Beste Dit is nieuwsbrief 208 van 9 juli 2020 waarmee we jou informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Schooljaar 2019-2020 was een schooljaar dat uitzonderlijke inspanningen vroeg en we nooit zullen vergeten. We danken je voor je enorme inzet voor het katholiek onderwijs en wensen je een prettige en deugddoende vakantie! De diensten van Katholiek Onderwijs Vlaanderen in Brussel zijn gesloten op dinsdag 21 juli, van maandag 27 juli tot en met vrijdag 7 augustus 2020. Op de andere dagen zijn onze diensten bereikbaar, zij het in een beperktere bezetting. Voor iedereen, Vlaanderenbreed | | Commissie onderwijs | Plenaire vergadering We bezorgen je de actuele vragen die Ben Weyts, minister van Onderwijs, op 8 juli beantwoordde: Voor iedereen, Vlaanderenbreed In de nieuwsbrieven van 14 mei en 18 juni is verwezen naar het vernieuwde thema Onderwijsplanning op de PRO.-website. In deze berichten las je een aantal aandachtspunten voor zowel het gewoon als voor het buitengewoon onderwijs, onder meer het uitstel van vrije programmatie in de 2de/3de graad tot 2025-2026. Op 18 juni voegden we een presentatie toe met gebalde informatie over de Onderwijsplanning-Programmatie 2021-2022. In de Omzendbrieven so 60, so 61, so/2008/08 en so/2006/03(buso) zijn de nieuwe programmatieregels voor de gemoderniseerde tweede graad, voor Leren en werken en voor buso nog niet ingeschreven. We kunnen dus nu nog niet overgaan tot een laatste update van de informatie. Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed In navolging van de federale regering vernemen we dat ook de Vlaamse regering zal beslissen om het corona-ouderschapsverlof tot en met 30 september 2020 van toepassing te laten worden in het Vlaams onderwijs. Personeelsleden die hun lopend corona-ouderschapsverlof ook na 30 juni willen voortzetten, moeten daarvoor een nieuwe aanvraag indienen bij hun bestuur. Het corona-ouderschapsverlof is een gunst en moet dus toegekend worden door het bestuur. Op Edulex lees je hoe je dit verlof moet aanvragen. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Op 12 juni gaf de Vlaamse regering een eerste principiële goedkeuring aan een verzamelbesluit dat onder meer betrekking heeft op de modernisering so. Het besluit bevestigt een aantal vooropgestelde aanpassingen van de matrix en vooropgestelde koppelingen aan beroepskwalificaties. Het bevat ook een actualisatie van de concordantielijst voor de tweede en derde graad aso, (d)bso, kso, tso, Se-n-Se en Specialisatiejaren. Op 26 juni gaf de Vlaamse regering een eerste principiële goedkeuring aan een voorontwerp van decreet met de eindtermen basisvorming tweede en derde graad en de specifieke eindtermen. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Voor elk pandemiescenario (kleurcode groen, geel, oranje, rood) zal binnenkort een draaiboek ter beschikking zijn. Bij de implementatie ervan houdt de school best rekening met de eigen context. Er is immers geen enkel organisatiemodel dat voor alle scholen zaligmakend is. Op de themapagina Opstart 2020-2021 vind je heel wat concrete informatie over mogelijke organisatiemodellen, blended learning en concrete handvatten om afstandsleren aan te pakken. Specifiek voor leerlingen van de eerste graad kun je ook verbinding leggen met leerplandoelen uit het Gemeenschappelijk leerplan ICT die relevant zijn in het kader van online afstandsleren. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Deze week lanceerden we een nieuwe versie van onze digitale leerplantool LLinkid met enkele nieuwe functionaliteiten: ► | het aanmaken van een nieuw schooljaar; | ► | het kopiëren van vorderingsplannen naar het nieuwe schooljaar; | ► | het handiger verschuiven van activiteiten in een vorderingsplan; | ► | ... | Alle nieuwigheden in de tool stellen we ook voor tijdens een Zoomsessie ‘vanuit uw kot’. Daarvoor nodigen we graag directies en LLinkid-beheerders (ICT-coördinatoren) uit. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed | | “Hoe kan ik van de wereld een betere plaats maken?”, “Hoe is mijn wereldbeeld veranderd na de coronacrisis?”, “Waarom vernietigen mensen standbeelden van Leopold II?” | Stel je voor dat een leerling je met één van deze vragen confronteert … Misschien zul je als leraar niet meteen weten wat zeggen, wat perfect normaal is. Deze grote vragen verwachten namelijk geen pasklaar antwoord, integendeel: ze roepen op tot diepere gedachten en tot verdere inzichten over de complexe maatschappij. Verschillende medewerkers van KRUIT, de UCLL en Katholiek Onderwijs Vlaanderen startten verschillende pilootprojecten op rond de werkvorm " big questions". Deze innoverende en activerende werkvorm leek een ideale manier te zijn om te werken aan inspirerend burgerschap. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed |