| | Beste Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | In dit nummer van In dialoog lezen we hoe het de komende legislatuur met de koopkracht van onze scholen gesteld is. De erosie van de koopkracht in het lager onderwijs gaat verder, vanwege de niet-indexeringen en éénmalige besparingen uit het verleden: die hebben immers een blijvend effect. | Maar de grootste klappen vallen in het gewoon en buitengewoon secundair onderwijs: het koopkrachtverlies loopt er in 2024 op tot 23 procent, in vergelijking met 2008. Voor iedereen | | Het professionaliseringsproject K.I.E.S (Knowlegde, Integrity, Empowerment & Stability) is ontstaan in de schoot van het loopbaandebat. Het bouwt voort op de voorstellen geformuleerd bij het onderzoek van prof. Geert Devos en zijn collega’s naar Stress en welbevinden bij leidinggevenden in het basis- en secundair onderwijs. Wat hield het project in en welke effecten heeft het gehad? | Voor iedereen | | De armoede groeit en een grote groep leerlingen in je klas leeft in armoede. Welke invloed heeft kansarmoede op leren en hoe kun je het kapitaal van je leerlingen versterken? Zowel materiële, menselijke, sociale en culturele aspecten spelen daarbij een rol. De bouwsteen kwetsbaarheid en armoede in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs gaat daar uitgebreider op in. | Voor iedereen | | Een aantal scholen gaat vandaag aan de slag met het nieuwe leerplan Artistieke vorming. Hoe wordt het in de praktijk ingevuld? Wat zijn de klemtonen van het leerplan? We laten je kennismaken met de inhoud van dat leerplan, geïllustreerd met enkele voorbeelden uit scholen. | Gewoon secundair onderwijs | | Projectwerk mag als term wellicht bekend zijn, maar wordt vaak nog niet in de praktijk toegepast. Het schoolteam van de Sint-Lukas Basisschool legt uit hoe de leraren van het team via projectwerk verschillende vakken geïntegreerd aanbieden en zo ervaringsgericht werken. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | De term domeinscholen stond wellicht voor het eerst in het zogenaamde ‘Masterplan hervorming secundair onderwijs’ van 4 juni 2013. Domeinscholen bieden voor één of meer inhoudelijke domeinen zowel doorstroomrichtingen, arbeidsmarktgerichte opleidingen als gecombineerde richtingen aan. | Gewoon secundair onderwijs | ► | Eensgezind leiding geven. Visie op sturen in onderwijsorganisaties - Vreugdenhil, K., & Ettekoven, S. | ► | De terugkeer van het lesgeven - Biesta G. | | | Voor iedereen | | In dit artikel kijken we eerst naar de manier waarop in de bedrijfswereld met begrippen als ‘waarden’ en ‘zingeving’ wordt omgegaan. We geven daarna parallellen aan met hoe we in de katholieke dialoogschool over ‘waarden’ en ‘zingeving’ spreken, maar wijzen vooral een fundamenteel verschil aan. | Voor iedereen | | Het personeelsbestand in de gemiddelde katholieke school is geen afspiegeling van onze diverse en multiculturele samenleving. Moeten en willen we daar iets aan veranderen? Verschuilen we ons achter excuses, of is er geen aanbod van onderwijzend personeel met een allochtone achtergrond? Hoe denken zij er zelf over? In dit artikel vind je het relaas van een gespreksavond daarover. | Voor iedereen | | In een eerder nummer van In dialoog berichtten we over de evolutie van de koopkracht van de werkingsmiddelen per leerling tussen de schooljaren 2008-2009 en 2014-2015. Dat artikel bevatte ook een raming van de te verwachten ontwikkeling van de koopkracht tot het einde van de voorbije legislatuur (schooljaar 2018-2019). | Tijd dus om eens terug te blikken en de kwaliteit van die raming te beoordelen, maar ook om vooruit te kijken naar wat we in de nieuwe legislatuur kunnen verwachten. Voor iedereen | | In het katholiek onderwijs benadrukken we vaak de nood om ons te herbronnen aan de geschiedenis en de traditie van onze school. Toch zit daar ook een gevaar in. | Voor iedereen | | |