| | Beste Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | De omgevingsanalyse in de beleidsnota van minister Weyts verwijst zijdelings naar de lage deelname aan levenslang leren in Vlaanderen. Die situeren zich volgens onderzoek niet bij objectieve structurele drempels maar eerder bij het ontbreken van een leercultuur, in het bijzonder bij mensen met een moeilijk verlopen initiële schoolloopbaan. Ook blijvende professionalisering van leraren en andere onderwijsprofessionals is een werkpunt. | Samen werk maken van een cultuur van levenslang leren, en ons onderwijs erop organiseren: daar zijn we alvast een partner voor! Voor iedereen | | Anderstalige nieuwkomers die midden in het schooljaar plots in je klas zitten … Het is een realiteit waar steeds meer scholen mee te maken krijgen. In de steden zijn ze dat al langer ‘gewoon’, maar door het spreidingsplan dat de vorige regering afgekondigd heeft, worden steeds meer scholen – ook in landelijke gebieden – daarmee geconfronteerd. En dan is het toch wel even slikken. Hoe begin je eraan? | Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Breed evalueren betekent sterktes en zwaktes, talenten en mogelijkheden bekijken vanuit verschillende invalshoeken, op verschillende momenten, met verschillende soorten instrumenten en in verschillende situaties. | We geven handvatten om vanuit het leerplan Zin in leren! Zin in leven! scholen te helpen om op een brede en onderbouwde wijze het onderwijsleerproces te evalueren met het oog op het behalen van de doelen. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Wat is belangrijker: wat jou van de ander onderscheidt of wat je met de ander deelt? Dagelijks blijkt dat onze maatschappij in het algemeen en ons onderwijs in het bijzonder met die vraag worstelen, want wie is die ander? | Diversiteit is breed en meer dan een gegeven, ze is ook een opdracht en is daarom als fundament opgenomen in het Vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs. Voor iedereen | | Het onderwijs in Vlaanderen verandert. Het verandert niet omdat een politicus, een expert of een academicus zegt dat het moet veranderen. Het creëert eigen wegen van verandering. In dit artikel beschrijven we de op gang zijnde verandering in het katholiek onderwijs, een verandering die van onderuit komt. | Scholen verlaten een eng instrumenteel doelgericht handelen en richten zich op een breder en hoopvoller perspectief. We illustreren dat ook aan de hand van enkele sprekende voorbeelden. Voor iedereen | | Smartphones, e-mail, internet hebben meer mogelijkheden gecreëerd en hebben ook de drempels verlaagd om met leraren in contact te treden: door hun directeur, door ouders, door leerlingen en studenten. | Maar is de slinger van de bereikbaarheid intussen niet doorgeslagen en moeten er geen beperkingen aan die bereikbaarheid afgesproken – of zelfs opgelegd - worden? En ook omgekeerd, wat met de communicatie van leraren naar leerlingen en studenten? Voor iedereen | | Een bestuur is werkgever voor alle personeelsleden van zijn scholen. Uiteraard wil elk bestuur een goede werkgever zijn, maar wat betekent dat? Hoe kun je daarin groeien? Hoe kun je het verloop en de uitval van personeelsleden beperken? Hoe trek je personeelsleden aan die echt in een specifieke school passen? | Voor iedereen | | De centra voor volwassenenonderwijs startten in 2017 met een ambitieus traject van collegiale visitaties, over de netten en provinciegrenzen heen. Zo konden ze heel wat van elkaar leren. Door de link met inspectie 2.0 en het enthousiasme van de betrokken partners raakte het project in een stroomversnelling. | Postinitieel onderwijs | | Meestal hoor je dat het huidige financieringssysteem, ongeacht het net, een gelijke financiering garandeert van het kleuter- en het leerplichtonderwijs. Dat is zo voor de omkadering en de werkingsmiddelen. Andere regelgeving beïnvloedt echter de beschikbaarheid van middelen en daar is de gelijkheid niet altijd gegarandeerd. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Het is toch wat vreemd, al die druk die we onszelf opleggen bij de overgang naar een nieuw jaar. Het is alsof we maar één kans krijgen om een nieuwe start te nemen. Onlangs realiseerde ik me dat dit ‘nu of nooit’-perspectief om naar onze kalender te kijken misschien wel niet het enig mogelijke is. Volgens het kerkelijk jaar komt alles terug. | Voor iedereen | | |