoemde leden van het onderwijzend personeel (onderwijzer, leraar, godsdienstleraar, leraar BGV, leraar svwo …) die gebruikmaken van een eindeloopbaanverlofstelsel (GLBO 50+, GLBO 55+, VVP 55+) vacant verklaard worden. Dit jaar is er een extra vacantverklaring voor deze betrekkingen met het oog op vaste benoeming op 1 oktober 2018. De vacantverklaring gebeurt volgens de toestand op 1 mei 2018, de mededeling van vacante betrekkingen wordt gedaan voor 10 september 2018 (en niet 15 september zoals eerder vermeld). Voor meer info verwijzen we naar de aangepaste documenten onder het thema cao XI op onze website. Onze mededelingen i.v.m. vacantverklaring worden spoedig aangepast. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Het Agentschap voor onderwijsdiensten maakt verder werk van de digitalisering van de salarisgegevens. Nadat personeelsleden sinds september 2017 hun gedetailleerde salarisgegevens online kunnen checken, zal ook de fiscale fiche enkel via digitale weg raadpleegbaar zijn. | Vanaf 4 mei 2018 zullen personeelsleden van het onderwijs hun fiscale fiche voor het invullen van hun belastingaangifte voor het aanslagjaar 2018 (inkomstenjaar 2017) terugvinden via Mijn Onderwijs voor onderwijspersoneel. Voor iedereen, Vlaanderenbreed De verschillende modellen van school- en centrumreglement zijn geüpdatet voor het schooljaar 2018-2019. Het gaat om deze modellen: Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed De overheid heeft de geïndexeerde bedragen van de maximumfactuur voor het schooljaar 2018-2019 aangepast in de omzendbrief over kostenbeheersing. De scherpe maximumfactuur blijft ongewijzigd op 45 euro voor het kleuteronderwijs en 85 euro voor het lager onderwijs. De minder scherpe maximumfactuur voor de volledige duur van het lager onderwijs stijgt van 425 naar 435 euro. In ons model van schoolreglement voor het (buitengewoon) basisonderwijs hadden wij een voorlopige schatting van 430 euro opgenomen voor de minder scherpe maximumfactuur. Dat is intussen aangepast. Daarnaast deden we een tekstuele aanpassing in punt 9.4.3 van het model van schoolreglement gewoon basisonderwijs en in punt 8.4.3 van het model van het schoolreglement buitengewoon basisonderwijs. Dit is de correcte zin: “Ten gevolge van een definitieve uitsluiting in het huidige, het vorige of het daaraan voorafgaande schooljaar kan het schoolbestuur de betrokken leerling weigeren opnieuw in te schrijven”. Ook deze zin is aangepast in ons model van schoolreglement. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Hebben jouw leraren uit de derde graad van het lager onderwijs volgend schooljaar enkele cognitief sterke leerlingen in hun klas die nood hebben aan een extra uitdaging? Wil jouw school meer weten over hoe je tegemoet kunt komen aan die nood? Is jouw school geïnteresseerd in actief meewerken aan onderzoek en zijn er één of meerdere leraren die daarrond willen samenwerken? Bekijk dan het aanbod van de onderzoeksgroep EduBROn (Universiteit Antwerpen). Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Op maandag 28 mei 2018 vindt aan de KU Leuven het slotevent van (i)STEM@school met als titel ‘ Wat hebben auto’s, sterren en algen gemeen?’ plaats. De doelgroep van dit evenement zijn leraren, directeurs, graadcoördinatoren, lerarenopleiders, beleidsmakers, ondersteuners, pedagogisch begeleiders, inspecteurs en onderzoekers. De studiedag heeft betrekking op geïntegreerd STEM-onderwijs voor doorstroomstudierichtingen in het secundair onderwijs en wordt georganiseerd door de partners van het (i)STEM@school-project in de gebouwen van de KU Leuven. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | Op 20 september 2017 keurde de Vlaamse overheid het nieuwe leerplan voor het katholiek basisonderwijs, Zin in leren! Zin in leven! (Zill), goed. Zin in leren! Zin in leven! laat toe om optimaal in te spelen op de schooleigen context en op de unieke talenten van elke leerling, met bijzondere aandacht voor zorgzame nabijheid en ondersteuning, wanneer leerlingen het moeilijk hebben. | Het Leerplanboek Zin in leren! Zin in leven! bevat de visie en het ordeningskader met de onderliggende ontwikkelthema’s, ontwikkelvelden, generieke doelen, leerinhouden en leerlijnen. Deze publicatie kan echter niet los van de ZillSite worden gezien, waarop je het leerplan niet alleen kunt consulteren, maar ook kunt gebruiken en beheren. Het Leerplanboek wijst je overigens voortdurend de weg naar die digitale omgeving: op tal van plaatsen vind je in het boek QR-codes waarmee je snel naar de juiste rubriek van de LeerplanSite kunt navigeren. