Beste Dit is Nieuwsbrief 50 van 15 september 2016 waarmee we je informeren vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen. De Vlaamse Regering zette met de conceptnota tweede en derde graad secundair onderwijs waarover op 27 mei 2016 een politiek akkoord werd bereikt, een belangrijke stap in de richting van een modernisering van het secundair onderwijs. Die voorstellen vormden de startbasis voor verdere discussies. De minister drukte bij de voorstelling haar intentie uit om een participatief traject op te starten met de onderwijsverstrekkers en sociale partners om die matrix verder uit te werken, te verfijnen en op punt te stellen. In antwoord daarop namen de onderwijsverstrekkers samen het initiatief om rond de tafel te gaan zitten met het oog op de ontwikkeling van een gemeenschappelijk standpunt over de matrix. Vertrekkend van de uitgangspunten van de nota van de Vlaamse Regering: een getrapte studiekeuze en een transparant, samenhangend en rationeel aanbod dat inspeelt op alle leerlingenprofielen, werd een voorstel van matrix voor de tweede en derde graad uitgewerkt. Dit voorstel werd op 15 september 2016 aan de minister overhandigd in functie van de verdere beleidsvoorbereidende gesprekken. Het moet nu verder besproken worden om er een zo breed mogelijk politiek en maatschappelijk draagvlak voor te vinden. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het hele schooljaar 2015-2016 werkten koepels, begeleidingsdiensten en onderwijsinspectie samen aan een referentiekader voor onderwijskwaliteit. De onderwijsinspectie hield de pen vast. Op dinsdag 20 september 2016 wordt dit referentiekader op een persconferentie door minister Crevits voorgesteld. Daarmee wordt een element van de beleidsnota Onderwijs 2014-2019 uitgevoerd. Het referentiekader bevat ‘kwaliteitsverwachtingen’. Die worden ijkpunten voor het schooleigen kwaliteitsbeleid, dat een veel belangrijkere rol in het extern kwaliteitstoezicht zal spelen. De inspectie zal vanaf haar 4de doorlichtingsronde (1 september 2017) door een andere lens naar de school kijken. Voor de scholen en centra, en voor de pedagogische begeleiding die hen daarbij zal ondersteunen, is dat een belangrijk, nieuw gegeven. In de Nieuwsbrief van volgende week (22 september) en in andere publicaties gaan we daar verder op in. Voor iedereen, Vlaanderenbreed Het jaarthema van de internaten is: ‘Kwaliteitstraject: groeien doen wij samen!’. Op vrijdag 30 september 2016 geven we de aftrap van het kwaliteitstraject op de Dag van de beheerder in Schaarbeek. We stellen het pedagogisch kader internaten voor dat een inspiratiebron wil zijn bij de uitbouw van het eigen pedagogisch project en het concretiseren van de werking. Op die dag bespreken we ook welke stappen we zetten bij het uitwerken van het kwaliteitstraject en wat de rol van de beheerder daarbij kan zijn. Na de middag willen we met elkaar delen hoe beheerders faciliterend werken. Dat verschilt immers van internaat tot internaat. Dan willen we de vijf kwaliteitsvragen op de secundaire processen toepassen . Beheerders zullen daar in groepjes over uitwisselen en goede praktijkvoorbeelden maar ook lastige momenten met elkaar bespreken. Inschrijven kan tot 21 september via www.nascholing.be. Internaten, Vlaanderenbreed We ontvingen informatie over deze initiatieven en vacatures. Voor iedereen, Vlaanderenbreed In Nieuwsbrief 49 werd aangekondigd dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen niet langer een eigen spoedtelling organiseert bij zijn scholen (enkel nog bij de internaten). De afspraak luidde dat AgODi ten laatste 15 september de leerlingenaantallen van de vrije katholieke gewone en buitengewone basis- en secundaire scholen aan Katholiek Onderwijs Vlaanderen zou bezorgen. Morgen 16 september om 11 uur zou dan, simultaan door alle netten, een perscommuniqué verspreid worden met de resultaten van de septembertellingen, onmiddellijk gevolgd door een extra Nieuwsbrief. Dankzij de stipte medewerking van al onze scholen zag het ernaar uit dat de afspraken integraal zouden nagekomen worden. Verrassend laattijdig is vastgesteld dat bepaalde schoolsoftwarepakketten