| | Beste Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | In juni verzamelden vertegenwoordigers van het katholiek onderwijs wereldwijd in New York voor een meerdaags congres. Paus Franciscus omschreef daar de opdracht van katholieke scholen als een dienst aan de samenleving die zich richt op de menselijke persoon en zijn onvervreemdbare rechten. | Persoonsvorming, zorg voor ons gemeenschappelijk huis, aandacht voor wie het moeilijk heeft: dat alles is helemaal niet vreemd aan de katholieke dialoogschool. Voor iedereen | | Als bestuurder draag je mee de eindverantwoordelijkheid voor de goede werking van je onderwijsinstellingen. Een transparante organisatiestructuur, een gestroomlijnde communicatie en duidelijk afgesproken verantwoordelijkheden zijn onontbeerlijk om die werking efficiënt te laten verlopen. | Besturen | | Welke mogelijkheden heb je als je de secundaire school zonder diploma verlaten hebt? Leerlingen in zo’n situatie kunnen hun diploma secundair onderwijs behalen via zelfstudie en de examencommissie of ze kiezen voor een traject in het tweedekansonderwijs (TKO). | Dit artikel zet in de kijker hoe onze centra die uitdaging aanpakken. Het is een verhaal van kansen bieden en grijpen, engagement en samenwerking van alle betrokkenen, diversiteit, vernieuwing en kwaliteit. Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs | | Het geactualiseerde Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs, dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen in de loop van het najaar 2019 publiceert, vervolledigt de focus met een gelijkekansenbeleid gericht op kinderen en jongeren uit kansengroepen, zowel voor het basis- als voor het secundair onderwijs. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Regelmatig pleiten mensen uit diverse maatschappelijke milieus (ook uit het onderwijs zelf) vurig tegen de vaste benoeming in het onderwijs, maar evenzeer omgekeerd, doen vooral onderwijsmensen dat vóór de vaste benoeming. | Voor iedereen | | Net zoals scholen worden de pedagogische begeleidingsdiensten minstens om de zes jaar door de overheid geëvalueerd. Vorig jaar vond, na de eerste visitatie in 2014, zo’n doorlichting voor de tweede keer plaats. We bespreken de aanmoedigende conclusies en de aanbevelingen of werkpunten. | Voor iedereen | ► | Boekbesprekingen van 'Handelingsgericht werken. Samenwerken aan schoolsucces. Vlaamse editie.' - N. Pameijer, A. Denys, B. Timbremont & H. Van De Veire | ► | 'De (her)vormende school' - K. De Witte & J. Hindirks (eds.) | | | Voor iedereen | | Professionele leergemeenschappen hebben als doel om onderwijspraktijken te ontwikkelen, ervaringen uit te wisselen, op het proces te reflecteren en dat bij te sturen. In dit drieluik laten we achtereenvolgens een wetenschapper, een directeur en een pedagogisch begeleider hun licht schijnen over professionele leergemeenschappen en lichten we toe hoe themagecentreerde interactie handvatten biedt. | Voor iedereen | | LLinkid, de nieuwe digitale tool voor het secundair onderwijs, wil je als school ondersteunen bij de implementatie van de modernisering secundair onderwijs. Daarbij hebben we oog voor kwaliteits- en identiteitsontwikkeling. Wat is LLinkid precies? Hoe gebruik je de tool het best? | Gewoon secundair onderwijs | | Internaten vormen een klein werkveld binnen ons onderwijs en blijven vaak onderbelicht, ook door de overheid. Toch maken net de onderwijsinternaten voor veel kinderen en jongeren het verschil en daarom moeten ook zij kwaliteitsvol kunnen werken. Hoe kunnen ze dat waarmaken? Wat zijn de grote uitdagingen? Wat zijn de plannen van de overheid? | Internaten | | Voor leraren is het een bijzondere ervaring om de kinderen van vroeger vandaag als volwassenen te mogen ontmoeten. Meestal krijg je te horen hoe ook jij je leerlingen gevormd hebt, door wat je voor hen als leraar deed, maar ook door wie je voor hen als persoon was. | Een katholieke school is een omgeving waar men in de warme vriendschap van Jezus samen onderweg is, elkaar vergezelt in de groei als persoon. Voor iedereen Voorzitters van schoolbesturen en directeurs van scholen ontvangen het tijdschrift gratis op papier. Andere abonnees betalen 25 euro voor de volledige jaargang (5 nummers). Met In dialoog willen we vormend en verbindend werken naar alle bestuurders en directeurs van katholieke onderwijsinstellingen. Daarom is het een goed idee dat schoolbesturen elk van hun bestuurders en directeurs een abonnement op het tijdschrift geven. Voor hen hebben we de prijs zo laag mogelijk gehouden. Bestuurders en personeelsleden van onderwijsinstellingen aangesloten bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen, krijgen korting en betalen slechts 15 euro per jaargang. Voor iedereen | | |