| | Beste Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | Leraar is een prachtig beroep! Maar toch worden onze scholen steeds vaker geconfronteerd met een lerarentekort. Het is hoog tijd om de mooie kanten van het lerarenberoep in de verf te zetten, zoals de passie en expertise waarmee leraren voor kinderen, jongeren en volwassenen de wereld openen. | Voor iedereen | | Jij hebt er op je school mogelijks ook al mee te maken gehad: conflicten die de sfeer verzuren, uit de hand lopen en mensen meezuigen, of juist conflicten die onderhuids sluimeren en onverwacht opflakkeren. Hoe ondersteunt Katholiek Onderwijs Vlaanderen jouw school of schoolbestuur op het vlak van bemiddeling? | Voor iedereen | | ► Taal leren. Van kleuters tot volwassenen - Jaspaert, J. & Frijns, C. ► Buiten de lijnen. Sensoa Vlaggensysteem voor kinderen en jongeren met bijzondere behoeften - Frans, E., De Wilde K., Janssens, K., Van Berlo, W. & Storms, O. | | Voor iedereen | | Evidence-based en evidence-informed werken, hoe doe je dat? Hoe kun je relevante resultaten van academisch onderzoek verbinden met je eigen praktijk? Hoe wordt je school een professionele leergemeenschap? Dat waren de uitgangsvragen voor het project Linpilcare, een Erasmus+ KA2-project dat we tussen 2014 en 2017 met zes Europese partners ontwikkelden. | Voor iedereen | | Vanaf 1 september 2019 wordt de minimale schaalgrootte van een centrum voor volwassenenonderwijs zo goed als verzesvoudigd. In het kader van zijn directiecongres ging het katholiek volwassenenonderwijs te rade bij een aantal ervaringsdeskundigen uit de hogescholen. Het leverde inspiratie en informatie over allerlei bewegingen die op de centra voor volwassenenonderwijs afkomen. | Postinitieel onderwijs | | Sinds 1 september 2008 bestaat een maximumfactuur in het basisonderwijs. De realisatie van de eindtermen moet zelfs kosteloos zijn. Maar wat zijn de voor- en nadelen in het basis en in het secundair onderwijs? | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten | | In 2016 stelden de onderwijsinspectie en de verschillende pedagogische begeleidingsdiensten het referentiekader voor onderwijskwaliteit (OK) voor. Het OK is een door alle partners gedragen omschrijving van een kwaliteitsvolle school. Hoe kun je als school je 'OK-werking' uitbouwen? | We schetsen groei-impulsen voor scholen vanuit vier stellingen die volgens ons de kern en de kracht van het OK weergeven. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Spijbelen en vroegtijdig schoolverlaten zijn actuele thema’s die ons bezighouden. Waarom spijbelen leerlingen? Wat is het verband met vroegtijdig schoolverlaten? Hoe kan een school preventief stappen ondernemen? | In dit drieluik gaan we in gesprek met Gil Keppens, onderzoeker aan de Vrije Universiteit Brussel, met Alain Noëz, pedagogisch begeleider in de regio Mechelen-Brussel en met Wim Hanssens, adjunct-directeur van Don Bosco Groenveld. Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten | | Wat is voor het basisonderwijs de relatie tussen het leerplan Zin in leren! Zin in leven! (Zill) en de katholieke dialoogschool? We beschrijven enkele aspecten van de katholieke dialoogschool die inspireerden bij de uitwerking van Zill. Je leest ook hoe die elementen, door gebruik te maken van de mogelijkheden van Zill, tot leven kunnen komen in de klas. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Wie vandaag onderwijs organiseert, neemt een van de meest complexe en tegelijkertijd een van de belangrijkste opdrachten in onze samenleving op zich. Een element daarbij is het vormen van een sterk team dat vanuit een gedeelde visie op goed onderwijs samenwerkt aan de vorming van kinderen en jongeren. | We reiken drie principes aan die kunnen inspireren bij de aanwerving van personeelsleden in een katholieke dialoogschool. Voor iedereen | | De God die door niet-gelovigen wordt opzijgeschoven, is meestal helderder omschreven dan dat gelovigen die God kunnen omschrijven. Wij kunnen de droom van God niet precies doorgronden of formuleren, maar zonder liefde en de wijsheid die Jezus uitdroeg, kan die droom alvast niet werkelijkheid worden in het dagelijkse schoolleven. | Voor iedereen | | |