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed | | Hoe werk je aan duurzame ontwikkeling op school vanuit Zin in leren! Zin in leven!? Dat willen we samen met jouw school in de loop van het schooljaar 2018-2019 en/of 2019-2020 vormgeven en onderzoeken via het gratis nascholings- en onderzoeksproject VALIES. Bekijk het informatiefilmpje over VALIES en ontdek wat het inhoudt. | Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed In tijden van fusie moeten de centra voor volwassenenonderwijs (CVO’s) bij veel zaken stilstaan. Zo moeten ze beslissen met welke administratieve software ze in de toekomst zullen werken. Vele CVO’s gebruiken momenteel Wisa of Informat. Beide softwarepakketten zijn in oorsprong ontwikkeld voor het leerplichtonderwijs. Wist je dat twee van onze eigen centra zelf een pakket geschreven hebben op maat van het volwassenenonderwijs? Op woensdag 16 mei 2018 vindt van 10 tot 16 uur in het Huis van het Nederlands in Brussel een netwerkmoment plaats met verschillende uitgebreide demonstraties van de pakketten Athenasoft en CVO Webtool. Het netwerkmoment is gratis, maar graag weten we vooraf wie interesse heeft in het evenement. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed | | Hoe creëren we overzicht en kunnen we ervoor zorgen dat een schoolwerkplan een dynamisch werkinstrument is? In deze studiedag krijg je handvaten om een bruikbaar schoolwerkplan op te stellen. Je krijgt een sjabloon (gelinkt aan het nieuwe referentiekader OK) om aan de slag te gaan en verkent verschillende methodieken om hiermee in je school verder te werken. | ► | Doelgroep: leidinggevenden en beleidsmedewerkers | ► | Praktisch: vrijdag 4 mei 2018 van 9.30 uur tot 16 uur in Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Guimardstraat 1, 1040 Brussel | ► | Prijs: 70 euro, inclusief broodjeslunch | ► | Inschrijven: www.nascholing.be | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Alle directies, godsdienstleraren, PAG-leden worden van harte uitgenodigd op de Schoolpastorale studiedag, die plaats vindt op woensdag 2 mei 2018 van 9 tot 13 uur. Het thema van de dag luidt: ‘ LUISTEREN NAAR DE STILTE’. Het wordt weer een studiedag anders dan anders. Een algemene inleiding rond het thema wordt gebracht door prof. Benedicte Lemmelijn, KU Leuven. Daarna wordt aan de deelnemers de mogelijkheid geboden om zelf twee workshops te kiezen uit. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Limburg Initiatieven van externen ► | Vanaf 2018 moeten studenten die willen starten in de opleiding burgerlijk ingenieur en burgerlijk ingenieur-architect vooraf verplicht de ijkingstoets afleggen. Deze nieuwe maatregel geldt voor alle universiteiten in Vlaanderen. Het resultaat van de toets is niet bindend. | ► | Een kostuumontwerper om met de klas deel te nemen aan een parade; een workshop theater vanuit het STEAM-thema ‘ruimte’; poëzie bij wiskunde? Met een dynamoPROJECT kan dat! Met zo’n project kun je maximaal 2000 euro krijgen voor een creatief schoolproject met een externe partner. Je kunt je aanvraag indienen tot en met 15 mei. Op de website van Cultuurkuur, het platform waar cultuur en school elkaar vinden, kun je alvast enkele praktijkvoorbeelden raadplegen. | ► | Vorige maand lanceerde VAD, het Vlaams expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs, haar nieuwe lespakket ‘PLAY’. PLAY is een lespakket bedoeld voor jongeren uit de eerste graad (B-stroom) en wil hen laten stilstaan bij hun eigen gamegedrag en hun vrijetijdsinvulling. Met PLAY kun je als leraar (uit de B-stroom) aan de slag met je leerlingen rond het thema ‘verantwoord gamen en vrije tijd’. PLAY zet jongeren op een interactieve wijze aan het denken, sluit naadloos aan bij hun leefwereld en betrekt ook ouders. | ► | Tijd doorbrengen in de natuur is goed voor de gezondheid. Let wel goed op voor spinachtige beestjes, beter bekend als teken. Als je in het groen vertoeft met je leerlingen, is het zinvol om een tekencheck te doen, dezelfde dag nog. Om je daarbij te helpen is er nu de campagne ‘Wees niet gek. Doe de tekencheck.’. Op die website vind je allerhande materiaal om zelf en met leerlingen mee aan de slag te gaan. | ► | Gaat jouw school op een bewuste manier om met personeelsbeleid? Het Steunpunt Onderwijsonderzoek gaat op zoek naar gewone basis- en secundaire scholen die binnen hun personeelsbeleid aandacht hebben voor een strategische aanpak. De scholen die ze zoeken, geven bewust vorm aan één of meerdere van hun personeelspraktijken (selectie, opdrachttoewijzing, professionele ontwikkeling, evaluatie …) vanuit hun schoolvisie en vooropgestelde schooldoelen. Dien een concrete personeelspraktijk uit je school in (ten laatste op 13 mei). | ► | In 2018 organiseren een aantal Provinciale Comités ter Bevordering van de Arbeid een studienamiddag rond veiligheid in onderwijsinstellingen. De thema’s die worden behandeld zijn: 'risicoanalysetechnieken brand' en 'een algemene risicoanalyse van kleuterklassen'. De studienamiddagen gaan door in Antwerpen (24 april 2018), Hasselt (26 april 2018), Gent (3 mei 2018) en Asse (7 mei 2018). Deelname is gratis. | ► | | ► | | Voor iedereen, Vlaanderenbreed Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Eekhout Academy in Kortrijk plaatst een aantal vormingen in de kijker. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio West-Vlaanderen | | Pedic, het pedagogisch didactisch centrum (regio Oost-Vlaanderen), plaatst een aantal vormingen in de kijker. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Regio Oost-Vlaanderen |