niet compatibel zijn met Discimus. Hierdoor is men genoodzaakt de publicatie van de gecommentarieerde leerlingenaantallen met één week uit te stellen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen dankt alvast uitdrukkelijk zijn 2 372 scholen en internaten om de ruim 739 000 leerlingen en internen stipt te registreren. Besturen, Vlaanderenbreed Op voorstel van de Vlaamse minister van Onderwijs keurde de Vlaamse Regering op 4 mei 2016 een besluit goed dat huursubsidies voor schoolinfrastructuur regelt. Met deze maatregel kan AGION huursubsidies toekennen aan inrichtende machten uit het gesubsidieerd onderwijs om een gebouw te huren dat voorheen nog geen onderwijsbestemming had. Vroeger kon de huurmogelijkheid enkel in het kader van capaciteitsprojecten die in enkele erkende capaciteitsgemeenten gelegen waren. Besturen, Vlaanderenbreed In het Koninklijk Besluit nr. 20 is opgenomen dat de btw-verlaging niet langer beperkt is tot gebouwen voor onderwijs maar wordt uitgebreid naar gebouwen voor leerlingenbegeleiding. Het verlaagd btw-tarief van 6% is voor Centra voor Leerlingenbegeleiding met terugwerkende kracht ingevoerd vanaf 1 januari 2016. De uitbreiding van het verlaagd btw-tarief van 6% is bedoeld voor de vrijgestelde psycho-medisch-sociale centra en de vrijgestelde centra voor leerlingenbegeleiding, wanneer zij als bouwheer, koper, verkrijger van zakelijke rechten of leasingnemer optreden. Besturen, Vlaanderenbreed De Dienst Bestuur & organisatie die instaat voor de infrastructuurbegeleiding brengt u op de hoogte van de nieuwe regioverdeling. De aanleiding daartoe is de opstart van Ann Cautreels als nieuwe stafmedewerker en onze bezorgdheid om u optimaal te blijven ondersteunen. Vanaf 19 september 2016 kan u bij volgende personen terecht: Besturen, Vlaanderenbreed Chris Van der Vorst komt als nieuwe collega bij de Dienst Bestuur & organisatie. zij versterkt bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen het BOS-team. Momenteel bereidt zij haar opvolging voor in de Scholengemeenschap Katholiek Secundair Onderwijs Mechelen, waar zij sinds 2002 aan de slag is, sedert 2007 als coördinerend directeur. Voor iedereen, Vlaanderenbreed De verschillende onderwijsvakbonden hebben een stakingsaanzegging voor donderdag 29 september 2016 ingediend. Die heeft louter tot doel om de personeelsleden de mogelijkheid te bieden om deel te nemen aan een betoging van het intersectoraal gemeenschappelijk vakbondsfront. De aanzegging geldt voor een staking van een volledige of een halve dag naar keuze van het personeelslid, maar niet voor een uur. Voor iedereen, Vlaanderenbreed De Mededeling over “Leerlingen verrichten arbeid – een juridische leidraad voor scholen” is aangepast aan de nieuwe bepalingen over de aanstellersaansprakelijkheid van leerling-stagiairs en aan de omzendbrief SO/2016/01 (BuSO) inzake leerlingenstages, sociaal-maatschappelijke trainingen, observatieactiviteiten en praktijklessen op verplaatsing in het buitengewoon secundair onderwijs van opleidingsvorm 1, 2 en 3. Daarnaast is een model van trainingsovereenkomst (SMT) toegevoegd evenals enkele modellen van leerlingenstageovereenkomst voor BuSO OV1-2-3. Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De Vlaamse Confederatie van Ouders en Ouderverenigingen (VCOV) start dit schooljaar met een reeks schoolbezoeken. Een VCOV-medewerker zal je wegwijs maken in hun aanbod over ouderparticipatie en -betrokkenheid. We hopen dat je VCOV hartelijk zult ontvangen. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed Vanaf 1 september 2017 worden, met het oog op de nieuwe eindtermen aardrijkskunde en natuurwetenschappen in de derde graad kso/tso, twee typeleerplannen aardrijkskunde van kracht. Je kunt dan in de derde graad voor een aantal studierichtingen kso/tso kiezen om de nieuwe eindtermen via een geïntegreerd leerplan aardrijkskunde-natuurwetenschappen, te realiseren. Om de vernieuwing grondig voor te bereiden, wordt dit schooljaar een voorscholing georganiseerd in twee modules: een module vanuit een geïntegreerd leerplan en een module vanuit een nieuw leerplan aardrijkskunde. Met je