| | Beste | | Volgend jaar lanceren we onze nieuwe PRO.-website: dé website voor de onderwijsprofessional! Met die lancering nemen we ook afscheid van het medium waarlangs we bijna vijf jaargangen lang met jou in dialoog gingen: dit tijdschrift. | Voor iedereen | | Burgerzin en solidariteit zijn vandaag moeilijk weg te denken. In deze crisisperiode drukt een algemeen verlangen naar verbondenheid zich uit in verschillende originele engagementen en solidariteitsacties. Die houding van dienstbaarheid en liefde voor de wereld willen we vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen structureel inbedden in de vorming van onze leerlingen. | Dat doen we via ervaringsgerichte werkvormen, zoals Community Service Learning (CSL). Wat is Community Service Learning precies en hoe kan die werkvorm burgerschapsvorming bij leerlingen stimuleren? Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten | | Internationalisering, een nieuw modewoord in het onderwijs? Je kunt er bijna niet omheen: internationalisering staat sterk in de belangstelling. Zo waren er afgelopen maand bijvoorbeeld de Erasmus+ Days. Tijdens die driedaagse waren er vele activiteiten, zoals onze eigen inspiratiedag internationalisering en de eTwinning Awards van Epos vzw. Vele scholen grepen de kans om hun eigen internationale werking in de kijker te zetten. | Voor iedereen | ► | Vertel me wie ik ben - Brack, Kenny | ► | Iedereen schoolmaker: investeren in samen leren - Smits, B. & Larock, Y. | | | Voor iedereen | | Er bestaan veel opvattingen over wat begaafdheid is. Over één aspect is men het eens: je kunt begaafdheid niet herleiden tot hoge intelligentie. Zo kunnen leerlingen begaafd zijn op cognitief, sociaal, perceptueel, creatief of motorisch vlak. In dit artikel ligt de focus op cognitieve begaafdheid, want we hebben het over de onderwijspraktijk en het leren van leerlingen op school. Daar heeft cognitieve begaafdheid de grootste impact op. | Voor iedereen | | In het Begeleidingsplan 2018-2021 engageert de pedagogische begeleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen zich om haar visie op begeleiding van scholen te laten landen in een gedragen begeleidingsstrategie. Na twee jaar ontwikkelwerk kreeg die strategie vorm in een ‘basisscenario voor de begeleiding van katholieke dialoogscholen’. | Voor iedereen | | Het onderwijsplanningsbeleid eigen voor het katholiek onderwijsnet bestaat al van bij de oprichting van de koepel, nu netwerkorganisatie Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Ook de overheid vindt onderwijsplanning nodig. Vandaag wordt de vraag gesteld of er méér dan wel minder onderwijsplanning nodig is. | Voor iedereen | | Hoe gaan cursisten en leraren om met online leren en evalueren in het volwassenenonderwijs? Dat was de centrale vraag van een bevraging die de pedagogische begeleiding volwassenenonderwijs van Katholiek Onderwijs Vlaanderen samen met vier centra voor volwassenenonderwijs heeft afgenomen in juni 2020. Onderwerpen die daarin aan bod kwamen: hoe is er online geleerd? Wat denken cursisten en leraren over afstandsonderwijs? Op welke manier hebben evaluaties plaatsgevonden? Kunnen alle competenties digitaal worden aangeleerd? | Postinitieel onderwijs | | Scholen hebben een rijke geschiedenis en weten hun erfgoed in toenemende mate te waarderen. Er wachten hen heel wat uitdagingen, maar ze staan er niet alleen voor. Het project slimerfgoed.be bundelt de krachten: het lanceert een digitaal kennisplatform en zet innoverende proeftuinen op in Vlaanderen en Brussel. | Voor iedereen | | Eind vorig schooljaar kreeg jij als lezer de kans om jouw mening te geven over dit tijdschrift. We hielden tegelijkertijd een bevraging bij de leden van de adviesraden van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. In 2017 deden we dat ook al eens. De nieuwe bevraging kaderde binnen onze zoektocht hoe we besturen, directies, leraren en andere onderwijsbetrokkenen het best bereiken. | Voor iedereen | | In de bijbel kun je verschillende verhalen lezen over slechte slapers: iemand dreigt overmand te worden door zorgen over de toekomst van zichzelf en van anderen, te verdwalen in het gepieker over wat er allemaal zou kunnen mislopen, zich te verliezen in redenen waarom het niet zal lukken anderen te helpen. En dan is er toch dat lichtpuntje om te kunnen zien hoe het zou kunnen worden, dat duwtje in de rug om de weg weer te vinden. | Voor iedereen | | |