| | Beste Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | Katholiek Onderwijs Vlaanderen kiest uitdrukkelijk voor een gelijkekansenbeleid: een kansrijk onderwijs voor iedereen. Tegelijk staan we sceptisch ten aanzien van structurele maatregelen, opgelegd door de overheid, zoals het verplichten van sociale mix via het inschrijvingsbeleid. | Eerder kiezen we voor een beleid dat scholen motiveert, en (financieel) incentiveert, om voluit gelijke kansen te bieden voor álle leerlingen. Voor iedereen | | Met het leerplan Zin in leren! Zin in leven! (Zill) krijgen leraren meer eigenaarschap over het onderwijsproces. We ontwikkelden een ontwerpsjabloon dat handvatten aanreikt waarmee leraren op een bewuste manier de architectuur van hun onderwijs kunnen onderzoeken, waar gewenst bijsturen en toekomstgericht kunnen ontwikkelen. Vanuit welke zes stappen kun je aan de slag? | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Via een nieuw decreet actualiseert de minister het deeltijds kunstonderwijs (dko). Zo kan elke academie via tijdelijke samenwerkingsprojecten een nauwe(re) samenwerking realiseren met het leerplichtonderwijs, het hoger onderwijs en vrijetijdsactoren. Hoe gaat dit in zijn werk? | Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs | | ► | Zet je EF-Bril op. Stimuleer de executieve functies van jouw kleuters. - Feryn, S. | ► | Positieve identiteitsontwikkeling met moslimjongeren. Een tool- en handboek voor eerstelijnswerkers. - Vandeperre, E. Slaatst, J. Heens R., & Azaber, S. | | | | Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Hoe spoort een onderwijstraditie met het concept van de katholieke dialoogschool? Vanuit het Lasalliaans perspectief staan we stil bij de vooronderstellingen die aan de basis kunnen liggen van de keuze voor het concept van de katholieke dialoogschool. Welke implicaties volgen er voor de invulling ervan? | Voor iedereen | | Lager en secundair onderwijs niet langer indelen in twee periodes van zes jaar, maar wel in drie periodes van vier jaar - dus over de grenzen van het huidige lager en secundair onderwijs heen - dat is wat al een hele tijd bekendstaat onder de naam ‘3x4-structuur’. | De vraag blijft: is de tienerschool een verlengd basisonderwijs, een vervroegd secundair onderwijs of speelt er een specifieke visie? Besturen, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | De overstap van de basisschool naar de secundaire school is voor ouders en leerlingen vaak een spannend moment. Eén van de elementen bij die stap is de wijze waarop de inspanningen van het zorgbeleid in het basisonderwijs worden voortgezet in het secundair onderwijs. Hoe waarborgen we een warme overdracht? | Wat zijn de verantwoordelijkheden van beide onderwijsniveaus? Hoe gebruiken we de baso-fiche om de continuïteit van zorg te garanderen? Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Wie met scholenbouw en renovatie van schoolgebouwen in aanraking komt, wordt met allerlei normen om de oren geslagen: fysische en financiële normen, energieprestatieberekeningen, brandveiligheidseisen, akoestische criteria, normen inzake luchtkwaliteit, de veiligheidsglasnorm, de watertoets ... | Maar dragen die normen en eisen ook bij aan de leerprestaties en haar primaire gebruikers? Besturen | | Het onderzoeksproject ‘Transbaso’ kijkt naar de overgang van basis- naar secundair onderwijs. In het valorisatietraject focussen het Steunpunt Diversiteit en Leren van de Universiteit Gent en twee hogescholen (AP en HOGent) niet enkel op de processen bij de overgang, maar ontwikkelen ze instrumenten waardoor die deze overgang vlotter laten verlopen. | We gaan in gesprek met één van de onderzoekers en leggen de resultaten voor aan een pedagogisch begeleider en een directeur. Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Secundaire scholen kunnen vakinhouden ook in een andere taal dan de officiële onderwijstaal aanbieden. Met die Content and Language Integrated Learning (CLIL) wordt de vreemde taal zowel instrument als doel van het onderwijs. Hoe kunnen we CLIL vlotter, kwaliteitsvoller en duurzamer implementeren? En hoe kunnen we het CLIL-aanbod uitbreiden naar zoveel mogelijk leerlingen uit alle graden en onderwijsvormen? | Besturen, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Postinitieel onderwijs | | Parabels bevatten (bijna) altijd een paradox: een onverwacht gegeven dat je doet nadenken, iets wat ingaat tegen onze eerste reflexen. Geloven gaat er niet om dat we parabels helemaal kunnen begrijpen en uitleggen, maar wel dat we ons de parabel eigen maken en zo zelf een parabel worden: eigentijds-tegendraads. | Voor iedereen | | |