| | Beste Bij het laatste nummer van dit schooljaar vragen we ook graag jouw mening. Zo kunnen ons tijdschrift zo relevant mogelijk maken voor jou. Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Tweemaandelijks versturen we het tijdschrift 'In dialoog' naar onze leden. Om het tijdschrift zo relevant en aantrekkelijk mogelijk te maken voor jou, verzamelen we jouw mening over de inhoud, vorm en het doel. Voor iedereen | | Nauwe samenwerking tussen onderwijs en werk is belangrijk. Hoe komen we het best tegemoet aan wat het bedrijfsleven wil? Is dat wel onze taak? Hoe bereiden we jongeren voor op hun toekomstige baan, als die op dit moment misschien nog niet eens bestaat? | Voor iedereen | | Elk kind heeft recht op kwaliteitsvol onderwijs, zodat het zijn unieke talenten kan ontplooien. Daarvoor zijn de andere kinderrechten, zoals het recht op inspraak en participatie, onontbeerlijk. In de bouwsteen ‘kinderrechten’ in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs verbinden we allerlei instrumenten, tools, voorbeelden en leerplandoelen aan de verschillende kinderrechten in een school. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten | | De nieuwe leerplannen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen dagen je uit om je visie op vorming explicieter te maken: wat is de identiteit van je school? Wat voor burgerschap streef je als schoolteam na? In dit proces mag de stem van je leerlingen niet ontbreken. Daarom ontwikkelen we het burgerschapskompas, een gestandaardiseerde leerlingbevraging met ondersteunende materialen. | Voor iedereen | | Een katholieke school wil meer dan alleen een goede opleiding bieden. Ze doet haar leerlingen ook als mens in de samenleving groeien. Om dat opvoedingsideaal concreet te maken, onderzoeken een werkgroep en enkele proeftuinscholen op welke manier burgerschapsvorming kan helpen om de visie op vorming van Katholiek Onderwijs Vlaanderen te realiseren. | Voor iedereen | | Tegen de ruimere achtergrond van de onderwijskwaliteit verschenen de voorbije jaren met de regelmaat van de klok berichten over de zin en onzin van invulboeken in het onderwijs. De voor- en nadelen zetten we hier even op een rij. | Voor iedereen | | Ineens moest het: onderwijs op afstand. Om de verspreiding van het coronavirus af te remmen, zaten de meeste leerlingen van de ene dag op de andere thuis. We gaan na hoe schoolteams in het basisonderwijs kunnen gebruikmaken van afstandsonderwijs als krachtige leeromgeving, met de nodige aandacht voor verbondenheid en ontspanning. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | ► | Franciscus: zien, oordelen en handelen in een wereld die op hol slaat - Mettepenningen, J. | ► | Effectieve feeback in het onderwijs - Coppieters, J. | | | Voor iedereen | | Het interdisciplinaire leerplan Natuur, ruimte & techniek is vanaf dit schooljaar beschikbaar voor scholen. Hoe kunnen leraren en scholen met dit leerplan werken? We zoeken antwoorden aan de hand van bevindingen uit de literatuur en brengen die samen met getuigenissen van schoolteams die een nascholingsproject volgden en daarbij ideeën, ervaringen en lesmaterialen uitwisselden. | Gewoon secundair onderwijs | | Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de hele Europese Unie van toepassing. Hoe gaan onderwijsinstellingen twee jaar later om met die wetgeving en welke klemtonen legt de toezichthoudende autoriteit? We blikken ook vooruit naar nieuwe uitdagingen. | Voor iedereen | | Onderwijsinstellingen willen zeker zorg dragen voor het klimaat en zeer bewust omgaan met energie. Om besturen te ondersteunen om ondanks beperkte middelen en verminderde koopkracht goede beslissingen te nemen, organiseerde Katholiek Onderwijs Vlaanderen een infonamiddag samen met verschillende partners. Hierbij een verslag en nuttige tips. | Voor iedereen | | Als we in pre-coronatijden over een ‘hoeksteen van de samenleving’ spraken, dan hadden we het meestal over grote figuren die in het midden van de publieke belangstelling staan. Of we ons post-corona zullen blijven herinneren hoeveel anonieme hoekstenen (verplegers, winkelbedienden, vuilnisophalers, maar ook leraren) er zijn, is maar de vraag. | Misschien is het vooral belangrijk dat we ons blijvend herinneren dat het onze roeping is om ieder van onze leerlingen het besef mee te geven: “Zo kun jij er voor de mensen zijn. Als een steen die nodig is, niet als een steen die de mooiste of de hoogste is." Voor iedereen | | |