vragen in verband met de invoering van de nieuwe eindtermen en leerplannen kun je terecht bij An Callemeyn. Gewoon secundair onderwijs, Vlaanderenbreed De netoverschrijdende projectgroep Curriculum dient op 15 september 2016 drie voorstellen van opleidingsprofielen in voor het secundair volwassenenonderwijs. Dat gebeurt met het oog op de toevoeging van uitbreidingsmodules met betrekking tot kraamzorg aan de opleidingen Verzorgende, Zorgkundige en Begeleider in de kinderopvang. Daarnaast vraagt de projectgroep Curriculum open modules aan voor de opleidingen moderne vreemde talen in het secundair volwassenenonderwijs. Je vindt de motivering in de brief 'Evaluatie opleidingsprofielen talen volwassenenonderwijs – aanvraag open modules talen R1 t/m R4', die op 14 september aan de minister bezorgd werd. Die aanvragen doorlopen nu de gebruikelijke adviserings- en besluitvormingsprocedure, waarna het Departement over de genomen beslissingen zal communiceren. Die communicatie wordt tegen april/mei 2017 verwacht. Voor vragen en bijkomende informatie kun je terecht bij Monique De Ridder. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed De Vlaamse regering heeft haar definitieve goedkeuring gegeven aan het besluit dat enkele aanpassingen aan de programmatieprocedure voor de CVO’s bevat. Door het maatschappelijk belang van het aanbod Nederlands Tweede Taal (NT2) zal het Agentschap Integratie en Inburgering vanaf september 2016 deelnemen aan de beoordeling van de aanvraagdossiers voor bijkomende onderwijsbevoegdheden of vestigingsplaatsen van de CVO’s die onderwijsbevoegdheid hebben voor minstens één opleiding van het studiegebied NT2. Ook de financierbaarheid van de nieuwe aanvraag en het vrijwaren van de kwaliteit van het bestaande aanbod in het aanvraagdossier zal aangetoond moeten worden. Daartoe werden de drie formulieren voor de programmatieaanvragen van de CVO’s aangepast. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed De inspectie verleende een gunstig advies over de leerplannen voor het volwassenenonderwijs die op 31 mei 2016 door de pedagogische begeleidingsdiensten en Vocvo ter goedkeuring ingediend werden. Je vindt die leerplannen op de website van de stuurgroep volwassenenonderwijs terug. De overzichten van de betrokken leergebieden (basiseducatie) en studiegebieden (secundair volwassenenonderwijs) werden geactualiseerd. De nieuwe leerplannen zijn via deze overzichten te raadplegen. De leerplannen voor het studiegebied Hout kregen een voorlopige goedkeuring, alle andere leerplannen werden definitief goedgekeurd. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed Welkom aan Sanne Ramaekers, die vanaf 8 september als pedagogisch begeleider deel uitmaakt van Dienst Curriculum & vorming, team basisonderwijs. Sanne zal zich focussen op het leergebied wereldoriëntatie, het ontwikkelveld oriëntatie op de wereld in het nieuwe leerplan Zin in leren! Zin in leven! en de interdiocesane proeven wereldoriëntatie. Sanne brengt naast klaservaring in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs ook expertise binnen vanuit zorg, coaching van lerende gemeenschappen en een breed muzisch denken. Gewoon basisonderwijs, Vlaanderenbreed Datagebruik/informatiegebruik is een hot topic. Met dit nascholingsproject willen we inspelen op maatschappelijke tendensen waarbij er een steeds grotere aandacht is voor dat thema. Zo lezen we in beleidsteksten van de overheid hoge verwachtingen ten aanzien van scholen en leraren op dit vlak zoals in de beleidsnota Crevits 2014-2019, in de Onderwijsspiegel 2015 en 2016, in het ROK (Referentiekader Onderwijs Kwaliteit van de onderwijsinspectie). Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed De Vlaamse regering heeft op 9 september 2016 definitief het besluit goedgekeurd over transitieprojecten in de lerarenopleidingen. Het gaat om projecten die de transitie naar de nieuwe lerarenopleidingen ondersteunen, zoals beschreven in de conceptnota 'Lerarenopleidingen versterken: wervende en kwalitatieve lerarenopleidingen als basispijler voor hoogstaand onderwijs' van 25 maart 2016. Postinitieel onderwijs, Vlaanderenbreed |