| | Beste Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | De verkiezingen komen er nu echt aan. Wie het ook wordt, de nieuwe minister van Onderwijs en Vorming wacht de klus om alle veranderingen van de afgelopen jaren goed te implementeren en bij te sturen waar nodig. We hopen dat dat kan gebeuren met ingroeiperiodes en voldoende omkadering, met aandacht voor het eigenaarschap én de draagkracht van onze scholen. | Voor iedereen | | Nadat de Vlaamse regering voor schaalvergroting koos, staan de centra voor volwassenenonderwijs voor een grote transformatie. Het hoger beroepsonderwijs en de lerarenopleidingen verdwijnen uit het aanbod, een ongeziene schaalvergrotingsoperatie voltrekt zich, een transformatie tot 'kansenonderwijs' ... Hoe zal het nieuwe volwassenenonderwijslandschap er gaan uitzien? | Postinitieel onderwijs | | Herbestemming van kerken voor onderwijsfuncties is meer dan ooit aan de orde. Maar hoe zorg je ervoor dat de schoolinfrastructuur en de onderwijsprogramma’s op een meer symbiotische manier met kerken, kapellen en kloosters kunnen omgaan? | Voor iedereen | | Het is heel ironisch dat precies een boek dat pleit voor nuance en dialoog op de dag van zijn lancering op 28 maart onthaald wordt op stemmingmakerij op basis van de kop van een artikel erover. Of misschien juist niet? | Voor iedereen | | Er worden steeds meer instrumenten ingezet om de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs in goede banen te leiden. Die instrumenten hebben als doel een juiste studiekeuze te bevorderen en het studiesucces in het hoger onderwijs te verhogen. Welke instrumenten zijn er en waarin verschllen ze? En wat met de instaptoetsen voor de lerarenopleiding? | Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs | | Op 21 januari 2019 ontstond er enige commotie over één element in het verkiezingsmemorandum van Katholiek Onderwijs Vlaanderen: het pleidooi voor de invoering van de functie van onderwijsassistent. Toch is het idee niet nieuw. Welke taken zo'n onderwijsassistent precies krijgt, speelt een cruciale rol in de discussie. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Bij een noodsituatie moet een school kunnen terugvallen op een schooleigen noodplan. Dat geldt ook in gevallen van radicalisering, extremisme en terrorisme. In het kader daarvan zijn gemeenten verplicht een lokale integrale veiligheidscel in radicalisering (LIVC-R) op te richten. Wat is zo'n LIVC-R is en hoe werkt ze? | Voor iedereen | ► | (W)onderwijze media: kaders praktijken en tools voor een mediawijs onderwijs - Van Hoeke, L. | ► | 10 mindframes om leren zichtbaar te maken - Hattie J., & Zierer, K. | | | Voor iedereen | | In het basisonderwijs trekt Katholiek Onderwijs Vlaanderen volop de kaart van het computationele denken, het vermogen om problemen op te lossen met behulp van ICT of door inzicht in ICT. In dit drieluik laten we achtereenvolgens een onderzoeker, een leraar en een pedagogisch begeleider hun licht schijnen over deze materie. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Al bijna een halve eeuw wordt het katholiek onderwijs in Brussel ondersteund door de vzw Katholieke Opvoeding en Cultuur Brussel. Sinds dit schooljaar zorgt de nieuw opgerichte Adviesraad Brussel in de schoot van Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor een nog sterkere krachtenbundeling en dienstverlening aan de Nederlandstalige katholieke scholen in een uitdagende, multiculturele hoofdstedelijke context. Hoe doen we dat? | Voor iedereen | | In Vlaanderen hanteren we sinds enkele jaren het concept van de katholieke dialoogschool. Maar hoe kijken onze Nederlandse collega’s naar de verhouding tussen identiteit en diversiteit? Twee Nederlandse onderzoeken brengen de veelheid aan basisscholen samen tot een beperkt aantal schooltypen. Schooltypen die een hefboom vormen voor identiteitsontwikkeling. | Voor iedereen | | Wie zich af en toe op het gladde ijs van de sociale media waagt, weet hoe hard het er in de virtuele ruimte aan toe kan gaan. Ondanks alle ronkende woorden over ‘het verbinden van mensen’ van bedrijven als Facebook en Twitter lijken de sociale media vooral asociale media geworden, die de polarisering in onze samenleving versterken. Toch kan het ook anders ... | Voor iedereen | | |