Het november-decembernummer en tegelijk ook het laatste nummer van In dialoog is verschenen.
 
We stellen ook een databank met alle verschenen artikels voor je open.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen In Dialoog
Beste
Het november-decembernummer en tegelijk ook het laatste nummer van In dialoog is verschenen.
 
We stellen ook een databank met alle verschenen artikels voor je open.

 

   In dialoog

 
 
We willen écht met jou in dialoog!
 
voorwoord   Volgend jaar lanceren we onze nieuwe PRO.​-​website: dé website voor de onderwijsprofessional! Met die lancering nemen we ook afscheid van het medium waarlangs we bijna vijf jaargangen lang met jou in dialoog gingen: dit tijdschrift.
 
Voor iedereen
 
 
 
Community service learning en de weg naar inspirerend burgerschap
 
burgerschap   Burgerzin en solidariteit zijn vandaag moeilijk weg te denken. In deze crisisperiode drukt een algemeen verlangen naar verbondenheid zich uit in verschillende originele engagementen en solidariteitsacties.  Die houding van dienstbaarheid en liefde voor de wereld willen we vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen structureel inbedden in de vorming van onze leerlingen. 
 
Dat doen we via ervaringsgerichte werkvormen, zoals Community Service Learning (CSL). Wat is Community Service Learning precies en hoe kan die werkvorm burgerschapsvorming bij leerlingen stimuleren?
 
Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten
 
 
 
Internationalisering als motor voor innovatie
 
Internationalsiering   Internationalisering, een nieuw modewoord in het onderwijs? Je kunt er bijna niet omheen: internationalisering staat sterk in de belangstelling. Zo waren er afgelopen maand bijvoorbeeld de Erasmus+ Days. Tijdens die driedaagse waren er vele activiteiten, zoals onze eigen inspiratiedag internationalisering en de eTwinning Awards van Epos vzw. Vele scholen grepen de kans om hun eigen internationale werking in de kijker te zetten.
 
Voor iedereen
 
 
 
Boekrecensies
 
Vertel me wie ik ben
 
► 
 
Vertel me wie ik ben - Brack, Kenny
 
► 
 
Iedereen schoolmaker: investeren in samen leren - Smits, B. & Larock, Y.
Iedereen schoolmaker
 
Voor iedereen
 
 
 
Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
 
leraar voor de klas   Er bestaan veel opvattingen over wat begaafdheid is. Over één aspect is men het eens: je kunt begaafdheid niet herleiden tot hoge intelligentie. Zo kunnen leerlingen begaafd zijn op cognitief, sociaal, perceptueel, creatief of motorisch vlak. In dit artikel ligt de focus op cognitieve begaafdheid, want we hebben het over de onderwijspraktijk en het leren van leerlingen op school. Daar heeft cognitieve begaafdheid de grootste impact op.
 
Voor iedereen
 
 
 
Naar een gelijkgerichte begeleidingsstrategie voor onze katholieke dialoogscholen
 
begeleiding   In het Begeleidingsplan 2018-​2021 engageert de pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen zich om haar visie op begeleiding van scholen te laten landen in een gedragen begeleidingsstrategie.​ Na twee jaar ontwikkelwerk kreeg die strategie vorm in een ‘basisscenario voor de begeleiding van katholieke dialoogscholen’.​
 
Voor iedereen
 
 
 
Onderwijsplanning: minder of meer reguleren?
 
gebouw   Het onderwijsplanningsbeleid eigen voor het katholiek onderwijsnet bestaat al van bij de oprichting van de koepel, nu netwerkorganisatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen.​ Ook de overheid vindt onderwijsplanning nodig.​ Vandaag wordt de vraag gesteld of er méér dan wel minder onderwijsplanning nodig is.​
 
Voor iedereen
 
 
 
Cursisten en leraren bevraagd over online leren in het volwassenenonderwijs
 
afstandsleren   Hoe gaan cursisten en leraren om met online leren en evalueren in het volwassenenonderwijs? Dat was de centrale vraag van een bevraging die de pedagogische begeleiding volwassenenonderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen samen met vier centra voor volwassenenonderwijs heeft afgenomen in juni 2020. Onderwerpen die daarin aan bod kwamen: hoe is er online geleerd? Wat denken cursisten en leraren over afstandsonderwijs? Op welke manier hebben evaluaties plaatsgevonden? Kunnen alle competenties digitaal worden aangeleerd?
 
Postinitieel onderwijs
 
 
 
Schoolerfgoed in een 'dode hoek'? Slimerfgoed.be verruimt je blikveld
 
erfgoed   Scholen hebben een rijke geschiedenis en weten hun erfgoed in toenemende mate te waarderen.​ Er wachten hen heel wat uitdagingen, maar ze staan er niet alleen voor.​ Het project slimerfgoed.​be bundelt de krachten: het lanceert een digitaal kennisplatform en zet innoverende proeftuinen op in Vlaanderen en Brussel.​
 
Voor iedereen
 
 
 
Terugblik op vijf jaargangen in dialoog met de lezers
 
in dialoog   Eind vorig schooljaar kreeg jij als lezer de kans om jouw mening te geven over dit tijdschrift.​ We hielden tegelijkertijd een bevraging bij de leden van de adviesraden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.​ In 2017 deden we dat ook al eens.​ De nieuwe bevraging kaderde binnen onze zoektocht hoe we besturen, directies, leraren en andere onderwijsbetrokkenen het best bereiken.​
 
Voor iedereen
 
 
 
Geloven vandaag: dromen die je wakker houden
 
geloven vandaag   In de bijbel kun je verschillende verhalen lezen over slechte slapers: iemand dreigt overmand te worden door zorgen over de toekomst van zichzelf en van anderen, te verdwalen in het gepieker over wat er allemaal zou kunnen mislopen, zich te verliezen in redenen waarom het niet zal lukken anderen te helpen.​ En dan is er toch dat lichtpuntje om te kunnen zien hoe het zou kunnen worden, dat duwtje in de rug om de weg weer te vinden.​
 
Voor iedereen
 
 
website
 
 
e-mail
 
 
publicaties
 
 
twitter
 
 
facebook