| | Beste Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | Katholiek Onderwijs Vlaanderen vindt dat er belangrijke randvoorwaarden zijn waaraan lokale gemeenten zich moeten houden als zij initiatieven van lokaal flankerend onderwijsbeleid nemen. We zetten in de grootsteden Brussel, Antwerpen en Gent zelf een extra ondersteuner in die mee instaat voor de contacten met de stad en de initiatieven die er genomen worden. | Voor iedereen | | Bezinningsdagen kunnen voor leerlingen een grote meerwaarde betekenen op voorwaarde dat ze goed voorbereid en begeleid worden. Hoe ga je als bezinningsbegeleider aan de slag om leerlingen de kracht en het belang van bezinning te laten inzien in dialoog, op hun ritme en met de nodige ruimte voor stilte? | Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten | | Onze pedagogische begeleidingsdienst werkte de voorbije drie jaren samen met 36 scholen die op een innovatieve manier met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften wilden omgaan. Dat gebeurde in het kader van het prioritaire nascholingsproject ‘M-Decreet’ V-eSperAnZa (Verbindend Samenwerken Aan geïntegreerde Zorg). | Tot welke resultaten heeft dat project geleid? Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | ► | 'Hervormen van binnenuit. Praktijkvoorbeelden van sterk onderwijs' - Smets, W. & De Man, L. | ► | 'Zonder schulden op de schoolbank. Omgaan met onbetaalde schoolrekeningen' - Burny, E. | | | Voor iedereen | | Op 1 september 2019 gaat de modernisering secundair onderwijs van start. Op dat moment worden de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van kracht. Hoe kwamen de eindtermen tot stand? Wat is hun statuut, hun format en inhoud? En hoe ambitieus zijn ze? | Besturen, Gewoon secundair onderwijs | | Met de splitsing van het leergebied ‘wereldoriëntatie’ in ‘wetenschappen en techniek’ en ‘mens en maatschappij’ en met de thematiek van het Frans kreeg het inschakelen van vakleraren in het lager onderwijs extra (politieke) aandacht. Wat zijn de argumenten pro en contra? | Besturen, Gewoon basisonderwijs | | Droom jij ook van een school waar in elke klas een leraar staat die op elke leerling een onuitwisbare positieve impact heeft? Van een school waarin het voor een leerling niet uimaakt welke klas hij binnenstapt, omdat hij in elke klas optimale ontwikkelingskansen krijgt? Dat vraagt innovatie. Zin in leren! Zin in leven! vormt een hefboom tot die innovatie. | Besturen, Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Dit schooljaar is inspectie 2.0 echt van start gegaan: de voorbije maanden werden de eerste scholen doorgelicht volgens de principes ‘nieuwe stijl’. Inspectie 2.0 beoogt een grotere impact op scholen. Maar hoe zorgt de nieuwe aanpak voor aanzetten tot kwaliteitsontwikkeling? | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Leraar-zijn omvat veel meer dan het goed en bekwaam kunnen lesgeven. Je moet ook inspelen op specifieke zorgvragen, goede contacten onderhouden met ouders, in team werken … Verschillende lerarenopleidingen onderzochten hoe ze stagiairs beter kunnen voorbereiden via het project 'Samen stages duurzaam organiseren'. | Voor iedereen | | Om je school zo goed mogelijk bij te staan, ontwikkelen we driejaarlijks een nieuw begeleidingsplan. Ontdek waarop we de komende drie jaar de focus leggen. | Voor iedereen | | Juf Annick geeft godsdienst op een rupsenschool. En ze doet dat met hart en ziel. Op een dag had juf Annick een bijzondere opdracht voor haar leerlingen. | Voor iedereen | | |