| | Beste Het januari-februarinummer van In dialoog is verschenen! Je krijgt ons tijdschrift tweemaandelijks digitaal in je mailbox. Ken je nog collega's die het tijdschrift digitaal willen ontvangen? Bezorg hen dan de inschrijvingslink. | | Na zijn nieuwjaarswensen blikt Lieven Boeve, de directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, vooruit op 2018. Welke dossiers en uitdagingen staan ons te wachten? | Voor iedereen | | Het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO) transformeerde recent tot Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Transformatie is hier wel het juiste woord. Weinig rest van het VSKO en veel is nieuw: naam, aard, missie en visie, samenstelling van de Raad van Bestuur, organisatiewijze en aansturing van het beleid … Schoolbesturen krijgen een sleutelrol in de nieuwe netwerkvereniging Katholiek Onderwijs Vlaanderen. | Voor iedereen | ► 'De leerling centraal in het onderwijs. Grenzen van personalisering?' - Simons M. en Masschelein J. ► 'UDL-lessen ontwerpen voor iedereen. Universal Design for Learning in de praktijk.' - Nelson L.L. | | | Voor iedereen | | De Vlaamse overheid voorziet bij de modernisering van het secundair onderwijs een reeks structurele maatregelen, waarvan een aantal betrekking heeft op de basisopties. Wat verandert er nu precies? We geven aan hoe scholen, binnen de contouren van de nieuwe regelgeving, het observerende en oriënterende karakter van de eerste graad kunnen bewaren. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Het maatschappelijke discours over goed onderwijs heeft vaak een neoliberale, markteconomische inslag. Dat discours wordt in toenemende mate tegengesproken door veel – vaak niet Engelstalige - auteurs. Zij vinden dat de school in de eerste plaats een pedagogische plek moet zijn: leraren kunnen er onderwijzen en kinderen kunnen er leren in een min of meer bescherm(en)de omgeving. | Dat idee spoort met de idee van een eigentijds tegendraadse katholieke dialoogschool. In dit artikel worden enkele pistes verkend voor goed onderwijs. Voor iedereen | | Een functioneringsgesprek kan als een positief instrument gezien worden dat kansen biedt om personeelsleden te waarderen en hen te stimuleren zich verder te ontwikkelen. Maar er bestaan ook heel wat misverstanden rond. Wat zijn nu de voor- en nadelen van een functioneringsgesprek? | Voor iedereen | | Het aantal kinderen in armoede is in de afgelopen tien jaar verdubbeld. Die kinderen zijn niet alleen door hun gezinssituatie slachtoffer van sociale uitsluiting, ze zijn ook zelf slachtoffer. Hoe kan de school het netwerk van maatschappelijk kwetsbare kinderen en hun gezin versterken of ondersteunen? Welke voorbeelden uit het buitengewoon onderwijs kunnen leerlingen, leraren en de school inspireren? | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs, Internaten | | Scholen krijgen meer ruimte om zelf hun gelijke onderwijskansenbeleid te voeren. Maar is dat beleid ook effectief? Het Rekenhof wijdde er een onderzoek aan. We legden zijn bevindingen voor aan een pedagogisch begeleider en een schooldirecteur. | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs, Gewoon secundair onderwijs | | Als klas gaan werken voor ouderen, op woensdagmiddag soep bedienen in Poverello, samen met senioren volkstuintjes onderhouden … Het zijn stuk voor stuk prachtige voorbeelden van projecten om sociaal engagement aan te leren. Wat houdt community service learning (CSL) precies in? En hoe ondersteunt die innovatieve werkvorm leerlingen in hun groei tot vrije, competente en solidaire persoonlijkheden? | Gewoon secundair onderwijs | | Vanaf 1 september 2018 kunnen alle basisscholen met het nieuwe leerplan Zin in leren! Zin in leven! van start gaan. Een aantal scholen kon al proefdraaien en kreeg zo alleen nog maar meer goesting om met het nieuwe leerplan te starten. Welke factoren bevorderden de implementatie van Zin in leren! Zin in leven! in de proeftuinscholen? | Buitengewoon onderwijs, Gewoon basisonderwijs | | Geloof is niet te begrijpen zonder liefde, net als een katholieke school niet te begrijpen is zonder liefde. Waar in de woorden en tekenen vol vorming geen liefde voelbaar is, is die vorming hol en leeg. De kracht van ons onderwijs zit in de manier waarop we het zachte fundament van het christelijk mensbeeld in kwaliteitsvolle vorming kunnen laten oplichten. | Voor iedereen | | |